Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Jag blir 31 nu i sommar och är intresserad av att söka till GMU nästa år.

Det är ingen övre åldersgräns men jag undrar ändå om det finns ngn här som kanske gått den som lite äldre.

Skrev på ett andra forum där jag fick höra att det i såfall blir jag och en massa artonåringar.

Ingen big deal iofs, men vill gärna höra mig för lite iaf. Så man är förberedd =)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag blir 29 nu i vinter och ska söka i januari hade jag tänkt. Har hört att snittåldern ligger runt 22 år på dom som söker gmu. Men dom jag har pratat med säger att det bara är positivt att vara lite äldre. Man har ju lugnat ner sig lite och mognat till=)

Link to comment
Share on other sites

Och inte minst kan det vara en väldig skillnad på hur man ser på jobbet sedan när man blir anställd.

För någon som är runt 20 är det mer av ett äventyr, för någon runt de 30 är det mer en arbetsplats.

Ju yngre man är ju mer blir "kul" en arbetsförmån. Är man äldre brukar man vilja ha betalt för all tid, även om man gör något kul.

 

(är min erfarenhet)

Edited by dxl
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Och då är ju 3 månaders "prova-på" rätt nice, det behöver inte vara en större deal än så!

 

Jag vet att på KJ jobbar just nu två soldater som är strax över 40. Jag vet en annan som gjorde värnplikt som KJ när han var typ 27. Så nog går det bra att vara soldat även om man är äldre än 19!

Link to comment
Share on other sites

Jag vet en annan som gjorde värnplikt som KJ när han var typ 27.

Vem och när?

 

Jag vet en som gjort KJ 2ggr samt en som gjort a-dyk 2ggr.

Och sen har vi en som gjort KJ + FskJ.

 

Gedigna pannben.

Link to comment
Share on other sites

27åringen i fråga hade ryckt in som 19-åring på Amf, men pga någon sjukdom hade han varit tvungen att avbryta efter ca 1 månad. Sedan bestämde han sig som 26-åring att han skulle bli KJ, så han genomförde ny mönstring, extramönstring och ryckte sedan in som 27åring.

 

Hur gör man KJ eller a-dyk två gånger? Rycker man in igen när ens krigsplacering har blivit indragen eller hur gör man?

 

Ja gör man det flera gånger om har man fan ett gediget pannben.

Link to comment
Share on other sites

Det är en JÄVLA skillnad på att som färdig soldat/officer ta anställning på ett förband i yttersta elit och där omgivningen är i samma ålder och med något så när samma preferenser. GMU är något helt annat. Jämförelsen är rent av löjlig.

 

Det finns väldiga sociala nackdelar av att vara 10 år äldre än omgivningen. Till det kan vi lägga att kroppen återhämtar sämre när man passerat 30.

 

Sedan finns det en del positivt med personlig mognad och sånt men det är viktigare vid anställning än vid genomförandet av GMU.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

De vill ju att man är runt 30 när man söker in till SOG. Ser massor av fördelar att söka när man är äldre till GMU eller GSS/K

Kan inte det ha mer att göra med att du kan omöjligt ha den erfarenhet i grönkläder innan dess? Alltså inte så mycket med personlig mognad och så vidare.

 

20-25 är annars generellt den absolut bästa åldern för yrken med höga fysiska och mentala krav.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag var 30 år när jag genomförde Basic och AIT i US Army, visst det tog längre tid för min kropp att återhämta sig och jag fick sprickbildning i benen som krävde en rehabilitering under två månader, noterade att US Army var betydligt bättre på se till att min rehabilitering genomfördes och att min grundutbildning avslutades efteråt. De har speciell enhet för soldater som skadas och som står under sjukgymnast överseende, mycket effektivt system.

 

Är man väl förberedd så undviker man skador.

 

Sedan är den svenska fysiska träningen i militären undermålig i förhållande till US Army träningsprogram, kravet i USA är speciellt utprovade löparskor för varje individ samt ett utbildningspaket som går igenom hur fysisk träning ska genomföras för att uppnå bästa effekt, vetenskapligt utformat sådant och som leds av special utbildad personal. Löparskor är ett speciellt kapitel, ingen soldat går in i basic training utan rätt utprovade skor, ingen!

 

Här är det bara Yrkes officerare som utbildar i fysisk träning och kvalitén varierar beroende på den persons intresse, här pratar man om fälla ner pannbenet och härda ut, USA pratar man om vila lika viktig som träning och alla träningspass ska varieras för att ge en military fitness.

Edited by Charlie Spartan
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"Fälla ner pannbenet och härda ut" is the shit. Du blir inte en bra soldat av att ha en bra miltid, du blir bra soldat genom att lösa dina uppgifter i vått och torrt, dvs härda ut.

 

Så åter till tråden, inga konstigheter att vara 30 när man kör GMU. Som Nike så fint säger: "Just do it"

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fälla ner pannbenet och köra på under grundutbildning kan vara direkt skadligt, syftet under utbildning är att bygga upp ens fysiska förmåga och kunskap. Eftersom många rekryter har så olika ingångs förmågor så riskerar man skada de som är dåligt förbereda om man utbildare med mentaliteten "pannben ner".

 

Man ska köra hårt men på vetenskapligt sätt, vi har i Sverige forskning i hur fysisk träning ska utföras, men tyvärr verkar man vara ovillig att ta in civila experter som kan utbilda i hur man ska genomföra fysisk träning på bästa sätt.

 

 

Till frågan: För mig gick det, men jag skulle vara bättre förberedd, så mitt förslag är att du tränar regelbundet, gärna crossfit träning en form som är rolig och ger en allsidig träning. militaryfitness är en bra form. Alternativt att man bara tränar själv varje dag 30 min, lite gymnastik som man lärde sig i skolan plus jogging varannan dag. börja lätt men var regelbunden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"Fälla ner pannbenet och härda ut" is the shit. Du blir inte en bra soldat av att ha en bra miltid, du blir bra soldat genom att lösa dina uppgifter i vått och torrt, dvs härda ut.

 

Så åter till tråden, inga konstigheter att vara 30 när man kör GMU. Som Nike så fint säger: "Just do it"

Du blir en ännu sämre soldat om du tvingas avstå kriget till följd av skador du ådragit dig vid felaktig träning....

/m

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

tack för er svar!

planen är att spendera ett år med att träna upp mig.

ska även göra gu-f senare i år, vilket bara är två veckor iofs.

rent psykologiskt känner jag mig mogen för det till skillnad mot för kanske tio år.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle väl vara för att du är kvinna då som du måste träna. Och det är väl aldrig dåligt att göra det. Men från vad jag förstått är GMU inget fysiskt svårt direkt. Inte jämfört med forna tiders grundutbildning iallafall.

 

Jag måste också passa på att tycka att insikten om pannben är viktigare än träning. Att jogga är inte problemet, att vara smutsig i en vecka att inte få sova, att inte få äta är problemet. Det är det som knäcker soldater, inte dålig kondis eller små biceps. Men GMU är inte hårt på den fronten heller så det är nog rätt lungt.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

ett starkt psyke i en stark kropp m.a.o.

fick även höra på ett annat ställe att jag skulle få det tufft hos psykologen just pga min ålder.

men det tar jag med en nypa salt nu då efter att ha läst era svar.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är fel att generalisera genom att säga att återhämtningen blir sämre efter 30. Vet många som passerat trettio med god marginal som har en bra mycket bättre arbetskapacitet än folk i tjugofemårsåldern. Kolla Karl Dyall, killen är 45!

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är fel att generalisera genom att säga att återhämtningen blir sämre efter 30. Vet många som passerat trettio med god marginal som har en bra mycket bättre arbetskapacitet än folk i tjugofemårsåldern. Kolla Karl Dyall, killen är 45!

 

/P

Det är ingen generalisering utan fakta. En människas återhämtningsförmåga minskar efter 30.

Strax före eller vid 30 har man dock sin peak när det gäller uthållighetssporter som tex långdistanslöpning. Detta bla för att man vid den åldern har kunnat träna tillräckligt mycket för att bli bra.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är fel att generalisera genom att säga att återhämtningen blir sämre efter 30. Vet många som passerat trettio med god marginal som har en bra mycket bättre arbetskapacitet än folk i tjugofemårsåldern. Kolla Karl Dyall, killen är 45!

/P

Han är väl inget klockrent exempel. Han hade väl en monsterfysik redan sedan unga år som hade varit tuff, inte omöjlig men tuff, att bygga upp om man börjar efter 30.
Link to comment
Share on other sites

 

Jag var 30 år när jag genomförde Basic och AIT i US Army,

*snip*

 

 

Hur hög var snittåldern? Kände du dig äldre? Vad fick det för effekt?

 

 

Snittet borde ligga runt 20-21 år på min basic training pluton, Jag och en kille till var klart över snittet med våra 31 och 30 år, Vi båda fick samma typ av tränings skada vid ungefär samma tidpunkt i vår träning, sprickbildning i benen. Åtgärdades med ett speciellt träningsprogram som innehöll mycket bassäng träning och marsch träning i kombination.

 

Man togs ur Basic training plutonen och blev placerad i en Rehab enhet. När rehabiliteringen var klar så återfördes man till en ny Basic Training pluton för att avsluta sin utbildning. Varje vecka så startades det 4 nya kompanier för basic training enligt ett roterande schema så det fanns goda möjligheter för återstart. Min Rehabilitering tog 3 månader, och jag var kvar i militären hela tiden.

 

Detta system med central grundutbildning borde Sverige ta efter, personal och anläggningar kan nyttjas optimalt genom ett konstant intag, en ny GMU start varje vecka.

 

 

Min erfarenhet och även många andras. Visst går det utmärkt att träna hårt när man är äldre, man måste bara träna smart och lyssna på kroppen när den kräver vila.

Edited by Charlie Spartan
Link to comment
Share on other sites

Kör på och sök till GMU, det handlar om personliga förutsättningar. Det finns 22-åringar som pajar knän och rygg också, så döm inte ut dig själv i förtid. Träna upp dig, både styrka och flås så kommer självförtroendet också, jag lovar! :) Sedan är GMUn 3 månader inte 3 år, det fixar du utan problem, och det där snacket om att man inte skulle passa in med ett gäng 22-åringar är bara löjligt. Det kan ju faktiskt vara så att de har hunnit mogna till sig, eller så finns det folk i din egen ålder. Sök och noja mindre om hur,vad,ålder,gammal,skador mm mm!! Lycka till!!

Link to comment
Share on other sites

*snip*

Sedan är GMUn 3 månader inte 3 år, det fixar du utan problem, och det där snacket om att man inte skulle passa in med ett gäng 22-åringar är bara löjligt.

*snip*

Fantastiskt bra!

Eftersom det finns andra som har dragit de erfarenheterna så är det inte "bara löjligt" utan fakta att det kan vara jobbigt att vara 50% äldre än sin omgivning.

Det är bra att du pushar men döm inte mångas upplevelser som löjliga.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Krook, jag är fullt övertygad om att du har stor erfarenhet och har många upplevelser i baggaget. Men det är ju dina upplevelser som du har erfarenhet av och inte den eventuella GMU rekrytens. Om du tycker att det är jobbigt att vara äldre än vissa människor så är det ju något som är beklagligt att du tycker det, ditt inlägg om ålder kändes mest som negativ feed -back till en person som vill göra GMU men som tänker mer på om han passar in än att bara köra på och se det positiva.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

just att hänga med tio år yngre känns inte som ett problem.

jag är främst intresserad av en framtid inom försvarsmakten, gmu är vägen in s.a.s.

 

träningsmässigt försöker jag planera långsiktigt. joggar, cyklar samt styrketränar efter försvarsmaktens träna handbok. problemet jag har där är väl kosten. är väldigt ovan att äta så pass ofta.

 

jätteskoj med så många positiva svar måste jag säga. kändes som ett bättre forum att ställa frågan i än där jag tidigare var!:)

Link to comment
Share on other sites

Krook, jag är fullt övertygad om att du har stor erfarenhet och har många upplevelser i baggaget. Men det är ju dina upplevelser som du har erfarenhet av och inte den eventuella GMU rekrytens. Om du tycker att det är jobbigt att vara äldre än vissa människor så är det ju något som är beklagligt att du tycker det, ditt inlägg om ålder kändes mest som negativ feed -back till en person som vill göra GMU men som tänker mer på om han passar in än att bara köra på och se det positiva.

Jag har en hel del erfarenhet ja. Därför redogör jag för de samlade erfarenheterna, inte bara mina egna.

Vad du menar med negativ feedback förstår jag faktiskt inte då jag inte givit feedback på någons genomförande utan bara angivit vilka negativa sidor det finns att göra militär tjänst som påtagligt äldre än sin omgivning. Det ställdes en fråga och jag gav ett initierat svar.

 

Om HON passar in får väl framtiden utvisa men man ska inte tro att det INTE finns några nackdelar med att vara äldre.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...