Krook Posted June 28, 2013 Report Share Posted June 28, 2013 Det är inte bara guld och gröna skogar i Försvarsmakten, det har de flesta nog begripit. Här ges en skildring från en som fått nog: http://cynismer.blogspot.se/2013/06/nu-ar-det-nog.html "Jag har fått nog. Måttet är rågat. Försvarsmakten har under det senaste decenniet kört ner sin förmåga i botten och i raset tagit med sig sin personal.Många av mina kollegor mår dåligt, mycket dåligt. Flera av mina nära vänner får kontinuerlig hjälp från psykolog för att de ska kunna hantera sitt liv i Försvarsmakten och..." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NoPinky Posted June 28, 2013 Report Share Posted June 28, 2013 Välkommen till min vardag och då har jag ändå inte personalansvar... Vad som däremot inte är naturligt är att en stor delmängd av stressorerna är läget i Försvarsmakten på hemmaplan. Personalen dignar under en allt för stor arbetsbörda där inget stöd står att finna eftersom alla stödfunktioner är bortrationaliserade. Det är en ständig strid om tid och resurser och väldigt få i min bekantskapskrets upplever att de har möjlighet att göra ett bra jobb.Det i kombination med en slit och släng-mentalitet i personalpolitiken gör att folk mår ännu sämre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted June 28, 2013 Report Share Posted June 28, 2013 Insatsförsvaret, nu skall det gamla ut. In med det nya. Den som eftertänksamt var tveksam till att processen var rotad i logik och utförd kompetent ombades att omedelbart lämna försvarsmakten. Och det gjorde nog omgående de bäst lämpade för styrning och ledning. Kvar blev resten som utan verktyg i kompetenslådan nu skulle göra omdaningen med stort O. Försvarsmakten lider väldigt av att misslyckande i sin funktion inte medför konsekvens. Fiasko är bara förnamnet. Avskeda alla i ledningen av försvarsmakten och tillsätt en tillfällig förvaltare som utför ny-rekrytering baserad på helt ny analys om vem som passar var och utan hänsyn till tidigare engagemang. Stora omkastningar i vem som var på vilken plats i karrärstrappan vore följden och många skulle man slippa för gott och nya skulle komma till. Försvarsmakten har gått helt snett och precis som man gör med ett storföretag som gått i stöpet så är det total rekonstruktion som gäller. Allt mindre än det så kommer det fortsätta vara misär och inkompetensens högborg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted June 28, 2013 Report Share Posted June 28, 2013 Det är inte bara guld och gröna skogar i Försvarsmakten, det har de flesta nog begripit. Här ges en skildring från en som fått nog: http://cynismer.blogspot.se/2013/06/nu-ar-det-nog.html "Jag har fått nog. Måttet är rågat. Försvarsmakten har under det senaste decenniet kört ner sin förmåga i botten och i raset tagit med sig sin personal. Många av mina kollegor mår dåligt, mycket dåligt. Flera av mina nära vänner får kontinuerlig hjälp från psykolog för att de ska kunna hantera sitt liv i Försvarsmakten och..." Det ska bli intressant att se om detta tar samma hus i helvete som sängdebatten, eller om det kommer glida snyggt förbi tidningar och försvarsmakten. Jag har själv känt många gånger att "nu är det fan nog", men det är ett ganska stort steg att lämna kamraterna, och ibland är ju livet riktigt trevligt som soldat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted June 28, 2013 Report Share Posted June 28, 2013 Som en fd. officer med massor med guld på kragspeglarna berättade - De flesta på min förra arbetsplats är antingen karriärister eller idioter. Och har man väl hamnat där så är man garanterad jobb resten av livet. H*n jobbade på HKV. Den civila marknaden behöver inte heller vara en dans på rosor, men jag förstår varför många lämnar det sjunkande skeppet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaver_sthlm Posted June 28, 2013 Report Share Posted June 28, 2013 (edited) Edit: Tog bort mitt inlägg då det innehöll orimliga mängder bitterhet. Edited June 28, 2013 by beaver_sthlm 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcuzt Posted June 28, 2013 Report Share Posted June 28, 2013 Så jag borde vara glad över att min SOU-ansökan kom tillbaka negativt igår och skaffa mig ett civilt jobb istället? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted June 28, 2013 Report Share Posted June 28, 2013 Edit: Tog bort mitt inlägg då det innehöll orimliga mängder bitterhet. Kan du bli bittrare bävern? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted June 28, 2013 Report Share Posted June 28, 2013 Så jag borde vara glad över att min SOU-ansökan kom tillbaka negativt igår och skaffa mig ett civilt jobb istället? Långsiktigt så borde du nog det. Det suger ju när man (som det ofta är) velat och drömt om att få jobba som något i det gröna och besvikelsen kan ofta vara stor. Gå med i Hemvärnet istället, det är faktiskt vettigt och du slipper göra det på heltid och du slipper hela biten med att det är där du gör ditt leverbröd. Så ja, du ska nog vara glad 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaver_sthlm Posted June 29, 2013 Report Share Posted June 29, 2013 Edit: Tog bort mitt inlägg då det innehöll orimliga mängder bitterhet. Kan du bli bittrare bävern? Nej, det är omöjligt. Och det är väl vad som skrämmer mig mest. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted June 29, 2013 Report Share Posted June 29, 2013 Insatsförsvaret, nu skall det gamla ut. In med det nya. Den som eftertänksamt var tveksam till att processen var rotad i logik och utförd kompetent ombades att omedelbart lämna försvarsmakten. Och det gjorde nog omgående de bäst lämpade för styrning och ledning. Kvar blev resten som utan verktyg i kompetenslådan nu skulle göra omdaningen med stort O. Försvarsmakten lider väldigt av att misslyckande i sin funktion inte medför konsekvens. Fiasko är bara förnamnet. Avskeda alla i ledningen av försvarsmakten och tillsätt en tillfällig förvaltare som utför ny-rekrytering baserad på helt ny analys om vem som passar var och utan hänsyn till tidigare engagemang. Stora omkastningar i vem som var på vilken plats i karrärstrappan vore följden och många skulle man slippa för gott och nya skulle komma till. Försvarsmakten har gått helt snett och precis som man gör med ett storföretag som gått i stöpet så är det total rekonstruktion som gäller. Allt mindre än det så kommer det fortsätta vara misär och inkompetensens högborg. Med den analysen hamnar du i kategorin som inte skulle återanställas... Det är jäkligt lätt att säga att HKV till bredden är bemannat av idioter, men nu råkar det inte vara så. Helt klart finns det brister på flera nivåer som beror på att man inte klarat omställningen från VPL till yrkesförsvar, vare sig mentalt eller organisatoriskt. Tyvärr tror jag att yrkesstoltheten i att inte vika ner sig för utmaningar på många håll gjort att man inte sagt ifrån i tid. Det har gjort att varningsignaler kommit för sent och ibland från "fel" håll. I kombination med en i bästa fall svajig politisk styrning utan verklighetsförankring leder det till att proffs till slut mals ner av byråkrati och antingen börjar underprestera eller flyr till en marknad där de uppskattas... Lösningen är inte att säga upp alla! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtGarm Posted July 1, 2013 Report Share Posted July 1, 2013 Insatsförsvaret, nu skall det gamla ut. In med det nya. Den som eftertänksamt var tveksam till att processen var rotad i logik och utförd kompetent ombades att omedelbart lämna försvarsmakten. Och det gjorde nog omgående de bäst lämpade för styrning och ledning. Kvar blev resten som utan verktyg i kompetenslådan nu skulle göra omdaningen med stort O. Försvarsmakten lider väldigt av att misslyckande i sin funktion inte medför konsekvens. Fiasko är bara förnamnet. Avskeda alla i ledningen av försvarsmakten och tillsätt en tillfällig förvaltare som utför ny-rekrytering baserad på helt ny analys om vem som passar var och utan hänsyn till tidigare engagemang. Stora omkastningar i vem som var på vilken plats i karrärstrappan vore följden och många skulle man slippa för gott och nya skulle komma till. Försvarsmakten har gått helt snett och precis som man gör med ett storföretag som gått i stöpet så är det total rekonstruktion som gäller. Allt mindre än det så kommer det fortsätta vara misär och inkompetensens högborg. Så ännu en omstrukturering skulle lösa det hela menar du? Jag håller inte alls med dig. HKV har omstrukturerats ett antal gånger sedan 2009, förbanden har tvingats vara med om otal olika "inriktningar", "fokus" och bataljonsstrukturer, men inte har det blivit bättre för det. En organisation måste få tid att "sätta sig". Tyvärr verkar det allt för ofta som om någon med avsevärt mer i lön än jag vill sätta sin stämpel på saker och ting innan man byter plats (/blir utbytt). Detta också tyvärr utan att ha den minsta tanke på vad som är bäst för firman. Intentionen är säkert god, men... Jag har inga lösningar på soppan, men omstrukturering tror jag definitivt inte är en. I övrigt håller jag med GC1 ovan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted July 1, 2013 Forumsledning Report Share Posted July 1, 2013 Insatsförsvaret, nu skall det gamla ut. In med det nya. Den som eftertänksamt var tveksam till att processen var rotad i logik och utförd kompetent ombades att omedelbart lämna försvarsmakten. Och det gjorde nog omgående de bäst lämpade för styrning och ledning. Kvar blev resten som utan verktyg i kompetenslådan nu skulle göra omdaningen med stort O. Försvarsmakten lider väldigt av att misslyckande i sin funktion inte medför konsekvens. Fiasko är bara förnamnet. Avskeda alla i ledningen av försvarsmakten och tillsätt en tillfällig förvaltare som utför ny-rekrytering baserad på helt ny analys om vem som passar var och utan hänsyn till tidigare engagemang. Stora omkastningar i vem som var på vilken plats i karrärstrappan vore följden och många skulle man slippa för gott och nya skulle komma till. Försvarsmakten har gått helt snett och precis som man gör med ett storföretag som gått i stöpet så är det total rekonstruktion som gäller. Allt mindre än det så kommer det fortsätta vara misär och inkompetensens högborg. Med den analysen hamnar du i kategorin som inte skulle återanställas... Det är jäkligt lätt att säga att HKV till bredden är bemannat av idioter, men nu råkar det inte vara så. Helt klart finns det brister på flera nivåer som beror på att man inte klarat omställningen från VPL till yrkesförsvar, vare sig mentalt eller organisatoriskt. Tyvärr tror jag att yrkesstoltheten i att inte vika ner sig för utmaningar på många håll gjort att man inte sagt ifrån i tid. Det har gjort att varningsignaler kommit för sent och ibland från "fel" håll. I kombination med en i bästa fall svajig politisk styrning utan verklighetsförankring leder det till att proffs till slut mals ner av byråkrati och antingen börjar underprestera eller flyr till en marknad där de uppskattas... Lösningen är inte att säga upp alla! Jag skulle svara PAL, men så läste jag ditt inlägg GC1 och blev lat, då det innehållet vart väldigt likt mitt svar, +1 kan man väl säga. ..lite kan jag lägga till. Alltså jag har jobbat på HKV några år och anser mig ha viss insyn kring arbete, metoder, problem osv. och generellt är det, först och främst förödande att undergräva en verksamhet genom att i detta fall peka på en instans som orsaken till många problem, och sen inget mer. Sen är HKV som alla andra delar en DEL av en jätteorganisation och fungerar precis lika bra eller dåligt beroende på hur man servar det med information, verktyg och pengar. Jag kan räkna upp flera fall där man tvingats fatta beslut för att man längre ner i organisationen inte svarat, eller inkommit för sent med information, samma gäller uppåt mot Fö eller FMV. Vem får skiten? PRIO är ett exempel, för att vara konkret. Ja, det finns brister, och ibland väldigt underliga metoder eller anledningar till vissa beslut ibland. Men det, är ledningsorganisationen inom FM inte ensamma om. Det är dessutom människor vi har att göra med, inga robotar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts