Jump to content

Undrar om stridsfordonsförare utbildning


Recommended Posts

Hejsan... Jag har fått en placering på P4 som stridsfordonsförare. Men jag har hört att det inte är säkert att jag blir det för att dem har uttagningar sen. Är det någon som vet?

Är det någon som ligger inne eller har legat inne som kan berätta lite..Vore jätte tacksam om jag fick svar.

 

MvH Daniel :((

Link to comment
Share on other sites

Polare låg på Pbat I19, han blev uttagen till förare/skytt.

 

Med den befattningen kunde han bli skytt, laddare samt förare. Då konfigurationen i hans vagn var som följer: Två personer som varvade som skytt/laddare samt en som blev förare.

 

Någon månad innan slutövningen blev den bäste skytten SKYTT, "tvåan" blev laddare...

 

Oklart kanske... :winner:

 

/erik

Link to comment
Share on other sites

Regementerna gör väl precis som de vill, alla har sitt eget upplägg så allt är möjligt...

 

 

fråga kompisen jag berättade om i mitt förra inlägg. Han var inskriven som endast SKYTT. slutade dock som förare...

Link to comment
Share on other sites

Ok...Jag har hört att vi ska få det så kallade "grötstället" istället för m/90 i början....Det var för att man skulle förtjäna att bära m/90 sen...

 

Någon som vet om det är sant? :/

Ja en del har så av nån jävla anledning. Finns trådar om det, sök!

Link to comment
Share on other sites

Kan berätta hur det var på P18 01/02

 

Skyttar o förare rycker in samtidigt som gb o bilder en egen pluton. Efter gsun så har strf plutonen en gemensam grundutbilding på vagnen där samtliga med körkort får förarbevis.

Efter det så får bestämmer man tillsammans med befälen om man ska bli skytt eller förare.

 

Därefter så startas två utbildningslinjer, en för skyttar o en för förare som håller på några veckor. Sen så kommer vagncheferna in i bilden om man börjar öva som en besättning.

Link to comment
Share on other sites

Ok...Jag har hört att vi ska få det så kallade "grötstället" istället för m/90 i början....Det var för att man skulle förtjäna att bära m/90 sen...

 

Någon som vet om det är sant? 8-/

Ja en del har så av nån jävla anledning. Finns trådar om det, sök!

Det börjar lukta Fm diskriminering i allra högta grad!

 

Tycker att man kan dra paraleller med basker frågan.

 

Dåligt av Fm kort sagt

 

/nahoj

Link to comment
Share on other sites

Det är sant att vissa får gå i grötställ under början av GSUn, på P4 i alla fall.

 

På mitt kompani fick alla vagnchefer och skyttar/förare i stort sett exakt samma utbildning i allting och man hade en uttagning där man fick köra och göra enkla skjutningar i BT för att bestämma vem som skulle vara skytt och förare. Efter det så var besättningar och plutoner klara och man började öva strid i grupp och pluton.

 

(Det var alltså ett pansarskyttekompani med 9040)

 

E-soldaterna (skytt/förare) kunde även hamna på bärgaren som skytt eller förare/bärgningsman eller Pbv 401 som förare eller vagnchef.

 

Inte säker men jag tror även e-signalisterna på E 90an var "stridsfordonsförare".

 

På stridsvagn kunde man bli skytt eller laddare.

 

Alla dessa befattningar tror jag under mönstringen var uttagna till stridsfordonsförare... så är man inskriven som det kan man bli lite vadsomhelst som har med stridsfordon/stridsvagn att göra...

Link to comment
Share on other sites

Kan berätta hur det var på P18 01/02

 

Skyttar o förare rycker in samtidigt som gb o bilder en egen pluton. Efter gsun så har strf plutonen en gemensam grundutbilding på vagnen där samtliga med körkort får förarbevis.

Efter det så får bestämmer man tillsammans med befälen om man ska bli skytt eller förare.

 

Därefter så startas två utbildningslinjer, en för skyttar o en för förare som håller på några veckor. Sen så kommer vagncheferna in i bilden om man börjar öva som en besättning.

Så var det på Skånings Komp också där jag låg 99-00

Man får samma vagnsutbildning, typ lärs sig kanonen, båda får förarbevis....sedan skjuter man ksp som ett litet "prov, för att se om man e lämplig som skytt....sedan får man ha önskemål...diskutera med befäl mm....sedan kommer ett beslut som gäller från och med då till alltid...

Jag var dum nog och gjorde mig till på ksp-skjutningarna, för att jag ville köra...vicket miffo jag var...

 

Tro mig...alla kan köra en vagn med automat-låda, men alla kan inte vara bra som skytt...alltså...skyttar=kungar

(men jag var jäääävlit bra på att köra, ändå :P :P :P )

 

märkte hur kul det e att vara skytt när man var skytt på pebban.....tro mig..du vill vara skytt

 

som förare avgör du inga strider direkt..det gör bara skytten

 

ang. uniform...vi hade det gröna stället när vi ryckte in, sedan när vi skulle ha fältvecka, bytte vi till 90uniformen

efter baskerprovet fick vi m90P, sedan i vagnshallen användes en blå mekaroverall....

men uniformen känns ooootroligt oviktig tycker jag..eller???

 

blev lite långt detta, men det ligger mig varmt om hjärtat!!! :D

 

EDIT: stavar som en dyslektiker

Edited by Pansardvärg
Link to comment
Share on other sites

Föraren kan avgöra striden...

 

Min förare kanke inte hade bästa körtekniken men han hade koll på striden och det räddade oss ett par gånger under övningar.

 

Frontade en stridsvagn en gång, "omfattning vänster!" gav jag som kommando, sagt å gjort, efter 10-12 långa sekunder så var vi bakom en förvånad stridsvagn som då redan eleverat eldröret tack vare att min skytt redan vart snabbare och fått in ett antal lyckoträffar och slagit ut stridsvagnen. :huh:

 

Stridsavståndet var kanske 30-40 m i snårskog.

 

En annan gång frontade vi en stridsvagn på väg, min skytt var snabbast igen och gav stridsvagnen chockverkan samtidigt som min förare kastade vagnen ner för en slänt i skydd. När stridsvagnen kom fram igen var min skytt snabbast och vi dräpte stridsvagnen. :D

 

En tredje sammanstöt så fick vi ingen verkan på stridsvagnen och var tvugna att göra helt om och fly från stridsvagnen, aldrig har en 90a gått så fort! Stridsvagnen följde efter såklart och missade att en annan 90a kom upp i röven på honom... :uzi

 

Fast det fanns ju de gånger vi drog det kortaste strået också, men det var konstigt nog faktiskt inte lika ofta! :D

Link to comment
Share on other sites

självklart KAN en förare avgöra enskilda strider, men det e ju inte hans huvuduppgift....jag upptäckte vid flera olika tillfällen, tänkbara mål för skytten, oftast för att VC och Skytten var upptagna med att se typ 1000 meter åt ngt annat håll......

men att vara skytt e faaaanimej roligare..och vill man ha en rolig värnplikt så?? då skall man iofs vara på 122:an :D

Link to comment
Share on other sites

Föraren är lika viktig för stridsfordonets uppgift som benen är för skyttesoldatens...

 

Eld, rörlighet och hjärna... Skytt, förare och vagnchef :)

 

Min förare upptäckte dessutom massor av mål... mycket för att det är som du säger... han tittar nära...

Edited by Mats
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...