Jump to content

Aron

Recommended Posts

Med stålriktmedel skottställer man kornen så att varje pipa träffar rätt, med RPS så kan man ju inte göra det. Man strävar efter att hitta den gyllene medelvägen, där riktpunkten ligger mellan pipornas träfflägen. Lata och dåliga soldater skottställer så att bara en pipa träffar rätt och skiter i att byta till pipa 2.

Jag har varit lagom lat och har valt att ha en av piporna som träffar rätt och en som inte gör det, detta för att ha koll på ett avhåll istället för ev. två. Men har sett till att byta pipa ofta, lite som att varannan vecka pipa 1, varannan vecka pipa 2. Har funkat bra för mig...

Jag har tack och lov bara en gång haft pipor som har pekat väldigt annorlunda. Annars har det diffat någon halvannan meter och det spelar föga roll med ett understödsvapen har jag bestämt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Nu i veckan så har min pluton haft lite härlig mtrl-tjänst då vi vart de enda som haft arbetstid på kompaniet, och två st fick i uppgift att renskriva diverse listor däribland listor på ny mtrl det är tänkt vi ska få. På denna lista fanns KSP58F med, och de säger att det är varianten med räls. Men när jag hade KSP-utb i lumpen så hade vi räls och RPS på men då hette den KSP58B2. Är det någon på forumet som kan sprida lite ljus över detta?

Link to comment
Share on other sites

För att hamna på F måste vi först passera E, vilket vi mig veterligen inte gjort. Undantaget är då när F står för försök, som i Ksp 58 CF och DF.

Som du säkert vet lades projektet med Ksp 58 DF ner, dock togs vissa av erfarenheterna tillvara i och med den som nu kallas B2.

 

Nu är ju ytterligare förändringar på G med främre handskydd med skenor på för lampa, laserpek, främre grepphandtag mm.

 

Kanske kommer den modellen att få namnet D, men är skriven som F (försök) i dina papper för att det inte var beslutat när papperna skrevs, bara en tanke...

Link to comment
Share on other sites

För att hamna på F måste vi först passera E, vilket vi mig veterligen inte gjort. Undantaget är då när F står för försök, som i Ksp 58 CF och DF.

Som du säkert vet lades projektet med Ksp 58 DF ner, dock togs vissa av erfarenheterna tillvara i och med den som nu kallas B2.

 

Nu är ju ytterligare förändringar på G med främre handskydd med skenor på för lampa, laserpek, främre grepphandtag mm.

 

Kanske kommer den modellen att få namnet D, men är skriven som F (försök) i dina papper för att det inte var beslutat när papperna skrevs, bara en tanke...

 

Så här ligger det till!

 

FM har idag följande varianter på KSP 58;

 

KSP 58B - Den gamla trotjänaren...

KSP 58B2 - Tillförd "picatinny" på locket. Togs ursrungligen fram för att tillgodose NBG önskemål/behov.

KSP 58C - Avsedd för stidsfordon (90). Modifierad ledarplåt vilket för att kunna använda M3-länk (disintegrating). Kommer faktiskt inte ihåg om (trä)kolven är borttagen och underbeslaget modifierat...?

KSP 58E - Avsedd för helikoptermontage. Kolv utbytt mot tvåhansgrepp. Rails på lock och runt gascylinder. Anpassad för M3-länk. Samt ett antal ytterligare ändringar...

KSP 58F - "Senaste" varianten. Det som skiljer från B2 är att det är tillfört rails runt gaccylindern. Detta är den variant som på sikt kommer att bli "standard", som det ser ut nu.

 

KSP 58DF, var som tidigare nämnts en försöksmodell. Detta projekt lades ner då kostnaderna blev alldeles för höga för att genomföra modifieringen.

Jag måste också lägga in en viss reservation för "C"-modellen... Det kan vara så att den benämns C2? Jag har inte det i huvudet för tillfället.

Edited by wpnstech
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

KSP 58C finns beskrivenen i tidigare trådar.

 

KSP för fordonsmontering.

- Tätad gascylinder och gasregulator

- Minskad antal gaslägen

- Rembygel o benstöd bort

- Kortat bärhandtag/låsarm

- Kort underbeslag

- Avtryckare förbereddd för solenoid

- Fasta riktmedel bort på pipa/låda

- Ledarplåt modifierad för söndefallande länk M13

- Kolv bort

- Svart IR dämpande färg

- Reducerat antal tillbehör

- Ingen rail

- Samtliga am-typer

Link to comment
Share on other sites

KSP 58F - "Senaste" varianten. Det som skiljer från B2 är att det är tillfört rails runt gaccylindern. Detta är den variant som på sikt kommer att bli "standard", som det ser ut nu.

Förtydligande, det är inte den tidigare railen (klockan 3 och 9) som DF hade på gascylindern utan ett handskydd med rails klockan 3, 6 och 9 som monteras på samma plats som handskyddet på Ksp 90. Dessutom rail på locket för de vapen som modifieras direkt från B. Viktökning cirka 400 gram.

 

Även Ksp 90 får nytt handskydd med rails.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det är en DF, handskyddet vill jag minnas är från tidig version Ak5D, idag finns inga planer på att modifiera Ksp58 åt det tidigare "D" tänket.

 

Vi har gott om ksp58 så att den skulle bytas ut är högst osannolikt.

Link to comment
Share on other sites

Nej det är svårt att vara negativ till 58'an. Det är en förbannat bra och hållbar ksp.

 

Men jag tycker det är synd att det inte blev en färdig produkt av "D" försöken, jag hade gärna sett en ökad möjlighet för mer rörliga förband att kunna välja en lättare/smidigare 7.62 spruta. Utan att för den skull införa ett nytt vapen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...