Jump to content

Bunker vid F 21?

Young aviator

Recommended Posts

Hej! För några dagar sedan berättade en av mina klasskamrater att det ska finnas en bunker inte allt så långt ifrån F 21. Jag är historie intresserad och blev genast nyfiken. Jag sökte på internet om denna bunker men kunde inte hitta någonting. Han har berättat att bunkern byggdes under andra världskriget och användes som minstation. Bunkern ska vara vid koordinaten [Koordinater borttagna i avvaktan på om det är skyddsobjekt] jag har inte gått dit själv och det är för att jag har hört att man inte ser så mycket ovan för ytan (också för att han kanske ljuger om det hela), så om någon vett någonting om denna bunkers existens så skriv gärna allt du vett.

mvh krille96

Edited by henke

Tror att det skulle kunna innebära ett brott mot §14 i SoldFs regelverk att yppa något om det.

§ 14. Information som kan skada Sveriges rikes säkerhet eller bryter mot gällande sekretessavtal gentemot Försvarsmakten eller annan myndighet och/eller lag får givetvis inte göras tillgänglig.

Tror att det skulle kunna innebära ett brott mot §14 i SoldFs regelverk att yppa något om det.

§ 14. Information som kan skada Sveriges rikes säkerhet eller bryter mot gällande sekretessavtal gentemot Försvarsmakten eller annan myndighet och/eller lag får givetvis inte göras tillgänglig.

jag tror ju knappast att en gamla förfallen ''bunker'' kan vara ett hot mot rikets säkerhet.

Edited by Krille96

Bunkern du beskriver kan fortfarande vara SO om än det låter otroligt.

Som kuriosa tror jag dock att den är omskriven i Janne Flygheds doktorsavhandling i kriminologi - rättsstat i kris eller om det var Karl Molins - hemmakriget.. Många av de mest hemliga anläggningarna på den tiden i norr byggdes motsägelsefullt av internerade kommunister, alltså inte själva huvudanläggningar utan mindre bunkrar eller värn kopplade till anläggningarna, iaf om man får tro någon av de två herrarna ovan.

Edited by beaver_sthlm

jag tror ju knappast att en gamla förfallen ''bunker'' kan vara ett hot mot rikets säkerhet.

Såg inget om att den skulle vara förfallen, är den fortfarande klassad som skyddsobjekt är det i mina ögon inget som skall yppas om i offentliga forum inte heller besökas om man inte har någon form av tjänsteärenden dit. Skulle den vara borttagen som skyddsobjekt så är den säkerligen plomberad/riven och lika intressant som att titta in i valfri betongvägg.