Young aviator Posted June 10, 2013 Report Share Posted June 10, 2013 Hej jag har några frågor som jag hoppas kunna få besvarade. Fråga 1: Har flygmekaniker och flygtekniker något speciellt m/90 eller är det det vanliga m/90 som soldaterna bär? Fråga 2: Hur mycket får en flygmekaniker och flygtekniker i lön? Fråga 3: När man jobbar som flygmekaniker och flygtekniker får man då någon gång ha övningar som vanliga soldater har dvs skjutövningar, överlevnadsövningar mm? Fråga 4: Vilka fordon används för att dra flygplanen och vilka fordon används för att transportera utrusning ( dvs skiftnycklar, urinnyckel, domkrafter mm) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claaren Posted June 14, 2013 Report Share Posted June 14, 2013 Fråga 2 och Fråga 3 kan jag inte svara på, men de andra kan du få ett svar på.Fråga 1: De har lite olika, oftast bär de helikopteruniformen då den inte har dragkedjor, knappar och dyl som kan lossa/skada flygplanen. Men det förekommer även helt vanlig m90 och ibland m90P. Beror på vad de ska göra och vad de har lyckats få ut. Fråga 4: Vad jag har sett används enbart 30/40 bilar för att förflytta tekniker, flygplan samt utrustning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted July 16, 2013 Report Share Posted July 16, 2013 1) 90H och 90L är godkänd för att använda i flygmatrieltjänst. Arbete pågår sedan mitten av 80 - talet för särskild tekniker/mekanikeruniform, blir färdigt vilket århundrade som helst.... 2) GSS-K utbildas till flygtekniker kategori A och tjänar som vilken annan GSS-K som helst. OF utbildas också till Fte Kat A och blir pluton- och kompanichefer. SO utbildas först till Fte Kat A, gör On the Job Training och Certifikatspraktik för att bli behöriga Fte och till sist läser de till kategori B1 och blir fullödiga Fte. En Fte Kat A får klargöra och lämna av en felfri flygmaskin men inte arbetsleda personal i flygunderhållstjänst. En cerifierad Fte Kat B1 får felsöka och reparera en flygmaskin samt arbetsleda personal i flygunderhållstjänst. Läs i flygundrhållsmanualen, Fuhm:http://www.forsvarsmakten.se/sv/om-forsvarsmakten/Dokument/Manualer/ Lönen för en certifierad Fte Kat B1 är högre än för andra officerare. En OF Fte Kat A vet jag inte då de inte är klara än. 3) Utöver under utbildning genomförs sådana övningar för de som står i NBG-beredskap eller för att boostas för en insats. 4) Fordon för att transportera personal är klargöringsbil, en Chryslerjeep byggd för skjutfältservice i USA. Bogsering av flygplan sker i huvudsak med kortade fyrhjulsdrivna Volvo FL6, det börjar komma specialiserade civila bogserfordon. J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Macko Posted July 16, 2013 Report Share Posted July 16, 2013 (edited) Kan svara på 1 och 3. Hade en TP84 tekniker som befäl nu i två veckor och det han har sagt som passar in på dina frågor är: 1. Han som jobbar inom TSFE hade en möjlighet att få ut alla slags fältuniformer (inte pilot) då hans enhet ska kunna medverka överallt. På gripendelen var det tvunget att ha kläder som inte har dragkedjor. Så deras M90 var anpassad där efter. 3. Ja det skjuts. Men då det inte är deras huvudtjänst tränas det inte så mycket. Men inför missioner och dylikt så tränas skjutfärdigheterna upp. Då tränas det mycket i "stark hand". Edit: tilläg på fråga 3: Då man har SERE-B i sin utbildning är det ju självklart att detta kommer att tränas på. Mvh Markus Edited July 16, 2013 by Macko96 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted July 21, 2013 Report Share Posted July 21, 2013 1. Självklart används kläder med dragkedja, t ex 90H, 90L eller vanlig 90. Färdmekaniker har flygställ, som ju också har dragkedjor. Förövrigt verkar inget skilja mellan dragkedjorna, däremot finns inte knappar av metall på 90P, 90H, 90TR eller 90L-jacka. Ett annat vanligt plagg är arbetsbyxa m/87 och t-shirt eller skjorta m/59. Eftersom skyddsskor måste användas har de känga 90 STH, sjöstridskänga eller civila skyddsskor. Särskild uniform för flygtekniskt personal finns ju i form av mekoverallen i "90-kamo", i både sommar- och vintervariant. 2. Försvarsmakten behöver sänka lönekostnaderna och flertalet teknikerbefattningar är numer OR. Så att utifrån lönen på dagens tekniker bedöma vad en nyutbildad kommer tjäna om ett par år kan lätt slå fel. Men mer än en truppare kommer det med all säkerhet vara. 3. Vill du göra något grönt, välj en annan tjänst, eller möjligtvis tekniker/färdmekaniker på helikopter som ju är lite närmare armén. Det finns gott om flygtekniker som knappt är utbildade på Ak 5A, än mindre C/D. Senast de sköt var säkert 10 år sedan. Samma sak gäller förstås också stabspersonal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted August 3, 2013 Report Share Posted August 3, 2013 Uniformen får inte ha metallknappar som kan tappas och dragkedjor måste vara skyddade. 90F är sålunda inte godkänd i FuH-tjänst. Skor ska vara antistatgodkända vilket gör att sjöstridskänga och civila skyddsskor är godkända. Sparkdräkten eller mekoverallen är ett tekomissfoster ett udda förhållande mellan ben- och rygglängd med två gigantiska prylfickor på knäna, den är skön på sommaren mef endast T-shirt under och vinteroverallen är skön i minus 30 grader. Annars ett plagg som är någons hämnd... J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.