Jump to content

Icke-behöriga att söka GMU

Recommended Posts

Jag har läst någonstans om ett projekt, jag tror att det var i Kallinge, där man tog in icke-behöriga till GMU och parallellt med den utbildningen lät dom läsa matte, engelska och vad det nu kan vara. Sådan är i alla fall min minnesbild. Är det någon härinne som vet vilket projekt jag tänker på, och kanske kan meddela hur det gått med det hela?

Om det fungerar väl är det nog ett bra sätt att säkra upp en till målgrupp.

Det har gått en diskussion om detta här tidigare men jag kan inte hitta den tråden nu. Det kanske finns någon annan som är bättre på att söka än vad jag är?

Tror inte det presenterades några direkt bevis för att det hade skett "specialrekrytering" om jag inte missminner mig.

Hittade det här på arbetsförmedlingens sida:

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Platsjournalen/Platsjournalen-textarkiv/-Soldater-sokes-i-host---Platsjournalen-nr-31-2012.html

För få unga med invandrarbakgrund söker sig till försvarsmakten. Därför startar en ny utbildning i höst — Förberedande militärutbildning med plats för 500 ungdomar. Förutom att känna på soldatyrket ges det också en chans att plugga upp gymnasiebetygen.

Det kan vara det projektet jag tänkte på, men det är ju mer en form av gymnasiestudier med militär twist. Inte GMU+studier som jag trodde/hoppades. Eller finns det fler varianter av detta?

Ett skäl, som jag har uppfattat det i min omgivning med immigrantbakgrund, till att så få gör lumpen/GMU är föräldrarnas erfarenheter av militären/militär tjänstgöring och att det ofta råder en missuppfattning (rådde, i alla fall) att man kan bli ivägskickad till krig mot sin vilja.

Förr var vi frivilliga, vad händer om en sodlat vägrar åka på beordrad insats idag?

Ett skäl, som jag har uppfattat det i min omgivning med immigrantbakgrund, till att så få gör lumpen/GMU är föräldrarnas erfarenheter av militären/militär tjänstgöring och att det ofta råder en missuppfattning (rådde, i alla fall) att man kan bli ivägskickad till krig mot sin vilja.

Förr var vi frivilliga, vad händer om en sodlat vägrar åka på beordrad insats idag?

Avsked på grund av arbetsbrist?

Har man ett gott skäl till att man inte kan/vill åka på mission just idag så är det inga konstigheter egentligen, men andra eller tredje gången man nekar beslut om att skickas iväg med samma eller otillräckliga skäl kan nog bli lite knepigt.

vissa skäl finns ju faktiskt för att slippa en mission, tex dödsfall inom familj motsv, att man nyligen fått barn och andra personliga skäl.

Jag tycker det är tvärtom, de jag träffat som är anställda har oftast någon i familjen som varit militär. Dock så finns det säkert många med föräldrar och släktingar som har minnen från krig och som stridande part.

Fast hur ska man se på själva principen då? Att arbetsgivaren Försvarmakten (ev med stöd av Arbetsförmedlingen) bekostar grundläggande utbildning för de som inte klarat av det i gymnasiet. I sig inget konstigt, och inget som inte andra arbetsgivare redan gör. Dock tror jag att det är ovanligt bland offentliga verksamheter

Den här frågan har väl de flesta av oss sett komma seglande sedan länge?

De som FM vill ha - eller borde vilja ha - har inte en tanke på att söka till FM, varför skulle de?

Då återstår sekundärvalen, de som inte har något annat för sig eller inte är tillräckligt bra för att få andra jobb, de som får välja mellan att bli burgarflippare, kriminell eller soldat.

Principiellt säger jag nej, jag skulle inte vilja att min stridsparskamrat ute i busken är den person som inte ens klarade grundläggande gymnasiekompetens på egen hand.

Men FM kanske inte längre vill ha självständigt och kreativt tänkande soldater?

Det blev en dyr historia det, att lägga ned värnplikten..

• Like 3

Apone. Det fanns faktiskt inte speciellt många GU-linjer där gymnasium var ett krav.

Försvarets Läroverk fanns till för att ge anställt stambefäl behörighet att söka officersutbildning då de ofta saknade tillräcklig utbildning för vidareutbildning.

Det är inte krav på gymnasium på alla FM:s befattning nu heller. Därför är det inga större konstigheter att ta in folk som saknar det till GMU. Viktigt är dock att de har en tillräckligt hög mental spänst för att klara tjänsten. Jag själv hade inte fullbordat gymnasium under GU men skrev ändå en nominell 8 på MHS-provet senare.

• Like 1

Lämplighet måste väl vara det som avgör i sista hand (om det inte finns praktiska skäl, ex. tolkar måste man ju rimlgtvis kunna visa upp studieförmåga), inte gymnasiebetygen. Nog för att det är en varningsklocka att en person inte klarar gymnasiet men anledningarna kan vara väldigt många till att de inte klarat det, de kan vara mycket väl lämpade för militären ändå. Sedan så är det ju knappast en automatisk kvalitetsstämpel att ha klarat gymnasiet heller.

På rak arm, så är väl två rimliga formella krav god svensk språkförmåga och ingen brottslig bakgrund

Edited by Blanco

Håller med Blanco. Jag sökte till GMU förra hösten. Men kom inte med på grund av betygen. Jag hoppa av sista året på gymnasiet för att sattsa på träningen. Var med i landslaget för kungfu/wushu. Har tränat i kina i 3.5 år ungefär och bara pratat engelska med alla där. Har haft fast jobb som snickare och målare sen man sluta plugga i skolan. Och på "mönstringen" till GMU så fick jag 9:a i cykel, 8:a på stryka och 7:or på data prov, befäls lämplighet och hos psykologen. Jägartestet klara jag lätt sa dom. Syn och hörsel var det inge fel på heller. Men jag fick inte söka nånting för att jag inte hade godkända betyg. Så nu har man fått plugga upp dom ämnen jag behövde så man kan söka igen.

Fast det är väl inte vilka behörigheter som krävs för GMU/VPL eller inte som diskuteras, utan varför FM kör en utbildningsanstalt för folk med otillräcklig utbildning enligt de krav som ställs?

Jag tycker att det är en helt annan femma att vidareutbilda redan anställda för att de ska kunna komma in på olika vidareutbildningar inom FM. Men att på FMs bekostnad låta folk plugga upp gymnasiebetyg, för att sedan hoppas på att de ska söka FM, förstår jag inte. Det finns väl gott om folk med tillräckliga gymnasiebetyg? Om man nu anser att gymnasiebetyg ska vara ett krav är det väl bara att rekrytera dessa?

Frågan är ju varför kravet på gymnasiebetyg finns. Finns det för att man vill att de som söker ska ha någorlunda mental spänst och ha klarat av de grundläggande och enkla gymnasiekraven på egen hand, antingen på gymnasiet eller genom att plugga upp dem själv? Eller finns det för att man faktiskt tycker att en skyttebasse ska kunna andragradsekvationer? Jag gissar på det första, kan inte se syftet av att en skyttebasse ska kunna andragradsekvationer. Och om det är så, kringår man inte den punkten genom att hjälpa folk på detta sätt?

• Like 1

Ett problem är ju att man vill att de framtida soldaterna även ska ha en framtid efter de avslutat sin soldatkarriär. Är man då 30 år och inte har gymnasiekompetens, och har som enda merit att man är sjukt duktig på blixtlås åt vänster, så blir det kanske inte helt enkelt i arbetslivet. Så personligen tycker jag att det är jättebra om FM även har förmågan att hjälpa de som kanske inte lyckats helt perfekt i skolan.

Ett problem är ju att man vill att de framtida soldaterna även ska ha en framtid efter de avslutat sin soldatkarriär. Är man då 30 år och inte har gymnasiekompetens, och har som enda merit att man är sjukt duktig på blixtlås åt vänster, så blir det kanske inte helt enkelt i arbetslivet. Så personligen tycker jag att det är jättebra om FM även har förmågan att hjälpa de som kanske inte lyckats helt perfekt i skolan.

Tror dock att man bara kan stridstekniker efter 30 år i branschen. I många befäl-, tekniker-, sjukvårds-utb mm där de finns högskolepoäng att hämta. Du får kontakter, vänner, åka till platser finns massor kvar att säga.

Sen beror det på ju vad man vill bli efter tiden som soldat. Vill du jobba som ekonom så får du väl börja plugga, vill du jobba på ett bruket är det bara att söka.

• Like 1

I många befäl-, tekniker-, sjukvårds-utb mm där de finns högskolepoäng att hämta.

Fast inte om du inte har grundläggande behörighet.

Det grundläggande problemet,och därmed orsaken till det aktuella projeketet, är att de som FM trodde skulle söka till GMU gör det i mindre omfattning än vad man förutsett.

Så länge FM väljer att inte anpassa anställningarna efter "rätt" målgrupp så är det här väl en enkel om än samhällsekonomiskt knepig lösning för att få in så många som möjligt. Eller i alla fall bredda rekryteringsbasen.

Personligen hade jag gärna sett någon variant där FM kan ta in folk utan alla gymnasiekurser avklarade, men att de sätter kravet att inom 1 år efter påbörjad anställning skall kursen X vara avklarad, annars förlängs inte den tidsbegränsade anställningen.

Hur många som söker GMU uppfyller inte kraven på gymnasiebetyget? Är det ens nödvändigt? Jag anser att om man vill söka/sökt GMU och inte har betygen så

är det bara gå och plugga. Under FMU har man tex chans att plugga upp sina betyg.

Hur funkar det idag då?

Blir folk rekryterade till specifika tjänster, ex "C kspgrp, 3'dje djävulska" / "Ambärare grggrp, 2'a hårda" / "Strb-förare, 1'a fanatiska" och därmed har olika antagningskrav?

En ambärare behöver inte nödvändigtvis samma mentala spänst eller intellektuella mobilitet som Strbförare eller maskinare - eller vice versa för att ingen ska känna sig kränkt.

I vilket fall förutsätter jag att de samtliga genomgår samma grundläggande soldatutbildning, vi kan kalla det för "GSU", men har olika krav under denna samt framöver.

Vad händer då när ambäraren ledsnar och vill bli Imint på Und istället, och kommer på att hen saknar gymnasiekompetens - kan denne då plugga på tjänstetid eller gäller tjänstledighet och CSN?

Hur är det tänkt och är det optimalt?

Hur många som söker GMU uppfyller inte kraven på gymnasiebetyget? Är det ens nödvändigt? Jag anser att om man vill söka/sökt GMU och inte har betygen så

är det bara gå och plugga. Under FMU har man tex chans att plugga upp sina betyg.

Jag hade faktiskt inte läst samhällskunskap (hade dock det andra), men det skulle tydligen gå bra ändå så länge mina betyg blir tillräckligt vassa. Hur som haver finns det säkert folk i min situation.

Edited by vanderseks

Hur funkar det idag då?

Blir folk rekryterade till specifika tjänster, ex "C kspgrp, 3'dje djävulska" / "Ambärare grggrp, 2'a hårda" / "Strb-förare, 1'a fanatiska" och därmed har olika antagningskrav?

En ambärare behöver inte nödvändigtvis samma mentala spänst eller intellektuella mobilitet som Strbförare eller maskinare - eller vice versa för att ingen ska känna sig kränkt.

I vilket fall förutsätter jag att de samtliga genomgår samma grundläggande soldatutbildning, vi kan kalla det för "GSU", men har olika krav under denna samt framöver.

Vad händer då när ambäraren ledsnar och vill bli Imint på Und istället, och kommer på att hen saknar gymnasiekompetens - kan denne då plugga på tjänstetid eller gäller tjänstledighet och CSN?

Hur är det tänkt och är det optimalt?

Just nu krävs gymnasiebetyg för GMU men inte för anställning som GSS.

GMU är som gamla AMU/GSU och väldigt få delar av det kräver högskolebehörighet. Jag vet många duktiga som saknar betyg i något ämne men som ändå löser tjänsten hur bra som helst. En kapten på mitt förra förband har för låga engelskabetyg för att läsa vidare till major. Han är grym som truppar-kapten men skulle idag inte ens få göra GU.

• Like 1

Krook:

Uppfattat, vid närmare eftertanke har jag haft flera liknande i min omgivning.

Diskussionen känns dessutom bekant, vi har säkerligen dragit detta varv tidigare?

Plugghuvud måste inte garantera visdom i hur man hanterar folk eller stressiga situationer - eller vice versa - vilket vi säkert bägge har sett under skarpa förhållanden.

Jag tar ett halvt steg bakåt och omformulerar min tankegång:

- Soldater måste uppvisa en fysisk/psykisk lägstanivå för fälttjänst.

- Soldater som aspirerar vidare i karriären men som saknar tillräckliga skolbetyg, hur ska dessa hanteras inom systemet?

Plugg på tjänstetid och ev. företräde i skolsystemet?

Tjänstledigt, CSN och inget företräde?

Även jag minns ett sådant fall, i forntiden när jag gjorde lumpen. Vi hade en löjtnant som blev uttagen till utbildning till kapten medan vi låg inne. Jag tror han var väldigt belåten med deta, men det slutade med att han fick gå på börja gå på Komvux för att komplettera sitt gymnasiebetyg. Jag undrar om det kan ha varit Svenska som felade? Då tyckte jag det var onödigt att låta honom genomlida detta; det var ju inte så svårt att föreställa sig hur det kändes för en handlingens man bli mästrad om någon gramatikregel. När jag tänker på det nu så tror jag man kanske ändå gjorde honom en tjänst; jag vet inte hur kaptensutbildningen såg ut, men det var kanske bra att låta honom komma igång och vänja sig vid att plugga igen på Komvux.

Att låta FM vara en sorts andra chans för de som sumpat sin skolgång är inte en orimlig tanke, men är det realiatiskt när försvaret är så litet? När försvaret var gigantiskt var det en sak på marginalen att ha 50 man som satt på någon underbefälsskola och skrev uppsats i svenska, men nu när FM är så slimmat?

Man borde väl låta GMU kunna vara urvalsinstrument. Kanske någon form av organiserat stöd för att plugga gymnasiekurser efter anställning?

(---)

- Soldater som aspirerar vidare i karriären men som saknar tillräckliga skolbetyg, hur ska dessa hanteras inom systemet?

Jag tycker personligen inte att någon yrkesgrupp, oavsett om det är soldater eller snickare, ska ha särskilt företräde i skolsystemet. Det ska vara lika (illa) för alla.

Det finns i teorin inget som hindrar en arbetsgivare från att låta anställda plugga på betald arbetstid, men annars har man ju rätt att söka ledigt för studier.

Det finns i teorin inget som hindrar en arbetsgivare från att låta anställda plugga på betald arbetstid, men annars har man ju rätt att söka ledigt för studier.

Det här är nog den intressantaste frågan egentligen, som även berörts av Apone. Är det en gångbar väg för FM att bredda sin möjliga rekryteringsbas genom att ändra antagningskraven för GMU, men i så fall få vara beredda att "ta smällen" senare? Och hur ska en sådan smäll i så fall se ut?

Man tar ju redan "smällen" idag genom att låta en hel hög med ungdomar läsa in gymnasiebetyg under militär regi. Bättre då att slopa gymnasiekravet, utbilda alla och sedan låta just de som det specifikt behövs för, och som man fått testa i verksamheten och tror på, läsa upp det som behövs för att gå vidare på det spår de är inne på (officer, tekniker osv).

Eller så tycker man att det är ett bevis på viss mental spänst att ha klarat av gymnasiet, eller om man inte har klarat av det; visat handlingskraft nog att plugga upp det som behövs.

Vet inte riktigt vad jag själv tycker faktiskt, ser för och nackdelar med båda vägarna.

• Like 1

(---)

Jag tycker personligen inte att någon yrkesgrupp, oavsett om det är soldater eller snickare, ska ha särskilt företräde i skolsystemet. Det ska vara lika (illa) för alla.

Ja alla ska ha lika!

Särskilt de som annars är undantagna från rättigheter såsom EUs arbetstidsregler, semesterlag och yttrandefrihet. De ska särskilt ha lika!

/K (ironisk)

Tillägg: Militär är faktiskt inte som vilket yrke som helst. Det är dags för folk att inse det. FM-anställda börjar bli sedda som vilka arbetstagare som helst och därför slutar de och FM har svårt att rekrytera nya.

• Like 1

EUs arbetstidsregler ses dock mest som ett problem i verksamheter där man arbetar med/för människor. Så just den biten kanske man ska vara glad att man slipper i FM. (det klagas ju redan på att utbildning tar längre tid och att flygplan står på marken pga arbetstidsregler t.ex)

Personligen tycker jag inte att systemfelet ligger i diskussioner som den här eller om/vart FM ska skicka folk på gymnasieutbildning.

Systemfelet är väl att det finns dom som inte har G i grundämnena inte har det enklare att läsa upp det innan man söker jobb som kräver det?

Edited by dxl