Jump to content

Hur man skriver inlägg


Recommended Posts

  • 1 year later...

Jag har problem med att quota och jag ser att det är fler än jag som har det, detta har inte alltid varit fallet utan det uppstod efter att ni "uppgraderade" forumet.

 

Vad gör jag för fel? Jag trycker ju bara på svara-knappen brevid citera-knappen och sen blir det ändå fel.

Link to comment
Share on other sites

Se till att du inte av misstag raderar några quote-taggar.

 

Det meddelande du citerar måste ligga orört antingen innan eller efter din text. (Man kan naturligtvis editera bort ovidkommande passager men man måste då vara noga med att inte radera någon del av quote-taggarna)

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

B)--><div class='quotetop'>QUOTE(SERG. B @ Dec 30 2005, 16:36 ) <{POST_SNAPBACK}></div><div class='quotemain'><!--quotec-->

Jag har problem med att quota och jag ser att det är fler än jag som har det, detta har inte alltid varit fallet utan det uppstod efter att ni "uppgraderade" forumet.

 

Vad gör jag för fel? Jag trycker ju bara på svara-knappen brevid citera-knappen och sen blir det ändå fel.

 

 

Eftersom ditt nick slutar med ett mellanslag följt av bokstaven B så kommer forumet att tolka den kod som skapas när man citerar ett av dina inlägg som en smiley med solglasögon.

Lösning: Byt nick.

 

Edit: See?

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

Skriver man sin text innan citatet fungerar det som det skall...

 

Skriver man det däremot efter blir det knas. Nedanstånde "YYYYYY" är skrivet efter citatet blivit stängt. Trots det hamnar det inuti iallafall. Och smileyn har jag inte skrivit...

 

B)-->

QUOTE(SERG. B @ Dec 30 2005, 16:36 )

Jag har problem med att quota och jag ser att det är fler än jag som har det, detta har inte alltid varit fallet utan det uppstod efter att ni "uppgraderade" forumet.

 

Vad gör jag för fel? Jag trycker ju bara på svara-knappen brevid citera-knappen och sen blir det ändå fel.

 

 

YYYYYY

Link to comment
Share on other sites

Skriver man sin text innan citatet fungerar det som det skall...

 

Skriver man det däremot efter blir det knas. Nedanstånde "YYYYYY" är skrivet efter citatet blivit stängt. Trots det hamnar det inuti iallafall. Och smileyn har jag inte skrivit...

 

B)--><div class='quotetop'>QUOTE(SERG. B @ Dec 30 2005, 16:36 ) <{POST_SNAPBACK}></div><div class='quotemain'><!--quotec-->

Jag har problem med att quota och jag ser att det är fler än jag som har det, detta har inte alltid varit fallet utan det uppstod efter att ni "uppgraderade" forumet.

 

Vad gör jag för fel? Jag trycker ju bara på svara-knappen brevid citera-knappen och sen blir det ändå fel.

 

 

YYYYYY

 

 

Umm... nä, någon smiley ser jag inte, och "YYYYYY" ligger helt riktigt som det skall, efter citatet... eller missförstod jag dig nu, vece?

 

Ok.. nu blev MITT inlägg fel.. eller?

 

Dags att ringa efter..... the bicycle repair man..

Link to comment
Share on other sites

B)-->

QUOTE(SERG.B @ Dec 31 2005, 00:46 ) <{POST_SNAPBACK}>
Vadå måste jag byta nick, NEJ, det vill jag inte

Att byta från "SERG. B" till "SERG.B" är väl inte så farligt?

Jag är säker på att doktor Swede kan operera bort ditt mellanslag utan att det gör det minsta ont...

;)

Link to comment
Share on other sites

Att byta från "SERG. B" till "SERG.B" är väl inte så farligt?

Jag är säker på att doktor Swede kan operera bort ditt mellanslag utan att det gör det minsta ont...

;)

 

Tyvärr, såna operationer måste professor Kimster eller docent 9x19 ordna.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Du var väl full och svinig sådär som du kan bli ? :D

 

 

Serg. B säg till om du vill lösa problemet.. så fixar jag, jag ska kolla lite om man inte kan ändra smilyesen eller nått också. men det tar vi nästa år... ok. .. :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej, Har "ändra"knappen för sitt eget inlägg försvunnit eller är det något fel hos mig som gör att jag inte ser någon sådan?

Om den har försvunnit, hur gör jag då för att ta bort eller ändra mitt inlägg??

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Du kan inte ta bort ditt inlägg någonsin av den enkla anledningen att har man sagt något ska man stå för det. Vissa har den tramsiga vanan att ta bort inlägg när de inser att de har haft fel eller folk ogillar ens inlägg etc.

Är ett inlägg olämpligt ur säkerhetssynpukt eller motsv. anmäler man det till BlåGul med EXAKT vilket inlägg och VARFÖR

 

Du kan ändra ditt inlägg men bara inom en liten period om 12/24h . . kommer inte ihåg exakt nu.. av ungefär samma anledning. Skrivet ord står, har man skrivit fel skriver man det i ett nytt inlägg eller.. i särskilda fall då inlägget räknas som obra ur vissa perspektiv.. t.ex info/fakta som är hemliga eller farliga så anmäler man det till BlåGul med EXAKT vilket inlägg och VARFÖR man vill ändra i det.

Detta gäller enstaka inlägg och inte 20-30st som vissa har velat att man ska ta bort eller ändra. Då ska man ha en mycket bra anledning.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Dags att pusha lite för denna tråden igen.

 

Först, som ni kanske märkt så stämmer inte alla tips och råd som jag gett längre då vissa knappar bytt plats efter diverse uppdateringar men om ni letar lite lär ni hitta dom.

 

Nästa sak. Då ni lägger in bilder ska ni kontrollera att bilden inte är bredare än 600 pixlar.

Om den är bredare än så blir inläggen så breda att man måste sidscrolla för att kunna läsa all text och det vill vi inte.

Jag går regelmässigt in och ändrar sådana bilder till länkar när jag upptäcker dom men det är inget jag vill behöva slösa tid på, har bättre saker att pyssla med.

 

SFRV

 

The Swede

BLÅGUL

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har en fråga ang hur man startar omröstningstråd. Jo jag tryckte på kanppen och fick upp alla grejor och så. Men sen blev jag jäkligt osäker på vad som var vad och vad jag skulle fylla i. När jag knappat in en hel massa och valde att förhandsvisa så såg jag inga klickbara alternativ utan mina alternativ stog bara uppradade som vanlig text. Därför lade jag hela projektet på is så länge, så ni BG skulle slippa städa ut en massa misslyckade försök. Är det så att de små klickknapparna inte syns i förhandsvisningen??

 

/martinator

Edited by martinator
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Helt rätt, förhandsvisningen visar inte iklickbara knappar.

 

Det finns ett testforum i gästforumet om du vill prova innan. Skulle det skita sig iaf är det inte svårare än att du kontaktar en lämplig blågul i det forumet du använt och ber han fixa felet.

Link to comment
Share on other sites

Då ska vi ta upp ett nytt ämne här i inläggsskolan.

 

När ni startar ett nytt ämne så finns det två rader man kan fylla i, den ena heter "Ämnesrubrik" och den andra heter "Ämnesbeskrivning"

 

Hur ska då dessa användas?

 

Jo, i den första SKALL ni fylla i en rubrik för ämnet. Rubriken SKALL vara tydlig och man ska direkt kunna se vad det handlar om.

 

Exempel: Ni vill skriva en tråd om pansarskott 86.

Då SKALL det stå "Pansarskott 86" i ämnesrubriken. Det ska INTE stå "Kolla här", "Fråga", "Hjälp" motsv.

 

Nästa rad, "Ämnesbeskrivning". Här KAN ni förtydliga ämnet, t ex "Vad väger det?"

 

Ämnet blir då följande:

 

Pansarskott 86

Vad väger det?

 

Ämnesbeskrivningen behöver inte fyllas i men det är bra om ni gör det.

Ni skall dock INTE skriva samma sak i den raden som i ämnesrubriken, det blir bara dumt.

 

Ex:

 

Pansarskott 86

Pansarskott 86

 

Frågor på detta?

 

Magister Swede

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

För att bygga vidare på Swedes rubrikskola

 

Rubriken är väldigt viktig och om man redan där kan förmedla så beskrivande som möjligt vad tråden handlar om.

 

 

Mina förslag är att använda några standardiserade Prefix för tråden. Speciellt påtagligt är det i Dataenheten

 

Där varvas, tips, frågor och hjälpförfrågningar hejvilt.

 

 

Ex

Du har problem med din dators grafikkort.

Felaktiga/dåliga rubriker: Jävla Grafikkort! | Graffakortet Suger | HJÄLP!!? | Vafan händer?!

Hittills accepterad rubrik: Grafikkortet knasar

Bra rubrik: HJÄLP: Grafikkortet knasar

 

De prefix jag kan tänka mig rakt av är: (fler kan givetvis införas efter hand)

HJÄLP: Jag behöver hjälp från er i detta ärende

TIPS: Jag vill tipsa er om något jag anser bra

VARNING: Jag vill avråda/varna er om något allvarligt

RECENSION: Jag har recenserat något ingående.

BILDER: Detta är tråd med bilder på olika saker

NYHET: Jag länkar och berättar om en nyhet i tex dagspressen

 

Händelser

När det inträffar händelser är det viktigt med datum

Tex: Olycka E6 kan bli så fel om någon 2 år senare skriver ett inlägg i en sådan tråd och den bumpas upp överst i forumet. Självklart tror man då något nytt inträffat.

Därför skall händelser beskrivas med datum.

Ex: NYHET: Olycka E6 2006-09-27

eller något i SoldInt NYHET: Afgha - svenskar beskjutna 200X-XX-XX

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Har nu ändrat ett stort antal ämnesrubriker enligt ovan i Dataenheten.

Skriv gärna era synpunkter på detta i forumet Feedback.

 

HJÄLP: - trådar är även förtydligade med Trådikonen (?)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Board Message

Sorry, an error occurred. If you are unsure on how to use a feature, or don't know why you got this error message, try looking through the help files for more information.

 

The error returned was:

Sorry, you do not have permission to start a topic in this forum

 

Useful Links

Forgotten Password Recovery

Register a new account

Our help documentation

Contact the forums administrator

 

 

Hur gör jag för att lägga in ett inlägg? Man ska väll trycka på nyttämne? Som ovan blir det för mig när jag trycker på det snälla hjälp :-P:rockon:

Link to comment
Share on other sites

Board Message

Sorry, an error occurred. If you are unsure on how to use a feature, or don't know why you got this error message, try looking through the help files for more information.

 

The error returned was:

Sorry, you do not have permission to start a topic in this forum

 

Useful Links

Forgotten Password Recovery

Register a new account

Our help documentation

Contact the forums administrator

 

 

Hur gör jag för att lägga in ett inlägg? Man ska väll trycka på nyttämne? Som ovan blir det för mig när jag trycker på det snälla hjälp :-P:rockon:

Det är ju för att du troligen har försökt att starta en ny tråd i ett underforum som du inte har tillstånd att starta trådar i. Exempelvis FAQ som är ju just en samling av vanligt förekommande frågor och inte en plats för just din fråga.

Link to comment
Share on other sites

annden>> För att kunna hjälpa dig behöver vi mer info. Exempelvis var och när du försökte posta någonstans är väsentligt.

Flyttade in din tråd här då det var helt OT i den tråd inlägget från början låg i.

Link to comment
Share on other sites



×
×
  • Create New...