Jump to content

Hemvärnet använder krsk 94 med plattor?


Recommended Posts

Vi har i vårt kompani ett antal ärvda från Driftvärnet avsedda för VIP:are vid eskorttjänst. Säkert några vanliga Hv:are som vill ha dem istf Splitterskyddet.

Link to comment
Share on other sites

Hemvärnet ska nu för tiden (2013 o framåt) ha krsk 94 med plattor för två stridspar per pluton. Tanken är väll att dom som står post ytterst vid tex VCP eller liknande ska ha bästa skydd då man också står synlig hela tiden.

Edit: Lägger också till att nu i takt med att det nya kroppsskydd 12 kontinuerligt levereras till dom anställda soldaterna blir ju tusentals fler krsk 94 över så då borde ju också gå till Hv.

Edited by REALIN
Link to comment
Share on other sites

Hemvärnet ska nu för tiden (2013 o framåt) ha krsk 94 med plattor för två stridspar per pluton. Tanken är väll att dom som står post ytterst vid tex VCP eller liknande ska ha bästa skydd då man också står synlig hela tiden.

Edit: Lägger också till att nu i takt med att det nya kroppsskydd 12 kontinuerligt levereras till dom anställda soldaterna blir ju tusentals fler krsk 94 över så då borde ju också gå till Hv.

Vet du om att de flesta GSS/K(och T) fortfarande skruttar runt i krsk90?

Link to comment
Share on other sites

 

Hemvärnet ska nu för tiden (2013 o framåt) ha krsk 94 med plattor för två stridspar per pluton. Tanken är väll att dom som står post ytterst vid tex VCP eller liknande ska ha bästa skydd då man också står synlig hela tiden.

Edit: Lägger också till att nu i takt med att det nya kroppsskydd 12 kontinuerligt levereras till dom anställda soldaterna blir ju tusentals fler krsk 94 över så då borde ju också gå till Hv.

Vet du om att de flesta GSS/K(och T) fortfarande skruttar runt i krsk90?

 

 

GSS/K också? GSS/T kan jag tänka mig men ja då går dom väll dit om det finns så få krsk 94 och krsk 12.

Edited by REALIN
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Ang länka videos så är det tillåtet eftersom på youtube finns valmöjligheten för den som laddar upp en video att blocka visning på andra webbplatser än youtube om de vill. Visas förhandsbilden på en länkad/inbäddad video har de således valt att man får bädda in den på andra sidor.

 

Dessutom tillfaller reklamintäkter vid visning av ett youtubeklipp uppladdaren och därför gynnas uppladdaren ekonomiskt av spridningen, även om den inte visas på youtube eller på deras egen sida. (Dock väljer Försvarsmakten inte att slå på annonsfunktionen på sina klipp, deras motiv till positiv syn på spridning är ju bl.a i rekryteringssyfte).

Link to comment
Share on other sites

Ang länka videos så är det tillåtet eftersom på youtube finns valmöjligheten för den som laddar upp en video att blocka visning på andra webbplatser än youtube om de vill. Visas förhandsbilden på en länkad/inbäddad video har de således valt att man får bädda in den på andra sidor.

 

Dessutom tillfaller reklamintäkter vid visning av ett youtubeklipp uppladdaren och därför gynnas uppladdaren ekonomiskt av spridningen, även om den inte visas på youtube eller på deras egen sida. (Dock väljer Försvarsmakten inte att slå på annonsfunktionen på sina klipp, deras motiv till positiv syn på spridning är ju bl.a i rekryteringssyfte).

Okej tackar för infon, Henke! :)

 

/karbinhake

Link to comment
Share on other sites

@Andersson och 5020 Weiström

 

Tack för att ni sa till! Kollade nu lite närmare och ser även jag att det är kroppsskydd 90. Jag ursäktar mig så mycket.

Men hemvärnet verkar ju iallafall använda 94an , som 709 skrev.

 

/karbinhake

Link to comment
Share on other sites

Nja, har sett soldater i Afghanistan som bärt 94an under sin jacka.

 

 

Kolla 0:39 in på den här filmen.

 

Även på 1:49 syns skyddet, denna gången under fältskjortan.

 

/karbinhake

Edited by karbinhake
Link to comment
Share on other sites

Kroppsskydd 94 kan bäras under fältjackan men det är även byggt så att man kan bära det utanpå fältjackan. Jag har inte personligen använt kroppskyddet men om jag minns rätt så har de omdömmen jag hört sagt att det är att föredra att ha den utanpå jackan. I filmen ovan så misstänker jag att man bär den under jackan främst på grund av avsaknaden av ökencammo på kroppskydden.

Link to comment
Share on other sites

Özz nujgen hade ett bra utlägg om det där i sin standup show ''dålig stämmning''.

Om det hux-flux dyker upp något grönt mitt i öknen, där inget grönt har funnits i över tusen år så nog fan skjuter man på det per automatik.

Vilket gör att i stort sett alla krsk94 i strlk small, numera finns i afganistan.

Är man normalt byggd funkar small bäst under kahki-jackan.

 

Vad jag vet har väl hv haft tyngre krsk modell 90B, men de är väl totalt utgångna nu, då kevlarets bäst före datum passerats runt milleniumskiftet.

Men vet att det pratades om att fordonsförare(lastbil) på BG11 skulle få ett tyngre krsk än det normala 94:an.

Någon som vet vad som menades då?

Link to comment
Share on other sites

Kroppsskydd 94 kan bäras under fältjackan men det är även byggt så att man kan bära det utanpå fältjackan. Jag har inte personligen använt kroppskyddet men om jag minns rätt så har de omdömmen jag hört sagt att det är att föredra att ha den utanpå jackan. I filmen ovan så misstänker jag att man bär den under jackan främst på grund av avsaknaden av ökencammo på kroppskydden.

 

Vill minnas att vissa valda att ha skyddet under 90-öken skjortan delvis också för att man svettades så kopiöst och det upplevdes som onödigt att svetta ner skjortan genom att ha den under skyddet. Vad upplever man som vinsten av att ha den över jacka/skjorta/ytterplagg?

Link to comment
Share on other sites

Fast nu gällde mitt svar Sverige och HV.... Inte heltidsanställda i Affeland.

Jag har även sett folk bära bara krsk 94 i för övrigt naket tillstånd - men det är inte heller vad tråden handlar om.

Hela skiten ligger för övrigt i HV avd. varvid affeland blir ganska ointressant om vi nu inte börjat sända HV dit.

/m

Link to comment
Share on other sites

Fast nu gällde mitt svar Sverige och HV.... Inte heltidsanställda i Affeland.

Jag har även sett folk bära bara krsk 94 i för övrigt naket tillstånd - men det är inte heller vad tråden handlar om.

Hela skiten ligger för övrigt i HV avd. varvid affeland blir ganska ointressant om vi nu inte börjat sända HV dit.

/m

Nej, självklart inte men det finns väl inget som säger att en HV-soldat inte får ha skyddet under jackan? Det var därför jag trodde att de HV-soldaterna på filmen hade krsk 94, då de kanske med anledning, eller inte, bar det under fältjackan.

 

Men nu var det inte så så jag hade fel.

 

/karbinhake

Edited by karbinhake
Link to comment
Share on other sites

Man får väl ha skyddet bäst fan man vill. Själv kör jag alltid utanpå. Kan aldrig klämma in ett M under jackan. Dessutom bör (skall) man alltid ha 94 vid skarp tjänst. Därför finns det minst 2 per insatspluton.

 

Så det är bara två i varje pluton som ska lösa uppgifter eller? Vad gör resten, fikar? Varför ska man alltid ha 94 vid skarp tjänst?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fast nu gällde mitt svar Sverige och HV.... Inte heltidsanställda i Affeland.

Jag har även sett folk bära bara krsk 94 i för övrigt naket tillstånd - men det är inte heller vad tråden handlar om.

Hela skiten ligger för övrigt i HV avd. varvid affeland blir ganska ointressant om vi nu inte börjat sända HV dit.

/m

 

Ja det vore ju dumt att försöka dra lärdomar från andra...

Link to comment
Share on other sites

 

Man får väl ha skyddet bäst fan man vill. Själv kör jag alltid utanpå. Kan aldrig klämma in ett M under jackan. Dessutom bör (skall) man alltid ha 94 vid skarp tjänst. Därför finns det minst 2 per insatspluton.

 

Så det är bara två i varje pluton som ska lösa uppgifter eller? Vad gör resten, fikar? Varför ska man alltid ha 94 vid skarp tjänst?

 

 

Det är bara två stycken per pluton som skall ha 94 med plattor med dagens lista ja. Om det ändrar sig i ett skymningsläge eller inte får du fråga Rolle om. Jag vet inte.

Vi har ALLTID 94 vid skarp tjänst. Oavsett antal. Det har aldrig varit någon brist.

Link to comment
Share on other sites

Vad är skarp tjänst? Än så länge har väl inte hemvärnslarmet gått?

Hemvärnet genomför ett antal tillfälliga skarpa bevakningsuppgifter, dvs rent preventivt inte pga någon beredskapshöjning.

Det jan handla om tillfälliga skyddsobjekt för tex omlastning av militär materiel.

Link to comment
Share on other sites

Kalle på det. Och för denna verksamhet ska alltså två i plutonen ha Krsk 94? Känns som en väldigt konstig tilldelning, att bara två ska ha kroppsskydd. Men konstigare saker än så har ju hänt inom FM de senaste åren..

Link to comment
Share on other sites

Någon mer än jag som anser att två 94:or känns som en hyfsat dålig tilldelning?

Vi är ju tyvärr inte karonliner längre, eller SS soldater heller för den delen.

Längd och kroppsvikt kan kraftigt variera inom en insats-pluton.

Hur mycket än någon gammal jägare hoppas, finns det tyvärr pansartroll på 165 cm och magnus samuelsson elaka kusiner i våra led.

 

Och vi behöver ju inte oroa oss över att FMV kommer att skicka ut strlk:ar som funkar för alla.

Och det kommer knappast vara nya kroppsskydd vi får heller.

(Bara för att brat-linus som vaktar LG's förråd har fått ett betyder inte att gris-karlsson i knäckbrödhult får detsamma, slut pedagogisk förklaring)

Link to comment
Share on other sites

Fast å andra sida är två per plut fler än fyra per bataljon, som fallet var med våra krsk 90B.

Och de togs ju enbart fram vid högtidliga tillfällen, såsom chefsbesök.

Skarp skyddsvakt vid marin nato övn beräknades inte som ''särskild händelse''.

 

Tittar man lite på tilldelningen, så skulle man rent teoretiskt kunna få ihop en eskort-grp på ett komp.

Och då göra 94:orna till en kompani-resurs, och ha på packbil motsv.

Men vad vet jag...

Link to comment
Share on other sites

Nu minns jag inte just nu vars jag hade min källa för påståendet men om ni kollar andra inlägget i tråden så skrev jag två stridspar. Det borde ju alltså vara 4st kroppsskydd 94 per pluton. I vårat förråd har vi redan sen länge haft en bunt 94or på en hylla. Har inte räknat vilket jag nog gör nästa gång men bedömt cirka 20st.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...