Jump to content

Finska Rauma klassen

Perman

Recommended Posts

http://marinetraffic.com/ais/se/shipdetails.aspx?mmsi=230997360

Finska robotbåten FNS Naantali opererar i Bottniska viken just nu. Bilden på henne på marinetraffic.com är tagen 130430. Nån som vet om hon har genomgått HTM eller inte? Kan inte se nån större skillnad mot tidigare bilder på klassen i fråga. Möjligen är SADRAL-lavettaget på överbyggnaden akterut bortmonterat. HTM:n kanske bara gäller en enklare uppdatering av sensorer?

/Per

Edited by Perman

http://marinetraffic.com/ais/se/shipdetails.aspx?mmsi=230997360

Finska robotbåten FNS Naantali opererar i Bottniska viken just nu. Bilden på henne på marinetraffic.com är tagen 130430. Nån som vet om hon har genomgått HTM eller inte? Kan inte se nån större skillnad mot tidigare bilder på klassen i fråga. Möjligen är SADRAL-lavettaget på överbyggnaden akterut bortmonterat. HTM:n kanske bara gäller en enklare uppdatering av sensorer?

/Per

Naantali har genomgått uppgradering.

Se http://www.puolustusvoimat.fi/portal/puolustusvoimat.fi/!ut/p/c5/vZHLcoJAFES_JR8QZ3gEmCXqCAMDozxE2FCKCPKSgErg62NVVlnEVcrby66-p6obROChZn8_Z_vr-dLsK7ADkRRrvKToBuSQxtkKJMxb85qzgnALQQB2UIzdYmzJVE5OMTnUKhzD7azBwhW1l-no4dvoUXNw8WWycAZtP6euf7W4HnHb1Qar-HaqePHt8Sv6RWOmNX_QKNzKdM0tNPjch9yPLwnYxLYmctp6IULiLn3k-bKg-dLTPHPkHx_-cSoEIYjkv9rQJA54_9jGc5bwOpYFX8jiX8h64V7WC_fC_7uXAaLzoZ4NST2DMyiIvIREEXK8ApGgfIDgEI5o1ZNsSbanfCP1-bFs-kD6KqJwsdik7rWTkD7nEoHJpyMSyrYKyp05CnFxZtZxmpjO-LgfjfoeVEpNkZrR0awLNC0cItbiKQk_5eAa-ysWlN7Bu-pLSt7V7BhHdtWxVdeFiW2uySc2OrUbWuJk5EYJDaMvH2awMXFSDLe7HxtLx4ouqc-kWxlmbXCI9G6eXw6oZLumXw_zJvNyrX8Dtn6pU9DW9xY7-rT7pVT9BjZBwTs!/dl3/d3/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/?pcid=6b14bf804fa729fb9b88bf00a50fdfac

(använd översättare. notisen finns inte på de svenskspråkiga sidorna)

jag tror att översättaren inte klarade alla båtarnas namn eller beväpningen.

båtarna i klassen är

70 Rauma

71 Raahe

72 Porvoo

73 Naantali

(båtarna namn är alltså namn på finska kuststäder

Raumo

Brahestad

Borgå

Nådendal

på svenska)

Beväpningens rubriker är

sjunkbomskastare

skenmålskastare

stridsledningssystem

(dipping sonar) ekolod

övervakningsradar

eldledningsövervakning

(egen översättning, så ni kan korrigera till bättre termer)

Edited by adam7

Tack för infon! Verkar som om jag var på rätt spår att det är fråga om en något enklare uppgradering av klassen. På plussidan så verkar de ha fått nytt ledningssystem från SAAB, uppdaterat navigationssystem, uppdaterat hydrofonsystem och Rheinmetal MASS remskastare. I övrigt så har alla system gåtts igenom och uppgraderats eller partiellt förnyats. På minussidan så verkar de förlorat det sexställiga Mistral SADRAL-lavettaget på överbyggnaden akterut, men möjligen kan man fortfarande avfyra Mistral manuellt från handriktade tuber. Ingen uppgradering av 40 mm tornet som det verkar, men det kanske beror på att de redan hade 40 mm Mk2 sedan förut.

Totalt sett en kostnadseffektiv uppgradering som det ser ut, men något förvånande ändå om det stämmer att de inte har lv-robot längre. Att de inte fått 40 mm pjäsen utbytt mot en 57 mm Mk3 beror nog på att det hade krävt en omfattande och kostsam ombyggnad om det ens hade varit genomförbart. Som kuriosa kan man notera att de fortfarande har ett par ELMA kastare på fördäcket, något som svenska stridsfartyg numera saknar.

/Per
,

Edited by Perman

"Luftvärnsrobot systemet avlägsnas från kärlen och de åtgärder som den nya harhamaaliheittimellä. Meddelandet är systemet moderniseras."

Det är ju frågan hur man ska tolka google översättningen här. Den mest troliga förklaringen är nog att Mistralsystemet tillfälligt har avlägsnats för att ska moderniseras. Kanske ska klassen så småningom få Simbad RC lavettage som kan fjärrstyras: http://en.wikipedia.org/wiki/Mistral_missile

/Per

jag borde läsa vad jag länkar till...

bakom sista länken finns

Ilmatorjuntaohjusjärjestelmä poistetaan aluksilta ja sen suorituskyky korvataan uudella harhamaaliheittimellä.

vilket betyder: "luftvärnsrobotsystemet tas bort från båtarna och dess prestationsförmåga ersätts med en ny remskastare"

sedan nämns att kommunikationssystemet moderniseras, vilket webböversättaren gör oförståerligt.

-----

då man är en total lekman gällande dessa så kan jag inte bedöma om det faktiskt är så som det påstås... dvs. att en remskastare motsvarar ett robotförsvar...

emellertid tror jag att dessa båtar inte avses att heroiskt segla mitt på Finska viken eller Östersjön, utan närmast lura i Finska vikens, Skärgårdshavets eller Ålands skärgård.

Filosofin är ju att få så bra verkan som möjligt, till en facil kostnad. I en av artiklarna nämns att klassens uppgradering kostar 70 miljoner €.

Edited by adam7

Visst är det jättebra att dom får MASS och visst, Mistral är inte världens mest kapabla kortdistans lvrobot, men att MASS skulle kunna ersätta Mistral - nej det tror jag väl ändå inte... Det är lite som när våra Stockholmskorvetter förlorade aktra 40 mm pjäsen med tillhörande sikte i deras HTM 2002. Visst, dom fick ju en MASS kastare också, men förlorade samtidigt förmågan att bekämpa två olika mål samtidigt.

/Per

• 2 weeks later...

Jag föredrar MASS framför Mistral lätt. Mer tveksamt före en 40 mm dock.

Läste på

http://ammattisotilas.wordpress.com/2012/08/22/ilmasodan-lyhyt-oppimaara/

(på finska) att Mistral robotens driftslivslängd håller på att ta slut.

Dess beteckning är ju "ITO 91" dvs. Ilmatorjuntaohjus 91, vilket betyder luftvärnsrobot 91, där 91 står för året systemet togs i bruk, mera än 20 år sedan alltså.

Läste på

http://ammattisotilas.wordpress.com/2012/08/22/ilmasodan-lyhyt-oppimaara/

(på finska) att Mistral robotens driftslivslängd håller på att ta slut.

Dess beteckning är ju "ITO 91" dvs. Ilmatorjuntaohjus 91, vilket betyder luftvärnsrobot 91, där 91 står för året systemet togs i bruk, mera än 20 år sedan alltså.

Det förklarar ju en hel del, även om finnarna i samarbete med MBDA säkert hade kunnat förlänga livslängden på Mistral (precis som gjorts på Exocet och Pingvin II) eller byta ut dem om de verkligen velat. Detta tycker jag bekräftar att Rauma klassen nu genomgått en begränsad HTM med fokus på att kunna bibehålla fartygen operativa till in på 2020-talet med minsta möjliga ekonomiska medel.

/Per

• 1 year later...

http://www.abounderrattelser.fi/news/2015/02/ts-marinens-raumabatar-i-pansio-utmattade.html

Uttalandet från finska marinens operationschef att "Marinen har tillräckligt med slagkraft också utan Raumafartygen" får väl anses vara politiskt. Den stora frågan som jag ser det är väl varför ingenting upptäcktes vid halvtidsmoderniseringen, som gjordes så sent som 2012-13. Fartygen kan knappast ha blivit överbelastade efter HTM:n eftersom man bl a tog bort lv-robotsystemet på överbyggnaden akterut och ersatte detta med en MASS kastare: http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/sotalaiva-kiinnosti-toppilan-meripaivilla-katso-kuvagalleria/633258/

Dessutom så har Rauma-klassen något reducerad bestyckning av både RBS 15SF och Elma kastare.

/Per