Jump to content

Hur ser IO 14 ut egentligen?

karbinhake

Recommended Posts

Vad jag vet har vi två brigadstaber, som ska försöka uppehålla någon form av kompetens att leda strid på brigadnivå. Men tanke på att knappt någon av dem någonsin lär ha övat en brigad i verkligheten så vet jag inte hur bra de löser uppgiften att leda en brigad i verkligheten.

I övrigt ska vårt försvar bestå av 8 manöverbataljoner, samt 40 hemvärnsbataljoner. Dessa siffror är dock bara på pappret, ingen av de 8 manöverbataljonerna är fyllda och vad jag vet (här är jag dock inte säker, så ta det med en nypa salt) är inte heller hemvärnets 40 bataljoner fyllda. Vet exempel på HV-"kompanier" som knappt är mer än en förstärkt pluton om ca 40 man.

Övar man inte brigads strid på Cold response? I så fall så har man ju övat det iaf en gång om året ett tag.

(ändrade till cold response från det som var fel)

Edited by dxl

Men detta är ju skandal för guds skull!

Vad behövs egentligen, mer pengar att skjuta till, eller en SMART omorganisering av förbanden?

Vi har väl trots allt den högsta försvarsbudgeten i Norden, eller? Vart går då alla pengar?

/karbinhake

Ingen vet riktigt vart pengarna går. Det man vet med säkerhet är att väldigt mycket går direkt tillbaka till andra statliga myndigheter, därför är inte budgeten så hög i verkligheten som den är på pappret. Till exempel hyr försvarsmakten alla sina byggnader av fortifikationsverket. FortV i sin tur har ett avkastningskrav på 6% (tror jag), dvs vinst som ska ges tillbaka till staten. Sen går mycket av FM's budget till organisationer så som FMV, FMlog mm, som faktiskt har egna budgetar men som har FM som en av sina största intäkter. Utöver det så kommer politiskt beslutade projekt (läs JAS) som FM ska bekosta men utan att få tillräckligt ökade anslag som skulle krävas för att täcka kostnaden. Smidigast skulle vara, tror jag, att sätta ihop allt försvarsrelaterat till en myndighet med en budget, så slipper man massa internfakturering och onödig administration. Och en försvarsminister som vågar stå upp för sin försvarsmakt och som vågar leda med hela handen.

Utöver ovanstående som urgöper budgeten tror jag att man även skulle kunna effektivisera upp FM på många olika håll för att få ut mer pang för pengarna. Till exempel skulle man kunna återgå till värnplikt och en riktig Kriorg som samövas ordentligt, samt kapa en del fläsk på sina ställen.

@DXL
Har aldrig hört talas om Nordic Challenge, har du någon länk/mer info? Eller tänker du på Cold Challenge eller Cold Response?

• Like 1

Vad behövs egentligen, mer pengar att skjuta till, eller en SMART omorganisering av förbanden?

Vi har väl trots allt den högsta försvarsbudgeten i Norden, eller? Vart går då alla pengar?

/karbinhake

Nej Norge har högre. Nuvarande org behövs också modifieras men det som behövs just nu är flertalet mer miljarder varje år enbart till materiel, flertalet mer miljarder endast för personalkostnader, övningar mm för att ge alla bra löner, villkor, så alla förband kan öva mm. Bättre tänk och planering från regering och försvarsledning är också ett måste.

http://gripennewsthread.blogspot.se/2012/10/graf-norge-satsar-mer-sverige.html

Edited by REALIN

/karbinhake

Nej Norge har högre. Nuvarande org behövs också modifieras men det som behövs just nu är flertalet mer miljarder varje år enbart till materiel, flertalet mer miljarder endast för personalkostnader, övningar mm för att ge alla bra löner, villkor, så alla förband kan öva mm. Bättre tänk och planering från regering och försvarsledning är också ett måste.

Okej, aja men vi har en av de högsta i alla fall. Sedan menade jag att omorganiseringen skulle ske från regeringen och ledningens sida med t.ex mycket GSS/T som kan fylla upp mobiliseringsbara BRIGADER och som inte har så höga löner. Mer övningsdygn och att vi börjar köpa mer från hyllan (stridsfordon, personlig materiel, stridsflygplan m.m) och slutar utveckla allt själva då det ju kostar skjortan.

/karbinhake

Det spelar ingen roll hur mycket pengar man pumpar in till någonting om man inte kan hålla kvar sin personal.

Hur håller man kvar sin personal? Bättre lön och villkor, bra med övningar, bra med pengar till rekrytering som används på rätt sätt? Jag tog ju med mer resurser till sånt utöver mtrl.

/karbinhake

Okej, aja men vi har en av de högsta i alla fall. Sedan menade jag att omorganiseringen skulle ske från regeringen och ledningens sida med t.ex mycket GSS/T som kan fylla upp mobiliseringsbara BRIGADER och som inte har så höga löner. Mer övningsdygn och att vi börjar köpa mer från hyllan (stridsfordon, personlig materiel, stridsflygplan m.m) och slutar utveckla allt själva då det ju kostar skjortan.

/karbinhake

Mycket av det vi utvecklar själva blir både bättre och billigare. Strf 90 är riktigt bra, Pansarskott 86, Granatgevär carl-gustav, JAS 39 Gripen mm. Man får också fördelar för industrin inom egna landet med jobb och teknik utveckling samt bättre beredskap vid kris eller krig. När det blirkrig så är det nog många länder som börjar beställa mtrl och då är det en fördel om man har inhemsk industri.

• Like 1

/karbinhake

/karbinhake

Mycket av det vi utvecklar själva blir både bättre och billigare. Strf 90 är riktigt bra, Pansarskott 86, Granatgevär carl-gustav, JAS 39 Gripen mm. Man får också fördelar för industrin inom egna landet med jobb och teknik utveckling samt bättre beredskap vid kris eller krig. När det blirkrig så är det nog många länder som börjar beställa mtrl och då är det en fördel om man har inhemsk industri.

Sant, men jag skulle kunna tänka mig att t.ex alla stridsväst-, kropsskydds-, automatkarbinsinköp tillsammans med andra småsaker bildar en stor kostnad tillsammans.

Visserligen är det bara en droppe i havet men ändå, ni fattar vad jag menar. Man kunde säkert sparat in lite pengar på sådana onödiga materielutvecklingar.

/karbinhake

Många av brigadstabsofficerarna har erfarenhet från gamla brigadstaber så än så länge finns kompetensen.

Men hur behåller man kompetensen när det saknas möjlighet att öva?

Jag håller på att vi borde öva ihop med Finland och att vi i olika samarbeten borde stödja oss på Finlands större behov av att upprätthålla arméstorlek och kompetens.

Det Finland skulle få ut av det inom arméområdet är att det skulle bli mentalt och praktiskt mycket enklare att stödja dem med det lilla vi har.

Jag säger som tidigare vi behöver ca 10% högre försvarsbudget för att uppnå IO14 och lite till så försvaret kan fortsätta utvecklas.

Sedan behöver vi ca 25% till för att rusta upp så vi kan skaffa oss ett par förmågor som vi kan hjälpa våra grannar med och jag brukar föreslå utökat flygvapen och ubåtsvapen, för armén tror jag på viss volymstillväxt genom att utnyttja nya arv av modern materiel och pliktad krigsplacering för territorialförsvar för personal med utgångna kontrakt för möjlig utlandstjänst.

Jag hoppas att detta räcker så det går att fortsätta med civilförsvar och investeringar som inhemsk och klimatvänlig bränsleförsörjning, det skulle bli tokdyrt att bygga upp en stor armé och stora rustningskostnader bör om möjligt undvikas. (+10% och +25% är små pengar jämfört med sena panikrustning som den under slutet av 1930-talet och paniken riskerar dessutom att komma för sent så rustningen inte hjälper oss och våra vänner. )

Sedan tror jag att ett gradvis införande av en nordisk union skulle göra det möjligt att behålla många statliga funktioner medan ekonomin krymper pga resurskriser så om någon generation kanske armehögkvarteret finns i Finland och reservstabsplats 1 i Sverige och reservstabsplats 2 i södra Norge.

Man behåller kompetensen genom att öva. Förbanden behöver inte vara uppfyllda utan det räcker långt med kader för att öva brigadledning.

I år genomförs två stycken brigadledningsträningsövningar, Funkövning UND samt BEK för brigadstaber mfl, Brigstri-övningen (mer fokus på bataljonsledning), CJSE som hade nationell del med brigadstab samt JC13. Brigadstaberna är de som övar mest.

Att öva med Finland som använder andra system, annan metodik och annat språk verkar inte vara någon bra lösning.

/K