Jump to content

Hur ser den personliga utrustningen ut i Finlands försvar?

hvsjv

Recommended Posts

Hej undrar hur den personliga Utrustningen ser ut i Finlands Förvar.

skulle vara intressant med med även Norsk och dansk personlig utrustning.

kanske det låter som jag är lite utrustnings nörd men sån är jag.

http://www.varusteleka.com/en/product/finnish-m05-combat-vest/13632

Jag TROR de använder den här stridsvästen men är inte hundra procent säker..

http://en.wikipedia.org/wiki/M05

Här är även lite info om olika uniformssystem och dylikt.

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?119086-Finnish-Army-Photos

Bläddra lite på militaryphotos.net så hittar du en hel del.

Kolla lite på detta klipp så kommer du att få syn på en del fräck gear.

/karbinhake

Edited by karbinhake

Jag tror norrmännen är inne i något byte just nu.

Har sett bilder från HMKG som visar gardister uppställda i sand-färgade NFM västar, och det var inte deras afganistan styrka.

I övrigt har de haft en sele med fasta magasinfickor men med möjlighet att hänga på extrafickor.

Tex sjv-ficka.

Infästningen på dessa ser ut som malice-clipsen maxpedition och tactical-tailor använder.

Denna sele kallas GRU och sitter förvånansvärt ok.

Jag har blivit tos-släpad i den ett par gånger och den sitter bättre mot kroppen än SV2K.

En annan fördel är att man har köpt ett bättre mer utvecklat BT-system, och har byggt in det i GRUn.

Men mer info borde det ju gå att hämta hos både forsvaret.no og nfm.no.

Edited by bushman

Ja bushman, det stämmer. Har också sett deras nya ökenfärgade väst. Det jag dock inte fattar är hur kroppsskyddplattan skall sitta i den. Det andra jag undrar över är varför de skaffar en integrerad kroppsskydds/stridsväst när de redan har ett x antal plate-carriers inom sin försvarsmakt?

För övrigt har jag sett att danskarna håller på att införskaffa sig multicam och med det även nya plate-carriers. Det såg precis ut som amerikanarnas gear och är lite synd tycker jag. De borde skaffa sig något unikt, precis som vi svenskar har gjort.

/karbinhake

EDIT: Här är bilder på danskarnas nya system. Ny hjälm skulle de visst skaffa sig också.

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?221658-Danish-soldiers-to-get-new-body-armour-system-from-TYR-Tactical

Edited by karbinhake

Det andra jag undrar över är varför de skaffar en integrerad kroppsskydds/stridsväst när de redan har ett x antal plate-carriers inom sin försvarsmakt?

För övrigt har jag sett att danskarna håller på att införskaffa sig multicam och med det även nya plate-carriers. Det såg precis ut som amerikanarnas gear och är lite synd tycker jag. De borde skaffa sig något unikt, precis som vi svenskar har gjort.

För att en plate carrier inte ersätter ett vanligt kroppsskydd och tvärtom.

Ja, för det är ju bättre att köpa sämre och dyrare utrustning som är "unik" än bättre grejer direkt från hyllan?

Nja, varför ersätter en plate carrier inte ett kroppsskydd? Kroppsskydd 12 är en slags ''plate-carrier'' med fästsystem för fickor. Det var vad jag menade med plate-carrier och den ersatte ju kropsskydd 94 som inte har något vidare fästsystem.

Det du säger om danskarna är ju visserligen sant med varför köper dem då multicam och inte något i sitt egna camouflage? Multicam skall ju, vad jag har hört, vara sämst i skogen.

/karbinhake

Det du säger om danskarna är ju visserligen sant med varför köper dem då multicam och inte något i sitt egna camouflage? Multicam skall ju, vad jag har hört, vara sämst i skogen.

Multicam är inte anskaffat primärt för användning i dansk terräng. Multicam är det bästa kompromiss för användning i utlandet, där det danska försvaret tror, att dom komma att vara på mission.

Sen är multicam faktisk inte så dålig till dansk terräng, som man skulle tro. Om man ligger på skogsbotten eller går blandt väkster eller på fält, da är den inte sämre än M-84. Det är faktisk bara, om man står framför en lövskog eller granskog, att den är mera synlig än M-84. Men hur ofta gör man det i en taktisk läge ?

Edited by regstrup
  • Like 1

Generellt kan jag aldrig minnas att ha sett norska värnpliktiga, i någon form av kroppsskydd alls.

Kroppsskydd har jag dock sett och då på folk anställda i telemarksbataljonen.

Och dem jag sett ser mer ut som dem jag hade som väktare, eller en mer slimmad variant av kroppsskydd 94, med ficka för plattor utvändigt, men inga fästmöjligheter.

@bushman

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?123388-Norwegian-military-pics/page43

På den första länken syns det kroppsskydd som används i Afghanistan om du bläddrar ner lite.

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?123388-Norwegian-military-pics/page57

Här syns (på den första bilden) ett kroppsskydd som likar det som var i första länken, fast sandfärgat.

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?123388-Norwegian-military-pics/page68

Några bilder ner syns hemvärnet (!) ha på sig kroppsskydd med det norska standard-camouflaget.

Där har vi tre olika kroppsskydd. Vet inte om det är samma slags skydd, men olika camouflage är det i alla fall.

Sen har jag sett något annat liknande skydd i standardcamot men med bara enstaka fästpunkter (att jämföra med krsk 94).

/karbinhake

En "plate carrier" är väl en anordning endast gjord för att bära skottsäkra plattor(keramplattor). Medans ett kroppsskydd(94, 12) också skyddar större delen av torson mot splitter(medelst aramidväv), även om man inte har keramplattor i kroppsskyddet.

Personlig utrustning i Finland (Uniformsutrustning M05):

-Till stridsanvändning duglig uniform

-Ballistiskt skydd (splitterskyddsväst, skottsäker väst för specialtrupper, komposithjälm).

-Bärsystem (utrustningsväst, liten ryggsäck, stor ryggsäck)

-Fältbivakeringsutrustning (tvålagertält, sovsäck, fältmadrass, kamin)

-CBRN-skydd (mask, filter och skyddsdräkt).

Bärsystemet är modulärt och kan anpassas till funktion för varje uppdrag och operation. Utrustningsvästen med fickor är tänkt för utrustning som behövs till direkt stridsutrustning, som ammunition, ljuspistol, pistol, handgranater, rökgranater, skyddsmask och fältspade.

Den lilla ryggsäcken används som patrullryggsäck, för extramaterial som mera ammunition, granater, vatten, radio och skydds-, bytes- och extrakläder. Den stora ryggsäcken är tänkt att innehålla det som inte direkt behövs för att utföra uppdraget och förvaras i fordon eller vid bivakering. Ryggsäcken är designad och uppmätt för att kunna förvara hela utrustningen.

Uniformsutrustnings M05
http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/f334ad00441b1ab497fef71e8d984cd7/kantolaite_m05_isokuva.jpg?MOD=AJPERES

Fätuniform M05

Finns i flera olika varianter, till olika slags väder och utrustning

Skogsmönster

Digitalt fyrfärgsmönster, med klargrön, mörkgrön, ljusbrun och grafitgrå

http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/6900db804dafad209d8d9d61030ff7c0/LHE_2323.jpg?MOD=AJPERES

-Terränguniform

-Varmvädersuniform

-Militärpolisoverall

-Fältmössa

-Booniehatt

-Hjämhuva (vändbar, andra sidan snömönster)

-Regndräkt

-Regndräkt för specialjägare i Gore-Tex

-Patrulloverall för fallskärmsjägare

-Personligt kamoflagenät

-Skydds-/kamoflagehuva för ryggsäck

Snömönster

Digitalt tvåfärgsmönster i vit och ljusgrå

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQwj7AIfBtYtUtRnmTx9_dbPekc1yw46WBbukRMpYPv6M8CNayVAA

-Snödräkt

-Hjälmhuva (vändbar, på andra sidan skogsmönster)

Vintermönster

Samma som skogsmönster, förutom att klargrön bytts mot ljusgrå, som är en vanligare färg i skogen på höst och vinter

http://www.militaryphotos.net/forums/attachment.php?attachmentid=6549&d=1146710805

-Värmerock

-Värmebyxor

-Pälsmössa

Ökenmönster

Digitalt trefärgsmönster i khaki, mörkbrun och mörkgrön för krishanteringstrupper

http://www.isaf.nato.int/images/stories/FINPresJan21.jpg

-Varmväderuniform

-Shorts

-Booniehatt

-Fältmössa

-Hjälmhuva

Dessutom har det tagits fram ett mönster för stadsstrid i brunt och grått, men detta har åtminstone inte ännu används för uniformer eller utrustning.

En plate carrier är en anordning för att hänga på sig ett par extra plattor. Sen kan den vara som en stridväst med fickor för plattor, eller en väst utan kevlar-backing. Plattor skyddar mot genomslag men kan sällan ta upp hela kraften själva utan behöver något bakom som stoppar splitter som blir och fördelar krafterna bättre.

I krig så brukar ca 80% av skadorna bero på splitter, vilket gör att ett splitterskydd minskar dödligheten väldigt mycket. En fördel med en lös plate carrier är att man kan ta av sig en tung väst diverse utrustning och tunga plattor, men fortfarande ha kvar ett bra splitterskydd under, vilket kan vara skönt om man är i en miljö där det inte är någon risk för direkt beskjutning, tex vid rast/vila i en byggnad eller liknande.

Men den länken med bilden jag skickade innan, där var ju en plate carrier med plats för splitterinlägg.

@Reed

Sedan förstår jag inte vad du menar med att ha en väst för plattor och en för splitterskydd? Två västar har jag då aldrig sett någon ha :eeh: .

/karbinhake

Edited by karbinhake

• 2 weeks later...

@Kabinhake För det första så är västen du länkade upp tillverkad av Condor mkt airsoftare använder de västarna .

Platecarriers är som Reed skrev bara en hållare för plattor med eller utan fästpunkter för fickor inget mer eller mindre .
Kroppsskydd 12 o 94 har mjukaplattor som tar splitter .

Nu ska vi komma ihåg att utrustningen Andratenor redogjorde för finns endast i en begränsad omfattning.

En stor del krigsförband skulle utrustas med M91 camo. Huruvida M62 camo eller M58 eller M51 fältgrått finns kvar och skall utdelas vet jag inte. Samma med resten av utrustningen. Stridsväst M/05 finns för de viktigare trupperna, andra har stridssele M/85. Stidssele M/60 torde vara utrangerad. Om den finns kvar finns den hos någon sorts lokaltrupper. Samma princip gäller skydd.

Ny utrustning skaffas hela tiden. På KFÖ har man normalt samma eller nyare utrustning än man utbildades med.

Guest Triggerpuller

Angående Norge och Danmark så är det ju i dom operativa förbanden helt upp till den enskilde. Dvs var och en köper sin egen personliga stridsutrustning. Ibland med undantag för hjälm och kroppsskydd.

@Kabinhake För det första så är västen du länkade upp tillverkad av Condor mkt airsoftare använder de västarna .

Platecarriers är som Reed skrev bara en hållare för plattor med eller utan fästpunkter för fickor inget mer eller mindre .

Kroppsskydd 12 o 94 har mjukaplattor som tar splitter .

Jo, det stämmer nog.

/karbinhake

Angående Norge och Danmark så är det ju i dom operativa förbanden helt upp till den enskilde. Dvs var och en köper sin egen personliga stridsutrustning. Ibland med undantag för hjälm och kroppsskydd.

Ja, med lönen som den svenske soldaten och officeren har så är det ju tur att han får ut sin utrustning och slipper köpa den.

Men du kanske menade att våra två närmsta grannar i väster har möjligheten att köpa sin utrustning men får även ut ett ''standard-kit''?

/karninhake

Ja, med lönen som den svenske soldaten och officeren har så är det ju tur att han får ut sin utrustning och slipper köpa den.

Men du kanske menade att våra två närmsta grannar i väster har möjligheten att köpa sin utrustning men får även ut ett ''standard-kit''?

/karninhake

Det danska försvaret har inte än inköpt fickor till den nya stridsutrustning, så soldaterna får själv inköpa dom för egna pengar, om dom inte vill använda dom, som dom har från den gamla stridsutrustning. Men så har det varit länge inom det danska försvaret ;-)

/karninhake

Det danska försvaret har inte än inköpt fickor till den nya stridsutrustning, så soldaterna får själv inköpa dom för egna pengar, om dom inte vill använda dom, som dom har från den gamla stridsutrustning. Men så har det varit länge inom det danska försvaret ;-)

Okej. Samma sak är det väl med krsk 12 där fickor inte heller finns än utan man får använda antingen stridsväst 2000 eller stridsväst 08 fickorna i väntan på stridsväst 12. När kommer era fickor då? :)

/karbinhake

• 1 month later...

Hur är det med det personliga vapnet Rk 95. Hur många värnpliktiga är det som får ut rödpunktssikte och håller man på att anskaffa mer sådana?

När planerar Finland att byta ut nuvarande eldhandvapen system som Sverige snart ska?