Jump to content

Pansarterrängbilar inom Amfibiekåren?


karbinhake

Recommended Posts

http://www.soldf.com/piranhaiii_acv.html

http://www.soldf.com/piranhaiii_asv.html

 

Jag vet inte hur eller varför dom kom in i organisationen, men på KA4 fanns det minst två och minst en Stalwart finns kvar. Vill minnas att det kördes med iaf en på regementets dag/AMF4 nedlägning men jag kan minnas fel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alvis_Stalwart_%28FV620%29

 

Och sedan var det visst något om Amfibie som åkte pansarterrängbil i Tchad :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för de snabba svaren!

 

Jag är ju själv ungdom nere på garnisonen och har sett Alvisen stående utanför muséet.

 

Min egentliga tanke var om amfibieskyttet, förutom den gången nere i Tchad, faktiskt har åkt uppsuttet i stridsfordon? Alltså om de varit utrustade med fordon som Patgb 203 etc, etc?

 

/karbinhake

Link to comment
Share on other sites

Googla och sök runt lite här på forumet på TD01 :)

 

 

(jo men visst kan man säga ja eller nej, men roligare att hitta själv :) )

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

Patg 203 är inget stridsfordon utan ett bepansrat trupptransportfordon.

 

Amfskytte ska ju kunna verka både till sjöss och på land och huvudsakligen åker man stridsbåt, men även Patgb.

 

Patgb är ju ett skapligt allroundfordon och finns nästan överallt.

Link to comment
Share on other sites

Okej, ja jag menade såklart pansarterrängbil och inte stridsfordon, mitt fel.

 

Men det finns inget pansarterrängbilsburet skyttekompani då? För jag tyckte mig se att de åkte Patgb på ett kort någonstans (dock var det med ökenmålade 203or och kanske för övning innan Tchad-insatsen?).

 

/karbinhake

Link to comment
Share on other sites

Det finns 2 st alvis stalwart i museialt förvar i strängnäs. Använda för ammotransport för ka, men man monterade på en fet kran på ena sidan vilket gjorde dom suveränt snedlastade för jämnan när den simmar

 

Tydligen köptes ett trettiotal in till sverige och gick under namnet amfibiebil 101.

 

http://www.srmf.se/images/pr/Amfibiebil_101.jpg

Edited by Reed
Link to comment
Share on other sites

De fordonsburna PS-740 lämnade väl till FMV, och hyrdes sedan ut till lite olika länder och användes bl.a. i Irak och Afghanistan om jag inte missminner mig.

 

Deras fortsatta öden är väl inte helt klart, tror att avvecklingsbeslut är fattat - dock finns det intressenter i FM som vill behålla och använda för andra ändamål.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det gör vi. Men sen exakt om det är Alvis Stalwart eller inte är jag inte säker på. Och är det den så stämmer det ju inte antingen vad folk säger om bepansringen eller så stämmer inte wikipedia sidan. Därför blev jag osäker.

 

/karbinhake

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Ledsen att jag väckte en gammal tråd.

Wikipedia-artikeln har många fel, och jag har gett upp försöken att rätta till det.
Som jag förstår det såldes Stalwarts mellan 1983 och 1986.
Jag har inte hittat några bevis för att några Stalwarts överfördes från KA till AMF-styrkor när KA överfördes.
Stalwart är inte bepansrad, eftersom vikten när den var tom redan var 8,5 ton.
Sidan och bakstyckena är av aluminium. Hyttens ovandel är av tunt stål.
Skrovet är dock av tjockare stål och har överlevt landminsprängningar. Stalwarten utplacerades till Aden (nuvarande Sydjemen) 1964. Under de ökande problemen drabbades ett antal Stalwarts av landminor. Ett par förare fick batterisyrabrännskador till följd av sprängningen, men skrovet skyddade i allmänhet alla ombord.

 

Sorry to wake up an old thread.

Wikipedia article has many errors on it, and I've given up trying to correct it.

As I understand it, the Stalwarts were sold off between 1983 and 1986.

I haven't found any evidence that any Stalwarts transferred from KA to AMF forces when the KA was transferred.

The Stalwart is not armoured, as the weight when empty was already at 8.5 ton.

The side and tailboards are aluminium. The cab upper is thin steel.

However, the hull is thicker steel and has survived land mine blasts. The Stalwart was deployed to Aden (now South Yemen) in 1964. During the rising troubles, a number of Stalwarts suffered land mine damage. A couple of drivers suffered Battery acid burns as a result of the blast, but the hull generally protected anyone on board.

 

Stalwartminedamage1.jpg.ca40c884c070806c9f69b2d579ea0e1c.jpg

 

Stalwartminedamage3.jpg.b68b9a6e7d0e45a9675ccd1884c34bd8.jpg

 

Stalwartminedamage4.jpg.b018f1b5808700ca670a48b25af99fc0.jpg

 

Stalwartminedamage5.jpg.032b3b67f86a765e0833c2498bf71a3d.jpg

 

Stalwartminedamage6.jpg.5f9d84f51b7c5c43b78cc8b53d453b5e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...