Guest Snart_Kadett Posted May 16, 2013 Report Share Posted May 16, 2013 Jag kommer i sommar påbörja utbildning till reservofficer i Halmstad och har en fundering angående mässdräkt: Jag kommer gå utbildningen för ett arméförbandsräkning, dock så står väldigt få mässdräkter för armén att finna bättre begagnade på Blocket/Tradera (eg. jag vill inte ruinera mig genom att låta skräddarsy en ny). Hur stor är skillnaden mot Flygvapnets/Marinens mässdräkter? Är det lätt att sy om dem? Med vänlig hälsning, Snart_Kadett Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted May 19, 2013 Report Share Posted May 19, 2013 Kolla här (UniFM 2009) så ser du både hur dom ser ut på bild och även i listan under. http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/uniformer/5_Sallskapsuniformer.pdf Men lite snabbt sammanfattat är det inte ett skit gemensamt ungefär. Kolla med monty om han kan ha något begagnat, det händer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted May 20, 2013 Report Share Posted May 20, 2013 Marinens har annan knappuppsättning, men flygvapnets går att bygga om till armémässdräkt. Dock måste den vara relativt oanvänd då galoneringen på ärmarna kan lämna spår efter den avlägsnats, främst pga att resten av jackan blekts vid användning. Skall du ha jackan utan axelklaffshylsa m/ä måste du dessutom låta sy dit fasta axelklaffar vilket är lite meckigt. Dessutom måste du byta revärer på byxorna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted May 20, 2013 Report Share Posted May 20, 2013 Angående mässdräkt; du får vad du betalar för! Kolla ex vad en ny måttsydd mässdräkt kostar kontra en dito kostym. Hur ofta använder du en mässdräkt? Köper du stor och liten mässdräkt så har jag svårt att finna ett bättre plagg och mångsidigare plagg. Inte otroligt att den betalat sig redan efter två bröllop, d.v.s ditt eget och en kamrats, för att inte tala om diverse tillställningar på förbandet, där det ser väldigt stiligt ut med mässdräkt kontra den billiga look som de som kommer i "blått". Kontentan av det hela, en välsydd mässdräkt passar till allt utom begravning, och blir faktiskt oftast billigarei längden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted May 20, 2013 Report Share Posted May 20, 2013 Kan bara hålla med Imint. Min (stor+liten) är använd på ett antal bröllop, inkl mitt eget. Utöver de ett stort gäng baler, cocktailtillställningar och annat. GMY Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Snart Kadett Posted May 26, 2013 Report Share Posted May 26, 2013 Tackar för svaren! Har fått häng på en nu enda problemet är att det möjligen blir gardet efter utbildningen men vi får se... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.