Jump to content

Recommended Posts

FM brydde sig inte ett dugg om oss när vi kom hem i början av 60-talet. Lämna in grejorna och hej då. Jag tror vi har förlorat fler här hemma än i Kongo. Det enda man hörde från myndigheterna, var att man skulle lämna in ett bajsprov efter några månader. Det var väl någon som forskade om tropiska parasitsjukdomar. Att man så här 50 år fått dåligt samvete och nu försöker förankra en "kotte???!" och begär att vi ska känna för den. På nått sätt är den synonym för FM veteranpolitik. Det "bidde en flummig kotte".

 

Jag hade gärna sett en grov gråsten med några slipade ytor/bronsplatta med betydelsefulla missionsplatser och en namnplatta på dem som inte kom hem. Obs inget gravmonument mera åt runstenshållet. Lite symbolik i den grå stenen finns det ju från runstenarna. De restes ofta till minne av någon som fallit i österled/västerled. Jag tror att vi har något gemensamt med den äventyrslusta som drev dem, när det blev för tråkigt hemma på tunet. Många av oss ville se världen, uppleva äventyr och göra en insats. Några kom aldrig tillbaka då, precis som nu. Ett sätt att hedra deras minne är att resa en sten och känna för dem tillsammans med deras anhöriga.

Det skall mer till för att jag skall ta på mig baskern och ställa upp. Fira gärna kotten utan mig. Spela musik, vifta med fanor och tala om FM förträfflighet. Min veterankänsla är större än det här kottejippot.

 

Sten bat XVIII Kongo, som inte sett röken av någon inbjudan (delar det med många).

 

 

 

.: Den här tråden är splittad från tråden om Veterandagen 2013. Därav den abrubta inledningen :.

Edited by henke
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

När vi kom hem från Kongo tyckte människor att var konstiga som inte begrep, att om man bara tände ljus och läste dikter om fred, så blev alla i hela världen snälla. Fm brydde sig inte, de visste ju att fienden kom från öster och då skulle de få se på f-n. Soldater med krigserfarenhet från Afrika passade inte in i deras lilla sandlåda. Nu gäller tydligen, att om vi veteraner är snälla och lyder lektanterna. så får vi vara med och leka i sandlådan.
Nu när man äntligen kommit loss med en veterandag, så förväntas vi ställa in oss i hyllningskören till kotten. Om man frågade ovetande människor vad kotten symboliserar, så kommer nog veteranmonument långt ner på listan. Skärpning FM bättre än så borde ni kunnat åstadkomma, om ni vill ha oss gammelveteraner med. Kanske skall vi kalla oss veteran veteraner nu när alla som varit utanför gränsen skall vara med. Med all respekt för de som röjer minor och tar hand om jordbävningsoffer. Allt verkar vara ett pr-jippo för fm och utlandstjänsten. Fira gärna dela ut medaljer (50 år försent??!), men utan mig.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte kotten som ska firas utan dig, mig och våra kollegor. Veterandagen har faktiskt funnits ett par år nu men kotten är ny.

 

Jag har suttit och varit samtalspartner för en och annan Kongo-veteran (liksom Gaza, Sinai, Bosnien, mfl) och vet att behov av synliggörande funnits länge. Den där sandlådemetaforen är oskälig och ovärdig.

 

 

Tillägg: Även när jag började med detta och åkte på min första mission var man sedd med konstiga ögon. Hemkomsten från första svängen var som den beskrivs av mången Kongo-veteran. Jag är därför glad över att se att det faktiskt blivit bättre, mycket bättre, även om jag själv kanske inte får nytta av det direkt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag som trodde att det skulle vara högtidlig invigning och avtäckning av det s.k. veteranmonumentet. VIP-gäster från kungahus, FM, övriga statliga institutioner, politiker, satens konst(iga)råd. m.fl. Högtidstal över monumentets förträfflighet. En samling veteraner i periferin inte för nära så de tar bort glansen av nyputsade uniformer. Tänk så fel man kan ha det. Skall veteranerna vara i centrum på veterandagen, det låter bra. Man kan ironisera över det hela, men tyvärr är det en verklighet, som är svår att begripa.

 

Min veterandag kunde se ut som följer. En liten marsch genom Stockholm till exv. Armémuseets gård där anhöriga väntar vid ett enkelt men hedersamt monument.. Där kunde vi ställer upp missionsvis för en tyst minut och hedra "missing frends". Någon av oss respekterad håller tal och sedan samlas vi till allmän förbrödring någonstans. Restaurangen eller tält på gården, utställning och filmer från missioner i hörsalen. Kotten kommer aldrig att få min respekt eller närvaro. Den risker t.o.m. att bli en symbol för FM:s misslyckade veteranpolitik.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Svaret är nej. Jag har däremot stått och väntat på en buss där ute i ca 20 min, efter ett besök på tekniska museet. Kallt, blåsigt och ödsligt.

 

För att inte bara vara negativ, vill framhålla Ledningsregementet i Enköping. Regementet har varit värd för Kongoveteranernas årsmöte de senaste åren. Det var fjärde året i rad som jag var där i april. Ch och hans personal har verkligen tagit hand om oss på bästa sätt. Det har varit något man sett fram emot, och det har givit försvarsmakten berättigad uppskattning. När det gäller uppskattning, så måste vår styrelse framhållas. Fantastiskt arrangörsjobb. Hoppas ni orkar hålla på några år till. Så förväntningarna var stora inför monumentet och veterandagen, nu när man fått pengar (7 milj?). Nu skulle veteranerna äntligen få berättigad uppskattning och medaljer.

 

Sen kom "flummkotten", som en kalldusch. Man trodde det inte var sant. Det måste vara ett skämt. Sen kom bilderna och katastrofen var fullkomlig. Man genomförde det och kallar oss gnällspikar för vi har synpunkter och inte ställer upp i hyllningskören. Som tur är finns det alternativ. FN-dagens firande i Mariakyrkan, Helsingborg förra året var högtidlig och värdig min blå basker.

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

 

Svaret är nej. Jag har däremot stått och väntat på en buss där ute i ca 20 min, efter ett besök på tekniska museet. Kallt, blåsigt och ödsligt.

 

.

 

Då tycker jag att du ska hålla inne med sågningarna. Ceremonin tidigare år har varit väldigt bra och värdig.

Link to comment
Share on other sites

När jag för omväxlings skull under den gångna helgen vistades som turist (nåja...) i den Knugliga Hfvudstaden slogs jag av två saker:

  1. För det första vilket arkitektoniskt misslyckande och praktfiasko Sthlms innerstad är! Maken till fula byggnader kan omöjligen skådas någon annanstans på jorden i denna mängd. Jag ställde mig ofta frågan "Hur tänkte man här?" när oproportioneliga fyrkantiga stål- och betongkolosser trängs med 1800-tals hus och kyrkor. Att städer i centrala europa var tvugna att rekonstrueras efter kriget, och återuppbyggnadsbeslut kanske var tvugna att fattas någorlunda snabbt är en sak, men vi kan inte ens skylla på ett krig! (Kollektiv mental härdsmälta?)
  2. Det andra som slog mig, och är relaterat till denna tråd, är att huvuddelen av den offentliga konsten är just - konstig. En vanlig svennebanan skulle nog uttrycka det som "att man ser ju inte vad det är!". Det samma gäller "kotten" och mer eller mindre alla de andra förslagen (https://www.dropbox.com/sh/w2gjq13h9m6g5a8/G7qd6KAX2_). Varför skall det göras så svårt? När jag läser förklaringen/beskrivningen av det valda konstverket ("kotten") känns det som mer tid lagts på den; och att den skulle kunnat passa på nästan vad som helst.

Som veteran kommer jag troligtvis att besöka "kotten" och FN-monumentet (Hur snygg är det då?!! Vem stukade den baskern??!) om jag har vägen förbi. Kanske mest i syfte att sätta ett kryss i rutan och få se eländet i verkligheten.

 

Å andra sidan kan man fråga sig hur vill vi vetraner bli uppmärksammade? Vill vi ha en stor arrangerad parad där vi (förväntas) gå (några i rullstol) med antika baskrar och andra persedlar med tygmärken ur det förgångna?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Svaret är nej. Jag har däremot stått och väntat på en buss där ute i ca 20 min, efter ett besök på tekniska museet. Kallt, blåsigt och ödsligt.

 

Så olika man kan uppfatta platser. Jag tycker att miljön kring Sjöhistoriska är bland de trevligaste platserna i Stockholm. Kanske rentav den allra bästa. Det finns stora gräsytor där man kan slå sig ner med en picknick-korg eller kanske en kall öl. Nere vid vattnet finns generöst med bänkar där man kan sitta och läsa en bok eller titta på paddlare, vackra träbåtar och unga seglare i optimistjollar. Längs grusvägen rör sig ständigt flanörer, joggare av alla sorter och kliché-överklassfolk med små hundar - en sån show! Strandpromenaden sträcker sig långt ut mot Djurgårdens grönområden, eller in mot stan om man vill. Musiebyggnaderna skänker tyngd och värdighet, och manar till eftertanke. För oss som är militärhistoriskt intresserade vilar förstås arvet från Livregementets Dragoner över platsen.

 

För min del så är det mycket välkommet med ett monument i en så fridfull, vacker och inspirerande miljö. Jag hoppas verkligen att Sten och andra ger platsen en ny chans, nu när sommaren ligger runt hörnet!

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Har svårt för sågningar av något innan man personligen upplevt det.

Men jag kan säga, som jag nämnt tidigare, att det sämsta med monumentet var metodiken, regelverket och hur den kom till. Där gjorde man fel tycker jag. Om monumentet är snyggt eller inte, eller om jag får känslan av att den representerar något, det vet inte jag än. Jag måste vara där och se allt på riktigt. Jag kan inte döma ett helt monument med hjälp av en 3D ritad påklistrad bild. Jag har vart på Arlington National Graveyard och andra monument i Washington, och kan därmed säga att jag vill inte ha någon staty av någon soldat med 6-pack och kspband hängandes kring midjan motsv. För det vore den ena ytterligheten. Hellre en sten i någon form. Som en kotte? ..vi får väl se.

 

Jag var dessutom irriterad över att man inte kunde ta del av alla andra förslag på ett enklare sätt än att behöva åka till Sjöhistoriska och titta själv. Framförallt för dem som inte är bosatt i Stockholmsområdet. Därav att jag trampa in och fotade alla förslag och la upp i den länken som Rune Frunkh hänvisar till ovan. Det skapade dessutom lite perspektiv till om det vinnande bidraget var "överlägset bäst" eller "minst fulast".

 

Sen så, är beslutet taget. Nu handlar det om GGG, gnälla, gilla läget, eller göra något åt det.

-Ja, gnälla är waste of time, det ger absolut ingenting nu, än mindre när den, främst på Facebook, är ofta fullkomligt okonstruktiv. Det är kanske okej med gnäll i någon månad. Men drygt 8 mån senare.... är bara tröttsamt att höra.

-Att göra något åt det är helt orealistiskt i dagsläget. Då skulle man samlat kraft dagen efter beslutet och där lobba med kraft och mängd. Men, inte ens efter någon månad var det speciellt många som faktiskt uttryckte sin kritik mot monumentet. TV4 Stockholm körde ett kort reportage, bl.a. intervju med J.H. Ingen annan brydde sig, vilket borde signalera något. Fredsbaskrarna körde en liten enkät, där knappt 1000 tyckte till. Varav 84% (sannolikt flest med militär bakgrund) tyckte inte om monumentet, och anledningen var att det inte hade tillräcklig militär anknytning, och såg för "neutralt" ut. Det stod i reglerna vad som gällde och vem den riktade sig mot, så därmed är den "enligt reglerna" okej.

-Sist har vi då gilla läget. Där är jag nu. Hade jag velat ha ett snyggare/bättre monument? ja, jag tror det. Men jag koncentrerar mig nu på att vi fått något överhuvudtaget. Det KANSKE blir snyggt och trevligt där när allt väl är färdigbyggt. Och framförallt, det är veteranernas dag, INTE monumentet. Just i år är det dock invigning av monumentet OCH Peace & Security Summit för första gången med besök från flera håll i världen, och den är då i Sverige. Där målet är att diskutera kring veteraner och deras status i samhället. Kanske det betyder lite mer än en sten?!

 

Vad gäller "jippot" så har ju även det tolkats likt en gris på en judisk matmarknad... men men. FM kunde valt att uttrycka sig något annorlunda, även om andemeningen är sund.

Men, även här väntar jag med att ha allt för häftiga åsikter tills jag närvarat och dagen är över.

 

De som inte kommer till ceremonin pga. utseendet på monumentet har totalt glömt bort varför vi samlas på just denna dag. Då är man inte bättre än FM, om man nu anser de har gjort ett dåligt jobb. Det blir ju inte bättre hjälp till veteraner om man surar hemma eller nån annanstans.

 

 

 

(Detta är inte riktat mot enskild individ utan generellt hur jag uppfattat situationen hos flera individer på flera platser)

--

 

Lite bilder kring bygget av "kotten"

 

Platsen

http://photosynth.net/view.aspx?cid=cc38295c-9145-4ec4-9982-b5e0ffcad214&m=false&i=0:0:0&c=0:0:0&z=473.5&d=2.63159389801676:2.39104024573895:2.2372140095173&p=0:0&t=False

 

Bygget börjar

http://photosynth.net/view.aspx?cid=8f6f1f18-5984-4db4-95c6-de1024ac7320&m=false&i=0:0:0&c=0:0:0&z=473.5&d=1.65033888620173:2.70259781135679:2.08394540887591&p=0:0&t=False

 

Plattformen gjuts.

http://photosynth.net/view.aspx?cid=71ee229c-741d-48f1-9556-113a66a83b1f&m=false&i=0:0:0&c=0:0:0&z=495.68925569989&d=3.29421156244966:2.04612380111793:1.30867533301947&p=0:0&t=False

 

Återkommer med aktuell status snart hoppas jag. Kotten är ju på plats..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

AdamAdam, jag kan bara hålla med. Då jag bor 15min promenad ifrån platsen och så gott som varje helg besöker platsen med både hund och barnvagn i lugnet och ensamheten av en lördag eller söndagsmorgon när ingen annan är ute, är det jag som på de fina morgnarna brukar slå mig ner vid FN-stenen och njuta av platsen och tänka på de kollegor som inte finns med oss längre.

 

Platsen är svårslagen!

 

 

Kimster, misstänkte att du låg bakom bilderna ;)

 

 

Krook, good to know! Då kan man försöka hitta ett par kollegor som var med där också!

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Tack för bilderna. Jag begriper fortfarande inte vad kotten har med veteraner att göra. Bänkarna ser ut som kistor/sarkofager och får mig nästan att känna mig lite illa till mods. För mig, förblir detta ett misslyckat veteranmonument, tyvärr.

 

Link to comment
Share on other sites

Känner att jag nu måste delge min syn på veteranmonumentet.

 

Jag gillar den, många tycker inte om den och det förstår jag, men jag gillar den. Med tanke på hur många olika organisationers personal som tjänstgjort utomlands så är den så perfekt neutral på något sätt. Jag får lite bilden av att folk snöat in sig på att monumentet endast ska representera FM:s personal. Och vill därför ha storslagna monument med soldatstatyer, eviga eldar och hej å hå. Det är inte ett misslyckat eller fult monument. Wallenbergmonumentet i Stockholm är ett fult och misslyckat monument. Det ser bokstavligen ut som skit. .

 

Sen med tanke på att jag i stort sett baccisat mig igenom tre missioner, så känns det som ett monument är mer än vad lilla jag förtjänar.

Men åsikter är som r*vhål och alla har en. Oavsett vad som hade presenterats hade det ändå hörts "fan va fult!" ute i leden.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte censur utan helt enligt forumets regler som du godtagit vid registrering. De har ej ändrats sedan du gick med.

Kotten är känslig för dig och några till. Blågulas uppgift är att hålla ordning på forumet. Du hade i det inlägg som tagits bort inte tillfört debatten något utan det har uppfattats som pajkastning med nedvärderande syfte.

 

Om du har synpunkter på inlägg ska du använda Report-knappen, om du har synpunkter på moderering kan du skicka PM till undertecknad eller Isgubbe.

 

/Krook

Blågul

Link to comment
Share on other sites

Intressant att monumentet "Restare" inte har diskuterats här förut. Jag tillåter mig att kasta ut lite spridda funderingar.

 

Via bla FB har jag sett att många verkar ha blivit starkt upprörda av "Kotten". Jag har inte riktigt förstått varför, men jag har iaf försökt utröna vad folk hade velat ha istället. Det verkar som om "militärt" och "amerikanskt" är nyckelorden. Jag antar att det som efterfrågats är något mer i den stil som är vanlig i staterna, ofta bestående av en enkel stenkonstruktion (vägg, monolit etc.) kompletterat med tydliga referenser till aktuell konflikt (vapenslag, personalkategori etc.)

 

Det finns väl en del saker att säga om det. FM har klargjort att "Restare" är tillägnat samtliga som omfattas av den rätt luddiga definitionen "veteran", inklusive en mängd civila befattningshavare. Monumentet är alltså inte enbart avsett att uppmärksamma dem som gjort utlandsmission i FM, vilket gör att bronssoldater etc inte blir relevant. Möjligen var det en miss, som säkert fött en del frustration hos en grupp som redan upplever sig förbisedd. Dock har jag inte hört någon egentlig kritik mot definitionen av målgruppen för monumentet.

 

"Restare" är ett offentligt konstverk, vilket är lite mer avancerat än en minnessten. Konstverk är ofta abstrakta och kan ha en symbolik som inte är uppenbar vid första anblicken. Det betyder inte att utformningen automatisk är meningslös eller ogenomtänkt. Om man skulle ställa krav på att inget i ens omgivning får vara mer avancerat än Kalle Anka-pocket så tror iaf jag att vi skulle få en ganska andefattig miljö. I det här fallet handlar det, som nämnts ovan, om ett monument som ska symbolisera värderingar och historia som spänner över ett mycket brett spektrum av människor och insatser. Att försöka fånga de värdena i ett abstrakt konstverk tycker jag är mer intressant än att välja en "minsta gemensamma nämnare", som i mina ögon skulle bli helt intetsägande. Det sagt, så är mitt intryck att amerikanska monument överlag är snygga men rätt trista, och ibland rätt cheezy. Jag tror att andra uttryck passar bättre i en europeisk huvudstad. Det kan också nämnas att ett monument av "vägg"-typ (Estoniamonumentet) faktiskt redan ligger i närområdet.

 

Mina personliga känslor inför kottemonumentet är lite blandade. Jag tycker överlag att det är ett snyggt monument som ger trevliga associationer. Bänkarna och den centrala "monoliten" för tankarna till meditation, med en vacker och rofylld utsikt över Djurgårdsbrunnsviken. Det ligger bra i linje med monumentets tema kring vila, läkande och att låta livet gå vidare. Jag kommer att tänka på meditationsplatsen vid Backåkra som anlades av Dag Hammarskjöld, peacekeeper extraordinaire. Själva kotten har urgröpningar i storlek av ansikten, vilket jag finner mycket sympatiskt. Det är ju människorna i missionerna som är det viktiga, de jag lärt känna och de som aldrig kom hem. Materialvalet i vit sten känns traditionellt, värdigt och ger en hint om att det ryms allvarliga och tunga händelser i den historia som monumentet är tillägnat. Kotten i sig är också utformad som en knopp, vilket kan ha flera betydelser: att nytt liv ska komma, men också en påminnelse om de "knoppar" som bröts av för tidigt.

 

På minussidan så kan jag, efter att ha besökt platsen, tycka att monumentet är onödigt stort och centralt placerat. Jag upplevde att platsen blivit en aning trång, och hade nog föredragit ett mindre monument närmare vattnet. På gott och ont så kommer platsen att helt domineras av "Restare", vilket förtar lite av den fridfulla känslan. Själva kottesymbolen hade nog också kunnat göras mer lyckad, även om jag som sagt gillar vad den representerar. Jag kan också känna att målgruppen för monumentet blivit en smula utspädd. Jag skulle välkomna en minnessten etc specifikt tillägnad FM-s utlandsveteraner, fast då kanske placerad på Armémuseum eller annan klassisk militär mark. Dock ser jag också ett problem iom att yrkesförsvaret suddat ut gränserna mellan utlandspersonal och "vanliga" soldater. Kanske fyller FN-stenen redan denna funktion?

 

Det var mina funderingar kring denna kontroversiella kotte. Fler åsikter välkomnas!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har tagit del av diskussionen och måste först och främst säga att diskussionen i stort, inte bara här, känns frustrerad. Monumentet verkar vara ett försök till erkännande som länge behövts, men för många verkar utformningen av monumentet vara värre än att inte ha något monument alls. Vill faktiskt inte lägga någon egen värdering utan ärligt fråga.

1. Är det värre med ett illa utformat monument än inget alls? En dålig symbolik kan trots allt leda fel

2. Jag förstår att konstnären vann genom tävling, men har det funnits någon form av remiss eller "veto" (kanske dum fråga) från försvaret eller kamrat föreningarna innan det bestämdes. Vem har beslutat?

/A

Link to comment
Share on other sites

Att det blir så fult beror troligen på att det satt ett konstnärer i Juryn som valde ut något som alla kunde acceptera men som inte hade någon känsla.

Det hade varit bättre att välja ut en person som fick bestämma själv, tex Ulf Henricsson.

 

Såg en paneldiskussion på Timbro där det diskuterades varför vi byggde så fula hus i Sverige och det här monumentet verkar lida av samma strukturfel.

 

 

Det är ju inte första gången heller, kolla på "skitmonumentet" tillägnat Wallenberg tex.


Länk till Timbo diskussionen

http://vimeo.com/36538130

Edited by Darkwand
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

P.s.

Har vi tur så kommer det någon Taliban och spränger åbäket utan att skada någon människa eller området runtomkring.

 

..ja det skulle ju verkligen vara lösningen, och alla skulle gå hem glada. Perfekt... ... . ..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...