Jump to content

Kan före detta soldat gifta sej i M/87?

Guest Henrik Strömblad

Recommended Posts

Guest Henrik Strömblad

Hej,

Min situation är som följer; Jag har tidigare jobbat som soldat/GSS inom Försvarsmakten. Jag sa upp mej för att resa till USA, men nu jobbar jag ännu en gång inom Försvarsmakten. Jag har flickvän i USA, och planerar att inom ungefär ett år gifta mej med henne, och flytta dit. Det innebär självklart ett avslut på min karriär inom FM - men som sagt planerar jag att jobba här i ungefär ett år till innan jag flyttar dit.

Nu är det så att jag vill gifta mej i M/87. Jag tycker det hade varit fint, häftigt, och något jag skulle vara stolt över att få göra. (Lite extra häftigt också med tanke på att bröllopet kommer ske i USA.) Jag känner inte för att åka hem till Sverige bara för att lämna in en M/87 på förrådet, så jag planerar att ha en viss uniformsskräddare sy den åt mej om det inte blir allt för dyrt.

Jag vet att reglementet antagligen inte gillar att jag gifter mej i M/87 när jag inte längre är soldat. Jag undrar dock vad andra FM-anställda tycker och tänker om det rent emotionellt. Jag har gjort lumpen i tio månader, jobbat som soldat i ett år, och kommer jobba som soldat ytterligare ett år nu, varefter jag antagligen kommer att gifta mej inom en till två månader efter jag avslutar min anställning. Är det acceptabelt att då gifta sej i M/87? Vad tycker ni?

Kanske lite luddig frågeställning, men jag hoppas jag fick fram min fråga. Jag är alltså intresserad av era åsikter om ifall det är okay eller inte.

Tack på förhand!

• BlåGul -1

1. Nej, det är inte OK att bära uniform om du inte har någon fortsatt anknytning till FM. Som GSS/T skulle det däremot vara i sin ordning, förutsatt att din chef givit godkännande.

2. Man måste få tillstånd från USA via HKV PROT som tar det vidare, för att bära uniform utomlands.

3. Välj frack av estetiska skäl.

Guest Henrik Strömblad

Vad är HKV PROT, frågas, kom?

Frack är dock för fancy. Däremot kan det eventuellt bli aktuellt med vanlig (jävligt fin) kostym istället.

• Super Administrators

Vad är HKV PROT, frågas, kom?

Frack är dock för fancy. Däremot kan det eventuellt bli aktuellt med vanlig (jävligt fin) kostym istället.

"Högkvarteret Protokollet". En stab som sysslar med en rad olika saker som t.ex. omhändertagande av militär-attachéer, utlandstjänsteresor, och -tillstånd av bärande såsom uniformer och medaljer etc. utomlands och nationellt.

Vidare är det olämpligt att bära en uniform när man inte representerar uniformens ägare längre. Hade ni vart avgången general och 50 år i FM så hade iaf jag sett mellan fingrarna. Men på soldatnivå, under så kort tid, nej.

Sök till Nationella Skyddsstyrkorna/HV, eller gå med i Försvarsutbildarna eller någon annan frivilligorganisation så har du fortfarande anknytning och får fortfarande bära uniform. Du får t.om. ut en fältuniform om du inte redan har en.

Men, som sagt, för att bära uniform utomlands krävs tillstånd.

Eller så låter man bara bli att berätta för någon. Det ingen vet har ingen ont av, fast det är ju lite kört nu.

• BlåGul -1

Eller så låter man bara bli att berätta för någon. Det ingen vet har ingen ont av, fast det är ju lite kört nu.

Ja det är ju ett jäkligt bra råd!

Folk ska inte på eget bevåg uppträda i uniform i annat land utan tillstånd och behörighet. Det är en sak att få på fingrarna av Försvarsmakten men man bör förhålla sig ödmjuk till det andra landet och inte stövla in där hipp som happ i uniform.

Ja det är ju ett jäkligt bra råd!

Folk ska inte på eget bevåg uppträda i uniform i annat land utan tillstånd och behörighet. Det är en sak att få på fingrarna av Försvarsmakten men man bör förhålla sig ödmjuk till det andra landet och inte stövla in där hipp som happ i uniform.

Dessutom kan det ställa till med ett jädrans hallå i det "invaderade" landet. Under min GU på I1, under invasionsförsvarets glada dagar, var det någon tomte på KBS som åkte till Åland i m/60. Det blev lite komplicerat. Åländ är som bekant en demilitariserad zon och de är inte så glada åt militär närvaro, inte ens finska överflygingar och kränkningar med örlogsfartyg passerar obemärkt.

• BlåGul -1

Diplomatiskt är det inte någon större skillnad. Man uppträder inte i främmande land i uniform utan överenskommelse mellan nationerna och godkännande från myndigheten.

Nu är det ju lite skillnad på att åka till en demilitariserad Zon i uniform och att bär sin egen uniform på sitt eget bröllop, som ju är en sluten tillställning.

Du menar att USA är softare än Åland? :)

Så här fungerde det för mig. Ha i åtanke att jag var gäst på ett bröllop i Dublin för lite mer än ett år sedan och det var militärt (brudgummen bar uniform på bröllopet). Jag hade utgått ur Hemvärnet sedan ett år och det visste brudgummen och frågade om jag i alla fall kunde försöka. Jag mailade till HKVPROT och gav dem en god anledning till att jag ville bära m/48 på detta bröllop för att brudgummen efterfrågade buren uniform om möjlighet fanns och för att jag ville representera mitt gamla regemente KA2.

Efter tre dagar fick jag ett ja från HVKPROT och de skickade vidare ärendet till Irändska UD där det slutgiltiga beskedet fattades och fick ett ja från dem 2 månader senare. Så visst går det även om du inte har någon anknygning till Försvarsmakten längre men du måste ha ett mycket gott skäl till det. Tyvärr tror jag dock att det blir mycket svårare i ditt fall eftersom det är du som är brudgum. Men även om HKVPROD ger dig deras godkännande ligger det slutgiltiga godkännandet hos USA.

Jag, som inte är så petnoga ska tilläggas, skulle inte använda uniform av två skäl. M/87 är inte snygg nog för ett bröllop och uniform när man för att visa vad man tillhör, inget annat.

Det finns mycket bättre sätt att minnas, hedra eller uppmärksamma insatser. Använd anpassade motiv på tårtan eller dekorationer på borden med med militär anknytning. Då "deltar" alla i konceptet så att säga. Dessutom riskerar man inte att bryta mot några regler och kläderna går att använda vid andra högtider.

Jag, som inte är så petnoga ska tilläggas, skulle inte använda uniform av två skäl. M/87 är inte snygg nog för ett bröllop och uniform när man för att visa vad man tillhör, inget annat.

Det finns mycket bättre sätt att minnas, hedra eller uppmärksamma insatser. Använd anpassade motiv på tårtan eller dekorationer på borden med med militär anknytning. Då "deltar" alla i konceptet så att säga. Dessutom riskerar man inte att bryta mot några regler och kläderna går att använda vid andra högtider.

Det här tycker jag är en mycket bättre idé. Betydligt bättre än risken att amerikanska farbror blå uppmärksammar din otillåtna beklädnad.

Nu är det väl mer själva principen att använda uniform vid rätt tillfälle som styr snarare än risken att hamna på Camp X-ray eller att 7:e flottan styr mot Stockholm. Min amatörbedömning är att man kommer undan de flesta situationer sim kan uppstå kring en M/87 på ett bröllopp i USA genom att snacka om sina insatser som ett led i någon slags "vi mot dom" anda. Men värderingarna kring uniformen och dess bärande borde få de flesta att lyda de direktiv som finns kring det här, annars kan jag tycka att man liksom sidosteppar själva syftet med hela uniformen...

Guest Henrik Strömblad

Tack för alla svar. Jag har läst allt och beslutat mej för att det är som de flesta säger, olämpligt. Alternativ är ju som sagt Hemvärnet eller GSS/T eller liknande, men eftersom jag inte planerar att återvända till Sverige på några längre besök efter bröllopet, så är det inte något som funkar för mej.

Därför för att undvika att skapa irritation från tidigare kollegor och krig mellan Sverige och USA så kommer jag istället för M/87 alltså att välja något lämpligare plagg, troligtvis modell skräddarsydd kostym eller dylikt.

Tack igen för svaren och tankeställaren. :D

Märk väl att dekorationer med fördel kan bäras till civil högtidsklädsel. I min mening mycket stiligare (och mindre....problematiskt) än kungens polyesterställ (sytt i Jugoslavien).

Märk väl att dekorationer med fördel kan bäras till civil högtidsklädsel. I min mening mycket stiligare (och mindre....problematiskt) än kungens polyesterställ (sytt i Jugoslavien).

Det var bättre förr. Min m/60 var sydd av Tiger.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...