darkjak Posted April 27, 2013 Report Share Posted April 27, 2013 Hej. Jag har sett i flera dokumentärer och liknande att USA och många andra länder sätter hög prioritet på att bärga nedskjutna fientliga flygplan och liknande, för att kunna undersöka. Jag undrar om Sverige har någon liknande praxis? Är det några särskilda förband, eller skickar man vadhelst finns i närheten? Har försvaret några fordon avsedda för syftet, eller tar man till beslagtagen civil matriel? Eller tar man det bara rentav och för hands slänger in bak i gruppens fordon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted April 27, 2013 Report Share Posted April 27, 2013 Finns ju rätt många dokumenterade fall under andra världskriget hur Sverige bärgade materiel som råkat hamnat på svenskt territorium för att skruva i sär i sina beståndsdelar. Sedan dess har det ju dock varit dåligt med nedskjutna fientliga flygplan på svensk mark. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted April 28, 2013 Report Share Posted April 28, 2013 Min gissning är att man skulle skicka vad för soldater (poliser?) som fanns i närheten för att säkerställa platsen/matrielen och sedan ta beslut på vilka "experter" eller speciell utrustning som skulle behövas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claaren Posted April 29, 2013 Report Share Posted April 29, 2013 Whiskey on the rocks någon? http://sv.wikipedia.org/wiki/U_137 Där skickade man väl allt som fanns i närheten först innan man hade bestämt vad man skulle ta sig till med ubåten?Visserligen är det ju rätt stor skillnad på en ubåt med besättning och ett störtat flygplan, men vissa likheter går ju att dra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts