Jump to content

Kamouflage i stadsmiljö


Guest

Recommended Posts

Tja, när det gäller trådgårdar och gröna miljöer som i den första bilden är det väl bara att göra som i terrängen.

Inga konstigheter.

 

Tänkte också nämna att på den andra bilden där så hade det nog varit smartare att ställa sig på gräset bredvid när man hade grönt kamo, istället för på den grå parkeringsplatsen.

Bara min åsikt förstås.

Link to comment
Share on other sites

Guest Nils Holgersson

Jag såg uniformsbyxor som var gråsvartvita på överskottsbolaget på öland, jag trodde det var såna där pajasbyxor men när jag tittade i dem såg jag att det stod något med 89. Var det pajasbyxor och om inte vilka har använt dem?

Link to comment
Share on other sites

I krigstid så används nog städer (och bebyggelse i övrigt) på ett lite annat sätt än vad man kan göra i fredstida övningar. Det hade nog inte blivit poppis om man kört upp på, och mosat gräsmattan t.ex. Fordon "maskeras" med fördel i garage m.m....

Link to comment
Share on other sites

Soldater finns det inte mycket att göra åt, dessutom blir uniformerna gråa med betongdamm och annat skräp ganska fort. :)

Fordon och sådant maskeras genom att man använder sådant som finns i bebyggelse typ: takplåtar, preseningar etc.

Jag hade en bra bild på det men har tyvärr tappat bort den :(

Link to comment
Share on other sites

Guest Greven

Att maskera i stan är en hög konstart. Som tigare sagts gäller det att i största utsträckning utnyttja de naturliga förutsättningarna. Gruppera inomhus, fordon i garage mm. Annars finns ju stora grönytor i de flesta städer som går att utnyttja tex för LV grupperingar. Tänker då på PS-70 i observatorilunden, Stridsvagnar på Djurgården, GRK i tantolunden mm. Har en massa bilder på detta - dock ej digitalt.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte mycket på city-kammo (kalla det vad ni vill, ni förstår vad jag menar).

Dels så finns det hyfsat mycket grönt i svenska städer, dels så är uniformen i mörka färger (konstit vore annars :)) och eftersom man alltid ska hålla sig i skugga så funkar det bra.

 

Sen som Nifelhel säger, uniformen blir snabbt!! skitig och man får ett naturligt kamouflage.

 

M/90 funkar, allt annar ser bara paintball ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...