Jump to content

Bok: MIDSOMMARGRYNING av Lars Wilderäng

henke

Recommended Posts

• Super Administrators

MIDSOMMARGRYNING är uppföljaren till Midvintermörker (Forumstråd) av författaren Lars Wilderäng.

midsommargryning-95616.png

Lars är känd som bloggaren Cornucopia och medlem här på forumet under samma namn

Ordet på meddelandeblanketten var klart och tydligt. Midsommargryning.

På midsommardagens morgon vaknar Sverige till ett strömlöst land, där kommunikationerna inte fungerar. Snart börjar beredskapslarmen och flyglarmen tjuta över bakfulla svenskar. I tv och radio meddelar Sveriges unge överbefälhavare att Ryssland inlett nya aggressioner mot landet och att den svenska regeringen avgått. Den här gången står Sverige rustat för att möta anfallet. Eller gör man? På vems sida står egentligen den svenska militären?

Frågor till författaren om boken Midsommargryning kan ställas här i denna tråd.

Köp boken

Köp på Bokus

Köp Boken på Adlibris

Köp Boken på CDON

soldf_midsommar2.jpg

• 3 weeks later...

Boken utläst (flera gånger) vid det här laget och en ny runda lär ske snart.

Ruskigt spännande läsning och ett underbart tempo som gör att jag fick extremt svårt att lägga ifrån mig boken, till nattsömnens stora förtret. Mycket intressant läsning om hur en IO14 med modern materiel och fyllda led skulle kunna se ut!

Enda frågan jag har är denna: När kommer nästa del? :happy:

Köpte tidningen Soldat och Teknik igår och såg reportaget där ang. boken - kollade på Adlibris och såg att den fanns som e-bok för en dryg hundring. Fint, ingen väntetid på nån leverans så jag köpte den - och streckläste den under kvällen, Använde också några "online-kartor" över Gotland för att hänga med i berättelsen (vilket jag inte brydde mig om när jag läste bok 1), vilket gav lite extra krydda.

Det bästa med storyn, IMHO, är att den inte är förutsägbar.

Sidenote: jag fattade inte att bok 1 innehöll lätt dolda referenser till andra figurer från techno-thrillers etc - finns det liknande figurer man skulle kunna känna igen här? Leontjka påminner lite om en farlig dam som skymtar förbi i Tohl Anderssons 'Slaget om Gävle'...

Sidenote: jag fattade inte att bok 1 innehöll lätt dolda referenser till andra figurer från techno-thrillers etc - finns det liknande figurer man skulle kunna känna igen här? Leontjka påminner lite om en farlig dam som skymtar förbi i Tohl Anderssons 'Slaget om Gävle'...

Jag har dessvärre inte läst Slaget om Gävle, så eventuella likheter där är en ren slump. I övrigt så fanns det en del referenser i Midvintermörker, ja.

Ruskigt spännande läsning och ett underbart tempo som gör att jag fick extremt svårt att lägga ifrån mig boken, till nattsömnens stora förtret. Mycket intressant läsning om hur en IO14 med modern materiel och fyllda led skulle kunna se ut!

Tack!

Midsommargryning utspelar sig 2023, så det är inte direkt ngn panik att producera nästa del. Har 2-3 böcker i en andra serie planerade först. En mer civil katastrofserie, även om militära inslag finns och bok 2(-3?) kommer bli väldigt militär, men lite annorlunda mot Mid*.

Men idéunderlag för två böcker till i Mid*-serien existerar och hoppar upp och ner ropandes "Skriv mig! Skriv mig!"

Du gör ett bra jobb Lars och tycker dina två böcker är väldigt bra. Det ska bli intressant med en annan bokserie med fokus på civilkrishantering även om det känns lite tråkigt för en militär. ;) Nä men jag tror det bli bra och även den delen måste uppmärksammas ordentligt. Naturligt med militära inslag eftersom Försvarsmakten inte är passiv vid såna händelser.

Skönt att höra att det finns fler böcker planerade till den militära serien och jag tror det är bra att nästa bok får mogna något år. Mycket kan förändras dom närmsta åren i Sveriges försvars- & säkerhetspolitik, RU upprustning, närområdet, långtbortistan mm.

Längtar redan nu till nästa bok!

• 2 weeks later...

Tack!

Midsommargryning utspelar sig 2023, så det är inte direkt ngn panik att producera nästa del. Har 2-3 böcker i en andra serie planerade först. En mer civil katastrofserie, även om militära inslag finns och bok 2(-3?) kommer bli väldigt militär, men lite annorlunda mot Mid*.

Men idéunderlag för två böcker till i Mid*-serien existerar och hoppar upp och ner ropandes "Skriv mig! Skriv mig!"

En vy på det civila samhällets hantering av en katastrof kan bli mycket intressant att läsa. Utgår från att det kommer ske med samma utmärkta efterforskning och faktakoll som tidigare böcker :)

• 1 month later...

Hur kom det sg att P7 blev en annan del av försvaret? (Gillar att Hv får vara med på sina hörn här och där, också som demokratins yttersta försvarare! )

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...