Jump to content

Helgersättning KFÖ

Recommended Posts

Har jag förstått det rätt om att man bara får dagpenning under helgen?

Jag jobbar bara kvällar och framförallt helger och jobbar ihop "mina pengar" just där. Med dagpenning förlorar jag ungefär 2/3 av min bruttolön och då har jag ett rikskasst helg-OB...

Ska det vara såhär?

Här kan du kanske hitta något:

Ersättningar och förmåner till hemvärnssoldater

"[---]

Men kan hemvärnssoldaten visa, genom intyg från arbetsgivaren, att hon/ hon förlorar arbetsinkomst under lördag eller söndag, eller båda dagarna, utbetalas för sådan dag ersättning för förlorad arbetsförtjänst med belopp som motsvarar dagpenningen.

[---]"

Har jag förstått det rätt om att man bara får dagpenning under helgen?

Jag jobbar bara kvällar och framförallt helger och jobbar ihop "mina pengar" just där. Med dagpenning förlorar jag ungefär 2/3 av min bruttolön och då har jag ett rikskasst helg-OB...

Ska det vara såhär?

Jobbar du som timanställd eller har schemalagda helgpass? Jag har en tjänst som innefattar schemalagda helger och då blir det SGI om det sammanfaller med KFÖ.

Men tidigare när jag studerade och bara tog lediga arbetspass så blev det ingen ersättning.

Detta enligt besked jag fått från gruppen.

Jag har schemalagda helger och KFÖn infaller under en jobbhelg.

Jag vet att jag får motsvarande dagpenning på helgen om jag jobbar, problemet är ju att min dagpenning är en tredjedel av vad jag tjänar på en helg. Jag trodde att man fick ersättning för timmarna man jobbar och inte som nu, 90% av SGI/365.

Sämst.

Via intyg från arbetsgivare om att du skulle jobbat under helgen bör du få SGIersättningen även för helgen.

Så har det åtminstone fungerat förut.

SGI-ersättningen ersätter sällan 100% förlorad arbetsinkomst (no shit), vilket är en av orsakerna till att premien för fullgörande av årskontraktet höjdes i samband med införandet av KFÖ-systemet.

Nej givetvis inte helt ersatt. Jag utgick från typ sjukpenning, alltså typ 80%

När jag var "pappaledig-de-första-10-dagarna" fick jag fylla i dagar och arbetstider jag var borta från jobbet och fick således en mycket mer skälig ersättning. Men föräldraförsäkringen är väl bra mkt mer utvecklad.

Jag jobbar ju ihop största delen av min lön på helgerna och så ska jag få en sketen dagpenning i ersättning? Känns tradigt.

Tur att man "får igen" lite om 8 månader...

SGI räknas av någon anledning som 90% av max 7,5 basbelopp (inte 80% som vanlig SGI). Vi skall dock straffas med "icke 100%" av inkomsten! SGI utbetalas som 1/365 av årsinkomsten. Löneavdrag på månadslön görs med 1/22 inte 1/30 eller 1/31. En månadslön på max ca 27500 ersätts med max 800 kr/övningsdygn (oftast bara torsdag-fredag om man inte har intyg från arbetsgivaren för lö-sö) Löneavdraget är per arbetsdag 27500/22 =1250kr och uppåt vid högre lön.

Det är väl schysst, betala bara 450 kr/dygn för att få träna sig att dö för fosterlandet.

Ja, jag är väl övertygad om att de flesta är redo att "betala" för sin medverkan i HV till en viss grad, men när man börjar förlora uppemot 2/3 av sin inkomst känns det ju nästan löjligt. I mitt fall är det ju bekymmersamt iom att jag har en studerande sambo som är föräldraledig (i.e apkass föräldrapenning) och har egentligen inte råd att förlora några pengar alls.

Antar att frågan är besvarad iallafall.

Jag vet att detta svar inte kommer att fall i god jord... ;)
Men att vara med i Hemvärnet är frivilligt, och när jag gick med så var det inte tal om några stora pengar överhuvudtaget, punkt!

Att man går med förlust är tyvärr en sak man får ta speciellt om man som du tjänar mest på helgen. Alternativt är att du försöker göra din KFÖ hos en annan grupp som då inte ligger på en jobbhelg? Det kan vara värt ett försök.. Speciellt med hur det ser ut med din familjs ekonomi, då kanske det inte är det bästa att ge sig ut på en övning.

/Richard

• Like 1

Känns som man får ta det tyvärr. Se till att du har rätt intyg med dig så du får ut det du ska. gör du "dina dygn" får du även en bonus, vilket totalt sett bör räcka för att ersätta förlorad arbetsinkomst för dom flesta.

Duger inte detta så är det ju inte plikt det handlar om, så du kan ju alltid välja att kliva av och stanna hemma och jobba istället.

Här kan du kanske hitta något:

Ersättningar och förmåner till hemvärnssoldater

"[---]

Men kan hemvärnssoldaten visa, genom intyg från arbetsgivaren, att hon/ hon förlorar arbetsinkomst under lördag eller söndag, eller båda dagarna, utbetalas för sådan dag ersättning för förlorad arbetsförtjänst med belopp som motsvarar dagpenningen.

[---]"

Njae! Nu ska vi vara noga med källkritiken! I artikeln (som fö inte kommer från myndigheten utan en annan organisation) anges "Dagpenning betalas för torsdag och fredag då lördag och söndag räknas som avslutande." Really?

Andra stycket 6 § förordningen (1997:147) om förmåner tillhemvärnsmän anger: "... betalas dock inte dagpenning för in- och utryckningsdagar som infaller på lördag, söndag eller helgdag såvida inte hemvärnsmannen visar att han eller hon förlorar arbetsinkomst pga tjänstgöringen."

Hur någon med åtmintone en liten servis bestick i lådan kan klara av att vid KFÖ få lördag, som har en efterföljande söndag, till en utryckningsdag övergår mitt förstånd! För att upprepa: Åker man inte hem på lördag så är det ingen utryckningsdag = dagpenning ska betalas!

Ceterum censeo ...läs och förstå lag/förordning/föreskrift innan ev populärversioner!

Tja, vad göra då myndigheten för att ge service till aktiva hemvärnsmän och underlätta rekrytering? På myndighetens hemsida kan man läsa "Du får ersättning för ditt engagemang i Hemvärnet. Om du deltar i en kurs eller en övning får du antingen en dagpenning eller en dagersättning. Vilken typ av ersättning det blir beror på kursens eller övningens längd. Dagpenningen beräknas med utgångspunkt från så kallad sjukpenninggrundande inkomst, SGI. Dagersättningen är en fast, skattefri summa."

Japp, då har myndigheten rätat ut alla eventuella frågetecken! För den som till äventyrs tycker sig behöva få mer information hänvisar dock myndigheten till den obskyra hemsidan hemvarnet.se .

Jag har bråkat en hel del om detta utan resultat då jag drabbas lika illa som TS, tar jag ledigt för en övningshelg är det 40 arbetstimmar som ryker (10h pass), men enligt myndigheten arbetar man bara 8h på en arbetsdag, och ersättningen ges per DAG. Redan där ryker altså 8 ersättningbara timmar. Och resterande ersätts med 80% av årsinkomsten /365, såvida du inte tjänar för mycket och slår i taket...

Tror jag räknade ut att jag går back 12k på SÖF och KFÖ som sen ersätts med en utbetalning på 8k i slutet på året.

Det är jävligt snopet när de säger att man får ersättning för förlorad inkomst.

Kanske det är tid att reformera systemet med ersättning, Man borde få ersättning per tjänstgöringsdygn, en fast summa som är beroende på den befattning som man håller. En summa för soldater och andra för andra befattningar.

Kontrakts bonusen behövs för att uppmuntra till att fullfölja avtalen fullt ut.

Vinnarna är de som har låg SGI medan de som har hög SGI förlorar inget utan beroende på befattning kan kanske tjäna på det. Vilka nivåer är svårare att sätta. kräver en djupare analys av olika befattningar.