Jump to content

Bygge av budgetprickskyttebössa.

32LvTropp

Recommended Posts

Jag har alltid velat ha en prickskyttebössa, men inte haft råd.

Samtidigt har jag min gamla trogna och väldigt välskjutande CG 63:a ståendes i vapenskåpet samlandes damm.

Jag har därför nu beslutat mig för att bygga om min gamla CG 63:a till en budgetprickskyttebössa.

Vissa saker blir så klart dyra i inköp, som till exempel kikarsikte och ljuddämpare, men det blir de
ju oavsett vilken bössa man väljer, resten är tänkt att hålla sig inom den lägre prisklassen om möjligt.

Jag kanske skall tillägga att om man verkligen vill ha en billig prickskyttebössa så skall man sätta
ett bra kikarsikte och ett benstöd på en CG 63:a eller CG 80:a, då har man ett ypperligt prickskyttevapen för inga pengar alls.

Så varför gör jag inte det då? Jo för jag vill också att vapnet skall se fräckt ut, och jag vill hålla på och pilla lite själv.

Jag tänkte att det kanske kan roa en del forumiter att följa bygget, därför kommer jag att med ojämna mellanrum skriva i denna tråden hur det går samt visa lite bilder.

Min prickskyttebössa måste ju ha ett onödigt invecklat namn också, precis som de stora tillverkarnas. Jag tänkte mig Prickskyttegevär 3000 Scanian Warfare, förkortat PSG 3000 SW, kommentarer på det?

Bössan skall vara grön med vikbar kolv.

Jag tänker använda följande grejer till bygget:

Ett styck CG63
http://widforss.chiaro.mrfriday.com/auktioner/bilder/40/V07_373.jpg

Ett styck tumhålslaminatkolv
http://www.boydsgunstocks.com/product.htm?pid=7728&cat=1220#

Ett styck gångjärn
http://www.stormwerkz.com/Description_Pages/Hinge_SFM_UNI_01_Views.html

Grön sprayfärg, samma som används till Ak5:an

http://www.spraymaster.se/farg_lack/11027

Ett styck kikarsikte
http://natur.astrosweden.se/vortex-viper-pa-65-20x50/19072-0

Weaverklackar till detsamma
http://www.midway.se/epages/MidwaySverige.sf/sv_SE/?ViewAction=Innochange_FactFinderSearch&ChannelID=238616&ObjectID=102820&query=*&filterCatPathsROOT%2FOptik%2FBaser%2C+Montage+%26+Adapters%2FMauser%2FSmall+Ring+Mauser=Mauser+96&filterCatIDs=102820&filterCatPathsROOT%2FOptik%2FBaser%2C+Montage+%26+Adapters%2FMauser=Small+Ring+Mauser&filterCatPathsROOT%2FOptik=Baser%2C+Montage+%26+Adapters&filterCatPathsROOT%2FOptik%2FBaser%2C+Montage+%26+Adapters=Mauser&filterPrice_Currency=SEK~~kr&filterCatPathsROOT=Optik&channel=products_se&productsPerPage=25&format=XML&catalog=true

en ljuddämpare Jet Z Compact
http://www.staffansvapen.se/media/images/auc001-large.jpg

En bipod av Harristyp
http://www.ebay.ca/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=310644943560

En monopod
http://www.ebay.com/itm/Accu-Shot-BT01-QK-Aluminum-Stud-Mount-Sniper-Monopod-3-50-4-65-w-Quick-Knob-/321104209064?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ac34d64a8

Ett kindstöd

http://www.desertwarriorproducts.com/M1A-M14CheekRest.html

Och en eller två Picatinnyskenor att sätta på ställe som bestämmes senare.

Och till det kommer gängning för dämparen och bäddning av stocken.

Konstruktiv kritik mottages tacksamt.

”Det blir billigare att bygga på bössa si och så” eller ”köp en färdig bössa, det blir inte dyrare” eller ”det är farligt/ger sämre precision med vikbar kolv” är inte konstruktiv kritik.

Just nu är läget att bössan finns, sprayfärgen finns, och benstödet är beställt. Resten kommer att beställas efterhand som jag får in pengar, vilket är om några dagar förhoppningsvis.

Jag vet inte vilken av weaverklackarna som är bäst, någon som har erfarenhet?

Jag tänkte också redovisa kostnaderna för de olika delarna för er som vill kolla hur mycket budget det verkligen är.

Hittills är kostnaderna:

Bössa 0 :- har jag sen gammalt.

Sprayfärg 0:- har jag över från ett tidigare projekt.

Benstöd fram, Harrisklon från Kina 168,50:-

Allt är totalkostnader, alltså inklusive frakt moms och tull.

Edited by 32LvTropp

Jag vet inte om du kan räkna det här som konstruktiv kritik, men jag tycker inte det ser ut som om det finns nåt bra ställe att montera gångjärnet, för tumhålet är ju urgröpt nästan ända till bakkappan. Det går säkert på nåt sätt, men stocken är ju tunn just där jag skulle vilja ha gångjärnet, så det kommer nog inte att se bra ut med den förstärkning som behövs.

kul med projekt, varför valde du just den kolven?

Gällande dina val så skulle jag skita i monopoden, har aldrig gillat dem och en rear bag i form av en strumpa fylld med ris etc. är 10 gånger bättre i slutändan.

Håller med Cazorp angående kolvvalet, måste dessutom gå emot lite det som du beskriver som ickekonstruktiv kritik, personligen hade jag föredragit ett pistolgrepp samt en inskjutbar kolv, ger samma möjlighet till kompression av vapnet och rent estetiskt tycker jag det ser lite bättre ut.

Dock har jag ingen som helst koll på priset av detta, samt att det inte är jag som ska ha vapnet.

Håller med Cazorp angående kolvvalet, måste dessutom gå emot lite det som du beskriver som ickekonstruktiv kritik, personligen hade jag föredragit ett pistolgrepp samt en inskjutbar kolv, ger samma möjlighet till kompression av vapnet och rent estetiskt tycker jag det ser lite bättre ut.

Dock har jag ingen som helst koll på priset av detta, samt att det inte är jag som ska ha vapnet.

Ska man ha den på ändamål "jakt" så ska man nog undvika pistolgreppet, gillas inte av Sv. Jägarförbundet och kan nog att komma begränsas i framtiden. McMillan, AICS, Manner mfl. gör kanonfina kolvar, dock tveksamt om de kan leverera något som passar en CG63.

Hur gör man för att få licens på en bling-bling bössa med ljuddämpare? Jag får dåliga vibbar av frågan.

Vad är det som ger dig dåliga vibbar? En GC63 uppfyller kraven både avseende målskytte och jakt.

Jag har som sagt redan licens på bössan och som andra redan svarat, en CG 63 uppfyller kraven för både jakt och målskjutning.

Att jag valde just den kolven beror på att det var en av få kolvar som fanns färdiga för Mauser till lågt pris och jag gillar PSG 90:ans tumhålskolv, så jag tänkte se om denna kanske kunde falla mig i smaken.

Jag vill ha vikbar kolv för att vapnet är så förbannat långt och klumpigt.

Det första jag beställer är kolven och gångjärnet, sen skall jag se om det finns något bra sätt att applicera gångjärnet. Det är omöjligt att avgöra bara med hjälp av bilder från nätet, det måste prövas i verkligheten.

Om det visar sig att det inte går så får jag lösa det problemet när det uppstår.

Skall också sätta på ställbar bakkappa, eventuellt med rekyldämpning, fast då gör jag avkall på budgetkravet.

http://www.brownells.com/shooting-accessories/recoil-parts/recoil-reducers/gracoil-adjustable-length-of-pull-recoil-reducer-prod25265.aspx

EDIT: då är ett gångjärn beställt: 364,52:- om inte tull tillkommer.

Vad gäller kolven så har jag skrivit och frågat vad skillnaden mellan finished och unfinished är. Om det bara är ytbehandlingen som saknas på unfinished så är det ju perfekt, men om det även gäller annat så kanske det är läge att beställa en finished.

Edited by 32LvTropp

Då är ett kindstöd beställt a 504:- http://www.karstenskydexcheekrest.com/

Jag valde Karstens över Desert Warrior Products eftersom jag efter lite surfande upptäckte att DWPs är en kopia av Karstens fast i ett sämre plastmaterial (Karstens är i kydex) bland annat så blir det tydligen mjukt i stark värme. Kanske inget jätteproblem i Sverige, men prisskillnaden är inte jättestor och originalet verkar bättre och det känns bra att stödja en småföretagare.

Hur gör man för att få licens på en bling-bling bössa med ljuddämpare? Jag får dåliga vibbar av frågan.

Vad är det som ger dig dåliga vibbar? En GC63 uppfyller kraven både avseende målskytte och jakt.

Spuhr gav mig bra vibbar när det pratades framstock, det kändes seriöst.

Att bygga sig ett blingat prickskyttevapen gav mig "combat" vibbar av tveksam lek.

Troligtvis är det helt ofarligt då någon som vill göra något farligt skulle hålla tyst och hålla sitt vapen alldagligt.

Sedan finns det kompletta tokdårar och även det är mindre troligt men jag är inte så social med er att jag håller reda på personerna bakom signaturerna, jag följer bara tonen och en del som har varit med länge och min tonkänsla är begränsad.

Något annat som gör mig fundersam är att jag har för mig att det är restriktioner på ljuddämpare.

Det finns restriktioner för ljuddämpare, de är licenspliktiga och meddelas endast vid ändamål jakt och vapen som tillhör klass 1-2, och undantagsvis till klass 3-4 för kommunjägare och liknande med höga krav på buller vid jakt.

Jag får sämre vibbar av alla automatvapen och pistoler som strömmar över Öresundsbron faktiskt. Legala skötsamma vapenägare i Sverige är ett icke-problem enligt all tillgänglig statistik rörande brottsligheti princip.

• Like 2

Det finns restriktioner för ljuddämpare, de är licenspliktiga och meddelas endast vid ändamål jakt och vapen som tillhör klass 1-2, och undantagsvis till klass 3-4 för kommunjägare och liknande med höga krav på buller vid jakt.

Jag får sämre vibbar av alla automatvapen och pistoler som strömmar över Öresundsbron faktiskt. Legala skötsamma vapenägare i Sverige är ett icke-problem enligt all tillgänglig statistik rörande brottsligheti princip.

Jag undviker att rangordna sådana vibbar, jag reagera på dem i forum där jag är aktiv oavsett storleken på andra världsproblem. Om jag vore rejält orolig skulle jag givetvis inte kommentera, då skulle jag kontakta polisen.

Det jag tycker sämst om när det gäller vapenfrågor och allmänhetens säkerhet är att politiken under lång tid har föredragit symbolisk politik före sådant som gör något åt de verkliga problemen. Att t.ex. begränsa antalet vapen som jägare får licens för är fullständigt meningslöst som åtgärd mot vapensmuggling. Dock är jag förtjust i kravet på att vapen skall förvaras i säkerhetsskåp.

Jag tror de två största problemen är smugglingen av de vapen som brottslingar önskar och hur man skall göra för att plocka fler vapen av psyksjuka eller dementa innan de ställer till det för sig med dem. Jag har inga bra förslag på hur man skall fixa detta, jag antar att det till stor del är vardagskneg för polisen, vädjande till läkarkåren och så måste anhöriga och vänner våga ta tag i det svåra som gör en närstående ledsen.

Mmmhrmm, eld upphör pojkar.

Att byta stock på bössan ser jag inte som något som kan ge dåliga vibbar, ljuddämpare är inte heller särskilt ovanligt numera, så inga dåliga vibbar där heller.

Men när vi ändå dryftar dämpare, är det samma ansökningsblankett för dämpare som för vapen? Måste man ange modell eller räcker det att skriva ljuddämpare? Är dämparna numrerade?

Skall man ange något speciellt behov eller är det bara en formalitet?

Det känns lite som om anledningen är rätt given.

Att bygga sig ett blingat prickskyttevapen gav mig "combat" vibbar av tveksam lek.

Ett vapen byggt på en tajt budget är väl knappast "blingat"

Och angående "lek" tja, jag skjuter för att det är kul, det är min hobby, så man kan väl kalla det lek om man vill. Är inte allt man gör för skojs skull lek i en eller annan form? Jag ser inget fel i det.

AVBRYT, AVBRYT.
Skippa allt snack om dåliga vibbar hit och dit.
Nu håller trådskaparen på att bygga om ett vapen han innehar licens för.
Han verkar även vara medveten om att det finns regler att följa vad gäller införskaffande av ljuddämpare, det är alltså en sak mellan honom och polisen.
Kommentera gärna hans tankar och idéer kring bygget men glöm det här med att leka moralpolis.

Frågor på det?

The Swede
C Kassunen.

• Like 2

Mmmhrmm, eld upphör pojkar.

Att byta stock på bössan ser jag inte som något som kan ge dåliga vibbar, ljuddämpare är inte heller särskilt ovanligt numera, så inga dåliga vibbar där heller.

Men när vi ändå dryftar dämpare, är det samma ansökningsblankett för dämpare som för vapen? Måste man ange modell eller räcker det att skriva ljuddämpare? Är dämparna numrerade?

Skall man ange något speciellt behov eller är det bara en formalitet?

Det känns lite som om anledningen är rätt given.

Ja det är samma blankett som för vapen. Köper du dämparen i en affär kommer de att hjälpa dig att fylla i alla papper, annars kan du alltid be dem att göra det.

Min erfarenhet av vapenhandläggarna hos polisen är att ju tydligare och mer man skriver desto bättre är det. De brukar vilja veta tillverkare, modell, kaliber samt serienummer (modell, kaliber samt serienummer kommer de att kräva).

Detta då det kommer att stå på din licens för att kunna identifiera din ljuddämparindivid.

Söker du på en dämpare till kaliber klass 1 eller 2 ska du inte behöva uppge ett behov.

Men som med alla licensansökningar till polisen kommer de att kontakta dig om de undrar över något eller om de anser att du har glömt fylla i något. (av mig ville de tex veta längden på patronläget i min 9,3x62 :Malaj: )

kul med projekt, varför valde du just den kolven?

Gällande dina val så skulle jag skita i monopoden, har aldrig gillat dem och en rear bag i form av en strumpa fylld med ris etc. är 10 gånger bättre i slutändan.

Jag kommer nog att fästa monopoden i bakre remfästet med ett snabbfäste, på så sätt kan jag ta av och på den snabbt utan åverkan på bössan och också pröva med rispåse. Fördelen med en monopod som jag ser det är att den redan sitter på bössan, inget extra som skall med och kan glömmas bort.

Inte för att jag kan något om kikarsikten egentligen, men tycker att det du tillslut valde verkar bra! Enda anledningen till att jag tycker det egentligen är att det har streckplatta vilket gör snabbskjutning lättare samt att det underlättar många saker, så som skottställning, avståndsbedömning, vind/höjdkorrigering efter första skottet mm. Streckplattan ser nästan identisk ut med den på PSG-90, så då måste det ju vara bra :)

Kul bygge du har tagit dig an, ska bli väldigt roligt att se slutresultatet och film på provskjutning :)

EDIT: felstavning

Edited by IB5

Finns mycket man kan säga om kikarsikten för långhållsskytte, här är mina prioriteringar:

- Mil-dot-baserat riktmedel, gärna med möjlighet att mäta ner till 0,1 mils.

- MIL/MIL justeringar på elevation/vind, dvs. 0,1 eller 0,05 mrad per klick. (ej MOA).

- First focal plane, medförstorande riktmedel så att man kan mäta med riktmedlet oavsett vilken förstoring man använder.

Sen så finns det ju massa annat, hur mycket justermån man har i elevation, bra glas etc. men de tre översta är viktigast för att kunna använda gluggen effektivt för långhållsskytte.

Jag velade mellan medförstorande och inte, fördelen med icke medförstorande är ju att det inte täcker så mycket av målet på långa håll. Nackdelen är ju att det blir svårt att använda prickarna för att fältrikta. Jag är inte helt säker på att jag valt rätt och kommer att fundera på det över natten, jag är allergisk mot att skruva på inställningarna på ett sikte. Jag vill ha det inställt på det avstånd som är bäst och sen fältrikta om jag skjuter på andra avstånd, och då är ju faktiskt ett medförstorande bättre.

Synpunkter?

Om det är en seriös siktestillverkare borde det stå i manualen vid vilken förstoringsgrad du kan nyttja streckplattan för avståndsbedömning. Annars kan du ju ge dig ut och mäta upp det själv.
Som du säger är det bäst (en förutsättning) att ha hårkorset i första fokalplanet om du vill kunna nyttja streckplattan för "fältriktning". Jag kallar det stridssikte..(= Annars måste du veta "rätt" förstoringsgrad och ha kikaren inställd på det över tid och då tappar du ju vitsen med variabel förstoring. Hela grejen med mil-dot riktmedel tappar man lite när det är i andra fokalplanet (ej medförstorande)
Varför så allergisk mot att skruva på siktet? Jag tycker det är lite halva grejen att räkna ut antal klick, vrida in, andas, krama och höra plinget i plåten! =)
Nåja, det här är mina personliga uppfattningar. Hoppas du blir nöjd med din bössa!

Nu vet jag inte vilka avstånd du kommer skjuta på, men ska du kunna verka på någorlunda långa avstånd, eller framförallt olika långa avstånd, så behöver du ställa in siktet inför varje avstånd. När jag gjorde GU användes "stridssikte" som det kallades, dvs standardinställningen och sedan fältrikta som du skriver, bara i snabba lägen. I alla lägen där du hade tid ställdes siktet in för det avståndet man skulle skjuta. Då blir också eldreglering för andra skottet lättare om du alltid har haft hårkorset mitt i och observerar din träff.

Varför är du så allergisk mot att ställa in siktet?

Det här med att fältrikta, eller stridssikta som det tydligen heter nuförtiden, var kanske vanligare förr i tiden när det var ovanligare med kikarsikte, för ett vanligt sikte skruvar man ju inte på. K-pistens sikte till exempel, det ligger man ju inte och skruvar på i onödan. Kanske därför jag känner sånt motstånd mot att pilla med siktesinställningar, ju mer man pillar ju svårare blir det att hitta tillbaka till rätt inställning.

men jag kanske måste tänka om och tänka att det inte finns någon rätt inställning för ett kikarsikte.

Man får nog skilja mellan att "hålla av" för vind/"kompensera för avstånd genom att rikta högt/lågt" och stridssikte. Det förstnämnda handlar om att utifrån ett erfarenhetsvärde rikta ett antal cm/dm/m högt/höger eller vänster beroende på vind, avstånd, m.m. Det senare handlar om att avståndsbestämma/-bedöma (ett medelvärde) för att sedan vrida in rätt antal klick (för nämnda medelvärde) och därefter räkna ut antal mils du måste kompensera för olika avstånd. På så sätt behöver du inte vrida på höjdjusteringsratten vid just den eldställningen för de olika avstånden, utan kan nyttja dig av ditt mil-dot riktmedel.

Kikarsiktet måste ju självklart ha en "rätt" inställning = ditt inskjutningsavstånd alt "noll-läge". Detta markeras på höjdinställningen och vips är det lätt att hitta tillbaka!

Finns det något Viper sikte som är medförstorande, har mil dot sikte, 50 mm ljusöppning och 20 ggr (variabel) förstoring eller mer? Jag hittar inget. Eller något likvärdigt?

Är det någon som har erfarenhet av en sådan här manick? http://www.amazon.com/Vortex-Optics-Bubble-Level-Riflescope/dp/B003JP4WU2/ref=pd_bxgy_sg_img_y

Edited by 32LvTropp