Jump to content

Bygge av budgetprickskyttebössa.


32LvTropp

Recommended Posts

Vad avser viper-sikten har jag ingen aning. Varför måste det vara 50mm? Varför måste det vara 20x? Vilka avstånd ska du skjuta på?

Vattenpasset har jag lite erfarenhet av. Bra att ha när du ska loda siktet, men ganska onödigt när det kommer till skyttet. Tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Det måste inte vara 50, men jag vill ha så mycket ljus som möjligt, när man är i min ålder (52) så behöver ögat ca 10 ggr mer ljus för att ge samma syn som när man är 20. Och det måste inte vara 20, men jag föredrar stor förstoring, helt enkelt för att se bättre. Så om jag kan få det så är det bäst för mig enligt min mening.

Angående vilka avstånd jag skall skjuta på så är svaret att det vet jag inte än, men jag skulle vilja prova på riktigt stora avstånd. typ 800-900 meter om tillfälle gives. Annars blir det väl mest vad de lokala banorna kan erbjuda, alltså mest 300 meter eller mindre.

Finns det någon förening som bedriver kikarfältskytte i Malmötrakten?

Link to comment
Share on other sites

Du har inte sett mitt badrum. :happy: Världens minsta, i ett redan litet typiskt skånskt gathus byggt i lertegel (typ som hus än i dag byggs i Afghanistan, fast vi har puts på våra så de ser bättre ut) någon gång före 1850.

Hatar matte, jag ligger nog hellre och skjuter och vrider tills det blir rätt och skriver upp antalet snäpp. Vet inte heller hur man gör en ballistiktabell.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Om du inte ska skjuta i gryning/skymning tror jag att det skulle vara fullt tillräckligt med en 42mm. Du kan vinna en del vikt och volym. Skillnaden mot en 50mm i dagsljus är obefintlig.
Riktigt stora förstoringar tycker jag personligen bara är irriterande p.g.a. att man ser alla darrningar kroppen gör. Hjärtslag är otroligt störande. =) Själv använder jag sällan mer än 8-9 ggr förstoring vid skott. Observation är en annan sak. Enligt mitt tycke är en 3-12X kikare fullt tillräckligt upp till ~1000m. Nu har du redan köpt kikaren, så då är det ju bara att jobba utifrån den.
Ett tips är att på skjutbanan "bädda in" vapnet ordentligt på 100m och sedan skjuta ett skott för varje klick för att på så sätt kontrollera siktet. Kolla sedan sidan http://www.robsoft.nu/ballistik_se/default.asp?MainID=3 Där kan du lätt göra en tabell för din am och därmed hur många klick du behöver på olika avst.
Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Det är möjligt att jag inte behöver så stor förstoring, jag har ju väldigt liten erfarenhet av kikarsikteskytte på långa håll, har ett variabelt av tvivelaktig kvalitet på en småviltstudsare i kaliber 22lr och den används inte på några långa håll precis. Samt Hensoldt siktet på PSG 90 som jag skjutit på HvSS. Jag får se detta som ett lärosikte, nästa kanske blir med mindre förstoring om det visar sig att de högre förstoringsgraderna aldrig används. Sen kostar ju ett med medförstorande riktmedel av någon anledning flera tusen mer, så det får vänta.

Edited by 32LvTropp
Link to comment
Share on other sites

Du har inte sett mitt badrum. :happy: Världens minsta, i ett redan litet typiskt skånskt gathus byggt i lertegel (typ som hus än i dag byggs i Afghanistan, fast vi har puts på våra så de ser bättre ut) någon gång före 1850.

Hatar matte, jag ligger nog hellre och skjuter och vrider tills det blir rätt och skriver upp antalet snäpp. Vet inte heller hur man gör en ballistiktabell.

 

Ja det är typ exakt så man gör en ballistiktabell :)

En fördel är att då ha med sig en observatör, gärna med en kikare med uppåt 60-70x förstoring som kan se vart du träffar, så att man slipper springa typ 800 enkel väg bara för att kolla en träff :)

Link to comment
Share on other sites

McMillan, AICS, Manner mfl. gör kanonfina kolvar, dock tveksamt om de kan leverera något som passar en CG63.

Om man beställer en kolv som är urfräst för Winchester 70 så bör man ha en hygglig start för att få i ett Mausersystem i den. Garanterat inte drop-in dock.

 

Det första jag beställer är kolven och gångjärnet, sen skall jag se om det finns något bra sätt att applicera gångjärnet. Det är omöjligt att avgöra bara med hjälp av bilder från nätet, det måste prövas i verkligheten.

Tyvärr kan jag meddela att du har fel; det går inte att applicera gångjärnet på något lämpligt sätt på den stocken. Den fällbara PSG-stocken är ju en rak design som består av en alumniumbalk med ett gångjärn bakom lådan, och mot balken monteras plastsidorna. Om du försöker sätta gångjärnet framför pistolgreppet på Boyd-kolven så kommer det att sitta ivägen för den bakre stockskruven, alternativt förlänga avståndet till avtryckaren och/eller kräva en del fräsande i gångjärnet och/eller lådan för att du övertaget ska få i systemet i stocken, eller gör att kolven viks upp mot sidan av kikarsiktet vilket gör paketet för brett. Det är enklare att hitta väskor för långa bössor än för breda bössor. ;-)

 

Om det visar sig att det inte går så får jag lösa det problemet när det uppstår.

Som sagt...

 

Vad gäller kolven så har jag skrivit och frågat vad skillnaden mellan finished och unfinished är. Om det bara är ytbehandlingen som saknas på unfinished så är det ju perfekt, men om det även gäller annat så kanske det är läge att beställa en finished.

Det är ytbehandling som menas (lack eller oljad). En annan term som kan dyka upp är "drop-in" "inletted blank," "semi-inletted" eller "blank" vilket åsyftar om stocken är redo för montering, endast behöver bakkappa och remfästen etc, behöver en del filande för att lådan skall passa, eller är helt orörd på insidan och saknar all hårdvara.
Link to comment
Share on other sites

Ja, jag kom också fram till att det gällde ytbehandlingen efter lite surfande och slutligen ett svar från tillverkaren.

Vad gäller kolven så har du kanske rätt, som sagt, jag får se när grejerna anländer, allt utom bakkappa är beställt så nu väntar jag bara på att grejerna skall trilla in. Bakkappan väntar jag med tills jag vet hur det blir med kolven och hur den ser ut i "baken".

Jag föredrar dock en bred bössa framför en lång när den skall transporteras. Det är så oerhört irriterande med långa vapen, jag har en tendens att slå i överallt med dem och de tar upp en jävla plats i bilen.

Link to comment
Share on other sites

 

Du har inte sett mitt badrum. :happy: Världens minsta, i ett redan litet typiskt skånskt gathus byggt i lertegel (typ som hus än i dag byggs i Afghanistan, fast vi har puts på våra så de ser bättre ut) någon gång före 1850.

Hatar matte, jag ligger nog hellre och skjuter och vrider tills det blir rätt och skriver upp antalet snäpp. Vet inte heller hur man gör en ballistiktabell.

Ja det är typ exakt så man gör en ballistiktabell :)

En fördel är att då ha med sig en observatör, gärna med en kikare med uppåt 60-70x förstoring som kan se vart du träffar, så att man slipper springa typ 800 enkel väg bara för att kolla en träff :)

 

Jag funderar på att köpa en sån här för det ändamålet, http://www.aliexpress.com/item/20-60x60-Zoom-High-Quality-Precision-Spotting-Scope-Telescope-Tripod-Case-Black-Free-Shipping/477443376.html

finns billigt (393:- eller 279:- stycket om man köper minst två) på min favoritbudgetsida Aliexpress.com (en del av Alibaba.com, man måste bara älska namnet).

Alternativt denna http://www.aliexpress.com/item/Best-Selling-Watching-18X-70X60-Zoom-Spotting-Scope-02-187060-with-Tripod/864506417.html för ca 480:-

Hur stor förstoring behöver man egentligen?

 

Kan för övrigt meddela att gångjärn och kindstöd har kommit (utan tullavgift), kolven passerade tullen i förrgår enligt spårningen från USPS, men jag har inte fått någon avi än. Gissar att det kommer en med tullavgift de närmsta dagarna.

Har köpt lite annat roligt också. en treskottsförlängare till mitt 33 skotts glockmagasin så att det tar 36 skott (K-pist nostalgi). Och ett IO cover till mitt Micro H-1. Ursprungligen ett Kickstarter projekt startat av Joseph Chen som tröttnade på att det inte gick att sätta flip upp skydd på Micro siktet. http://stores.octactical.com/-strse-81/TangoDown-IO-Cover/Detail.bok samt ett FAB defense benstöd/handtag/lamphållare http://www.fab-defense.com/en/category-flashlights-and-laser-mounts/id-209/3-in-one:-foregrip-flashlight-holder-bipod.html Misstänkt billigt från Kina (43 USD) dock inte till detta projektet, har däremot beställt en sån här som alternativt benstöd till bössan http://www.aliexpress.com/item/MAKO-Group-FAB-Defense-T-POD-G2-Marking-Black-TPOD-G2-Mark-BK/621047968.html

Edited by 32LvTropp
Link to comment
Share on other sites

 

Ja det är typ exakt så man gör en ballistiktabell :)

En fördel är att då ha med sig en observatör, gärna med en kikare med uppåt 60-70x förstoring som kan se vart du träffar, så att man slipper springa typ 800 enkel väg bara för att kolla en träff :)

 

Jag funderar på att köpa en sån här för det ändamålet, http://www.aliexpress.com/item/20-60x60-Zoom-High-Quality-Precision-Spotting-Scope-Telescope-Tripod-Case-Black-Free-Shipping/477443376.html

finns billigt (393:- eller 279:- stycket om man köper minst två) på min favoritbudgetsida Aliexpress.com (en del av Alibaba.com, man måste bara älska namnet).

Alternativt denna http://www.aliexpress.com/item/Best-Selling-Watching-18X-70X60-Zoom-Spotting-Scope-02-187060-with-Tripod/864506417.html för ca 480:-

Hur stor förstoring behöver man egentligen?

 

 

 

Ja du, nu ska jag försöka minnas..

Jag har för mig att man upp till ungefär 200m kunde observera träff i tavla genom siktet i PSGet, och det hade 10x förstoring. Vet med säkerhet att man kunde det väldigt lätt på 100m i alla fall. Kan dock inte riktigt minnas upp till vilka avstånd man kunde observera träff med de Swarovski-kikare vi hade med 60ggr förstoring. Skulle dock tippa på att du skulle kunna observera träff upp till 600m med 60x förstoring, kanske upp till 800m. Allt beror ju såklart på vilken färg tavlan respektive bakgrunden har, det blir ju lättare om du har svart tavla med ljus bakgrund eller vit tavla med mörk bakgrund.

I annat fall så kan observatören, om han ligger väldigt tätt inpå dig och lite bakom (Typ som bilden här: http://science.howstuffworks.com/sniper9.htm) och har en kikare med kanske 10-20ggr förstoring kommer han kunna se kulbanan. Då blir det lätt att avgöra om träff skett eller inte, men det går inte att se exakt träff i målet. Så jag tror att du klarar dig bra på 60x, men kanske ska slå till på 70x för att ligga på säkra sidan.

Link to comment
Share on other sites

Det måste inte vara 50, men jag vill ha så mycket ljus som möjligt, när man är i min ålder (52) så behöver ögat ca 10 ggr mer ljus för att ge samma syn som när man är 20.

Stämmer inte. Ett "gammalt" öga kan inte tillgodoräkna sig lika mycket ljus som ett "ungt" öga. Den maximala utgångspupillen som ett ung och fräscht öga kan tillgodogöra sig av är 7 mm, siffran får man fram genom att dividera objektivdiametern, tex. 50 mm med förstoringen, tex. 20 gångers förstoring (50/20= 2,5 mm utgångspupill, dvs. inte särskilt bra för vakjakt i skymningen etc.).

 

Optimalt förhållande mellan objektivdiameter är således tex. 56 mm = 8x förstoring, 50 mm = 7,14x och vid 42 mm = 6x förstoring osv. Är man äldre än 20 bast med perfekt syn så kan man dock tumma på detta då man mest troligt är nere på 6-5-4 mm när man kommer upp i åren.

Link to comment
Share on other sites

 

Det måste inte vara 50, men jag vill ha så mycket ljus som möjligt, när man är i min ålder (52) så behöver ögat ca 10 ggr mer ljus för att ge samma syn som när man är 20.

Stämmer inte. Ett "gammalt" öga kan inte tillgodoräkna sig lika mycket ljus som ett "ungt" öga. Den maximala utgångspupillen som ett ung och fräscht öga kan tillgodogöra sig av är 7 mm, siffran får man fram genom att dividera objektivdiametern, tex. 50 mm med förstoringen, tex. 20 gångers förstoring (50/20= 2,5 mm utgångspupill, dvs. inte särskilt bra för vakjakt i skymningen etc.).

 

Optimalt förhållande mellan objektivdiameter är således tex. 56 mm = 8x förstoring, 50 mm = 7,14x och vid 42 mm = 6x förstoring osv. Är man äldre än 20 bast med perfekt syn så kan man dock tumma på detta då man mest troligt är nere på 6-5-4 mm när man kommer upp i åren.

 

 

Jo, jag har också läst den teoretiska uträkningen.

Men eftersom jag har ett faktiskt öga att kolla med så kan jag konstatera att jag ser bättre med mer ljus, oavsett vad teoretikerna tror. Empiri alltid slår teori.

För övrigt så kom Harrisklonen idag, dock ingen stock än.

Link to comment
Share on other sites

Med det resonemanget så borde du satsa vartenda öre på optiken för att få något av bra kvalité, utgångspupiller och annat teoretiskt är i allra högsta grad underordnat ljustransmission, kantskärpa, färgåtergivning mm.

Link to comment
Share on other sites

Med det resonemanget så borde du satsa vartenda öre på optiken för att få något av bra kvalité, utgångspupiller och annat teoretiskt är i allra högsta grad underordnat ljustransmission, kantskärpa, färgåtergivning mm.

 

Jag kanske skall börja med något att sätta optiken på :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Stocken kom i måndags, 280:- i avgift.

Har inte packat upp och kollat än. Varmvattenberedaren har nämligen pajat så det har första prio nu, sen har våren kommit, så gräs skall klippas, träd skall fällas, hus skall målas och fan och hans mormor. Men misströsta inte, jag återkommer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tja, det är som sagt sommar och hus och trädgård får gå före. Men grejerna ligger här och hånar mig var gång jag går förbi. Jag har dock köpt ett "spotting scope", men när det anlände visade det sig att det var fel, så nu väntar jag på ny-rätt-leverans.

 

Jag planerar närmast att provmontera gångjärnet på en trästav för att se vilka modifieringar jag måste göra. Det måste försänkas i skruvhålen bland annat och jag skall nog kapa en bit på sidan så det inte låser i infällt läge utan bara hålls på plats av fjäderns friktion, typ k-pistens axelstöd.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej

 

Stocken är en katastrof ergonomiskt och det går knappt alls att skjuta liggande med den eftersom bakkappan är sänkt.

Med tanke på att kikarsiktet ger högre visirhöjd än dioptersiktet så måste bakkappan upp i nivå med ovankant på slutstycket. Kindstödet behöver komma lika högt med kindstödet är helt underordnat bakkappan.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...