Jump to content

Lämplig ljuddämpare till en CG 63:a eller 80:a?

32LvTropp

Recommended Posts

Är det någon här som kan föreslå en lämplig ljuddämpare till en Mauser typ CG 63 eller liknande?

Gärna med länk till inköpsställe.

Finns det multikaliber dämpare? till exempel en som funkar både på 6,5 och 7,62?

Jag tycker du ska kolla på ASE Utra Compact Jet-Z eller North Star. North Star är sk. teleskopmodell i övrigt är de ganska lika. Säljs av alla handlare som har Sako Sverige AB i sortimentet. Skaffar du en dämpare i kaliber .30 så kan du köra den till både 6,5 & .308.

Undvik dämpare i aluminium om du har tänkt använda den på skjutbanan, ståldämparna är bättre för ihärdigt skjutande på banan.

Annars har du Sonic dämpare. Deras lilla Sonic 35 eller modellen större Sonic 45.
Förvånansvärt billiga och bra dämpare (man får mycket för pengarna). Faktiskt en av de bättre jag har skjutit med och vet många som använder den. Både på tävlingsvapen som på jaktvapen.
Data för Sonic 45:
Vikt 490 g
Diameter 4,5 cm.
Totallängd 26 cm.

Bygger framför mynningen 11 cm.
Bygger bakåt över pipan 15 cm.
Olika kalibrar är inget problem precis som cazorp skriver, har testat detta själv med bra resultat.

Sen är ju den stora frågan med dämpare, vad är du ute efter? Något litet och lätt eller spelar storleken/vikten ingen roll utan det ska bara dämpa så mycket som möjligt?

Jag tycker man ska börja i änden "för skytte" alternativt "för jakt". På jakt så kan man köra med en lätt aludämpare, de klarar 2-3 skott utan att det blir alltför mycket värmemirage, men de funkar illa på skjutbanan pga. värmen, då är det lämpligare med stål.

Jag har en Compact Jet-Z som jag använder på AI:n och en A-tec CTM-4 som jag använder på Blasern (för jakt). Två olika världar i princip.

Sunes jakt på Åland verkar ju ha billiga dämpare.

Compact jet-Z verkar klart intressant, om den funkar till AI så lär den funka på min, (vet inte vad jag skall döpa den till, vad tycker ni om PSG 3000 Scanian warfare? :baskerHKP: )

Hur många skott klarar en jet-Z? Kan man byta ut slitna delar (bafflar kallas de väl)?

Jag måste gänga pipan, och jag tänkte ha en flamdämpare monterad när jag inte har skjuter med ljuddämpare, vad rekommenderar ni för flamdämpare och vilken gänga?

Edited by 32LvTropp

Ja, Sune är bra att ha och göra med - Han kan även bistå med gängning av pipan, eller egentligen är det Janne Stenroos som gängar pipan då, en otroligt duktig smed som bygger en hel del bössor åt bänkskytteeliten i Sverige & Finland. Passa även på att be honom att göra ett snyggt gängskydd till pipan i samma veva.

Jag köpte å gängade min Kriegerpipa i 6XC till AI:n av Sune & Janne.

Ase Utras dämpare i stål kan du skjuta rödglödgade utan att de pajar. De är i ett stycke och underhålls genom att du skakar ut eventuella kottar och barr som letat sig in.

Eftersom du ska ligga på bana och skjuta så skulle jag inte satsa på en Jet-Z, eftersom du inte har behov av lägre vikt utan antagligen prioriterar högre dämpning. Kolla på en SL7-BL istället. Större och mer effektiv, funkar för 7,62 och även då för 6,5. Vill du bara kunna skjuta 6,5 så finns SL5-BL. Det fina med BL-modellerna (Bore Lock) är att du får med en flamdämpare som du monterar dämparen på. Det ger bättre livslängd än att hålla på och slita på gängorna på pipan (lättare att byta en skadad flamdämpare än att gänga om pipan).

Jag har en Ase Utra S7, föregångaren till SL7, som jag är väldigt nöjd med. Hade jag köpt en idag så hade det blivit en SL7-BL.

Ase Utra SL7-BL
http://www.aseutra.fi/s-series-sl7-bl-suppressor
(När du jämför produkterna så tänk på att en ökning med 3 decibel är en fördubbling av ljudstyrkan.)

Sako är generalagenter för Ase Utra, så alla deras återförsäljare borde kunna hjälpa dig, om du inte orkar importera själv från Finland.

Utöver Ase Utra så gör Brügger & Thomet väldigt fina men mycket dyrare dämpare. Det är dock lite si och så med deras leveranstider. Torsbo Handels är svensk återförsäljare.
http://www.bt-ag.ch/en/manufacturing/soundsuppressors/sniper_suppressors.php?navanchor=2110038

Intressant input. tack.

Jag behöver inte lägre vikt, det är sant. Men jag gillar låg vikt, bössan är så förbenat tung ändå.

Ase-Utran är också intressant, men Jet-Z:n ser lite mer fältmässig ut med sin svarta finish. Inte för att det spelar någon roll på bana, men jag vill gärna få bössan att vara så fältmässig som möjligt ändå. Jag tyckte att de dämpade lika mycket ungefär på filmen, även om det är svårt att avgöra sånt på en film.

Jet-Z och SL7 är båda från Ase Utra och båda finns i svart. Det skiljer ca 50 gram i vikt.

Jag har jämfört en S5 med en S7 helt ovetenskapligt och skillnaden var märkbar om ändå inte dramatisk. Men jag vet också att Ase Utra är rätt petiga med sina mätningar, och har ingen anledning att tvivla på deras specar. Men man köper det man trivs med, helt enkelt.

Edited by Knekt

Ja, mycket vackert namn.

Läste ett utlåtande av en kille som hade både North star och Jet-Z, han tyckte båda var bra men Jet:en dämpade lite mer och att North star:en kom bäst till sin rätt vid höga tryck. Å andra sidan är Nort star:en billigare och finns till humant pris även i Sverige, och bygget skall ju vara budget.

Hur är teleskopfunktionen tänkt att användas?

För att göra den kortare vid transport eller?

Edited by 32LvTropp