Jump to content

Meindl Jungle boot åsikter?

ExMarine

Recommended Posts

Jag har använt Meindls performance känga i flera år nu och är riktigt nöjd med dom förutom på ett par punkter:
*Dom håller inte
*Gummit släpper
*Ytskiktet spricker trots övervård osv
*Dom extremt varma vilket inte är skönt när man ska marscha långt.

Därför har ja börjat snegla på Meindls jungel känga, vore tacksam för åsikter då jag inte känner så många som har testat dom, det jag kan se som en direkt nackdel är dom stora avrinningshålen, visst att dom är gjorde för fuktigt klimat men ja vill ändå kunna gå i skogen en regnig dag utan att det är en flod i kängorna.

Så vad säger folket?

Länk
http://armedprofessionals.se/product/skor-kangor/meindl-jungle-boot/

Djungelkängor är, precis som du poängterat, för ett varmt och fuktigt klimat. Dom är gjorda för att släppa in och ut vatten. Att knalla i en regnblöt skog kommer göra att du får genomblöta fötter. Även om du fettar in dem ordentligt så kommer fortfarande canvasen släppa in vatten.

Jag personligen gillar djungelkängor, avverkat ett gäng. Har alltid kört på djungelkängor när jag vart ute och rest och även när jag friluftat hemma. Men är det blött ute är det ingen höjdare att ha på fötterna om du inte är i stan. Du blir dyblöt rätt snabbt. Dock finns det Sealskinz strumpor som funkar ypperligt för detta ändamål.

Nu har jag personligen inte testat Meindls, men funktionen är den samma som vilken djungelkänga som helst. I ett sommar sverige är det kanon med djungelkängor, och jag kan varmt (haha) rekommendera att bära varma dagar, men vill du ha torra fötter i ett regnigt sommar sverige är det bättre med ex ett par Meindl Kampsteifel.

Jag har nuvarande ett par Nike SFB i djungelkänga utförande, underbara kängor.

Har en kollega som har Kampstiefeln, nu var hans kängor alldeles för små för mina fötter när jag provade dom men ja upplevde ändå den kängan som ganska varm/fodrad och väldigt lik performance modellen.

Har du själv ett par kampstiefel och i såna fall hur upplever du dom?

Edited by ExMarine