Jump to content

Sista amerikanska stridsvagnen lämnar Europa


709

Recommended Posts

Det finns inte längre amerikanska stridsvagnar i Europa. Utan fanfarer har alla pansarförband "åkt hem".

 

http://www.stripes.com/news/us-army-s-last-tanks-depart-from-germany-1.214977

 

Intressant. Det här är innebär något för Europa och NATO, vet bara inte vad.

Link to comment
Share on other sites

Men hallå Charlie Spartan!

 

 

Alla vet ju att vi här i europa bygger vår säkerhet på samverkan med andra, oklart vem, och då är det banne mig någon annans skyldighet att ställa upp och ta kostnaden!

 

 

*ironivarning*

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Lite trött måste man ju vara på att Europa antingen tycker att man inte tar sitt ansvar eller att man leker polis... Det blir ju sällan mer nyanserat än så.

Jag hoppas att USA drar sig tillbaka från Europa med både personal, hårdvara och kompetens och att vi vaknar upp till ett, "huh nu då?"

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det kommer de göra inom sin tid, det flaggas för stora nedskärningar inom USAs försvarsbudget framöver, omorienteringen mot stilla havs området är ett sätt att koncentrera sig mot de riktigt intressanta områdena i världen, Europa är gammalt och passé, det intressanta är vad som händer runt Kina, Mittens Rike håller på att vakna upp igen! Den bilden får man när man följer US media.

Link to comment
Share on other sites

Det som förvånar mig är att stridsvagnarna fanns kvar så länge i EU vars medlemsländer tidigare var mycket starkare jämfört med grannarna.

 

Jag är inte oroad över att USA drar tillbaka tung materiel. Det som oroar mig rejält är USA:a korporativistiska tendenser där vissa storföretag och branscher har smält ihop med politiken så lagstiftning osv gynnar dem i stället för att gynna fria marknader och de amerikanska medborgarnas frihet, det förvrider utrikespolitiken så det blir svårare för schyssta nationer att få hjälp utan att t.ex. införa lagstiftning som gynnar dessa företag och pågår en trend med sämre fungerande marknad och marknadsmanipulering för att undvika konkurrens länge skadar den ekonomin och USA:s förmåga att över huvud taget hjälpa andra. När trenden når sitt klimax eller möter en mottrend kan det även ge upphov till riktigt obehaglig politik. då det inte är säkert att motreaktionen blir konstruktiv efter t.ex. nästa fas i finanskrisen.

 

USA har fortfarande många goda sidor så det är fortfarande en nettonytta att gå med i NATO och nödvändigt att förbereda för att kunna ta emot rörliga styrkor via båt eller flyg från bland annat USA men det är inte säkert att de kan hjälpa oss eller i värsta fall att vi vill ha dem här om en generation om deras sämsta trender förstärks och de bästa trenderna avbryts.

 

Det jag föreslår på den högsta strategiska säkerhetspolitiska nivån är att utöver att odla goda relationer med USA, UK och Frankrike odla dem med Indien som är en kärnvapenbeväpnad stormakt med problem men de har positiva demokratiska och ekonomiska trender och allt som är på väg åt rätt håll är lovande.

 

Skall vi manövrera oss igenom detta behöver vi ett försvar som fungerar i mer än en vecka och flera olika förmågor som är värdefulla för grannar och vänner så vi kan vara viktiga för dem och erbjuda signifikant om än litet stöd.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer de göra inom sin tid, det flaggas för stora nedskärningar inom USAs försvarsbudget framöver, omorienteringen mot stilla havs området är ett sätt att koncentrera sig mot de riktigt intressanta områdena i världen, Europa är gammalt och passé, det intressanta är vad som händer runt Kina, Mittens Rike håller på att vakna upp igen! Den bilden får man när man följer US media.

 

Jag är övertygad om att det är en helt riktig bedömning

Link to comment
Share on other sites

 

Mittens Rike håller på att vakna upp igen!

Frankrike?! Ou se trouve le vin, le pain et le boursin? ;-)

 

Kina har varit "på gång" länge, och de har något jag verkligen beundrar dem för: långsiktighet. En förmåga att se bortom nästa kvartalsrapport.

Gud bevare oss när Kina (och Indien) når västvärldens levnadsstandard, då lär vi behöva 2-3 jordklot till att parasitera på.

 

Undrar hur Borg vill försvara Sverige den dagen Gotland blir "beskyddat". 7 veckor tog det att omgruppera några Patriotbatterier INOM NATO, men det går säkert fortare när jätteviktiga Sverige ropar.

 

Eller inte.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det återstår väl tyvärr att se ifall inte amerikanska stridvagnar kommer tillbaka till Europa förr eller senare. Utvecklingen ser inte bra ut.

 

I Norge står i alla fall amerikanska vagnar i bergförråd.

Korrekt, Vognene tilhører trolig USMC da lagrene både ble opprettet for og har blitt videreført med materiell derfra. Opprinnelig var disse lagrere - ialt 6 meget store fjellanlegg ment å være forhåndslagring for en MAB øremerket for innsats i Nord- Norge, men lagt til Midt-Norge for ikke å provosere russerne unødvendig. Etter den kalde krigen har de blitt globale lagre og material fra disse har blitt tatt ut og brukt over hele verden, Dette var en forutsetning for at Kongressen fortsatt skulle bevilge penger for fortsatt opprettholdelse av lagrene. Lagring av M1A1 fra i høst skal visstnok være et mottrekk til krisen i Ukraina og kan innevarsle et mulig innsatsområde i Baltikum for USMC. Isåfall blir Gotland enda mer interessant, det samme blir spørsmålet om svensk Natomedlemskap. :baskerKav:

Edited by enigmatik
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...