Jump to content

anställningsbesked....?

Recommended Posts

blev erbjuden tjänst på Livgardet, sökte och blev testad. fick vänta och mailade till slut och frågade, då fick jag svaret att de väntade på registerutdraget från polisen. frågan är hur mycket tålamod man ska ha? Nu har det tagit flera månader sedan testerna och jag mailade ännu en gång för lite över en vecka sedan utan att få svar. Man kan väl ändå förvänta sig någon form av "nej tack" vid avslag, eller är det så att man blir ignorerad tills man ger upp?

har viss förståelse att det inte är helt lätt att anställa folk nu när det stormar runt politiker och budgetar. Vad har ni för erfarenheter?

Varierande. Den första FM-tjänsten jag sökte så sökte jag i September och i mitten av November så ringer de och ville ha intervju men då hade jag hunnit flytta från orten. Nästa försök så sökte jag i November, ett par år senare, mitten av december var tester och intevju och anställningen började i början av Januari. Det beror även till viss del på när de har tänkt att de kan ta in nya med tanke på utbildning. FM har 6 månader på att utbilda en GSS/T i befattning och GSS/K något längre men de vill inte ta in nån som bara går och skrotar på kaserngården utan att de kan börja någon menigsfull utbildning (det är tanken i alla fall). Sedan kan det självklart vara något strul med ansökan eller någon ineffektiv som sitter på den eller som du säger att det har ändrats i anställningsförutsättningarna. Jag har ingen aning hur det fungerar på Livgardet annat än att jag kan tänka mig att de har rätt fullt upp över tiden.

Mitt förslag är att ringa berörd plutonchef eller adminstratör. Mitt vad det är så har ansvarig varit på kurs i 2 månader.

Det kan också vara så att bollen fortfarande ligger hos någon annan myndighet som FM vill ha registerutdrag från.

Det har väl också varit en stor övning på livgardet där många officerare var med (jag kanske är helt ute och cyklar nu) så just den du försöker få tag på kanske har ledigt?

Jag vet inte men jag är ganska så säker på att du kommer få svar när dom har ett svar att ge. Just den biten har jag bara positiva erfarenheter utav även om jag delar din erfarenhet av att det kan ta tid.

Min kompis sökte till Livgardet i början på december och börjar jobba som GSS/K inom kommande veckor. Även där tog det väldigt lång tid innan man fick besked, samt att han skulle börjat i början på mars, men att det blev uppskjutet.

• 3 weeks later...