Jump to content

Civila bildförstärkare


Ize-Q

Recommended Posts

som rubriken avslöjar så är jag lite sugen på att köpa någon form av bildförstärkare/nattkikare.

 

undrar om någon på forumet har någon erfarenhet av civila produkter och kan rekomendera en vara eller återförsäljare...

 

alla synpunkter är välkomna! :navy:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hobbex säljer ett par googles gen1 för 5900.

iof täcker den bara ena ögat med det kan man ju se som en fördel då man kan behålla sin "nattsyn"

sen att den kanske presterar som en torkad hundskit det är ju en annan sak :huh:

Link to comment
Share on other sites

hobbex har slutat att sälja sin googles(?) och har nu bara sina "monocles" dock har jag hittat en night owl monocle för 35oo:- det enda som är synd är att de flesta bildförstärkare på civila marknaden är gen1 skulle vara härligare med minst 2 helst 3. men,men

 

nu håller jag på att knopar till eventuellt köp B)

Link to comment
Share on other sites

hobbex har slutat att sälja sin googles(?) och har nu bara sina "monocles" dock har jag hittat en night owl monocle för 35oo:- det enda som är synd är att de flesta bildförstärkare på civila marknaden är gen1 skulle vara härligare med minst 2 helst 3. men,men

 

nu håller jag på att knopar till eventuellt köp B)

Vad är skillnaden mellan dom olika generationerna?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan rekomendera att kolla in denna sida  http://www.electron.de/englisch/home.html

Finns lite allt möjligt, samt så går det att beställa.

har du någon erfarnheten av firman? eller känner du någon som har handlat där?

skulle vara intressant att höra lite info om dom innan man drar iväg en beställning... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hur känslig är en Gen. 2 eller Gen. 3 mot ljusexponering?

Vad händer tex om jag (bara ett exempel, bästa jag kom på nu där man möter ett lyse) kör en nedsläckt bil med googles och möter en bil med helljus - kommer mina googles kajka ihop då?

Link to comment
Share on other sites

Hur känslig är en Gen. 2 eller Gen. 3 mot ljusexponering?

Vad händer tex om jag (bara ett exempel, bästa jag kom på nu där man möter ett lyse) kör en nedsläckt bil med googles och möter en bil med helljus - kommer mina googles kajka ihop då?

Det beror mycket på modell och kvalité. Är den riktigt avancerad så har den filter funktion som reagerar på starkt ljus in i bildförstärkaren och ”bländar” av...

Link to comment
Share on other sites

om man kör nersläckt så bör väl det vara vid vägar där chansen att möta någon inte är så stor.

 

men det beror precis som tidigare talare testamenterade, på kvaliten.

så köper man dyrt håller det länge(förhoppningsvis)

och köper man billigt så håller det inte lika länge...

Link to comment
Share on other sites

Hur känslig är en Gen. 2 eller Gen. 3 mot ljusexponering?

Vad händer tex om jag (bara ett exempel, bästa jag kom på nu där man möter ett lyse) kör en nedsläckt bil med googles och möter en bil med helljus - kommer mina googles kajka ihop då?

Det beror mycket på modell och kvalité. Är den riktigt avancerad så har den filter funktion som reagerar på starkt ljus in i bildförstärkaren och ”bländar” av...

har "våra" GN1 den funktionen?

Link to comment
Share on other sites

om man ser till priset så borde den väl förmodligen ha den funktionen, men jag vet faktiskt inte.

dock så är det ingen mörkerkikare som mår bra av den behandlingen oavsett hur snabbt den "bryter"

Link to comment
Share on other sites

Har också den erfarenheten att GN1 lätt klarar av viss exponering av solljus/artificiellt ljus men att man givetvis (?) lär ut att de genast går sönder om man så bara tänker tanken att ta av linsskyddet i dagsljus...

Link to comment
Share on other sites

Bilden på mig med GN1:a i min profil är tagen med blixt och med GN1:ans linsskydd avtaget, dock så stängde jag av den innan bilden togs. De höll finfint för den trevliga behandlingen, men såhär i efterhand kanske man skulle tagit på linsskyddet.

 

/Aron

Link to comment
Share on other sites

googles kan ju även vara skyddsglasögon av am- model

Nej, goggles däremot, fast bara på engelska.

Varför använda utrikiska uttryck? På svenska heter det bildförstärkare. GN1 står för Glasögon Natt 1 vilket gör att man skulle kunna använda en motsvarande benämning.

 

Vill man trots det använda engelska namn kan man ju använda de korrekta förkortningarna dvs NVG (Night Vision Goggles) vilket ingår i NVD (Night Vision Devices). Goggles är som sagt skyddsglasögon/motorglasögon, Night Vision Goggles är bildförstärkare.

 

Men av någon anledning skall vi svenskar alltid använda amerikanska uttryck för att sedan försöka försvenska dem.

Link to comment
Share on other sites

googles kan ju även vara skyddsglasögon av am- model

Nej, goggles däremot, fast bara på engelska.

Varför använda utrikiska uttryck? På svenska heter det bildförstärkare. GN1 står för Glasögon Natt 1 vilket gör att man skulle kunna använda en motsvarande benämning.

 

Vill man trots det använda engelska namn kan man ju använda de korrekta förkortningarna dvs NVG (Night Vision Goggles) vilket ingår i NVD (Night Vision Devices). Goggles är som sagt skyddsglasögon/motorglasögon, Night Vision Goggles är bildförstärkare.

 

Men av någon anledning skall vi svenskar alltid använda amerikanska uttryck för att sedan försöka försvenska dem.

I tillverkarens namn på dem "SIMRAD GN NIGHT VISION GOGGLES" står GN då för glasögon natt på norska? :winner:

Link to comment
Share on other sites

googles kan ju även vara skyddsglasögon av am- model

Nej, goggles däremot, fast bara på engelska.

Varför använda utrikiska uttryck? På svenska heter det bildförstärkare. GN1 står för Glasögon Natt 1 vilket gör att man skulle kunna använda en motsvarande benämning.

 

Vill man trots det använda engelska namn kan man ju använda de korrekta förkortningarna dvs NVG (Night Vision Goggles) vilket ingår i NVD (Night Vision Devices). Goggles är som sagt skyddsglasögon/motorglasögon, Night Vision Goggles är bildförstärkare.

 

Men av någon anledning skall vi svenskar alltid använda amerikanska uttryck för att sedan försöka försvenska dem.

en liten bokstav felplacerad åså fick han direkt övertaget... :D :P

 

nej skämt åsido jag förespråkar oxo svenska termer även om dom engelska låter lite mäktigare

 

NV-goggles -spinn,spinn

bildförstärkare- host,kvark,rossla

 

:winner:

Link to comment
Share on other sites

I tillverkarens namn på dem "SIMRAD GN NIGHT VISION GOGGLES" står GN då för glasögon natt på norska?  :winner:

Det var en kapten som förklarade det så, har även hört att det skulle vara Goggles Nightvision. Men FM brukar ju försvenska allting så att knappt svenskar förstår vad det betyder.

Hur som helst blir språket bättre om man försöker använda svenska ord. I de falla vi saknar ord eller begrepp är jag helt med på att man kanske måste använda låneord.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...