Jump to content

Civila bildförstärkare


Ize-Q

Recommended Posts

för övrigt så verkar Dedal 220 A vara väldigt trevlig, framförallt priset/prestanda.

 

vilken model var det du köpte och hur lång väntetid var det?

Edited by Ize-Q
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

brukar dom varuhålla kikare, eller har dom bara "basvaror" hemma och sedan direkt import av prylen man köper...

 

nej håller på och knåpar pengar nu och om inget annat dyker upp så blir det förmodligen ett köp.

 

hur är din NV då är den bra?

hur långt ser man i totalt mörker?

var den prisvärd?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror nog att dom varuhåller alla kikare kanske inte i gen 3 men dom andra borde dom ha hemma om dom inte är tillfäligt slut.

jag tycker att den fungerar bra . Efter som det inte är någon förstoring så ser man ju inte på jätte långt håll men det är fullt tillräkligt, har inte haft möjlighet att testa den på långt håll i fullt mörker det blir ju aldrig helt mörkt B)

Prisvärd ja om man har dom pengarna över om inte satsa på något billigare

Link to comment
Share on other sites

min får nog kosta runt 7-9 lax och minimum gen 1+

 

dock har jag svårt att bestämma mig mellan goggles och monocle för båda har sina för och nackdelar.

 

sen är det ju det här med utbytbar IR-lampa...också ett tufft val för det kan ju vara bra att ha lite pulver i den så att säga... :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag valde Dedal 360 var att jag ville ha en mono kikare men samtidigt kunna använda den som goggle.

Man kan ju även kompletera men förstorings linser och extra ir lampa samt att den går att använda till kamera vilket gör att man kan använda den till flera olika uppgifter.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Kolla in dessa sköna Ryskaprylar.

Goggles för 25 000 kr.

Sovietski.com (Jag blir jättelycklig för SoldF.coms provision då....)

 

När man ändå är där kan man tjacka den äkta SPUTNIK-sateliten eller en skön MIG-hjälm att leka med.

Link to comment
Share on other sites

Vad ska man ha en NV/goggles till civilt? smyga runt i parken och göra eldöverfall på stupfulla studentskor eller?

:dong:

 

Gör om gör rätt!! Det är TUFFT att ha en massa prylar! B)

 

Användningsområden:

 

Plocka svamp/bär nattetid.

Marschträna nattetid.

Titta på biltjuvarna ute på gatan under tiden man ringer polisen och plockar fram lämpliga tillhyggen.

Ha med dom på HV-övningar och smyga in i fiendens förläggning och stjäla allt.

Finns säkert många fler!!

Link to comment
Share on other sites

Vad ska man ha en NV/goggles till civilt? smyga runt i parken och göra eldöverfall på stupfulla studentskor eller?

:dong:

 

Gör om gör rätt!! Det är TUFFT att ha en massa prylar! B)

 

Användningsområden:

 

Plocka svamp/bär nattetid.

Marschträna nattetid.

Titta på biltjuvarna ute på gatan under tiden man ringer polisen och plockar fram lämpliga tillhyggen.

Ha med dom på HV-övningar och smyga in i fiendens förläggning och stjäla allt.

Finns säkert många fler!!

Joo! Om man har snuskigt mycket pengar som ligger och skräpar förstås.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rattara

"Har också den erfarenheten att GN1 lätt klarar av viss exponering av solljus/artificiellt ljus men att man givetvis (?) lär ut att de genast går sönder om man så bara tänker tanken att ta av linsskyddet i dagsljus..." skrev någon.

 

De går inte sönder. På en gång. Däremot nöter man ut dem. En bildförstärkare är ju ingen evighetsprodukt utan är beroende av "filtret" som tar emot och förstärker elektronerna (en elektron in och tusen elektroner ut på andra sidan. Typ)

Filtret är en förbrukningsvara eftersom elektonerna tar slut så småningom. Ungefär som ett vanligt batteri.

Link to comment
Share on other sites

De olika generationerna bildförstärkare skiljer sig i hur ljuset förstärks. I de tidiga generation 1 användes "rör" belagda med ljuskänsligt material som på så sätt förstärkte en viss "bildpunkt" (typ. datorskärm).

 

Denna teknik har utvecklats och består idag av mer eller midre bara en ljuskänslig platta (generation 2 använde en form av raster). Hur detta fungerar i detalj har jag inte hittat någon bra länk till ännu men det kanske dyker upp...

 

En stor bonus med GN3-typen är att den är betydligt mer okänslig för ljus än tidigare generationer. GN1 förstärkte allt ljus som kom in, oavsett ursprunglig styrka, detta gjorde att beläggningen i rören förstördes, därav den försämrade bildkvaliten.

 

Hoppas det var en lagom beskrivning. Som sagt, letar efter en lämplig länk och återkommer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nån som har mer info/länk till tillverkare (hittar inget på SIMRAD's hemsida) om GN3 (någon nämnde också en GN5)... gärna bilder också, både på och igenom bildförstärkaren.

 

PS. Har naturligtsvis letat men ej hittat...

Edited by NBC
Link to comment
Share on other sites

googles kan ju även vara skyddsglasögon av am- model

Nej, goggles däremot, fast bara på engelska.

Varför använda utrikiska uttryck? På svenska heter det bildförstärkare. GN1 står för Glasögon Natt 1 vilket gör att man skulle kunna använda en motsvarande benämning.

 

Vill man trots det använda engelska namn kan man ju använda de korrekta förkortningarna dvs NVG (Night Vision Goggles) vilket ingår i NVD (Night Vision Devices). Goggles är som sagt skyddsglasögon/motorglasögon, Night Vision Goggles är bildförstärkare.

 

Men av någon anledning skall vi svenskar alltid använda amerikanska uttryck för att sedan försöka försvenska dem.

Sen finns det NOD ocksa - Night Optic Devices. Samma sak sagt av nagon som ville hitta pa ett nytt ord, gissar jag.

 

 

Forresten, man har ju sett Monocular (en lins, ett oga) och Goggles (en lins, tva ogon)... men finns det men en lins per oga, sa man far en riktig stereoskopisk bild?

Link to comment
Share on other sites

Jo, det finns (men kanske inte på den civila marknaden) NVG med två ockular och två objektiv. Dessa används bland annat av flygförare, som ju måste ha sitt djupseende kvar. Dessa är självklart ännu dyrare eftersom de ju i praktiken är två stycken ljusförstärkare.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

GN-117 som används av sverige är ju monokel, men det finns tillbehör så att du kan montera en framför varje öga, osäkert dock om sverige köpt in det.

 

Heter N/SEAS internationellt.

 

http://www.itlasers.com/night_vision/mini_n_seas.asp

 

http://www.isayeret.com/optics/nseas/nseas.htm

 

Grymt nyfiken på att testa den med dykmask!

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

jag köpte en bilförstärkare på jula för 2500kr gn1++

 

man ser jäkligt bra i dom men tar man ut den i 20minus en natt så ligger den sedan i bokhyllan som dammuppsamlare 8-/

 

 

men man ser jävligt klart idom mycke bra om man bara ska ha ute ett tag inget man drar med sig upp på fjälle på vintern iallafall

Link to comment
Share on other sites

Har en NVM14(PVS/18) med XD4 rör. Grymt imponerad av prestandan.

Dock klarar man sig väldigt långt med gen 2 och 2+. Det har även börjat komma ut gen 2+ HD på marknaden för "överkomliga" priser. Dessa har lika hög upplösning som gen 3. 64 lp/mm eller mer. Gen 3 och senare har dock lite bättre prestanda när man kommer till det nära IR spectrat.

 

MVH SWJ.... :)

Link to comment
Share on other sites

som rubriken avslöjar så är jag lite sugen på att köpa någon form av bildförstärkare/nattkikare.

 

undrar om någon på forumet har någon erfarenhet av civila produkter och kan rekomendera en vara eller återförsäljare...

 

alla synpunkter är välkomna! :huh:

Tjenixen!

 

Hur mycket pengar är du intresserard på att lägga ned på en? Har letat som en galnig och vill man ha en vettig så får man vara beredd på att lägga upp dryga 3000 till 7000 dollar. Men då är det gen 2-3 goggeltyp. :rockon:

Link to comment
Share on other sites

som rubriken avslöjar så är jag lite sugen på att köpa någon form av bildförstärkare/nattkikare.

 

undrar om någon på forumet har någon erfarenhet av civila produkter och kan rekomendera en vara eller återförsäljare...

 

alla synpunkter är välkomna! :navy:

Tjenixen!

 

Hur mycket pengar är du intresserard på att lägga ned på en? Har letat som en galnig och vill man ha en vettig så får man vara beredd på att lägga upp dryga 3000 till 7000 dollar. Men då är det gen 2-3 goggeltyp. :blink:

Den 26 maj 2003 kl 1905 skrev Ize-Q följande:

 

min får nog kosta runt 7-9 lax och minimum gen 1+

 

Det är nog svaret på din fråga.

 

 

OBS! Ny hemsideadress till Svenska MIR.

 

/Johan ES

Link to comment
Share on other sites

Som sagts tidigare, man får vad man betalar för. Dock har priserna börjat gå ner på gen 2 och framför allt gen 1+. Man kan idag köpa en USA tillverkad monoculär goggles i gen 2 med 36-40 lp/mm för ca 15 500 kr i Sverige. En gen 1+ kostar ca 5000 kr.

Sen är det bara och öka på prislappen om man vill. Det går att få fatt i det mesta. En bra mil/spec goggles gen 2+ 45-51 lp/mm kostar ca 25000 kr. Men då får man fråga sig om man verkligen behöver mil/spec(tex undervattens bruk).

 

MVH SWJ.... :tveka:

Link to comment
Share on other sites

Kanske kan vara något: www.flecktarn.co.uk

Gen1+ och Gen2+ goggles, från £290 (mono Gen1+) till £1860 (NVG Gen2+).

Tydligen är de "made in USA" men p g a de ej får exporteras så är de som Flecktarn säljer licenstillverkade/kopior (?) med samma standard från Öst. Hmmm... :)

 

Någon som kan säga om någon av de billigare Gen1 NVG är värd att köpa? Tänkt att användas på HV-övningar som en bra-att-ha pryl, om man någongång råkar ha några tusen över efter att alla räkningar är betalda.

 

Brasklapp/Disclaimer: Självklart ska ett eventuellt användande av en ovan nämnda NVG vara sanktionerat av högre chef alt. BOA så att jag får ersättning om jag råkar snubbla och självantänder i höstmörkret. ;)

 

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

om jag råkar snubbla och självantänder i höstmörkret. ;)

Ja gud förbjude... :)

 

Jag är ohyggligt nyfiken på vad en GN-117 kostar... inte för att jag tänkt köpa någon, bara nyfiken..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...