Jump to content

Tester på antagningsprovet till GMU


Recommended Posts

Kort och gott, är det ungefär samma tester som det var när man mönstrade?

 

Mönstrade 2008 och fick bra siffror, men tyckte på den tiden det var mer intressant med alkohol och kvinnor, så vill ge försvarsmakten ett nytt försök!

Edited by DodgyTrooper
Link to comment
Share on other sites

 

Det är i princip exakt samma tester, ja. Dock lite andra krav.

 

Vad är det för skillnad på kraven då?

 

Det jag vet är att hörselkraven gått från max 45dB vid en frekvens till max 25dB vid en frekvens, alltså "hårdare" krav på bättre hörsel.

Annars är det väl väldigt lika som det var tidigare. Vågar inte säga om de har skärpt/släppt på övriga krav till de olika förbanden heller.

Edited by Jcup
Link to comment
Share on other sites

 

 

Det är i princip exakt samma tester, ja. Dock lite andra krav.

 

Vad är det för skillnad på kraven då?

 

Det jag vet är att hörselkraven gått från max 45dB vid en frekvens till max 25dB vid en frekvens, alltså "hårdare" krav på bättre hörsel.

Annars är det väl väldigt lika som det var tidigare. Vågar inte säga om de har skärpt/släppt på övriga krav till de olika förbanden heller.

Fick fullt pott i hörsel på mönstringen så bör ju inte vara några större problem nu heller, trots att det är ett par år sen.

Link to comment
Share on other sites

Begåvningstestet såg helt annorlunda ut när jag antagningsprövade hösten 2012 än när jag mönstade 2009. Mycket möjligt att begåvningstesterna växlas betydligt oftare än så dock, och ändå inte jätte mycket man kan göra för att träna upp det där.

 

För övrigt identiskt förfarande :).

Link to comment
Share on other sites

Har sprungit när det inte varit is och svinkallt och de senaste veckorna har jag vart på en del spinning, men börjar ju bli underlag för löpning nu.

Men jag har väl inte haft världens striktaste konditionsträning heller.

 

Har varit ungefär 1-2 pass i veckan, ibland inga alls.

Edited by DodgyTrooper
Link to comment
Share on other sites

Spinning är att rekommendera, all form av cykling egentligen. Tabata intervaller kan också vara värt att titta lite på. Cyklingen fungerar på följade sätt: Du börjar cykla på mycket lågt motstånd (första 3 minutrarna är uppvärmning), sedan ökas motståndet successivt (proportionerligt efter din vikt). Det gäller att hålla en jämn hastighet genom hela testet. Det blir mycket tungt efter ett tag, jag skulle nog säga att benstyrka är minst lika viktigt som kondition.

 

Glöm bara inte att marscha med tungt packad ryggsäck, det är utan tvekan det du har mest glädje av om/när du kommer in. Om du inte redan gör det så släng in ett marschpass per vecka redan nu, stegra innan inryck :).

Link to comment
Share on other sites

Ok, kalas!

Cyklingen var det ända jag inte gjorde på min mönstring 2008, hur funkar det?

Är lite nervös över konditionstestet i allmänhet då kondition aldrig vart min starka sida, men jag har kämpat lite med den det sista halvåret.

 

Cyklingen är jättelätt.

Man sitter på en träningscykel där motståndet gradvis ökar. Sen håller man ett varvtal inom ett visst intervall med tramporna.

Testet fortsätter tills dess att benen slutar svara på nervimpulser, egen medvetslöshet eller att testledaren avbryter testet.

 

Som Julemand säger är det bra att köra spinning inför testet. Man blir som bekant bra på det man tränar, och det skadar absolut inte att ha "trampvana" inne.

 

Det är ett maxtest. Ställ mentalt in dig på att svettas och känna smärtan i benen ;)

 

"Att spy av utmattning är ingen ursäkt att ge upp" som spinningkompisen en gång så poetiskt uttryckte det

 

Lycka till!

Edited by Nestor
Link to comment
Share on other sites

Spinning är att rekommendera, all form av cykling egentligen. Tabata intervaller kan också vara värt att titta lite på. Cyklingen fungerar på följade sätt: Du börjar cykla på mycket lågt motstånd (första 3 minutrarna är uppvärmning), sedan ökas motståndet successivt (proportionerligt efter din vikt). Det gäller att hålla en jämn hastighet genom hela testet. Det blir mycket tungt efter ett tag, jag skulle nog säga att benstyrka är minst lika viktigt som kondition.

 

Glöm bara inte att marscha med tungt packad ryggsäck, det är utan tvekan det du har mest glädje av om/när du kommer in. Om du inte redan gör det så släng in ett marschpass per vecka redan nu, stegra innan inryck :).

 

Nu när allvaret närmar sig så har jag börjat ta seriösare på konditionen,

Kör 2 spinningpass och 3 styrkepass i veckan, sen försöker jag få in nått joggingpass och simpass i veckan.

 

Vart kan man få tag på krononans kängor då? Eller duger det med helt ordinära skor?

Link to comment
Share on other sites

Jag har även upptäckt ett problem som jag inte vet hur jag ska bli av med! Jag får som kramp i ett bröstkorgen när jag börja få upp ett ordentligt flås.

Höger sida, 3-4 revben upp. Är inte håll! Är på en väldigt begränsad yta. stor som 5-krona.

Ska ge mig på milen på lördag så hade vart gött om det var utmattning/medvetslöshet som stoppade mig och inte pga att jag inte längre kan andas som en ordinär människa!

 

Skämt åt sido, är tröttsamt att få ont så man får mesa pga av kramp.

 

Vet inte om det är att jag behöver stretcha bröstkorgen på något sätt kanske, någon som har något tips?

Edited by DodgyTrooper
Link to comment
Share on other sites

 

Spinning är att rekommendera, all form av cykling egentligen. Tabata intervaller kan också vara värt att titta lite på. Cyklingen fungerar på följade sätt: Du börjar cykla på mycket lågt motstånd (första 3 minutrarna är uppvärmning), sedan ökas motståndet successivt (proportionerligt efter din vikt). Det gäller att hålla en jämn hastighet genom hela testet. Det blir mycket tungt efter ett tag, jag skulle nog säga att benstyrka är minst lika viktigt som kondition.

 

Glöm bara inte att marscha med tungt packad ryggsäck, det är utan tvekan det du har mest glädje av om/när du kommer in. Om du inte redan gör det så släng in ett marschpass per vecka redan nu, stegra innan inryck :).

 

Nu när allvaret närmar sig så har jag börjat ta seriösare på konditionen,

Kör 2 spinningpass och 3 styrkepass i veckan, sen försöker jag få in nått joggingpass och simpass i veckan.

 

Vart kan man få tag på krononans kängor då? Eller duger det med helt ordinära skor?

Låter bra! Men glöm bara inte marscha! Vet att det är svårt att hinna stoppa in marschpass men det är extremt viktigt. Jag hade liknande upplägg med lite fler löppass samt några marschpass, önskade att jag lagt rätt mycket mer tid på marsch. Kronans känga får du nog klara dig utan, har du några andra kängor kan du ju gå med dem. Annars fungerar ju givetvis skor också :).

Link to comment
Share on other sites

 

 

Nu när allvaret närmar sig så har jag börjat ta seriösare på konditionen,

Kör 2 spinningpass och 3 styrkepass i veckan, sen försöker jag få in nått joggingpass och simpass i veckan.

 

Vart kan man få tag på krononans kängor då? Eller duger det med helt ordinära skor?

 

Jag skulle råda dig att vänta med marschträningen till efter antagningsprövningen, den har du ändå ingen nytta av där. Gör inte allt på en gång, fokusera på antagningsprövningen först, därefter på GMUn.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Nu när allvaret närmar sig så har jag börjat ta seriösare på konditionen,

Kör 2 spinningpass och 3 styrkepass i veckan, sen försöker jag få in nått joggingpass och simpass i veckan.

 

Vart kan man få tag på krononans kängor då? Eller duger det med helt ordinära skor?

 

Jag skulle råda dig att vänta med marschträningen till efter antagningsprövningen, den har du ändå ingen nytta av där. Gör inte allt på en gång, fokusera på antagningsprövningen först, därefter på GMUn.

Låter som en plan! Tack för alla hjälp!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hejsan.

 

Skulle vilja fråga om hjälp.

 

Jag ska inom kort testas för jägare på K3, Karlsborg.

 

Jag vet att jag ska genomföra maxtest, cooper test, simning och lite annat roligt.

 

Det jag undrar är lite mer detaljerat vad som innebär gällande maxtestet, utöver det vanliga multitesterna. Vilka vikter samt repetitioner som gäller?

 

Tack på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...