Jump to content

Hjälp med citat

LtX

Recommended Posts

Försöker hitta/komma ihåg ett citat jag hörde för några år sen. Kommer inte ihåg var jag hörde det, i vilket sammanhang eller vem som är upphovsman . . . .

Citatet är i närheten av;"There is nothing as pityfull as a man who cherishes nothing more than he cherishes his own life . . . ".

Någon som vet vad det är jag ute och far efter ?!?

//LtX

Låter dumt, oavsett språk. "Ljuvligt att gå i döden för fosterlandet" har alltför många sagt åt andra att göra.

Patton brukar tillskrivas "Det är inte du som skall dö för ditt fosterland, det är det fienden som skall göra". Klart mer funktionellt i en modern kri... försvarsmakt.

(han sade det på engelska,)

"Dolce et decorum est pro patria mori", joo det har väl många använt åt andra.

Det citat jag är ute och fiskar efter har mer med principiella värderingar att göra. Innebörden är något i stil med att om det inte finns något eller någon du värderar mer än ditt eget liv, så är du en rätt ynklig människa. . . .

Jodå, man ska naturligtvis värdera sitt liv högt, och en död soldat är en tämligen dålig soldat.

Vad det här citatet säger dock, tror jag eftersom jag inte riktigt kommer ihåg det, är att man är rätt ynklig som människa om det inte finns något man är beredd att dö eller riskera sitt liv för - demokrati, frihet, oberoende, en annan människa etc.

LtX

Förstår inte poängen med att inte värdera sitt liv högt. Då kan jag ju lika gärna begå självmord vid krigsutbrottet och bespara fienden en massa onödigt lidande.

En död soldat är en jävligt dålig soldat.

/m

är du inte beredd att DÖDA och DÖ för något utan har målsättningen att överleva till varje pris, då är de nog inte heller någon lysande soldat. Har någon något den är beredd att dö, Kanske de är samma svar på frågan på varför den vill leva. Tio soldater i skydd bakom varsitt träd är inte heller mycket nytta med.

Kan något av detta stämma? Saxat fran yahooanswer.

It's likely based on "He who has nothing to die for has nothing to live for." Moroccan Proverb

Related quotes include:"Anything worth living for," said Nately, "is worth dying for."

"And anything worth dying for," "answered the old man, "is certainly worth living for." Joseph Heller, Catch 22

I submit to you that if a man has not discovered something that he will die for, he isn't fit to live. Martin Luther King, Jr., Speech in Detroit, Michigan, circa 1963

We cannot be sure of having something to live for unless we are willing to die for it. Che Guavara

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...