Guest Youknowitsralle Posted March 23, 2013 Report Share Posted March 23, 2013 Jag ska påbörja en mekanikerutbildning på Trängen snart. Den är 17 veckor lång och kommer ledas från Halmstad. Idag är jag menig utan pommes. Kommer jag att få någon vinkel i samband med utbildning? Kommer min lön påverkas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted March 24, 2013 Report Share Posted March 24, 2013 Bra fråga men ställ den till din chef. Det är bara utbildningar typ ASOU, SOU och OP som (i princip) garanterat leder till ny grad och lön. Din utbildning skulle kunna göra det, men det är upp till ditt förband och din chef om det gör det. Det måste vara tänkt att du antingen ska förkovra dig i nuvarande befattning eller ta en ny när du är klar - alltså borde din chef veta vad det innebär för dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Youknowitsralle Posted March 24, 2013 Report Share Posted March 24, 2013 Bra fråga men ställ den till din chef. Det är bara utbildningar typ ASOU, SOU och OP som (i princip) garanterat leder till ny grad och lön. Din utbildning skulle kunna göra det, men det är upp till ditt förband och din chef om det gör det. Det måste vara tänkt att du antingen ska förkovra dig i nuvarande befattning eller ta en ny när du är klar - alltså borde din chef veta vad det innebär för dig. Jag har kollat med chefen men han vet inte. Jag har idag bara provanställning men kommer få jobbet som mekaniker sedan. Att tillägga är att det enbart är jag på hela regementet som kommer få göra utbildningen. Men vill du komma med en kvalificerad gissning är du välkommen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smörjtrollet Posted March 24, 2013 Report Share Posted March 24, 2013 Mekaniker är väl en OR-2 befattning så du kommer såfall fortsätta med samma grad.Lönen tänker jag inte uttala mig om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Youknowitsralle Posted April 14, 2013 Report Share Posted April 14, 2013 Fast det är först då jag går ifrån OR-1 till OR-2. Så det borde väl vara möjligt med en befordring? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted April 15, 2013 Report Share Posted April 15, 2013 det är troligt att du kommer fortsätta med ditt truppslagsmärke på kragen tills befattningesutbildningen är klar, därefter antar jag att du kommer få ett streck, efter ytterligare ett år så får du två streck osv upp till max 4 (dvs efter drygt 3-4 års arbete. det är inte någon grad i sig. Angående lönen så får man ju som oftast en liten löneförhöjjning varje år när man jobbar, om det blir lite påökt redan efter utbildningen vet jag ej, men de är inte ovanligt att man har en lite lägre lön under provanställningar för att sedan gå upp till full lön efter att man blivit fast. men om du får en vinkel, nej det är inte troligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Youknowitsralle Posted April 19, 2013 Report Share Posted April 19, 2013 Okej, tack så mycket! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts