Jump to content

Ta hit våra afghanska tolkar

Recommended Posts

Kanske kanske kanske kan vi öka deras chanser att få komma hit ju mer uppmärksamhet frågan får.

Har lyckats få in en debattartikel i lokalblaskan. Gå gärna in och kommentera den för att öka uppmärksamheten. http://hn.se/asikter/debatt/1.2056820-fyrkantigt-om-de-afghanska-tolkarna

Våra tolkar förtjänar all hjälp vi kan ge dem.

LtX,
GM1, FS14

Edited by henke
förtydligat titel+taggar
  • Like 1

Jag kan bara hålla med om de två sista styckena, hur kan man helt överge de åsikter man hade som oppositionsparti när man blir regeringsbildande?

Det börjar bli dags att på allvar ifrågasätta vart partiet är påväg!

Utanför det som lider högrisk att bli bortplockat av BlåGul, skulle inte ett positivt bemötande så som detta med tolkarna kunna underlätta arbetet i Afghanistan avsevärt? Om man lyckas sprida att vi gett tolkarna svenskt visum och en framtid oändligt mycket tryggare än den i Afghanistan, skulle inte det kunna hjälpa inställningen vi möts av lokalbefolkningen avsevärt?

Aldrig kan det ha varit så lätt att belägga skyddsbehov som för tolkarna.

Kommer att fundera på hur många av tolkarna som är svenska medborgare och åker, samt hur många tolkar har tolkskolan producerat, dvs tolkar som inte haft berörda språk som modersmål. Nån som kan upplysa?

Torde idag inte vara så svårt att få tolkar från Sverige med ursprung i sagda land, eller är det så?

Borde inte FM förse Utlandsstyrkan med tolkar via Tolkskolan?

FM kände väl till riskerna för tolkarna innan de anställde dem i Afghanistan? Är det inte i så fall cyniskt av FM att först anställa dem, för att sedan lämna dem åt sitt öde, och samtidigt skylla detta på Regeringen?

FM får väl helt enkelt ta och ge de Afghanska tolkarna anställning i Sverige, efter avslutat tolkuppdrag.

(edit: Förtydligande)

Edited by CQB

Ja, just det där med att anställas i Sverige har jag funderat lite på..

Varför måste anställningen avslutas?

Kan de inte få arbetstillstånd och arbeta i FM i Sverige (eller på annan plats) till dess att de har jobbat tillräckligt för att komma upp i tid för att söka medborgarskap?

En del av tolkarna som arbetat för svenska förbanden har inte formellt svenska försvaret som arbetsgivare, utan lokala bemanningsföretag. Det är alltså den formella biten. In the real world har de arbetat för den utländska krigsmakten som många afghaner ser som ockupanter, utan avseende till den formella anställningskedjan.

Jag har svårt att se att de inte skulle bli utsatta, när utländska trupperna lämnar landet.

Oavsett den formella anställningen kommer detta att bli en modern moralfråga.

Kommer man i framtiden anse att kommentaren "Det skulle vara helt orimligt om en person som varit anställd av svenska staten fick en förmånligare behandling" eller tanken om att ta hand om de som man försatt i en utsatt position skall skyddas är väger tyngre? Själv anser jag frågan vara retorisk, då svaret är solklart.

Edited by adam7

Mig veterligen så finns det tre kategorier med tolkar. Jag minns inte vad de benämns, och jag är inte helt hundra på att jag får beskrivningarna rätt nu. Ta det för vad det är

Den första kategorin är militära språktolkar, som Tolkskolan tillhandahåller genom SOU-utbildningen på 1,5 år. BISC, IOC (?), HK 1 2, 3, 5 osv.

Den andra kategorin är de tolkar man rekryterar som redan har goda språkkunskaper, och som ges en kortare utbildning innan insats.

Den tredje kategorin är lokaltolkar som man rekryterar på plats, med goda språkkunskaper och kännedom om området, och som Tolkskolan inte har särskilt mycket med att göra.

Det var ungefär så jag fick det förklarat för mig sist jag kikade in på TolkS. Rätta mig gärna om jag har fel.

FM kände väl till riskerna för tolkarna innan de anställde dem i Afghanistan? Är det inte i så fall cyniskt av FM att först anställa dem, för att sedan lämna dem åt sitt öde, och samtidigt skylla detta på Regeringen?

FM får väl helt enkelt ta och ge de Afghanska tolkarna anställning i Sverige, efter avslutat tolkuppdrag.

(edit: Förtydligande)

Jag vet inte om det går att göra som du säger men det vore en skön näsknäppa åt RIKSDAGEN, som ju beslutat om hela insatsen.

Grundprobemet är ju att besluten om insats omfattningen av insatsen beslutas av folk som i bästa fall har en ytterst begränsad förståelse för vad det handlar om. Till det kan man lägga strategiska interna politiska hänsyn (man tar inte gärna beslut som är rätt för att de kan komma att ifrågasättas av viktiga partners)