Jump to content

Vad göra när HRC inte svarar?

Recommended Posts

Som jag skrev i en annan tråd har jag haft otroliga problem med FM det senaste året under vilket jag krävts att betala tillbaka närmare 100 000kr under 6 (eller om det är 7) separata tillfällen pga olika fel i PRIO osv. Detta har gjort att det ser ut som om jag tjänat en massa pengar i år, pengar som betalts tillbaka. När jag försöker få rätsida på det hela eftersom det börjar bli dags att försöka fixa sommarjobb svarar inte HRC. Jag har väntat på svar därifrån i 4 veckor.
Någon som har tips på var man kan vända sig? Jag är inte längre anställd i FM.

Edited by beaver_sthlm

Absolut. JO-anmäl FM.

Om de inte svarar på dina mail så kan man med fog anta att de bryter mot 4§ Förvaltningslagen (1986:223)

Annars får du väl ta dig dit. De har en reception. Häcka där till dess hjälp har erhållits.

Vet någon om det stycket ur förvaltningslagen gäller om det berör förband också? Ex. jag ställde en fråga ang. min lön till mitt förband (efter att ha blivit hänvisad att göra så av HRC), men något svar har inte kommit så här sexton dagar senare. Hur länge är det rimligt att man skall behöva vänta?

Absolut. JO-anmäl FM.

Om de inte svarar på dina mail så kan man med fog anta att de bryter mot 4§ Förvaltningslagen (1986:223)

Annars får du väl ta dig dit. De har en reception. Häcka där till dess hjälp har erhållits.

Vet någon om det stycket ur förvaltningslagen gäller om det berör förband också? Ex. jag ställde en fråga ang. min lön till mitt förband (efter att ha blivit hänvisad att göra så av HRC), men något svar har inte kommit så här sexton dagar senare. Hur länge är det rimligt att man skall behöva vänta?

Nu är jag dock kass på förvaltningsrätt. Men rimligtvis omfattas även de av lagen såsom företrädare av myndigheten. Enligt Karnov ger allmänna förvaltningsrättsliga principer för handen att huvudansvaret för ärendets utredning ligger hos myndigheten.

Många statliga myndigheter har som policy att till den brevet är ställt ska ha svarat inom 24 timmar. Hittade stöd för detta i propositionen till lagen Prop 1985/86:80 s 60 där det framkommer att myndigheten skall lämna något slags svar skyndsamt, om frågan är felställd eller till fel myndighet finns även en skyldighet att berätta detta vilket även framkommer i 4 §.

Jag hade dock hoppas att det fanns en annan variant, har ingen önskan om att bli svartlistad i FM om man nu inför framtiden skulle vilja jobba där igen.

Edited by beaver_sthlm

Absolut. JO-anmäl FM.

Nu är jag dock kass på förvaltningsrätt. Men rimligtvis omfattas även de av lagen såsom företrädare av myndigheten. Enligt Karnov ger allmänna förvaltningsrättsliga principer för handen att huvudansvaret för ärendets utredning ligger hos myndigheten.

Många statliga myndigheter har som policy att till den brevet är ställt ska ha svarat inom 24 timmar. Hittade stöd för detta i propositionen till lagen Prop 1985/86:80 s 60 där det framkommer att myndigheten skall lämna något slags svar skyndsamt, om frågan är felställd eller till fel myndighet finns även en skyldighet att berätta detta vilket även framkommer i 4 §.

Jag hade dock hoppas att det fanns en annan variant, har ingen önskan om att bli svartlistad i FM om man nu inför framtiden skulle vilja jobba där igen.

Praxis är att svar ska erhållas inom 2-3 arbetsdagar.

På ett sätt hoppas jag att avsaknanden av svar har att göra med att min fråga trillat mellan stolar eller någon annan form av administrativt misstag, men i mina mörkare ögonblick så misstänker jag att det är för att de inte har koll på det jag vill veta. Misstag är en sak, det händer även den bästa organisation, men att de helt enkelt inte skulle veta/ha svaren är oroande på ett helt annat sätt

Absolut. JO-anmäl FM.

Praxis är att svar ska erhållas inom 2-3 arbetsdagar.

Nu skrev jag dock policy vilket är något annat, det var ett belysande exempel med vilket jag hoppades förklara hur andra jobbar, i detta fall delar av Stockholms stad. :)

Hur som är det i båda dessa fall långt ifrån de 2-3 dagar du pratar om...

Edited by beaver_sthlm

Om de inte svarar på vanliga linjen så ringer du via växeln till någon i chefsposition (växeln hjälper dig). Väl hos denne kan du då ange att du ringt och ringt och sedan varit tvungen att ta till denna metod.

• Like 1

Som både Krook och knekt säger så kan det löna ( :) )sig att eskalera ärenden som dras i långbänk.

I de flesta organisationer funkar det som så att högre chefer inte befattar sig med sånt här för fem öre och därför genast delegerar ner det. I den riktiga världen är man värd lite mer om det förutom en själv, som stf stridsparschef, också finns en överste med på sändlistan.

Prova med infostaben.

Säg att du provat allt och numera nöjer dig med en tidsplan för ditt ärende.

Det är i mina ögon mer effektivt att begära en tidsplan än en lösning eftersom man då inte kan skylla på "överbelastning" eller att man måste läsa in sig. Allt ligger i handläggarens händer, sen kan du bara hänvisa till den presenterade planen.

Prova med infostaben.

Det är i mina ögon mer effektivt att begära en tidsplan än en lösning eftersom man då inte kan skylla på "överbelastning" eller att man måste läsa in sig. Allt ligger i handläggarens händer, sen kan du bara hänvisa till den presenterade planen.

^ Detta. Jag gjorde ett ärende en gång, och då ringde olika personer upp mig under dagen och berättade hur det gick och ställde ytterligare frågor. Så löste det sig väldigt snabbt helt plötsligt!

Prova med infostaben.

Tack för tipset, ska pröva det imorn!

• 3 weeks later...

Som jag skrev i en annan tråd har jag haft otroliga problem med FM det senaste året under vilket jag krävts att betala tillbaka närmare 100 000kr under 6 (eller om det är 7) separata tillfällen pga olika fel i PRIO osv. Detta har gjort att det ser ut som om jag tjänat en massa pengar i år, pengar som betalts tillbaka. När jag försöker få rätsida på det hela eftersom det börjar bli dags att försöka fixa sommarjobb svarar inte HRC. Jag har väntat på svar därifrån i 4 veckor.

Någon som har tips på var man kan vända sig? Jag är inte längre anställd i FM.

Är det endast och alltid lön som anställd det har handlat om? Då är inte förvaltningslagen till mycket hjälp! JO har heller inte ett dugg med det att göra! Har arbetsgivaren betalat ut för mycket lön och de vill ha tillbaka pengar så är det "condictio indebiti" man hänvisar till. Läs på lite om det så får du en hint när det ev inte är ok att kräva tillbaka pengar.

Uppdaterar, nu har det gått 2 månader utan svar. Ska försöka se hur lång tid det tar...

Fick dock 25 000 kr utbetalt för enligt specen, en dags arbete, kul! :)

Jag är lite dåligt insatt exakt i vad som gäller offentlighetsprincipen i sådana här frågor men du skulle ju kunna maila på FM adress på hemsidan och begär ut handlingarna som rör ditt ärende, och sen vända dig till en av dagstidningarna.

Även om jag i normala fall inte tycker att ärenden skall skötas i via ombud i media så känns det här som att du faktiskt försökt få ett svar.

Provade du infostaben?