Johan ES Posted May 9, 2003 Report Share Posted May 9, 2003 Jag ska mönstra mot slutet av sommaren och undrar om man har någon möjlighet att skjuta fram detta till fördel för en väldigt tight planerad sommar? Följande svar fick jag när jag frågade Pliktverket: Tack för ditt mail. Du behöver ingen speciell blankett för att skjuta upp din mönstring utan du kan skriva på ett vanligt papper. För att få uppskjuten mönstring beror helt på orsaken till detta och kan i vissa fall innebära att du måste komplettera med ett intyg. Adressen du kan skicka till är: Pliktverket Karolinen 65180 Karlstad Min fråga är om någon har flyttat på sin mönstring. /Johan ES Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fw. Posted May 9, 2003 Report Share Posted May 9, 2003 Har flera kompisar som flyttat sin mönstring. Båda framåt och bakåt i tiden. Inga problem så länge det inte rör sig om för lång tid... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted May 9, 2003 Author Report Share Posted May 9, 2003 Har flera kompisar som flyttat sin mönstring. Båda framåt och bakåt i tiden. Inga problem så länge det inte rör sig om för lång tid... Kan du fråga dom exakt hur dom bar sig åt? För mig rör det sig om max en månad framåt, troligtvis 1-2 veckor. /Johan ES Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minki Posted May 9, 2003 Report Share Posted May 9, 2003 Jag flyttade min mönstring från augusti till juni. Det var bara att ringa dem så fixade de det. Inga problem för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HVU Forces Posted May 9, 2003 Report Share Posted May 9, 2003 Jag skulle ha mönstrat nu i sommar men jag fick min framflyttad tills nästa år för jag går ut skolan 2005 och jag gjorde bara som så att jag ringde och snackade med dom! Tips: prova och ring och fråga dom om dom skulle kunna flytta fram den, borde funka!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fairfax Posted May 9, 2003 Report Share Posted May 9, 2003 Jag skulle mönstrat i April 2002, ville ha tidigare datum så jag skickade ett mail till pliktverket i göteborg. Frågade om det fanns möjlighet att få mönstra tidigare, om så vilka tider som var möjliga. Fick ett positvt svar med några alternativ. Valde ett och skickade tillbaka, pliktverket bekräftade på mail å så var det klart! Allt gick på två dagar med mail och lena ord som enda verktyg ;) En liten motivation kan vara på sin plats, trots att det inte krävdes i mitt fall... Lycka till! Mvh Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted May 9, 2003 Author Report Share Posted May 9, 2003 Tack för alla svar, jag ska höra av mig till Pliktverket ASAP! /Johan ES PS. tråden kan låsas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cinnes Posted May 9, 2003 Report Share Posted May 9, 2003 Flyttade fram min mönstring med två veckor pga infekterad armbåge. inga problem bara att ringa o be snällt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted May 11, 2003 Report Share Posted May 11, 2003 Min bror skulle mönstra på samma dag som dom hade kursprov eller nationellt prov i matte, alla i hans klass fick framflyttat utan problem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RäserCarl Posted May 11, 2003 Report Share Posted May 11, 2003 Har flera kompisar som har flyttat sina mönstringar. De har alltid varit väldigt service minded på Pliktverket för deras del så de är säkert inga problem. Jag vet hur en av dem gjorde, ringde och det var som att boka om ett tandläkarbesök så det är nog inget du ska oroa dig för. Säg som det är att du har mycket att göra så löser det nog sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vici Posted November 28, 2003 Report Share Posted November 28, 2003 Fick kallelse till mönstring idag. Ska mönstra den 12/2 -04. Fyller visserligen 18 i januari, men jag har fortfarande ett och ett halvt år kvar i skolanl. Min fråga är: Är det meningen att man ska mönstra så långt innan man har möjlighet att rycka in? Jag menar, de borde väl ha såpass koll på omvärlden att de vet att en person som är född 1986 fortfarande har halva sin gymnasietid kvar? Känner folk som går i trean nu och de mönstrade nu under hösten, vilket är mer begripligt. Tacksam för svar! \Vici Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted November 28, 2003 Report Share Posted November 28, 2003 Fick kallelse till mönstring idag. Ska mönstra den 12/2 -04. Fyller visserligen 18 i januari, men jag har fortfarande ett och ett halvt år kvar i skolanl. Min fråga är: Är det meningen att man ska mönstra så långt innan man har möjlighet att rycka in? Jag menar, de borde väl ha såpass koll på omvärlden att de vet att en person som är född 1986 fortfarande har halva sin gymnasietid kvar? Känner folk som går i trean nu och de mönstrade nu under hösten, vilket är mer begripligt. Tacksam för svar! \Vici Inget konstigt. Det ordnar sig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
softfeel Posted November 28, 2003 Report Share Posted November 28, 2003 Fick kallelse till mönstring idag. Ska mönstra den 12/2 -04. Fyller visserligen 18 i januari, men jag har fortfarande ett och ett halvt år kvar i skolanl. Min fråga är: Är det meningen att man ska mönstra så långt innan man har möjlighet att rycka in? Jag menar, de borde väl ha såpass koll på omvärlden att de vet att en person som är född 1986 fortfarande har halva sin gymnasietid kvar? Känner folk som går i trean nu och de mönstrade nu under hösten, vilket är mer begripligt. Tacksam för svar! \Vici Själv är jag född -85 och har inte fått kallelse än. Synd att det inte är ordnat på ett bättre sätt. Du har minst 1,5 år mellan mönstring och inryck och jag kanske får rycka in någon månad efter mönstring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thoro Posted November 29, 2003 Report Share Posted November 29, 2003 Jag har en kompis som var rädd för att mönstra?!? Han lyckade skuta på det i över 6månader, först runt två månader då han sa att han var skadad, sedan några månader till, då han sa att han skulle till spanien med sin mormor... Han ringde bara och pratade med dem, dom lät tydligen tvekande andra gången, men det var inga problem ändå... Sen tvingade vi iväg honnom, han fick en frisedel, men han ångrar sig nu och funderar på att göra en om-mönstring. Och angående Lång tid osv. så har jag själv väntat i över 1.5 år nu, och det har varit ganska bra, det ända jobbiga har varit att listaut av jag skulle göra under det halvåret mellan gymnasiet och lumpen. Blev tillslut så att jag testar högskolan lite, och jag gillar det så jag vet iaf vad jag ska göra efter lumpen. (Problemet då blir att jag kommer hem till fel termin, så då har jag ett 6+ månaders uppehåll Men det är ett senare problem ) Men i januari rycker jag in, och det ska bli kul att göra något annat än att plugga, om kanske bara för ett litet tag. Den som väntar på något gott... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted November 29, 2003 Report Share Posted November 29, 2003 En 3-4 personer som jag känner har flyttat fram mönstringen utan några problem, en flyttade fram det ett par dagar och en annan 3-4 måndaer pga knäskada så det borde inte vara några problem att flytta fram det, särskilt om man har en legitim anledning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slipsen Posted November 29, 2003 Report Share Posted November 29, 2003 (edited) När ändå ämnet är uppe så passar jag på att fråga om någon vet mellan vilka datum resp. period infaller. Vill flytta fram min mönstring en vecka men är rädd att jag då ska få mönstra i slutet av perioden som är innan min egentliga period. Vore ganska olyckligt eftersom det dp finns takigt med utb. kvar i slutet av perioden. Edited November 29, 2003 by Slipsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted November 29, 2003 Report Share Posted November 29, 2003 den 10 November bestämdes det vart folk skulle hamna, så nästa period borde vara ca 4 månader, alltså i början av Mars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larss0n Posted November 29, 2003 Report Share Posted November 29, 2003 Har även jag flyttat fram mönstringen, dock ett helt år då jag inte slutar förräns 2006 pg.a att jag går om ett år. För mig var det inga som helst problem att skjuta upp mönstringen, fast då fick jag (som alla andra) ett brev hem där dem frågade om man ville skjuta på mönstringen och av vilken anledning i sånna fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slipsen Posted November 29, 2003 Report Share Posted November 29, 2003 den 10 November bestämdes det vart folk skulle hamna, så nästa period borde vara ca 4 månader, alltså i början av Mars. Läst igenom några ggr. men förstår inte riktigt vad du menar. Ska nästa period vara OM fyra månader eller varar den fyra månader från Nov-mars? Borde inte första perioden på ett "mönstringsår" börja från och med Januari? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheStroyer Posted November 30, 2003 Report Share Posted November 30, 2003 Jag flyttade min mönstring från dec till sept och det vara inga problem alls. jag bara ringde och så var det fixat på 5 min Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted November 30, 2003 Report Share Posted November 30, 2003 Det var väldigt vad det verkar vara lätt att flytta mönstringen då! (iofs väldigt bra!) Jag var tvungen att skicka ned ett läkarintyg på min lillfinger som gick ur led.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts