Jump to content

Letar efter en bra och varm sovsäck

hvsjv

Recommended Posts

En sovsäck som funkar vid -35 kommer att vara tokvarm under sommaren.

Med Sovsäck 2000 från Carrintha(?) har man löst det med att ha en ytter- och en innersäck. Är det kallt använder man bägge. Tungt och stort men jag har aldrig frusit med bägge säckarna.

Utsidan.se har många trådar om sovsäckar.

Sovsäck 2000 tycker jag är dyr och inte så jättebra, men.

eftersom du söker egentligen två sovsäckar så är det ett lämpligt alternativ.

Ska du uppträda i -35 under längre tid så är dunsäck att rekommendera men denna är ju inte så läglig att ha på sommaren eller vid +15.

Jag hade satsat på en vintersovsäck och sen för varmare klimat hade jag köpt något halvbra på typ JULA eller så, en kombination av båda är nog svår att hitta.

hej jag letar efter sovsäck som både kan användas på sommaren och vintern.

den ska vara bred vid axlar och midjan.

ha ni tips så hör gärna av er.

den ska klara från +15 till -35 grader.

Provat

NATURKOMPANIET.SE

rekommenderar även att du läser deras sida om temperaturmärkning av just sovsäckar. Det är inte så lätt som man tror. Notera att de temperaturer man ofta ser är vad som gäller för överlevnad. Komforttemperaturen är ofta en helt annan.

http://www.naturkompaniet.se/Info/ReadMore.aspx?Id=6354

-35 är extremt och en sådan säck lär kosta rätt många tusen och utbudet är inte så stort.

här är ett tips som har komforttemp -40: http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=116363

/m

Med komforttemperatur till -35 lär det inte bli lätt....

om du klara dig med -21 eller tar med din stridsparskamrat i säcken så har du en här

http://www.friluftsvaror.se/sovsackar/891-fjallmark-dunsovsack-duo-3-2x-1000g

Verkar funka ner till -40 fast det är då två säckar, en utanpå den andra.... Misstolkade nog singel och duo:)

/m

i och med att det är två så blir de ju svalare var för sig, med tanke på ditt +15 också.

Edited by martinator

Precis som föregående kan jag hålla med om att man inte kan ha samma säck året runt, utan att antingen frys ihjäl, eller svettas ihjäl.

På sommaren räcker det ju med en lätt sovsäck, och man behöver inte lägga speciellt mycket pengar på den. På vintern däremot behöver man lägga lite mer pengar för att komma ner i -35.

En dunsäck håller oftast mer fukt än en syntetsäck, så därför skulle jag inte använda en dunsäck mer än nån vecka vid riktigt kallt väder, om man inte har möjlighet att ta in den i värmen och torka ur den ibland.