Jump to content

Mission med alkoholförbud

Recommended Posts

Det får man väl hoppas. Alkohol sabbar fysiken och hjärnan oavsett var i världen den konsumeras. Att yrkessoldater vars fysik, beredskap och snabbtänkthet är det viktigaste verktygen borde valet att skippa procenten vara öppenbart! Framför allt under mission där hela världen ser på....

Vad jag vet så var våra fältsjukhus-missioner i somalia och kuwait, helt torrlagda de också.

Åtminstone på pappret.

Men det kanske berodde på att de var relativt korta, och att man inte lyckades få igång officiell mäss verksamhet?

Däremot fanns det försök att få igång en lönn-krog i kuwait.

För oss som inte är helt insatta:

Är man torrlagd såsom i att det saknas mäss på CNL's svenska del, eller är man beordrad att inte röra alkohol under missionen, och får inte besöka annat lands mässar?

• BlåGul -1

Det får man väl hoppas. Alkohol sabbar fysiken och hjärnan oavsett var i världen den konsumeras. Att yrkessoldater vars fysik, beredskap och snabbtänkthet är det viktigaste verktygen borde valet att skippa procenten vara öppenbart! Framför allt under mission där hela världen ser på....

Det är inte alls uppenbart och det finns faktiskt positiva effekter av alkohol också, förutsatt att den konsumeras i lagoma doser.

Stora delar av "hela världen" har inte alls så sträng syn på alkohol som vi svenskar (som blir mer och mer amish).

Länktips: http://cynismer.blogspot.se/2011/03/insats-och-alkohol.html

• Like 2

Angående positiva effekter av alkohol... Det finns positiva effekter av alkoholkonsumtion när det gäller sänkt risk för hjärt- kärlsjukdom. Dock så förefaller det vara så att måttlig konsumtion innebär en förhöjd risk för flera cancerformer.

http://www.svd.se/mat-och-vin/mattlig-alkoholkonsumtion-okar-cancerrisken_7919968.svd

Mer info:

http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_and_cancer

Mer negativa konsekvenser än positiva, möjligen. Verkar i sig inte orimligt, för att alkohol ökar cancerrisken är väl inte direkt någon nyhet, även om man väl tidigare mer ansett att det inte gällt "måttlig konsumtion".

Edited by Andtryggve

Min erfarenhet av "jänkarna" är att dom är ganska så torrlagda. Dock finns undantag, t.ex när man av "betydelsefulla" civila blir bjuden och det är väl där det går fel i svenska FM? Noll procent är alltid noll procent även när man blir bjuden på en nubbe av krigsherren som tänkt lägga ner sin väpnade verksamhet? (något raljerande ja)

Hur har det funkat hos andra länders missioner? Jag har inte varit i Afghanistan själv men jag har fått berättat för mig att tyskarna inte var alldeles torrlagda, milt sagt. Hur påverkade det de tyska soldaternas förmåga att verka?

Är FS24 det första helt torrlagda missionen?

Är det hela FS24, eller är det "bara" CNL som är torrlagt?

Vad jag förstod när jag sist var på plats var det CNL som var torrlagada och det som en del i nordic-baltic förvandlingen...

Både på ks07 och ks11 hade vi alkoholförbud men endast när beredskapen så krävde. Annars gällde tvåöls-regeln.

/Johan

KS07?

Där fanns inget generellt alkoholförbud!

Är FS24 det första helt torrlagda missionen?

Är det hela FS24, eller är det "bara" CNL som är torrlagt?

Vad jag förstod när jag sist var på plats var det CNL som var torrlagada och det som en del i nordic-baltic förvandlingen...

Hela missionen, även på Marmal för svenskarna.

Alla vet ju att Amf är tillräckligt påhittiga nyktra...

En lättöl till maten borde vara gott nog för de flesta som är sugna på humle.

FS24 är P7 ansvariga för. Amf1 ansvarar för FS25.

Både på ks07 och ks11 hade vi alkoholförbud men endast när beredskapen så krävde. Annars gällde tvåöls-regeln.

/Johan

KS07?

Nej utan precis som jag skrev hade man alkoholförbud på vissa platser (troophouse) och vid vissa tider (beredskap). Det varierade säkert också beroende på enhet. Jag är säker på att skyttesold drack mer sällan än stabsoff...

/Johan

KS07?

Nej utan precis som jag skrev hade man alkoholförbud på vissa platser (troophouse) och vid vissa tider (beredskap). Det varierade säkert också beroende på enhet. Jag är säker på att skyttesold drack mer sällan än stabsoff...

Att man måste vara nykter när man är i tjänst eller har beredskap är inte riktigt samma sak som alkoholförbud. För mig innebär alkoholförbud att ingen får dricka, alls. Den som har ständig beredskap får förvisso inte dricka, men det innebär ju inte alkoholförbud.

/Johan

KS07?

Att man måste vara nykter när man är i tjänst eller har beredskap är inte riktigt samma sak som alkoholförbud. För mig innebär alkoholförbud att ingen får dricka, alls. Den som har ständig beredskap får förvisso inte dricka, men det innebär ju inte alkoholförbud.

Då har jag inte samma uppfattning om vad som är alkoholförbud som dig. Må så vara.

Det var helt enkelt så att när min plutch sa på ordergivningen att nu gäller alkoholförbud den närmsta veckan så diskuterade vi inte ordet. Torrlagt var det hur som helst...

Har varit med om en situation då en civil svensk tjänsteperson har återkommit kring kl 02-03 till campen efter civil bjudning på närliggande utrikisk-ambassad (eller om det var konsulat?). Hen hittades senare däckad på golvet i baracken hen bodde i av patrullen som hade beredskap. Hade kanske inte varit något problem, men Hen hade (enligt flapsheet) transporterat sig själv till och från festen med fordon.

Hela incidenten hade varit på gång under kvällen då tjänstepersonen hade ringt för att förlänga sitt flapsheet (alltså anmäla senare ETA till campen) i två omgångar.