Jump to content
Sign in to follow this  
Täcknamn: Storken

Placering av rödpunktssikte på Automatkarbin 4B

Recommended Posts

Ni som nyttjar AK4 var på railen har ni placerat er aimpoint?
När man kollar på FMs hemsida så ser man ju att på AK5 så placeras det ofta långt fram.

Fick nyligen utbildning på AK4 och då placerade de flesta av oss det ganska lång bak.

Hur gör ni?
För/nackdelar?

Edited by henke
Titel och taggar

Jag har satt min så långt fram som möjligt, utan att sabba för "pungen" endast för SkjutR AK. Fast sedan blev den kvar där och nu kommer jag inte att flytta bak den igen.

Fördelen att ha aimpointen längre fram är att du får plats att använda annan optik eller bildförstärkare. Nackdelen är att den blir mer framtung.

Har bara nog bara sett en eller två stycken officierare eller soldater som har den långt bak.

nästan så långt bak de går, en ak4 behöver inte bli mer framtung än den redan är, enligt mig. sen tror jag inte min tjänst kommer innebära att de blir någon mer optik eller bildförstärkare på den. Skulle så vara fallet är den ju en rail och inget ringfäste och går sådeles att flytta.

Jag har min i det absolut främsta läget på skenan.

Det gör att jag upplever mig snabbare till skott och att siktet skymmer sikten mindre än när jag har det långt bak.

Dessutom gör det att jag kan fälla främre täcklocket inklusive reflexskyddet helt nedåt vid behov. Det går inte om siktet sitter en bit in på skenan.

• Like 3

Har min så långt fram drt det går på skenan. Det under lättar vid skyttet samt att man lättare ser vad som försiggår runt om kring.

Man ska ju inte använda aimpointen som ett kikarsikte.

Knekt, on 06 Mar 2013 - 17:06, said:

Jag har min i det absolut främsta läget på skenan.

Det gör att jag upplever mig snabbare till skott och att siktet skymmer sikten mindre än när jag har det långt bak.

Dessutom gör det att jag kan fälla främre täcklocket inklusive reflexskyddet helt nedåt vid behov. Det går inte om siktet sitter en bit in på skenan.

Som gammal GRG-skytt fäller jag aldrig sikteslock nedåt så att vatten kan samlas i dom...

Så långt fram som möjligt, snabbare till skott, betydligt bättre observationförmåga. Tyngd långt fram? Herregud, lyft ur en kexchoklad ur stridsvästen istället eller låna en grt en dag så kommer vanilla Ak4 kännas som en k-pist!

Sen givetvis roterat locken så de viks nedåt istället för upp, behöver inte ens förklaras varför det är bättre.

• Like 2

Haha, det var det dummaste jag har hört under mina 12 år i firman!! Varför skulle det vara bättre att vända locken nedåt??? Och jo det behöver förklaras!

Haha, det var det dummaste jag har hört under mina 12 år i firman!! Varför skulle det vara bättre att vända locken nedåt??? Och jo det behöver förklaras!

Tid inom en organisation har ingenting med kompetens att göra...

• Like 8

Haha, jag måste bara samla mig lite.

Jag vill också gärna veta varför det skulle vara bättre att öppna locken neråt. Öppnas de uppåt så samlar de inte vatten och smuts och agerar regnskydd i viss mån.

Som gammal GRG-skytt fäller jag aldrig sikteslock nedåt så att vatten kan samlas i dom...

Om man vrider locket så det fälls neråt så blir chansen mindre att den viker sig uppåt, vilket gör att locket lättare går av. Dessutom så slipper skyddet vara i vägen iaf man blir tvungen att använda reservsiktena.

Edited by Yohn
  • Like 1

Hmm nej tid i firman är inte det samma som kompetens. Jag har haft rödpunktsiktet sedan 2007 och skjuter 1-2 pass i veckan. Jag var med på införandekursen på MSSAk5C, har varit vapen och markstridansvarig på samtliga plutoner som jag tjänstgjort på under min karriär och sedan 3 år även på kompaniet! Nyss hemkommen från Afghanistan, vill du att jag fortsätter. Att fälla locket nedåt har blivit ett mode i försvarsmakten bland officerare och soldater och i 99% av fallen så kan de inte svara på varför det skulle vara bättre, jag har alltid fällt det uppåt utan att ha det problemet som du säger så din spydiga kommentar att det inte behöver förklaras skrattar jag åt. Men du kanske har så himla mycket mer erfarenhet än mig så visst jag kan ha fel men tills dess att jag blir motbevisad håller jag fast vid att fälla det uppåt för att slippa få in en massa skit på linsen som ökar vid fällning nedåt, vilket i sin tur leder till att klåfingriga soldater och officerare sticker in oljiga fingra och försöker rengöra linsen och istället förstår den!!

Jag fäller locket nedåt eftersom det händer att det annars flippar upp ett "snäpp" till så jag inte ser över siktet vilket jag ibland kan vilja göra. Jag har också upplevt att fäller jag det uppåt så tar det mer smällar och går sönder.

Visst har jag fått skit i siktet, men det tror jag att jag skulle fått ändå.... Just saying.

Och jo, oftast har jag siktet långt fram :)

Edited by dxl
  • Like 1

Jag har haft siktet sedan Hv införde det, från Ak4B till Ksp90 och vidare till Ak5C och i viss mån Ksp58.

Jag har allra helst locket fällt neråt, eller helt borttaget. Varför? Min erfarenhet är att har jag det uppåt så hamnar det knäckt uppåt, där gör det ingen nytta, då kan jag lika gärna ha det neråt från början. Jag upplever att det stannar bättre på plats och hamnar inte i vägen för min siktesbild lika lätt efter x antal timmar i div. fordon och i/ur lastning.

Nu har jag backat bak siktet lite grann, då har jag locket åt sidan och fastklämt mot lådan, det är ur vägen men jag kan stänga det vid behov.

Vatten och annat i linsskyddet har jag aldrig noterat, volymen är ju ganska minimal och jag står inte blickstilla så det hinner fyllas med vatten eller smuts.. För mig har det aldrig varit ett bekymmer, eller problem.

Likväl som jag ser inte heller att skyddet mot smuts/olja är enormt högt bara för att man har locket uppåt, såtillvida att inte allt kommer rakt uppifrån och man har vapnet i skjutställning 100% av tiden.

Men, det är ju min erfarenhet, ev. kan olika individer ha olika erfarenheter av samma mtrl. under liknande förhållande och ändå kan båda ha "rätt".

Inte så nyss hemkommen från div. platser...

• Like 3

Same as above. Jag har heller aldrig upplevt några vattenansamlingar i locken. RPS EVH har jag använt sedan jag deltog i försöken av den omgjorda hylsfångaren. Alltså innan siktet alls kom ut på förband (då det exempelvis fortfarande fanns två versioner; en med gummiöverdrag och en utan).

Min upplevelse av fördelarna; mitt beslut om monteringen.

Så långt fram som möjligt, upplever att det är snabbare till skott samt att det täcker mindre av sikten. Locket har jag fäller jag neråt, har varit med om lock som stänger sig själva i skogen när man har det uppåt..

Samtidigt som det täcker sikten om man har det åt sidan eller uppåt. Inget mode bara något jag testat mig fram till själv.

Nu har jag hängt med i tråden ett tag och nu kan jag inte vara tyst längre. Amatörer! Amatörer säger jag. Det VET VÄL ALLA att locket skall vara vänt mot solen, så att man minskar risken för reflexer och linsöverstrålning i optiken. Egentligen borde jag inte behöva säga detta.. men.. Amatörer! Att någon låter er komma nära ett vapen är ju helt otroligt.

:Malaj:

PS, sade jag att ni är amatörer?

• Like 2

DXL - amatör och stolt B-)

Edited by dxl

Så långt fram som möjligt, snabbare till skott, betydligt bättre observationförmåga. Tyngd långt fram? Herregud, lyft ur en kexchoklad ur stridsvästen istället eller låna en grt en dag så kommer vanilla Ak4 kännas som en k-pist!

Sen givetvis roterat locken så de viks nedåt istället för upp, behöver inte ens förklaras varför det är bättre.

även om jag satt i tshirt var mina armar ca 1dm för korta för att funka optimalt med gamla kolven och gamla skjuställningen. riktigt vad poängen med att flytta fram tyngdpunkten för att se bättre vad jag missar och missa fortare ser inte jag. är tyngdpunkten framför vänster handen kommer skyttet knappast förbättras av att flytta den än längre fram eller har jag missat något ?

Det är en så pass liten förflyttning att åtminstone jag inte upplever någon som helst skillnad i balans. Siktet sitter ju inte framme på pipan, utan max i höjd med magasinet.

Prova. Gillar du det inte, så är det ju bara att flytta tillbaka det.

Längst fram.

Locket är stängt om inte strid förväntas. Går alldeles utmärkt att träffa ändå. Locket öppnas nedåt, sitter "fast" med ett nätt tryck.

Bakre locket är fasttejpat i fält, eftersom det bara öppnar sig annars.

Längst fram, locket öppnas nedåt.

• Like 1

Siktet så långt fram det går!! Locket är stängt! såvida det inte handlar om precionsskytte...

Under "normala" omständigheter och det kan finnas anledning att tro att vapenvåld kommer brukas är det direkt oklokt att inte ha locket öppet. Det skall ingå i färdiga till strid att tillse att RPS är på och redo att användas. Och då användas optimalt givetvis.. Och ja, jag vet att det går att skjuta med locket stängt, jag gör det när jag tränar om jag skulle glömma det stängt ibland. Men ingen kan säga att det är bättre att köra med locket stängt.

Längst fram på lådan: dels täcker siktet mindre av synfältet och (vilket jag är först i tråden med att påtala för er övriga amatörer) så täcker rödpunkten då mindre area av målet, varför mer exakt eldgivning är möjlig.

Amatörer - du också Erik_G.

• Like 5

Har precis köpt ett BSA (Kinakopia) sikte för en trehundring på Tradera bara för att det ser coolt ut och är billigt, det väger 10 gram mindre än försvarets och har skena på sidorna, levereras i en cool svart mini ammolåda och skall prövas på skoj på min bössa. Nu till saken, linsskyddet är av iristyp, tänk bländare på kamera eller irisen i SG1, är det några nackdelar med det jämfört med vanliga flip upp skydd? http://www.bsaoptics.com/scope.aspx?productID=300

Själv tycker jag det verkar attans nimmt, det är alltid där, bryts inte av och man behöver inte fundera på om man vill öppna upp eller ner.

Placering långt fram, av samma skäl som alla andra.