Jump to content

Hur ser namnskyltarna ut nuförtiden?

709

Recommended Posts

Namnskylten i fräst plast, vad står det på den numer? Finns det något reglemente eller är det fortfarande vilda västern?

Jag har inte fått ut någon sen 2006, då var det:

XXX.Hvinsatspluton

För Efternamn

Vad är vanligt? Bataljon, kompani, befattning, minisymboler fordon? Färger?

Jag gissar också att det inte längre är bara frästa som gäller utan mycket datorutskrivet med tejp?

Edited by 709

Det verkar vara uppstyrt hur de ska se ut nu för tiden, hur det är med färger vet jag inte.
Men när vi skulle beställa gick det inte att välja hur man ville (PRIO stödjer bara en modell) dvs:

Namn
Förband/tillhörighet
Befattning

Gick även att beställa en internationell med bara namn och vapengren i blå/gult. tex
Anders Andersson
Swedish armed forces

Edited by Claaren

Värnplikt 2008:

Förband (bokstav/siffra)/kompani (siffra)
Efternamn

NBG11:
Förband (namn) Kompani (namn)

Befattning
Grad Förnamn Efternamn

Anställd vid förband 2012-:

Förnamn Efternamn

Förband (namn)

Komp (siffor)/Befattning

Samtliga modell fräst plast.

Värnplikt 2008:

Förband (bokstav/siffra)/kompani (siffra)

Efternamn

NBG11:

Förband (namn) Kompani (namn)

Befattning

Grad Förnamn Efternamn

Anställd vid förband 2012-:

Förnamn Efternamn

Förband (namn)

Komp (siffor)/Befattning

Samtliga modell fräst plast.

Blir det inte smått med tre rader?

Min senaste som jag fick för två veckor sedan innehåller:

För & efternamn

Namn på min bataljon

Namn på mitt kompani.

Tror den kan få tjänstgöra som märkning på min packning.

Behåller mina svartvita från valfritt NBG ett tag till.

De + fyra streck på bröstet på min 90L är fortfarande ett bra argument, när man förhandlar med vissa medlemmar ur "det gamla gardet", dvs insnöade troll från bevakningskompanier gud glömde.

Samt avtalsmänniskor med egen agenda.

Sedan något år tillbaka har vi

Förnamn Efternamn

Fartyg

Befattning

Semi-OT: Tanken är dessutom att vi ska få ut dubbel uppsättning namnbrickor, två med svensk text och två med engelsk text. De engelska ligger dock på is för tillfället. Ärligt talat ser jag inte heller något större behov av dem. Speciellt eftersom man ännu inte lyckats enas om vad de lägre OR-graderna heter på engelska i flottan...

Min senaste som jag fick för två veckor sedan innehåller:

För & efternamn

Namn på min bataljon

Namn på mitt kompani.

Tror den kan få tjänstgöra som märkning på min packning.

Behåller mina svartvita från valfritt NBG ett tag till.

De + fyra streck på bröstet på min 90L är fortfarande ett bra argument, när man förhandlar med vissa medlemmar ur "det gamla gardet", dvs insnöade troll från bevakningskompanier gud glömde.

Samt avtalsmänniskor med egen agenda.

Du menar att du.... namnbrickepimpar din uniform...

• Like 2

Nej?

Som samhällsöm försvarsvän kanske han ej anmäler behovet av en ny namnbricka för att inte ge budgetkamelen den slutgiltiga dödsstöten.

1 st namnbricka x 50000 individer x pris (50?-100? kr) alltså ca 2.5 till 5 mille för en skylt... må hin håle ta den som byter befattning eller tjänsteställe?

Det intressanta när man läser den här tråden är att namnbrickorna skall följa en grafisk profil, ändå ser det rätt blandat ut i vad som åtminstone delvis verkar vara från samma tidsintervall.

Förvisso finns det en förklaring i olika årtal och därmed sannolikt olika grafiska profilbeslut, det gäller ju att ha fokus på att det ser bra ut i alla fall.

Häpp.

Titta, jag hade ju FM Grafisk profil-dokumentet i komputern! Klicka för större.

namnskylt-grafisk-profil.jpg?width=150

Så:

709

xx hemvärnsbataljon

xxx insatskompaniet

eller bara bataljon resp kompani? Vilken ändelse ska det vara?

Edited by 709
  • Like 1

Så:

709

xx hemvärnsbataljon

xxx insatskompaniet

709: Du ska nog egentligen fråga S1 på din bataljon om ny/nya namnbrickor. Hv Skåne ska ha VITA brickor för att inte råk sammanblandas med de "riktiga" militärerna på P7. GMU P7 har vita brickor (DYMO) med blå text. Samt nån skum form av kragspegel jag aldrig sett förr.

Kragspegeln dom har är en kragspegel för personal på HKV (läs HRC)....papperssoldaterna vill också synas ju....

Vad är det för kragspegel? Inte bär de väl kommandostavarna (som är förbehållet >Övlt med placering HKV)? De borde väl bära FM-tecken alt. Armetecken?

Kragspegeln dom har är en kragspegel för personal på HKV (läs HRC)....papperssoldaterna vill också synas ju....

Vad pratar du om? Vilka då?

Menar du rekryterna på P7 så bär de kragspegel m/58 FM-tecken i brons. Andra förband, bl.a. FömedC i Göteborg, använder kragspegel m/58 armétecken på sina rekryter.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Sodra-skanska-regementet-P-7/Nyheter/P7s-rekryter-uppskattade-forsvarsministerns-besok/

Se även sidan 32-33:

http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/uniformer/8_Tjanstetecken.pdf

Edited by Göta Lejon

Flygbassäk kanske tänker på civilanställd personal (oftast pappersarbete) och inte "papperssoldater vid HKV". Dock bär dessa kragspegel m/58 FM-tecken i vitt, inte brons.

Annars bär de KA/Amf-kragspeglar på GMU-rekryter hos Amf 1 tydligen. Så det verkar inte vara lika över alla förband med GMU. Men det har ingenting med namnskyltar att göra :).

Åter till ämnet så har jag hört att internationella namnbrickor ska vara svarta, vilket min kår fick ut när vi åkte utomlands (dock ej text/grad på engelska). Från ett annat håll har jag hört att de ska vara blågula. Är det någon som vet något mer angående detta?

Det förekom någon form av interna namnbrickor på NBG08.

Enbart märkta med tjänstegren, så som tex ''rifleman'' och ''medic''.

Minns jag fel om jag kommer ihåg att dessa var i ''hemmaförbandets'' färger?

Dvs svart/gul för P4 och blå/vit för trängR.

Jag vet att fler förband hade dem, men om våra bara var en nödlösning då svart/vita var slut på grafiska avd?

Så:

709

xx hemvärnsbataljon

xxx insatskompaniet

709: Du ska nog egentligen fråga S1 på din bataljon om ny/nya namnbrickor. Hv Skåne ska ha VITA brickor för att inte råk sammanblandas med de "riktiga" militärerna på P7. GMU P7 har vita brickor (DYMO) med blå text. Samt nån skum form av kragspegel jag aldrig sett förr.

Njaa, alla i HV skåne har inte vita namnbrickor, vi har gröna med vit text. GMU rekryterna har vita dymo remsor med svart text. Kanske inte så viktigt men så är det :)

Frågan kommer att lyftas. Jag vill mest göra något till min grupp eftersom ingen av oss har något aktuellt. Min senaste Hv är från 2006...

Nu utbildade jag mig till en Yrkesinformatörs-skylt på HvSS i veckan, så den kommer att få avsevärt mer bärtid i vilket fall som.

Flygbassäk kanske tänker på civilanställd personal (oftast pappersarbete) och inte "papperssoldater vid HKV". Dock bär dessa kragspegel m/58 FM-tecken i vitt, inte brons.

Annars bär de KA/Amf-kragspeglar på GMU-rekryter hos Amf 1 tydligen. Så det verkar inte vara lika över alla förband med GMU. Men det har ingenting med namnskyltar att göra :).

Åter till ämnet så har jag hört att internationella namnbrickor ska vara svarta, vilket min kår fick ut när vi åkte utomlands (dock ej text/grad på engelska). Från ett annat håll har jag hört att de ska vara blågula. Är det någon som vet något mer angående detta?

GMU 1 2012 vid SSS hade svarta brickor med vit text.....

Så att det verkar inte vara så noga hur dom ser ut.....men visst är det så att det finns regelverk för detta. Dock tror jag att reglerna, och traditionerna är så många att man går vilde bland dom för det mesta, och med detta följer en djungel av ovetande och egna initiativ från befälshavare.....