Jump to content

Bogserbåt för PMP


Båtskuffarn

Recommended Posts

Sprang på denna bild mer eller mindre av en slump:

 

640px-%D0%92%D0%BE%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%

 

(större version hittas här)

 

Det handlar alltså om en PMP-pontonbro från Amur-flottiljen som är ute på en tur, uppenbarligen hanterad av två påknuffande båtar. Men vilken båttyp handlar det om? '023' syns närmast kameran, men jag måste medge att jag inte har en aning om modellbeteckning/ursprung för själva båtklassen. Någon som kan identifiera dem?

Link to comment
Share on other sites

Sprang på denna bild mer eller mindre av en slump:

 

640px-%D0%92%D0%BE%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%

 

(större version hittas här)

 

Det handlar alltså om en PMP-pontonbro från Amur-flottiljen som är ute på en tur, uppenbarligen hanterad av två påknuffande båtar. Men vilken båttyp handlar det om? '023' syns närmast kameran, men jag måste medge att jag inte har en aning om modellbeteckning/ursprung för själva båtklassen. Någon som kan identifiera dem?

är de inte så att 023 är själva båtens namn eller ett individ nummer av något slag. Har du någon närmare bild på själva båten.

Link to comment
Share on other sites

Ja, 023 är skrov-/individnummer, det jag mest tänkte på var om den ledtråden kan hjälpa (någon med bättre Google-Fu än jag) att identifiera klassen. Bättre bild än den länkade större versionen har jag inte, det som jag är nyfiken på är bl.a. om det handlar om någon patrullbåt som fått rycka in, eller om det handlar om en "ingenjörsbåt" (försöker hålla mig från att skriva pionjär :P ).

Link to comment
Share on other sites

Har efter en hel del googlande nu konstaterat att det verkar som att BMK-T är den båt som använts för att hantera pontonerna, och att den är tillverkad uttryckligen som brohanteringsbåt och tilldelad PMP-förband. Om det är BMK-T på bilden eller inte är jag inte helt säker på, men det verkar nog vara den troligaste kandidaten.

hittas också ett klipp från en övning med nämnda båtar, det handlar inte om en operation som jag skulle vilja genomföra under fientlig eld... :rolleyes:
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...