Jump to content

Tester inför GU-F


Recommended Posts

Tack för svar! Jo, jag är ganska vanlig. Vet du hur det är om man har någon (depressions)sjukdom eller (ångest))syndrom som man tar en tablett om dagen för - skulle det ses som ett problem? Jag menar förstås om man mår bra trots sjukdomen/syndromet.

Link to comment
Share on other sites

Just det skulle väl kunna vara en känslig punkt skulle jag tro, men vet inte säkert. Vet inte så mycket om GU-F men antar att man hanterar lite vapen och att de därför kanske är vaksamma just på psykiskt tillstånd. Men jag vet som sagt inte, bara en tanke.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde GU-F i somras, var precis som Källberg säger, det räcker med att du är i ett stycke för att genomföra utbildningen utan problem. Inga förtester görs, du ansöker och finns det plats får du delta :D Men din frivilligorganisation kan säga nej om de anser det lämpligast.

Edited by Jeremin
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det pågår ett arbete med att ta fram en slags "mini-mönstring" inför GU-F, benämnd Lokal Antagnings Prövning (LAP).

Följande stod att läsa i Försvarsutbildarnas Förbundsinfo november:

 

På uppdrag av HKV PROD FRIV har en projektgrupp inrättats med uppgift att utarbeta en införandeplan för en ny antagningmetod av blivande avtalspersonal från de frivilliga försvarsorganisationerna.
I projektgruppen, som leds av Försvarsutbildarna, ingår i nuläget deltagare från FVRF, SLK, Bilkåren, SRK och FRO.
I korthet kan en LAP beskrivas som en ”Mini-mönstring” där den blivande avtalspersonalen bl.a. genomför fysiska tester, säkerhetssamtal och tecknar ett utbildningsavtal innan de går
vidare i utbildningen och genomför GU-F m.fl . utbildningar.
Uppdragets definitiva utformning och innehåll är i nuläget under beredning och mer information om LAP kommer framöver.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

 

Det pågår ett arbete med att ta fram en slags "mini-mönstring" inför GU-F, benämnd Lokal Antagnings Prövning (LAP).

Följande stod att läsa i Försvarsutbildarnas Förbundsinfo november:

 

På uppdrag av HKV PROD FRIV har en projektgrupp inrättats med uppgift att utarbeta en införandeplan för en ny antagningmetod av blivande avtalspersonal från de frivilliga försvarsorganisationerna.
I projektgruppen, som leds av Försvarsutbildarna, ingår i nuläget deltagare från FVRF, SLK, Bilkåren, SRK och FRO.
I korthet kan en LAP beskrivas som en ”Mini-mönstring” där den blivande avtalspersonalen bl.a. genomför fysiska tester, säkerhetssamtal och tecknar ett utbildningsavtal innan de går
vidare i utbildningen och genomför GU-F m.fl . utbildningar.
Uppdragets definitiva utformning och innehåll är i nuläget under beredning och mer information om LAP kommer framöver.

Kanske inte vore helt fel med nåt sånt egentligen.

 

Även om jag avviker från ämnet så skulle jag vilja fråga hur det kan se ut med tider och sömn under en KFÖ. Jag förstår att det ser olika ut, men som i en stab, jobbar man i skift eller nåt motsvarande? En 20-åring kanske kan hålla igång ett bra tag, men de flesta i Hv är ju inte 20 och behöver sömn för att fungera.

Link to comment
Share on other sites

Ja, man jobbar normalt sett skift i en stab.

Exakt hur det ser ut beror på vad som händer, men bataljonstaben som jag tillhör är delad i två halvor, lag 1 och lag 2. Dessa lag är i sin tur indelade i ledningslag och planeringslag. Dagtid så kan man jobba "förlängd dagtid" med bägge lagen för att sedan, under kväll/natt, gå ned i beredskap så att bara det ena laget jobbar. Med lite pyssel och knåp så ska detta ge åtminstone 6 timmars sömn per stabsmedlem och dygn. Min personliga uppfattning är att det är lite för lite sömn, sett över en längre tidsperiod.

 

Om det är extremt lugnt så kan man dessutom välja att gå ned ytterligare i bemanning och enbart ha VB-tjänst. Då är staben bemannad av ett vakthavande befäl (VB), en signalist och kanske ytterligare någon mer person.

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att dra det hela lite OT:

Om jag fattat det alldeles rätt utifrån HvSS Handbok stabstjänst så ser stabsberedskapsgraderna ut så här:

1: Alla är på fötterna. Används när det är fullt pådrag.

2: Ett av lagen jobbar, andra halvan vilar eller gör nåt annat.

3. En VB per sektion. (Samt förstås även signalister etc)

4: En VB för hela staben. (Samt signalist etc.)

 

Normal beredskapsgrad är 2:30, dvs grad 2 och inom 30 minuter ska staben kunna inta grad 1.

 

Dagtid så jobbar som regel hela staben med olika saker, antingen jobbar man med "striden" eller så jobbar man inom den egna sektionen.

 

Dessutom måste man ta med i beräkningen att hemvärnet ska kunna lösa sina uppgifter upp till 12 veckor *). Från vecka 2 till 11 så är det tänkt att 1/3 av förbandet ska befinna sig i återhämtning under 48 timmar, rullande.

 

*) I händelse av The war to end all wars så skickar man naturligtvis inte hem hemvärnet bara för att man nått vecka 12.

Link to comment
Share on other sites

Jag är bara tacksam för info! Har resp. kompani sin egen mindre stab eller finns det bara en stab per bataljon? Jag frågade lite om utb. till stabsass. och fick svar, där jag bor, att det finns platser kvar i kompanierna.

Link to comment
Share on other sites

De kommer att kolla att du klarar av 2km på 11min35sek. Men när jag gjorde GU-F i Aug -12 i Halmstad så var det folk som inte klarade tiden. Men de blev godkända ändå. Så varför de kollar detta är för mig en gåta.

 

Personligen så tycker jag att det SKALL vara ett krav. Att man måste klara den sträckan på den tiden. Även om det är Hemvärnet vi pratar om så är det ju bra om de kan förflytta sig hyffsat snabbt och smidigt.

Link to comment
Share on other sites

De kommer att kolla att du klarar av 2km på 11min35sek. Men när jag gjorde GU-F i Aug -12 i Halmstad så var det folk som inte klarade tiden. Men de blev godkända ändå. Så varför de kollar detta är för mig en gåta.

 

Personligen så tycker jag att det SKALL vara ett krav. Att man måste klara den sträckan på den tiden. Även om det är Hemvärnet vi pratar om så är det ju bra om de kan förflytta sig hyffsat snabbt och smidigt.

 

1. Den genomförs som en ögonöppnare för vad som krävs för tjänsten och vara en motivator för att bibehålla alternativt öka sin kondition.

 

2. I så fall får man börja med att göra de fysiska testerna innan kursstart. 2 veckor är väldigt kort tid att korrigera eventuella fysiska problem (sjukdom, lättare skada odyl) som negativt kan påverka resultatet och därmed avgöra om du blir godkänd på kursen eller inte.

 

Sen när det gäller Hv så får man ta det som en mjukstart, det är svårt att motivera med hårds fysiska krav när det inte finns någon uppföljning för deras efterlevnad. Fysiska prov genomförs i idagsläget inte inom Hv. Om sådana införs, kan skall-krav införas även för GU-F:en, då det finns logisk följd av kravet tillkomst och dess kravbild och eventuella konsekvenser.

 

(GMU kan inte riktigt jämföras i denna diskussion, då denna även är direkt riktad mot resten av FM, där fysiska krav med regelbundna tester är en del av den kontinuerliga verksamhetern, eller ska vara i varje fall).

Link to comment
Share on other sites

De kommer att kolla att du klarar av 2km på 11min35sek. Men när jag gjorde GU-F i Aug -12 i Halmstad så var det folk som inte klarade tiden. Men de blev godkända ändå. Så varför de kollar detta är för mig en gåta.

 

Personligen så tycker jag att det SKALL vara ett krav. Att man måste klara den sträckan på den tiden. Även om det är Hemvärnet vi pratar om så är det ju bra om de kan förflytta sig hyffsat snabbt och smidigt.

Var det 2 km i löparkläder eller fullt fälttest?

 

11,35 är inget dåligt krav för fälttestet annars....

Link to comment
Share on other sites

Snowtiger: Man får ut ett papper på hur kursplanen ser ut och all annan information man behöver få. Samt att det står där att man skall kunna klara 2km på 11min35sek. Så man har ju gott om tid på sig att träna inför det "testet".

Jag tolkade det som att man var tvungen att vara godkänd på det för att bli godkänd på GU-F:en. Men som sagt de behöver man tydligen inte.

 

709: Det var i löpardress och löparskor som man skulle ha med sig till kursen. =)

Link to comment
Share on other sites

Snowtiger: Man får ut ett papper på hur kursplanen ser ut och all annan information man behöver få. Samt att det står där att man skall kunna klara 2km på 11min35sek. Så man har ju gott om tid på sig att träna inför det "testet".

Jag tolkade det som att man var tvungen att vara godkänd på det för att bli godkänd på GU-F:en. Men som sagt de behöver man tydligen inte.

 

I de papper och kursbeskrivningar jag har sett har det varit "bör" i stället för "ska", med andra ord ett informellt krav som satts upp som riktmärke för vad som är lämplig fysisk nivå för att klara verksamheten.

 

Med andra ord, man bör klara den nivån för att kunna medverka i verksamheten över tid, men det bedöms i dagsläget inte gå att ställa krav på uppfyllnad av kravet vid genomförandet av kursen.

Link to comment
Share on other sites

 

Snowtiger: Man får ut ett papper på hur kursplanen ser ut och all annan information man behöver få. Samt att det står där att man skall kunna klara 2km på 11min35sek. Så man har ju gott om tid på sig att träna inför det "testet".

Jag tolkade det som att man var tvungen att vara godkänd på det för att bli godkänd på GU-F:en. Men som sagt de behöver man tydligen inte.

 

I de papper och kursbeskrivningar jag har sett har det varit "bör" i stället för "ska", med andra ord ett informellt krav som satts upp som riktmärke för vad som är lämplig fysisk nivå för att klara verksamheten.

 

Med andra ord, man bör klara den nivån för att kunna medverka i verksamheten över tid, men det bedöms i dagsläget inte gå att ställa krav på uppfyllnad av kravet vid genomförandet av kursen.

 

Jo nu när man tänker efter lite kanske det stod bör. Minns inte helt vad de stod. Men jag tolkade iaf det som att man var tvungen att klara 11m35s. :-P

 

Så jag började ju träna inför det hehe

Edited by Skaraborgarn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ok, då är det alltså fälttestet men inte.

 

Med skrivningen "bör", så skulle de ju kunna prova med 3 km istället eftersom det i de listor jag hittat motsvarar 2 km med stridsutrustning.

Link to comment
Share on other sites

@Skaraborgarn

 

Inget fel i att träna, det handlar trots allt om vilken fysiska nivå som är lämpllig för att klara GU-F:en.

Fel inställning. GU-F:en klarar ungefär vem som helst. Det är tjänsten som man ska ha i HV man ska träna för

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...