Jump to content

Prox Dynamics Nano PD-100 drone från Norge

henke

Recommended Posts

• Forumsledning

Black_Hornet_Nano_UAV_handheld_device.jp

Brittiska MOD har köpt in 160 st nano drones från norska Prox Dyanmics för drygt 200 miljoner SEK.

Lite mycket kan man tycka för en "teknikmagasinet" stor radiostyrd helikopter.

Men funktionerna är rätt häftiga och verkar nästan lite för bra för att vara sanna.

Många är vi som provat dessa små par-hundra-kronors helikoptrarna och hur känsliga de är, kan dessa uppgifter verkligen stämma? 1000 m räckvidd med video feedback? 30 minuters flygtid? Flyga i blåsig vind?. 1,2 mille styck?

Gäller att råka sätta sig på den. :)

System Specifications

A Complete PD-100 PRS Comprises
• PD-100 Nanocopter UAVs
• Base Station
• Total Systems Mass less than 1 kg (2 lbs), excluding display
• Dimensions approx. 200 x 85 x 50 mm (8 x 3.5 x 2 inches)

UAV
• Rotor Span 120 mm, Mass 16 gr including Camera
• Maximum Speed 10 m/s, Endurance up to 25 minutes
• Digital Data Link, Range 1000 m Line-of-Sight
• GPS Navigation or Visual Navigation through Video
• Autopilot with Autonomous and Directed Modes
• Hover & Stare, Automatic Search Patterns, Preplanned Routes

Sensors
• Steerable EO Camera (pan/tilt)
• Live Video and Snapshot Images

Base Station
• Mission Planning, Execution and Analyses
• Display connections, Functions and System Controls
• Storage of Mission Data including Video and Images
• Connections to PC, Network and other Peripherals
• UAVs housed inside for Protection and Support

Externa länkar:

Prox Dynamics - Tillverkarens hemsida

http://www.proxdynamics.com/products/pd_100_prs/

Robotnyheter

Jag vet inte, men om vi gör en upphandling måste vi ersätta alla tillverkarens uppgifter med data från försvarets tidigare helikoptererfarenheter, så som t.ex Hkp 5, som ju också var en observationshelikopter. Det kan väl inte vara mer än rimligt?

Men angående priset. Det är inte så att en komplett enhet med basstation och bärutrustning som kostar en mille, men att varje system innehåller flera helikoptrar, som kanske "bara" kostar 100.000:- st, alltså bara 200 gånger priset på teknikmagasinet?

• Forumsledning

@Erik_G

Här står det "contact us for pricing" :)

http://uavdronesforsale.com/index.php?page=item&id=158

Visserligen ingår "plattan" i priset. Får inte ihop att den ska kunna gå 1000 m är rätt saftigt avstånd, måste vara en kraftig sändare, ändå ser platta ut att sakna extern antenn.

Och ska den lilla helikoptern sända video så behöver den också rätt saftig sändning för att nå fram. Sändning kräver effekt, vilket kräver energi i form av batteri. Dessutom helt utan någon redig antenn och en hel del interna system (som dator för navigering, tiltbar kamera, gps-mottagare och motorer) som slåss om förbrukningen .

Så jag tycker det verkar lite märkligt att de lyckats få in allt det där i den lilla förpackningen med den prestandan.

Men det är väl därför det kostar.

1000m är nog LOS vid vackert väder och tunn luft.. Radion är nog digital som hos moderna RC-system, och antennen behöver därför inte vara särskilt stor.

Jag tror dessutom att om helikoptern är autonom, så behövs inte så mycket data skickas till den, varför den i alla fall inte behöver lägga så mycket energi på att lyssna. Istället för inputs på sekundnivå, som hos en konventionell RC-helikopter, så behöver den ju bara ta emot data för "framåt" eller "bakåt". Däremot pumpar den ju kontinuerligt en bildström till mottagaren, vilket som du säger borde kosta en hel del i data.

Frågan är hur små man kan göra liknande system och de fortfarande kommer kunna gå att använda utomhus. Min son har en sån där microhelikopter, och den reagerar ju på vinddraget från värmen från platteven. Som standardutrustning för en infanteripluton eller grupp, eller vilken nivå som nu är optimalt att ha ett liknande system på, tror jag mer på lite större flygplan/helikoptrar som inte blåser iväg vid en liten bris.

För antiterror/polis/räddningsinsatser i bebyggelse (eller fd bebyggelser) så tror jag däremot på nyttan av riktigt små farkoster, flygande och markbundna, som autonomt kan svärma runt och mappa upp det område som är av intresse.

Hur som helst så rycker det i "vill-ha-tarmen" när jag ser helikoptern ovan.. :)

Tänka sig! När jag var 16år införskaffade jag en Hirobo Mini-Star; http://www.1017.org/cricket/ministar.html Med en OS 25 FSR så ansågs det vara en liten helikopter, tveksam om det fanns något mindre att köpa då... Elhelikoptern var ännu inte påtänkt, och att sätta en kamera på Hirobon fanns det inte vare sig plats eller dragkraftsöverkott till... får mig plötsligt att känna mig gammal... suck...

//I, går iväg för att hitta en gammal presenning att dra över mig.

Var helikoptern ens uppfunnen när du var ung?

:-P

Är faktiskt sugen på att testa FPV/Drone-köret.. det är ju liksom flygkänslan man får av lite eagle eye view som jag är ute efter, inte att titta på när flygmaskinen flyger och jag står på backen. Skulle jag snubbla på en säck pengar skulle jag nog slå till på en sån där octocopter med motoriserat kamerafäste och en schysst HD kamera med hög fräjmräjt.. kanske till och med en som har GPS-navigation och sånt.

Köööööp, jag tog mina första bilder från luften när jag var 15 med en Lill-Johanna, http://www.gardstad.se/liljoh/liljoh.htm , med en OS-fs40 i nosen och en kamera med motorwinder från Claes Olhson i Insjön( på den tiden då man beställde från en katalog...alltså, först fick man beställa katalogen, och sedan kameran) När kameran äntligen kom, puh, så blev det till att ta upp ett hål i sidan, göra en ram med gummiupphängning för kameran samt montera ett servo för att utlösa densamma. Mycket spännande när det var dags för den första framkallningen av filmen (riktig analog våtfilm, inget digitalt tjafs där inte!) Nåja, två länkar bjuder jag på, den ena har jag lagt till här och där under årens lopp på forumet, de har allt för hemmapularen som är intresserad av Drönare (hatar det jävla ordet!). Man kan ju även beväpna en sådan däringa drönare, byggde en gång med god hjälp av en elektriskt kunnig kamrat en "kryssningsrobot" för ett modellplan, inte olikt en BK-90. Drevs av den minsta ESTES motorn, ett litet kretskort såg till att motorn startade med en liten fördröjning så att den hann separera ordentligt och ett par kvicksilverbrytare såg till att den via ett litet servo höll höjden något sånär. Återigen, på den tiden innan det fanns sofistikerad elektronik av den typ som finns på sidan jag länkar till. Allt som fanns var ELFA katalogen, uppfinningsrikedom och en mycket begränsad budget. But i disgress... dags att krypa tillbaka under presenningen.

http://diydrones.com

http://www.blocket.se/jamtland/Quadrocopter_45396761.htm?ca=1_9&w=3

I, efter en svår nostalgikick

• Forumsledning

Finns ju annars den svenska nano quadcoptern från Bitcraze. $149-179

http://www.seeedstudio.com/depot/bitcraze-m-64.html

Verkar riktigt kul och kanske lite billigare än 1,2 mijoner....

http://www.bitcraze.se/2013/02/pre-order-has-started/

Finns ju annars den svenska nano quadcoptern från Bitcraze. $149-179

http://www.seeedstudio.com/depot/bitcraze-m-64.html

Verkar riktigt kul och kanske lite billigare än 1,2 mijoner....

http://www.bitcraze.se/2013/02/pre-order-has-started/

Insurgenten: Var lade jag flugsmällan nu igen?

Edited by vikingman
  • Like 1

En sak jag undrar är hur de där skärmarna funkar utomhus, i ljusstarka miljöer? Alla som försökt använda en iphone för att se på film eller spela spel på utomhus fattar vad jag menar.

FPV-hobbyisterna använder ju videoglasögon, vilket förmodligen måste vara bättre för den som är "pilot" på en micro-uav.

När jag hittat någon som vill ge mig pengar månadsvis så ska jag nog definitivt ta ett steg in i FPV-hobbyn. Om man ska börja med en AR Drone eller slå på stort och köpa nåt i kolfiber med plats för en GoPro direkt vet jag inte.. Jag har ingen lust att lära mig flyga helikopter - för krångligt, så det får vara något som är stabilt och lättfluget.

Det är inga problem med ljusstarka skärmar, sådana finns det. Problemet för mobiltelefoner är reflexer, men det löser man genom att ha antireflex-behandling samt lim mellan glas och skärm. Jobbar med dylika prylar :)

En sak jag undrar är hur de där skärmarna funkar utomhus, i ljusstarka miljöer? Alla som försökt använda en iphone för att se på film eller spela spel på utomhus fattar vad jag menar.
FPV-hobbyisterna använder ju videoglasögon, vilket förmodligen måste vara bättre för den som är "pilot" på en micro-uav.

När jag hittat någon som vill ge mig pengar månadsvis så ska jag nog definitivt ta ett steg in i FPV-hobbyn. Om man ska börja med en AR Drone eller slå på stort och köpa nåt i kolfiber med plats för en GoPro direkt vet jag inte.. Jag har ingen lust att lära mig flyga helikopter - för krångligt, så det får vara något som är stabilt och lättfluget.

En sak jag undrar är hur de där skärmarna funkar utomhus, i ljusstarka miljöer?

Många leverantörer av mindre uav system gör som med de tidigare 35orna, monterar ett stövelskaft över skärmen som man får kika ner i. Man ser skärmen väldigt bra men omvärldsuppfattningen blir lite lidande.

/I

Jag har sett liknande lösningar hos de fpv-flygare som kör med skärm. Men jag tycker att ett par videogoggles måste vara mer smidiga, så jag tycker det är konstigt att jag inte sett någon sådan lösning.

Å andra sidan finns det ju ett svenskt företag som sysslar med videoglasögon, som tydligen får mycket r&d-pengar från militära intressenter, så det finns ett intresse från militärt håll för dylika prylar. När alla soldater har HUD-glasögon så kommer definitivt uav-info länkad till dem. Fast då lär utpekade mål mm visas ur soldatens synvinkel snarare än som en direkt videofeed från en UAV.

Flyga i stövel är väl sällan optimalt, de videoglasögon jag har sett har inte imponerat vad avser skärmupplösning. De bästa var framtagna av ett svenskt företag med två A i namnet. Fast vad vet jag, jag kanske har för höga krav på bildkvalitet etc.

Ska man jämföra med våtfilmsnegativ i A3-format så kommer ju ingen av dagens micro-UAV'er eller handhållna bildskärmar i närheten. Men det brukar ju inte vara syftet heller. De här farkosterna befinner sig ju betydligt närmre spaningsobjekten och är snarare ett säkert sätt att kika bakom nästa hörn, än något som ska fototolkas och analyseras.

De glasögon som är populära hos FPV-hobbyister ligger på VGA och SVGA i upplösning (640x480 och 800x600 pixlar för er som är dataillitterata :-P ). Jag vet inte om det finns värre, men det borde ju gå att tillverka dem i högre upplösning om de får kosta mer. Sen är ju frågan vad sensorerna på UAV'erna har för upplösning. Större sensorer kräver mer juice, och det gäller ju även bildströmmen som ska skickas. En VGA-ström kräver ju betydligt mindre bandbredd än en HD-ström, och borde väl därför vara mindre energikrävande att skicka?