Jump to content

Vapendirektivet 2013


2Sharp

Recommended Posts

Å andra sidan har väl inte utredningen sagt att man skall få stor effekt på kriminaliteten med förslaget? Det handlar väl bara om begränsningar "utifall att..." vilket alla normalt funtade begriper är detsamma som ett politiskt slag i luften.

Jag skulle ge en bra slant för att höra Doris Högnes funderingar kring artikeln på Dagens Juridik. Hon var så brutalt dåligt påläst/insatt då hon presenterade betänkandet att jag faktiskt inte tror hon begriper vad det handlar om.

Link to comment
Share on other sites

Jag är övertygad om att de fått fram just de resultat som de ville ha fram, RPS negativa inställning till civilt vapeninnehav är ju ingen hemlighet.

 

Som jag ser det är det en fruktansvärt dålig utredning, hade jag gjort ett lika dåligt jobb hade jag fått sparken...

Jag hoppas att utredningen skrotas och att det faktiskt ifrågasätts hur det kunde bli såpass dåligt underbyggt det blev.

Link to comment
Share on other sites

Jag reagerade också på att en rektor för en högskola leverar en sån ruskigt dålig rapport.

 

Nu är rapporten inlämnad och resultaten offentliggjorda som utredarens bild av omvärlden, i skolvärldenden använder man ju en opponentgrupp för att testa sina uppsatser, kanske är det läge att göra det med statligt beställda utredningar också. Som det är nu så är det inte sällan en lekman ser tydliga brister, det tillsammans med min bild av hur utredare utses och nivån på de som får de här utredningarna i knät en minst sagt riskfylld kombination. Ofta är det bara en onödig utgift att genomföra utredningarna eftersom beställaren ställer ledande frågor och sen tillsätter utredare som antingen är helt oinsatta eller partiska.

Link to comment
Share on other sites

 

Hon poängterar att Mangs mm. har lagt till grund för förslaget... 5 minuter senare

 

Mangs hade väl licens, eller hur var det nu??

 

 

Jag mår dåligt, otroligt dåligt.

 

Jodå, Magns hade licens. Och hade Polisen fått göra en mer grundlig koll vid licensansökan så hade han fått skaffa sig ett illegalt vapen. Men några förslag om djupare kontroller av sökanden finns inte med i förslaget. Inte ens det faktum att läkarnas åsidosätter sin lagstadgade skyldighet att rapportera olämpliga vapenägare nämndes med en rad.

 

+1.

 

Jag tror risken finns att vissa kommer att skaffa sig illegala vapen om man försvårar för mycket för de "laglydiga". Vissa kommer säket att tappa suget och söka sig till andar intressen, medans andra med ett starkt vapen intresse kommer skaffa ett eller flera illegala. Då har man absolut ingen kontroll på vad som finns.

Edited by RIG
Link to comment
Share on other sites

Säpochefen uttalade sig för nått år sedan. Hans uppfattning var att man istället för att fokusera så mycket på exempelvis skjutskicklighet vid handläggning licensansökningar borde fokusera på personens lämplighet. Mycket klokt sagt.

 

Den här utredningen är ett rent beställningsjobb från RPS. Men den verkar inte ha fått gehör överallt. Det är allt i ifrån ordföranden i justitieutskottet Morgan Johansson till politiska ungdomsförbund som sågat tankarna på att sabba för legala skyttar och låta skurkarna komma undan.

 

Så fortsätt skriva till era riksdagsledamöter, sånt gör faktiskt nytta.

Link to comment
Share on other sites

Njae...

 

K-pistskytte är ju en relik från 1800-kallt! Sv skyttesportförbundet och dess föregångare utbildade på/tävlade med k-pist för att det utgjorde ett stöd för totalförsvaret/Försvarsmakten att den breda allmänheten kunde skjuta. K-pistskytte är ju idag helt ointressant, dels så används inte av Försvarsmakten och dels så är mikroskopiskt små färdigheter från k-pistskyttet tillämpbara vid Försvarsmaktens skytte.

 

Märk väl att utredningen avser licenspliktiga vapen osv! Militära vapen är inte det! Skytteutbildning som Försvarsmakten idag skulle "gilla" att frivorg bedriver är ju utbildning på ak4/5. Sedan är ju inte heller tavelskytte på 100 m-vall särskilt lockande, snarare IPSC, springskytte, two-gun matches. Sedan ska de ju vara med Försvarsmaktens militära personal, dvs helt bortkastat att låta den som inte vill teckna hemvärns-/frivilligavtal få skjuta automatvapen "för att det är kul"!!

Link to comment
Share on other sites

Njae...

 

K-pistskytte är ju en relik från 1800-kallt! Sv skyttesportförbundet och dess föregångare utbildade på/tävlade med k-pist för att det utgjorde ett stöd för totalförsvaret/Försvarsmakten att den breda allmänheten kunde skjuta. K-pistskytte är ju idag helt ointressant, dels så används inte av Försvarsmakten och dels så är mikroskopiskt små färdigheter från k-pistskyttet tillämpbara vid Försvarsmaktens skytte.

 

Märk väl att utredningen avser licenspliktiga vapen osv! Militära vapen är inte det! Skytteutbildning som Försvarsmakten idag skulle "gilla" att frivorg bedriver är ju utbildning på ak4/5. Sedan är ju inte heller tavelskytte på 100 m-vall särskilt lockande, snarare IPSC, springskytte, two-gun matches. Sedan ska de ju vara med Försvarsmaktens militära personal, dvs helt bortkastat att låta den som inte vill teckna hemvärns-/frivilligavtal få skjuta automatvapen "för att det är kul"!!

övas folk i rätt sak med rätt vapen, då kan de ju bli nyttiga. om pliktlagstiftningen skulle behöva plockas fram.

Link to comment
Share on other sites

... dvs helt bortkastat att låta den som inte vill teckna hemvärns-/frivilligavtal få skjuta automatvapen "för att det är kul"!!

Varför då?

Jag känner inte längre för att vara med i FM längre, har för mycket familjeliv att hantera och det var inte direkt igår man klarade Tarzanbanan inom tilldelad tid.

 

Pga detta skall jag inte ha någon möjlighet att göra något jag uppskattar och dessutom är rätt bra på?

 

Varför?

edit: stavfel.

Edited by Apone
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Njae...

 

K-pistskytte är ju en relik från 1800-kallt! Sv skyttesportförbundet och dess föregångare utbildade på/tävlade med k-pist för att det utgjorde ett stöd för totalförsvaret/Försvarsmakten att den breda allmänheten kunde skjuta. K-pistskytte är ju idag helt ointressant, dels så används inte av Försvarsmakten och dels så är mikroskopiskt små färdigheter från k-pistskyttet tillämpbara vid Försvarsmaktens skytte.

 

 

Om jag har en MP5 och skjuter med när jag tävlar i praktiskt skytte, är inte det att klassa som k-pistskytte?

Link to comment
Share on other sites

Om jag har en MP5 och skjuter med när jag tävlar i praktiskt skytte, är inte det att klassa som k-pistskytte?

 

 

Och hur menar du att det hade stött FM/totalförsvaret? Vilken hjälp har FM av ditt MP5-skytte, hur många MP5or har FM att tilldela vid Det Stora Fosterländska?

Inte för att jag är säker på att jag håller med Ukko Lode, eller förstår vad hans inlägg har med nya vapendirektivet att göra, men hängde inte med på ditt resonemang i förhållande till hans text bara.

Link to comment
Share on other sites

Pressträffen. Inte nytt, men jag hade inte sett och det är av intresse

http://www.regeringen.se/pub/road/Classic/article/19/jsp/Render.jsp?a=208139&x=xml&filmId=0&popup=true

Uppenbart spel för galleriet...."vi visar handlingskraft" fast man inte gör ett skit för syftet att komma åt kriminell vapenhantering.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag anser att detta är viktigt för alla i Sverige som sysslar med jakt, målskytte eller samlar på skjutvapen. Eller av någon annan anledning anser att civilt vapenägande är positivt.

 

Jag uppmanar samtliga att så mycket de orkar ta del av utredningens mål och framförallt slutsatser och förslag på åtgärder: http://www.regeringen.se/sb/d/15630/a/189173

 

Anser man att utredningen har fel finns en namninsamling här:

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=7385#.UR_gFYe9K0c

 

Med risk för att diskussionen kan bli politiskt så motar jag Olle i grind, i tråden skall det endast diskuteras lagtekniska detaljer och inte vilka ev. partier som brukar vara med eller mot inskränkningar i civilt vapenägande.

 

 

Jag har rekat detta med aktuell moderator och fått det clearat.

Starta en ny namninsamling med länkar på Facebook och alla intressesajter för jakt, vapen och skytte.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Här finns ännu en artikel:
http://www.barometern.se/ledare/skyttarna-jagas(3879745).gm

 

Samt en blogg...

http://lipoptena.blogspot.se/2013/08/mer-kritik-mot-vapenutredningen.html

Det finns även en del remissvar att tillgå för den intresserade, de flesta är kritiska till utredningen eller delar av den.

Tyvärr är FMs svar ganska trist...

Edited by 2Sharp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Statistik över uppklarade brott med identifierade vapen. Jag saknade sammanställningen över de vapen man inte hittat, de som inte identifierats, den där grejjen Putte Pistol viftade med... Varför var inte de vapnen bättre beskrivna??? Nu säger rapporten just ingenting.

 

Polisen klarar som vi alla vet inte upp särskilt många brott.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Har man inte engagerat sig innan så är det hög tid NU.

 

http://skytteforum.com/default.aspx?g=posts&t=34889#post283227

 

Detta kommer att drabba ALLT skytte, tro inget annat. Skjuter du eller vill börja skjuta måste du göra din röst hörd idag, nu.

 

Saxat från Skytteforum:

//

"Någon" verkar ha väldigt brådis att få igenom den nya vapenlagen.

 

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Arenden/201314/JuU36/

 

Beredning i utskottet

 

Beredning 2014-06-03

 

Justering 2014-06-17

 

Trycklov 2014-06-18

 

Omröstning och beslut

 

Planerat ikraftträdande 2014-10-01

 

 

Det verkar som att Moderaterna är pådrivande, medans Allianspartierna är tveksamma.

 

Med andra ord är det hög tid att kontakta "din" riksdagsledamot, om det så är den enda energi du lägger ner i frågan.

 

Skriv några ord om din situation som jägare/målskytt och vad du tycker om den nya vapenlagen och hur den eventuellt kan påverka

din "röst i höst".

 

Håll god ton och var saklig, det har alltid en bättre effekt.

 

http://www.riksdagen.se/sv/ledamoter-partier/Moderata-samlingspartiet/Ledamoter/ och fler partier efter önskan.

 

Lycka till, åt oss alla!

 

//

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

Börjar man vandra den här vägen (vilket man kanske redan gjort) så är risken stor att man hamnar på samma plats som Storbrittanien.

Förutom att liksom i Sverige ha enskilda tjänstemäns subjektvia åsikt när du ska ha licens så jämställer man även t.ex kolsyre/luft/airsoft med krutvapen... Samma licens krävs.

Det är även brottsligt att låta någon annan känna på ditt vapen, även om vapnet är oladdat.

 

 

Man kan väl sammanfatta med att deras skidskyttelag och andra sportskyttar som tävlar i t.ex OS inte kan träna i sitt hemland utan måste åka utomlands pga av skyttet.

Link to comment
Share on other sites

Har man inte engagerat sig innan så är det hög tid NU.

 

http://skytteforum.com/default.aspx?g=posts&t=34889#post283227

 

Detta kommer att drabba ALLT skytte, tro inget annat. Skjuter du eller vill börja skjuta måste du göra din röst hörd idag, nu.

 

Saxat från Skytteforum:

//

"Någon" verkar ha väldigt brådis att få igenom den nya vapenlagen.

 

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Arenden/201314/JuU36/

 

Beredning i utskottet

 

Beredning 2014-06-03

 

Justering 2014-06-17

 

Trycklov 2014-06-18

 

Omröstning och beslut

 

Planerat ikraftträdande 2014-10-01

 

 

Det verkar som att Moderaterna är pådrivande, medans Allianspartierna är tveksamma.

 

Med andra ord är det hög tid att kontakta "din" riksdagsledamot, om det så är den enda energi du lägger ner i frågan.

 

Skriv några ord om din situation som jägare/målskytt och vad du tycker om den nya vapenlagen och hur den eventuellt kan påverka

din "röst i höst".

 

Håll god ton och var saklig, det har alltid en bättre effekt.

 

http://www.riksdagen.se/sv/ledamoter-partier/Moderata-samlingspartiet/Ledamoter/ och fler partier efter önskan.

 

Lycka till, åt oss alla!

 

//

Är det okej om jag kopierar denna text (utan ditt namn/nick) och lägger upp på andra forum?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag sprider detta, ej min skapelse:

 

Hej skyttevänner,

 

Enligt senaste nytt så ligger en proposition i det närmaste färdigskriven, och den ser INTE alls bra ut ur sportskyttesynvinkel.

 

Det är med andra ord NU vi behöver göra våra röster hörda angående det nya vapenlagförslaget, och här behövs DIN hjälp.

 

En vän har haft vänligheten att ställa sitt opinionsbildningssystem till förfogande, vilket kommer göra det enkelt för gräsrötter runt om i landet att påverka sina folkvalda lokalt ute i valkretsarna.

 

Det är ett enkelt och kraftfullt verktyg som fungerar på följande sätt:

 

1. Välj huvudvinkel på ditt budskap, sedan argument mot utredning och lagstiftning, slutligen en fråga till aktuell politiker

2. Ange ditt namn och hemort

3. Välj mottagande politiker i valkretslistan

4. Ange din epostadress - tryck skicka

5. Bekräfta i din inkorg.

6. Repetera från punk 3.

 

Kolla länken och välj de vinklar och argument du tycker är viktiga, och välj sedan till vem du vill skicka.

 

http://www.signby.me/Sportskyttarna.html

Link to comment
Share on other sites

2Sharp:

Vad tusan är det som händer egentligen, vad är det övergripande syftet?

Vem har vilken agenda och varför?

 

Vem är bäst att skicka till av de politiker i Stockholmslistan?

Fasen, jag som är på gång att börja igen med civilt skytte. >:-(

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Vad tusan är det som händer egentligen, vad är det övergripande syftet?

Vem har vilken agenda och varför?

 

Polisen som alltid ägnar mycket tid och pengar åt lobbying ljuger för politikerna för att om möjligt få bort allt civilt skytte. Varför de gör så är oklarare. Men det passar in i den trend som rådit inom polisen i 15 år nu där det är polisen mot allt och alla, snarare än att polisen är till för de medborgare som behöver dom. Alla som inte är poliser är ett problem och skall begränsas och hållas i schack i alla sammanhang och hela tiden. Så är tänket inom polisen. Det kommer förmodligen ta en ände med förskräckelse i sinom tid.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...