Jump to content

Kaffet som värmde kåken


Pluton24

Recommended Posts

Elementvatten användes i kaffemaskin

 

Ett tiotal anställda vid Blekinge flygflottilj F 17 har under två års tid druckit kaffe gjort på vatten från element då en kaffeautomat varit felkopplad.

Felet upptäcktes först när värmesystemet stängdes ner vid en fjärrvärmeinstallation.

Stockholm. — I och med att kaffe är svart och elementvatten är lite brunfärgat så har man inte sett någon skillnad, säger kapten Catharina Bergsell, informatör på F 17.

Hon har noterat att kaffet ur automaten i lokalen hon arbetar i inte heller smakar så gott.

— När man dricker kaffe från en automat så smakar det ju alltid lite annat än nybryggt kaffe och det kanske inte är den bästa konsistensen. En espressomaskin har en smak och kaffe ur vanliga kaffebönor har en annan.

Problemet består i att kaffemaskinen kopplades till husets värmeanläggning, ett slutet system som pumpar runt 200—300 liter vatten mellan elementen, i stället för till dricksvattenledningen. I takt med att personalen druckit upp elementvattnet så har systemet automatiskt fyllts på.

Varför automaten kopplades in till värmesystemet är dock ännu okänt och ska bli föremål för utredning. Hade elementet inte stängts av hade problemet dock sannolikt förblivit oupptäckt.

— Det är ingen som har haft en aning om det här förrän vattnet stängdes av. Hade man inte gjort det så tror jag att man inte hade noterat det förrän man bytt leverantör eller motsvarande, säger Catharina Bergsell.

Vattnet i den här typen av värmesystem brukar anses avdödat och bakteriefritt. Däremot kan det innehålla mycket metaller, framförallt järn. Men även bly, koppar och mangan kan förekomma.

En anmälan har därför gjorts till Arbetsmiljöverket och prover tas på personalen. Personalen har dock inte märkt något konstigt med vattnet eller blivit sjuka.

 

 

mmmmm. Det låter smarrigt.

Link to comment
Share on other sites

De följde tydligen inte Försvarsmaktens viktigaste handbok... "Handbok för kaffekokning vid Försvarsmakten": http://dl.dropbox.com/u/6141797/Manualer/Hkaffe[1].pdf

 

Sidan 11: "Ifyllandet [av vatten] måste utföras å reglementerat vis för att fullständig säkerhet skall uppnås."

Sidan 12: "Överföring av vatten till kokapparat."

Link to comment
Share on other sites

Inte helt oväntat finns redan tråd i ämnet: http://forum.soldf.com/topic/49996-kaffet-som-vrmde-kken/
Jag noterar mest hur låg standard FM-anställda har på sina förväntningar på sin arbetsplats att de (/vi) inte förväntar sig bättre kaffe.

Fika är ju, trots allt, prioriterad verksamhet hos myndigheter och verk.

Link to comment
Share on other sites

Nog för att det är illa med felkopplingar, och visst blir det en lustig historia. Men allvarligt talat - det lär nog inte varit något större fel på det vattnet. Vattnet har gått genom lite andra ledningar, men det är ju fortfarande med all sannolikhet samma vatten som matar vanliga kranarna.

(Så är det i alla fall i mitt hus, och jag har svårt att tro att man skulle dra fram separat vattenmatning för värmen någon annan stans heller.)

Link to comment
Share on other sites

Nog för att det är illa med felkopplingar, och visst blir det en lustig historia. Men allvarligt talat - det lär nog inte varit något större fel på det vattnet. Vattnet har gått genom lite andra ledningar, men det är ju fortfarande med all sannolikhet samma vatten som matar vanliga kranarna.

(Så är det i alla fall i mitt hus, och jag har svårt att tro att man skulle dra fram separat vattenmatning för värmen någon annan stans heller.)

 

Har du tömt värmesystemet i ditt hus någon gång? Det vatten som rinner ur mitt värmesystem brukar likna kaffe (utan att ha gått igenom en kaffemaskin...) och borde ha en lätt smak av järnoxid. Ett stort, flera-hus-värmesystem borde ha någon funktion för att fylla på förlorat vatten. (Någon kanske borde reagerat på att det försvann ovanligt mycket vatten från systemet...?)

Link to comment
Share on other sites

Det där var min tanke också, är inte elementsystem stängda? Vattnet som kommer ut när man luftar element är ju rätt otrevlig.

felet borde ju vara att rörmockarn har tagit fel rör när instalationen gjordes. De är ju inte så att de kaffemaskinerna kopplas in mot någon kran.

Link to comment
Share on other sites

Aha äntligen en tråd på soldf där jag kan slänga mig in som expert vittne :D

 

Inte för att jag vet hur det ser ut där men ett otroligt korkat misstag har ju helt klart varit boven i dramat.

 

Vattnet i sig behöver inte vara kass, tex i ett modernt hus med golvvärme och fjärrvärme så kan radiator vattnet klara sig igenom hela systemet utan någon kontakt med annat än koppar plast och mässing. Nu lär det ju inte varit så här utom troligtvis var det klassiska plåt radiatorer inblandade. Så lite halvdan järnsmak lär det varit och unken lukt.

 

Sen är det helt rätt att de finns både öppna å slutna (trycksatta) system men med tiden så innehåller de bägge syrefattigt vatten. Vattnet i sig behöver inte bli svart för det 20 år gammalt kan det vara klart som glas förutom själva bottensatsen. Sen blir det ju grovt räknat 10*0.4=4l kaffe om dagen ifall det dricks 2 koppar per dag. 4*365 = 1460l per år så antingen är det rejäla system det handlar om eller automatpåfyllda annars borde någon satt sig ner å grunnat över vad fan det är som händer.

 

Sen för att leka besserwisser så är ett element nått som går på ström å värmer eller en betongklump att bygga med osv När det med med hjälp av ett vattenburet värmesystem ska värmas så heter det radiator :)

 

 

Tack å hej från er kajplats i VVS havet

Link to comment
Share on other sites

Min lärare lärde mig igallafall att ledningar och element inte är av koppar och samma amterial som dricksvattenledningar av just en anledning: Man ska inte dricka det.

 

Hade man kopplat in den i fjärrvärmen utan att märka av det så hade dels kaffet blivit grönt utav spårfärgen som finns i alla fjärrvärmeledningar. Den som rengör filtret borde då märka att det är grönt. Sedan hade det luktat annorlunda. Nu borde ju den som rengjorde filtret redan nu märkt att spån och annat skit legat där.

 

Inte det värsta felet. Där var ju det företaget där en säkerhetskontrollant upptäckte att nödduschen hade varit kopplad till ett rör med saltsyra i 20 år. Ingen hade som tur behövt använda den.

Link to comment
Share on other sites

Min lärare lärde mig igallafall att ledningar och element inte är av koppar och samma amterial som dricksvattenledningar av just en anledning: Man ska inte dricka det.

 

 

Nja snarare så är det så att man kan använda andra material pga detta men de senaste 30 åren så har det till stor del använts koppar även här pga mycket smidigare att arbeta med, och iomed prisolrören så blev det också mycket bättre system utan onödiga skarvar. För 20 år sen började pex användas mer å mer av samma anledningar snabbare enklare smidigare å framför allt billigare. Men visst det finns flera VVSare som tycker att det som funkade på 30 talet ska vi inte ändra på.

 

 

Hade man kopplat in den i fjärrvärmen utan att märka av det så hade dels kaffet blivit grönt utav spårfärgen som finns i alla fjärrvärmeledningar. Den som rengör filtret borde då märka att det är grönt. Sedan hade det luktat annorlunda. Nu borde ju den som rengjorde filtret redan nu märkt att spån och annat skit legat där.

 

Hade man lyckats med detta så borde man faktiskt få en medalj. Inte nog med att det är mellan 60-130 grader det är ett jävla tryck i att med å inget som ska vara dragit inne i ett normalt rum.

 

Sen att radiator vattnet luktar skit det så sant som de är sagt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Min lärare lärde mig igallafall att ledningar och element inte är av koppar och samma amterial som dricksvattenledningar av just en anledning: Man ska inte dricka det.

 

Hade man kopplat in den i fjärrvärmen utan att märka av det så hade dels kaffet blivit grönt utav spårfärgen som finns i alla fjärrvärmeledningar. Den som rengör filtret borde då märka att det är grönt. Sedan hade det luktat annorlunda. Nu borde ju den som rengjorde filtret redan nu märkt att spån och annat skit legat där.

 

Inte det värsta felet. Där var ju det företaget där en säkerhetskontrollant upptäckte att nödduschen hade varit kopplad till ett rör med saltsyra i 20 år. Ingen hade som tur behövt använda den.

nu var de ju inte fjärvärme när kaffemaskinen sattes in och värmesystemet måste ha varit av när inkomlingen skett. Någon kanske vet när aktuel byggnad byggdes en gång. men den är säkert inte nybyggd eller byggd de tretio senaste åren.

Link to comment
Share on other sites

Ne var inte fjärrvärmen där när maskinen sattes in så kan omöjligen ha kopplat in den på fjärrvärmen heller. Nu när jag tittar tillbaka ser jag att det står här med :)

 

Men utan att vara någon läkare så kan jag säga att jag tror då inte nån behöver vara orolig för sin hälsa. Lär fortfarande vara mycket bättre än vad man kan hitta i normal svenskens gårdsbrunn

Link to comment
Share on other sites

Det talar väl mer om vilket pack alla kaffedrickare egentligen är.

Jag har länge hävdat att kaffedrickande är som rökande, ytterst få Röker/dricker kaffe och cigaretter eftersom det är gott, det är en social grejj och ett onödigt tvångsbeteende.

Kaffedrickare måste dricka kaffe, inte för att det är gott eller behövs men utan därför att de MÅSTE, sen att kaffet smakar avgrund verkar inte spela någon större roll, det är just det att man dricker kaffet som är det viktiga.

 

Jag tror mitt påstående är bevisat iom detta, har man gått och hällt i sig äckligt elementvattenkaffe i 2 år utan att undra vad aromen kommer ifrån så bevisar det att man inte värdesätter kaffet i sig utan just, det att man måste dricka.

 

Drogklassa kaffe och bura in alla kaffedrickare!!!

 

:rolleyes:

 

jag dricker också kaffe.

Link to comment
Share on other sites

Nu Chassi tycker jag att du går för långt i din generalisering av kaffedrickare! Givetvis har du fel i dina antaganden! Det du påstår gäller bara kaffedrickare på sydländska flottiljer där man är mindre nogräknade. I det Riktiga Norrland dricker vi bara kokkaffe med vatten ur närmaste jokk, aldrig med elementvatten, möjligtvis med eldvatten, men det är en helt annan sak.

 

//I

Link to comment
Share on other sites

Inte nog med att det är mellan 60-130 grader det är ett jävla tryck i att med å inget som ska vara dragit inne i ett normalt rum.

 

Man skickar inte ut fjärrvärmevattnet direkt ut i huset - det sitter en värmeväxlare mellan fjärrvärmesystemet och husets värmsystem...

 

"Normal" dimensioneringstemperatur för radiatorvatten är 60/45 och kaffevatten är ju varmare än 60 grader så kaffemaskinen har ju inte behövt värma vattnet så mycket = energibesparing :happy:

(kallvatten brukar hålla en temperatur på ca 8-10 grader)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...