Jump to content

Avfyra ett vapen bakåt vid rörelse framåt.

Chassi

Recommended Posts

Låter mycket luddigt men såhär är tanken.

Låt oss säga att man sitter bakpå ett flygplan och tittar ut ur en lucka, flygplanet flyger alltså i den riktning som jag har ryggen åt.

vi tänker oss att flygplanet flyger i 500m/s, jag avfyrar då en pistol/gevär motsv åt det motsatta hållet som flygplanet flyger åt, alltså bakåt åt det håll jag står vänd mot.
Kulan har en hastighet på max 500m/s, med tanke på att kulan och flygplanet flyger i samma hastighet så bör det enligt min teori bli så att kulan efter att ha blivit avfyrad helt enkelt mer eller mindre bara faller rakt ner?

:tveka:

Ja, i princip.

I varje fall om man antar ett par förutsättningar

1. Att luftmotståndet försummas

2. Att alla hastigheter är relastivt en fast punkt på marken (observationspunkt).

I det fallet kommer kommer följande att upplevas:

1. Kulan kommer från skyttens perspektiv att lämna geväret med en hastighet på 500 m/s

2. Kulan kommer från en observatör på markens perspektiv stå still (utöver att den faller nedåt) medan planet rör sig i 500 m/s från kulan

(Fenomenet kallas på fysiska relativa hastigheter)

Fast om det finns någon i kulans riktning som färdas i samma hastighet och riktning som du så blir han skjuten, precis som vanligt.

Från observatörspunkten ser det då ut som om kulan hänger stilla i luften och personen rammar den med 500m/s.

Edited by 32LvTropp

Exakt, det var just det jag funderade på att hastigheten kommer ju vara (upplevas) relativ beroende på ifrån vart, man upplever kulan.

Kulans faktiska hastighet om man nu kan mäta den ifrån en fast punkt på marken om nu alla teoretiska faktorer stämmer överens bör vara 0m/s.

Ja det stämmer, men som sagts tidigare, Einstein har fastlagt att alla rörelser är relativa (någon annan punkt).

Exempelvis, två bilar som kör bredvid varandra i samma hastighet står stilla i relation till varandra men rör sig i relation till vägbanan.

Precis, och det är väl därför måste man sikta bakom ett flygplan som flyger långsammare än du själv om man flyger på samma kurs eftersom målet rör sig bort från dig relativt sett. Med korrigering för vind för vind, kulbana etc naturligtvis. (om jag hajat fysiken rätt vill säga)

Ja det stämmer, men som sagts tidigare, Einstein har fastlagt att alla rörelser är relativa (någon annan punkt).

Exempelvis, två bilar som kör bredvid varandra i samma hastighet står stilla i relation till varandra men rör sig i relation till vägbanan.

Appappapp, nu blandar vi inte in Einstein i detta, det är helt andra relativa saker han petar i. 500m/s är ingalunda några relativistiska hastigheter. Det här är Newtonsk fysik :)

OK Newton då, jag är inte fysiker bara lite allmänt påläst.

Men om jag nu skall börjar blanda in tiden och ljushastigheter så påminner det mig om en bra SF bok jag läste en gång i tiden där mänskligheten i en framtid hade uppfunnit ett sätt att färdas i rymden i hastigheter som närmade sig ljusets och koloniserat delar av universum. Där stöter de på utomjordingar som gjort sammanlunda och krig utbryter. Pga tidsförskjutningen så tar det på jorden flera hundra år mellan slagen men bara veckor och månader för soldaterna. Vilket ställer till problem med anpassning, rekrytering osv. Jag minns tyvärr inte vad den heter, men jag skulle gärna läst den igen. :alien:

Googlade lite och hittade den, den skrevs 1974 och den "avlägsna framtiden" som det hela utspelar sig i är 1997 och framåt (jag läste den nog på sent 70-tal eller tidigt 80-tal). Den heter "Det eviga kriget" av Joe Haldeman, "The forever war" på utrikiska. http://en.wikipedia.org/wiki/The_Forever_War

Nu skall jag beställa boken och läsa om den, skall bli kul och se om den fortfarande är bra.

Edited by 32LvTropp

Sett från observatörspunkten så borde väl kulan se ut som om den färdades i planets riktning med 250m/s om det var det du menade, killen som blir skjuten blir fortfarande skjuten, vilken hastighet han träffar kulan med beror ju på vilka förutsättningar du ger honom i ditt nya scenario. Färdas han också i 750m/s så blir det ingen skillnad för honom.

Edited by 32LvTropp

frågeställningen fick mig att undra, vad händer om kulan fortfarande avfyras i 500m/s men flygplanet färdas säg 750m/s.

Det som händer är att du kommer att träffas av en kula i 250M/s som kommer ut genom slutstycket.... Dvs ett perfekt sätt att begå självmord.....

ELLER - så funkar det så här att även din bössa färdas i 750m/s vilket gör att kulan relativt dig färdas i 500m/s från dig. Tur för dig va?

Edited by martinator

frågeställningen fick mig att undra, vad händer om kulan fortfarande avfyras i 500m/s men flygplanet färdas säg 750m/s.

Det som händer är att du kommer att träffas av en kula i 250M/s som kommer ut genom slutstycket.... Dvs ett perfekt sätt att begå självmord.....

ELLER - så funkar det så här att även din bössa färdas i 750m/s vilket gör att kulan relativt dig färdas i 500m/s från dig. Tur för dig va?

Blir snarare det sistnämnda.

Resonemang:

Skytten rör sig 750 m/s mot en fast punkt på marken.

Kulan rör sig 500 m/s från gevärets mynning. Sett från den fasta punkten på marken kommer kulan ha hastigheten 750 - 500 m/s = 250 m/s

i samma riktning som flygplanet och skytten rör sig.

Då 750 m/s > 250 m/s kommer skytten inte att träffas av kulan. Denna kommer dock inte längre att upplevas som stillastående av en observatör

på marken, utan röra sig i flygplanets riktning med 250 m/s.

Blir snarare det sistnämnda.

Resonemang:

Skytten rör sig 750 m/s mot en fast punkt på marken.

Kulan rör sig 500 m/s från gevärets mynning. Sett från den fasta punkten på marken kommer kulan ha hastigheten 750 - 500 m/s = 250 m/s

i samma riktning som flygplanet och skytten rör sig.

Då 750 m/s > 250 m/s kommer skytten inte att träffas av kulan. Denna kommer dock inte längre att upplevas som stillastående av en observatör

på marken, utan röra sig i flygplanets riktning med 250 m/s.

Vilket var precis vad jag sade.

Är det möjligt för ett föremål, i det här fallet en avfyrad kula, att ha dubbla rörelser, alltså bakåt i sin riktning samt framåt?

i det fallet då kulan skulle ha haft 600m/s i hastighet samtidigt som planet flyger i 500m/s (eller tvärtom)

Dvs, kulan rör sig bakåt samtidigt som den rör sig framåt i 100m/s. (eller tvärtom)

Nej det lät konstigt, men tanken är klurig.

Det jag egentligen funderar över är hur energin i kulan beter sig efter avfrying.

:eeh::Malaj::rockon::tveka:

Ordet du letar efter är intertialsystem. Om vi bortser från allt annat och har två "plattformar", flygplanet och jorden så kan man förenklat säga att om flygplanet rör sig med 100 m/s jämfört jorden så skulle en observatör på jorden se flygplanet röra sig med 100m/s och en observatör ser jorden röra sig med 100m/s åt motsatt håll. Om en snubbe på jorden kastar en sten med 100 m/s i samma riktning som planet rör sig skulle den se ut att vara stilla, därmed kan ett föremål både stå still och röra sig.

Typ.

Ja fast då är det frågan om vi menar hur kulan verkligen beter sig eller hur det upplevs av betraktaren. Men i grund och botten handlar det ju om att motriktade krafter påverkar varandra och ger upphov till en rörelse i en tredje riktning.

Så svaret på frågan torde vara, ur betraktarnas ögon: ja. Rent fysiskt: nej.

om nu Planet flyger snabbare än kulans hastighet i motsatt riktning?

planet flyger i 700m/s och kulan har en hastighet av 500m/s?

Kulan bör väl lämna pipan pgra trycket som byggs upp i hylsan, men vad skulle hända, fastnar kulan i pipan eller flyger kulan ut för att sedan byta rörelseriktning?

om nu Planet flyger snabbare än kulans hastighet i motsatt riktning?

planet flyger i 700m/s och kulan har en hastighet av 500m/s?

Kulan bör väl lämna pipan pgra trycket som byggs upp i hylsan, men vad skulle hända, fastnar kulan i pipan eller flyger kulan ut för att sedan byta rörelseriktning?

Kulan flyger ju med 700m/s redan innan du skjuter så du bromsar upp kulan till en framåtriktad rörelse på 200m/s men från skyttens perspektiv så upplevs det på ungefär samma sätt som om du skjuter från stillastående.

• Like 1

Jag tror du inte hajjade riktigt Zimme.

Såhär tänkte jag, jag står fortfarande med ryggen vänd mot planets cockpit ( jag ser alltså bakåt ut ur aktern på planet).

Planet flyger i 700m/s det innebär ju alltså att vapnet i relation till jorden rör sig med en hastighet av 700m/s, kulan i loppet rör sig ju i relation till vapnet i en hastighet av 0m/s under tiden det inte avfyrats, men i relation till jorden så rör sig även kulan i 700m/s, eftersom kulan sitter i vapnet som jag håller i när jag står i planet som flyger i 700m/s (bakåt eftersom jag står vänd ifrån cockpit)

notera att jag skjuter ut ur planet genom en lucka ut i fria luften.

ungefär nu inser jag hur invecklat jag försöker få det till.

När kulan sen avfyras så kommer den ha en negativ hastighet i planets riktning, dvs -700m/s för att sedan accelerera upp till 500m/s i relation till vapnet/flygplanet men eftersom den började med minus -700 så kommer kulan vid max hastighet ha en hastighet av minus (-) 200m/s, MEN denna hastighet är då i relation till jorden och inte till flyglanet/vapnet eftersom m/s är en hastighet beroende av jorden?

Egentligen fattar jag, men egentligen inte, eller jo, jag förstår hur det skulle se ut om jag avfyrade vapnet eller om jag stod på marken i förhållande till kulan.

Nu ska jag nog sova och glömma det här tills imorgon och aldrig mer fundera över det :sleep:

Jag tror du inte hajjade riktigt Zimme.

Såhär tänkte jag, jag står fortfarande med ryggen vänd mot planets cockpit ( jag ser alltså bakåt ut ur aktern på planet).

Planet flyger i 700m/s det innebär ju alltså att vapnet i relation till jorden rör sig med en hastighet av 700m/s, kulan i loppet rör sig ju i relation till vapnet i en hastighet av 0m/s under tiden det inte avfyrats, men i relation till jorden så rör sig även kulan i 700m/s, eftersom kulan sitter i vapnet som jag håller i när jag står i planet som flyger i 700m/s (bakåt eftersom jag står vänd ifrån cockpit)

notera att jag skjuter ut ur planet genom en lucka ut i fria luften.

ungefär nu inser jag hur invecklat jag försöker få det till.

När kulan sen avfyras så kommer den ha en negativ hastighet i planets riktning, dvs -700m/s för att sedan accelerera upp till 500m/s i relation till vapnet/flygplanet men eftersom den började med minus -700 så kommer kulan vid max hastighet ha en hastighet av minus (-) 200m/s, MEN denna hastighet är då i relation till jorden och inte till flyglanet/vapnet eftersom m/s är en hastighet beroende av jorden?

Egentligen fattar jag, men egentligen inte, eller jo, jag förstår hur det skulle se ut om jag avfyrade vapnet eller om jag stod på marken i förhållande till kulan.

Nu ska jag nog sova och glömma det här tills imorgon och aldrig mer fundera över det :sleep:

Enklast är att du ber en kompis med en pickis köra i typ 100 medan nån på flaket kastar en sten bakåt så får du en bild av vad som händer.

Jag förstår vad som händer.

Rent hypotetiskt skulle jag om jag kastar stenen löst få stenen att landa på pickisen flak (igen) eftersom rörelseenergin jag ger stenen inte övervinner den energi den redan har i motsatt riktning, även om jag om bilen stått stilla kanske skulle ha kunnat kasta stenen mycket längre med samma kraft.

eller ??

Om mynningshastigheten är 500m/s så kommer kulan lämna mynningen med en hastighet av 500m/s relativt myningen, oavsett om mynningen rör sig med en hastighet av 800 m/s framåt, bakåt, höger eller vänster. Kulans referens är ju vapnet. Vapnets rörelse påverkar ju inte krutladdningens gasgeneration och gasernas expansion.

Om vapnet rör sig med 500 m/s framåt, och kulan rör sig med 500m/s framåt så blir den sammanlagda hastigheten 1000m/s, rör de sig åt diametralt motsatta håll blir summan 0m/s. Rör sig vapnet åt vänster med 500m/s kommer kulan röra sig diagonalt med roten ur (500m/s2 + 500m/s2) (pytagoras sats). Observera att det bara är hastigheten vid mynningen relaterat till en stationär punkt. Luftmotstånd och andra faktorer kommer sedan påverka kulan. Jag undrar t.ex hur kulbanan egentligen blir vid sidledes rörelse, hur mycket kulan påverkas av rotation.

Om kulor är svåra att tänka på, tänk er istället att kulan är en rymdfärja, och ni är ISS. ISS rör sig med ca 7700m/s relativt markytan, men googla fram en film som visar dockning så ser ni att även om det går svindlande snabbt relativt en observatör på marken, så är upplevelserna av hastighet något helt annat relativt rymdstationen. När rymdfärjan "backar" från stationen så rör den sig ju fortfarande med 7700m/s fast några få ynka m/s snabbare eller långsammare. Men på ISS upplever man det som att rymdfärjan backar relativt den stillastående rymdfärjan.

Edited by Erik_G

Jag förstår vad som händer.

Rent hypotetiskt skulle jag om jag kastar stenen löst få stenen att landa på pickisen flak (igen) eftersom rörelseenergin jag ger stenen inte övervinner den energi den redan har i motsatt riktning, även om jag om bilen stått stilla kanske skulle ha kunnat kasta stenen mycket längre med samma kraft.

eller ??

Nej

Allting är i förhållande till någonting annat.

En sten som kastas från en pickup kastas med samma hastighet från pickupen oavsett om den står still eller rör sig.

Det är bara i förhållande till omgivningen som stenens hastighet blir annorlunda, om pickisen står still så blir stenens hastigheten på flaket och utanför flaket densamma (i förhållande till fasta marken som någon står och observerar på), men om pickisen kör så får stenen samma hastighet som pickisen kör i minus hastigheten som du kastar med (om du kastar bakåt, kastar du framåt blir det plus).