Jump to content

Finland är svenskt - TV-serie


Recommended Posts

Tänkte ta och passa på att rekommendera en serie som man kunde vara intressant även för svenskar och som lett till en hel del polemik inom vissa kretsar här i Finland. I korthet handlar serien om hur Finland skulle sett ut utan svenkt inflytande (och även vice versa). Att Sverige faktiskt givit oss en hel del gott är inget som är särskilt PK att påminna folk om i vissa kretsar, speciellt sedan de nationalistiska och till viss del ganska anti-intellektuella Sannfinländarna blivit ett av de största partierna i riksdagen. Serien går till största delen på finska, men är textad till svenska både i TV och på nätet. Både finska och svenska forskare (bl.a. Dick Harryson) har intevjuats och ger sin syn på hur våra två länder har påverkat varandra.

 

Detta kanske inte till 100% är rätt forum, men valde ändå Filmsalen framom andra forum, eftersom man då och då tar upp vår gemensamma krigshistoria. Serien tar även upp sådana synpunkter som att Finland varit en del av Sverige över dubbelt så länge som Skåne, men att väldigt få i Sverige ens känner till att vi hört till samma land.

 

Serien kan som sagt ses på finska motsvarigheten till SVT Play (totalt 10 avsnitt):

 

 

1.Identitet. Många av den finländska identitetens symboler härstammar från tiden då vi hörde till Sverige. Är till exempel det finländska lejonet svenskt trots allt? Medverkar gör bl.a. författaren Miika Nousiainen. (Kan ses till 12.2.2013)

http://arenan.yle.fi/tv/1765055

 

2. Historia. Finland var en del av Sverige under 700 år. Den långa, gemensamma historien är förknippad med många vanföreställningar och missuppfattningar. Medverkar gör bl.a. historikern Teemu Keskisarja. (Kan ses till 19.2.2013)

http://arenan.yle.fi/tv/1771329

 

3. Kristendomen. Största delen av Finland föll under den västerländska kyrkans inflytande till följd av svenskarna och detta inflytande ses fortfarande i vår kultur. Medverkar gör bl.a. forskaren Christer Kuvaja. (Kan ses till 26.2.2013)

http://arenan.yle.fi/tv/1778627

 

4. Ekonomi. Exploaterade Sverige Finland under det gemensamma rikets tid? Och hur har Sverige påverkat näringslivet i Finland? Medverkar gör bl.a. forskaren Markku Kuisma. (Kan ses till 5.3.2013)

http://arenan.yle.fi/tv/1782904

 

5. Språk och skola. Det finska språket har minst 4000 ord med svenskt ursprung. Under det svenska väldets tid skapades grunden för folkbildningen och utbildningen i Finland. Forskaren Kaisa Häkkinen medverkar. (Kan ses till 12.3.2013)

http://arenan.yle.fi/tv/1789756

Link to comment
Share on other sites

Finland var kanske lite försummat under svenskt styre. Men inte exploaterat.

 

Anjalamännen som gjorde uppror 1788 mot Gustav III:s krig ville för sin del inte, som propagandan säger, "befria Finland från Sverige". Det var bara två av kuppmännen som ansåg det. Vidare må det vara sant att ryssarna satsade på Finland genom att t.ex bygga Helsingfors. Men Sverige byggde ju städer som Sveaborg (det var en hel stad) samt Fredrikshamn på 1700-talet.

 

Finska nationalister kan nog hedras, men visst är de smått svenskfientliga ibland. Som Sannfinländare och andra. Sverige och Finland har en ärevördig historia ihop som i alla fall jag lyfter på hatten för. Vi har gett varandra mycket. Som under vinterkriget 1939-40, då Sverige gav maximalt med hjälp. Finland vann kriget och Sverige bistod med på papperet lite, men den hjälp vi gav gjorde en enorm marginalnytta. Sveriges hjälp till Finland 1940, med allt vad den innebar, gör att det är lättare att se sig i spegeln och känna sig stolt som svensk.

Link to comment
Share on other sites

Det som stör mej enormt här i Finland är det att det tycks vara på modet att anse att Sverige ockuperade Finland.

 

Att folk kan vara så korkade att dom inte fattar att det inte fanns nåt "Finland" att ockupera när det begav sej nästan tusen år tillbaka. Här fanns bara ödemark med enskilda folkstammar här och där.

 

Fast jag har hört att man i skolan under historielektionerna inte längre undervisar om tiden då Sverige och nuvarande Finland var ett rike.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest Reqruit Hardhead

Jag som har rötter i båda länderna, har en ganska så delad uppfattning.

i min familj har båda sidorna av myntet förekommit, både det positiva och det negativa, och man har fått heta "hurri" några gånger, men det har väl vart skämtsamt oftast.

det finns släktingar som har haft svårt att acceptera att min familj flyttade hit 1964.

Ja, jag är en första generations invandrare enligt definition, men svensk medborgare sedan 18 års ålder.

jag bytte medborgarskap så fort detta var tillåtet.

samtidigt så bär jag på finska drag som jag nog aldrig blir av med, och som jag kanske inte vill bli av med heller, min SISU, arbetsamhet, och plikttrogenhet och lojalitet mot mitt hemland(Sverige).

Sisu kan väl översättas med en helsikes envishet, kämpaanda och målmedvetenhet för att nå det mål man föresatt sig att göra, eller fått i order att göra.

 

Finsk nationalism, och den utbredda rena främlingsfientligheten där bl.a. rent nazistiska hemsidor än idag är tillåtna, är jag dock ytterst tveksam till.

Jag känner ibland en viss rotlöshet, jag har många gånger svårt att se det meningslösa i att svenska män, ibland på fullt allvar, ses mer eller mindre som potentiella smygbögar och mesar bland finländare.

min egen subjektiva inställning är väl att svensken i gemen är mer positiv mot finländaren än tvärt om.

Åtskilliga finländare ser svenskar som pussies och mesar, och det finns dem som på öppet allvar kallar oss finlandssvenskar som landsförrädare och någon som förtjänar ett nackskott.

Jag har inte bott i Finland sedan jag varit litet småbarn, och inte varit i Finland på 20 år nu på längre besök.

nu räknar jag inte kryssningar dit där man går i land några timmar.

Jag känner inte igen mig i den bilden av finländaren som dessa individer uppvisar.

 

 

 

 

Det sker mycket där borta som knappast skulle uppskattas, som bl.a. direkta mord på flyktingar, mm.

 

Det har varit mycket modigt av YLE att våga ta tag i detta sprängstoff som det är i Finland, och det lär inte tystna på ett bra tag nu denna irritationen bland sannfinländare och andra som gärna drar sig åt politikens högerkanter.

Edited by Reqruit Hardhead
Link to comment
Share on other sites

"Jag känner ibland en viss rotlöshet, jag har många gånger svårt att se det meningslösa i att svenska män, ibland på fullt allvar, ses mer eller mindre som potentiella smygbögar och mesar bland finländare."

 

Jag har alltid varit förvånad över manliga finnars syn på svenska män. Vi kanske är lite mesiga ibland, men i Sverige så hade vi bara en kille som kallade sig "Jens of Sweden", medan finnarna har frambringat sådant som "Tom of Finland"; http://en.wikipedia.org/wiki/Tom_of_Finland, min värdegrund hindrar mig från att länka till någon annan av sidorna som dyker upp när man googlar denne sannfinländare med mer sisu än en hel ödemarkspatrull. ;-)

 

//I

Link to comment
Share on other sites

Guest Reqruit Hardhead

Den mannen levde under mordhot hela sitt liv.....

Killen var en jävel på att teckna men jag delar inte hans preferenser på en livspartner, men jag ser din poäng!

men med en skillnad, karln hade mer Sisu än halva manliga släktet i Finland.

att ha ballar nog att göra det han gjorde i Finland krävde ett jävla mod.

Man skall komma ihåg att när han var aktiv så gällde uppmaningsförbudet i Finland, vilket gjorde att det var föbjudet att upplysa om, homosexualitet, att hjälpa folk att leva öppet eller att understödja homoorganisationer ekonomiskt.

nära nog ett ett förbud att leva som homo i Finland, och det är än idag förenat med fara att leva öppet som homo i Finland.

Nordens garanterat mest homofoba land so far.

Edited by Reqruit Hardhead
Link to comment
Share on other sites

Jo, det är lustigt. Jag brukar dra den meningen när man träffar finska kollegor som börjar orera i baren eller i bastun. I baren är det inga problem, men i bastun kan det bli vääääldigt varmt om man är för styv i korken :)

 

//I

Link to comment
Share on other sites

Finsk nationalism, och den utbredda rena främlingsfientligheten där bl.a. rent nazistiska hemsidor än idag är tillåtna, är jag dock ytterst tveksam till.

Jag känner ibland en viss rotlöshet, jag har många gånger svårt att se det meningslösa i att svenska män, ibland på fullt allvar, ses mer eller mindre som potentiella smygbögar och mesar bland finländare.

min egen subjektiva inställning är väl att svensken i gemen är mer positiv mot finländaren än tvärt om.

Åtskilliga finländare ser svenskar som pussies och mesar, och det finns dem som på öppet allvar kallar oss finlandssvenskar som landsförrädare och någon som förtjänar ett nackskott.

Jag har inte bott i Finland sedan jag varit litet småbarn, och inte varit i Finland på 20 år nu på längre besök.

nu räknar jag inte kryssningar dit där man går i land några timmar.

Jag känner inte igen mig i den bilden av finländaren som dessa individer uppvisar.

 

 

 

Det sker mycket där borta som knappast skulle uppskattas, som bl.a. direkta mord på flyktingar, mm.

 

Det har varit mycket modigt av YLE att våga ta tag i detta sprängstoff som det är i Finland, och det lär inte tystna på ett bra tag nu denna irritationen bland sannfinländare och andra som gärna drar sig åt politikens högerkanter.

Näthat finns i alla länder.

 

Serien är ju närmast avsedd för att informera om sakförhållanden (fakta) som inte så ofta kommer fram. Att en liten aktiv internethetsargrupp sedan blåser upp saken är ju någonting som kvällstidningar tar upp för att höja på försäljningen.

 

 

 

Innehållet är inget sprängstoff, utan närmast fakta, vilket är svårt att godta för en liten minoritet gaphalsar och extremister.

 

Det är intressant att du vet så mycket om landet Finland, efter några kryssningar *sarkasm*

 

Mej veterligen var både Ausonius och Mangs verksamma i Sverige och vi torde inte ha motsvarigheter i Finland. I ett fall i förra februari , i Uleåborg, spekulerade man om rasistiskt motiv, då en kriminell man sköt en pizzeria anställd, men det förblev oklart, eftersom gärningsmannen hade tidigare våldsbakrgrund, hörde till en kriminell grupp, dvs. United Brotherhood, och hade inte tidigare riktat våldet mot invandrare, utan närmast på måfå. Sedan finns det fall där invandrare dödats av sin finska man, men det har tydligen varit familjevåld.

 

Du får nog motivera din expertåsikt. Själv uppfattar jag att Sverige har både mera integration och segregation än Finland.

 

 

Hela homodebatten ovan är något totalt ovidkommande. Det torde bara vara några få som tror på sådant trams. Att det kommer fram "i skämtsam ton" har att göra med att en del svenska män nog beter sig på sätt som ur skogsfinsk synvinkel verkar rätt feminint. Det gäller nog inte majoriteten, och det finns även finska män som uppträder lika.

 

"Sannfinnländare" ska vi kanske inte definiera här på forumet, eftersom jag har för mig att det råder ett förbud för att politikera här. Det torde gälla även utländska politiska partier, så länge diskussionen inte gäller militära ärenden.

 

 

-------------

 

 

Själv tycker jag att serien är bra och har lyckats hålla sig till fakta. Samtidigt förfärar jag mig över de som intervjuats på gatan. De är totalt ovetande om grundläggande fakta.

 

Textning till svenska finns alltså på Arenan (motsv. SVT Play).

Edited by adam7
Link to comment
Share on other sites

Nationalism, absolut det största internationella kommande hotet just nu. Det poppar upp lite överallt just nu och jag tror att det kommer leda till konflikter lite överallt..

 

 

Sedan Tom of Finland är väl det mest maskulina som finns? Mycket muskler, hår på bröstet, uniformer och enorma organ. Allt som en riktig man skall ha.

Vad som är extra manligt är ju sedan att de valde bort den kvinnliga delen för att hålla den manliga linjen extra ren från kvinnligt förfall ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för länkarna, mycket intressant och mycket välgjord serie.

 

 

Den sak som oroar mig mest med den politiska situationen i Finland är talet om att svenska inte skall ha status som officiellt språk i Finland. Om denna åsikt skulle spridas och kanske innebära att svenska inte skall läras ut i skolan och de svenskpråkiga som lever i Finland idag inte har rätt till sitt språk framledes så vore det mycket olyckligt. Jag skulle för övrigt ljuga om jag inte erkännde att ställd inför ett sådant faktum så skulle jag bli upprörd och arg.

Link to comment
Share on other sites

Nationalism, absolut det största internationella kommande hotet just nu. Det poppar upp lite överallt just nu och jag tror att det kommer leda till konflikter lite överallt..

 

 

Sedan Tom of Finland är väl det mest maskulina som finns? Mycket muskler, hår på bröstet, uniformer och enorma organ. Allt som en riktig man skall ha.

Vad som är extra manligt är ju sedan att de valde bort den kvinnliga delen för att hålla den manliga linjen extra ren från kvinnligt förfall ;)

 

Jag är övertygad om att det bästa sättet att hantera nationalism är att fokusera på vad den egna kulturen är bra på och inte varför andra skulle vara kassa.

 

Det här med sexuell identitet är bra märkligt, vi har en otrolig sexualisering av samhället inklusive skönhetstävlingar med bh på flickebarn men de offentliga statyer med nakna, kurviga och attraktiva kvinnor som en prydare generation satte upp skulle knappast accepteras i dag. Tom of Finland förefaller på egen hand ha infört muskelbögen genom att vara bra på att teckna, har jag förstått det rätt var den allmänna fördomen om bögar före Tom den feminina fjollbögen, det är ett PR-mässigt otroligt livsverk. Det finns en poäng med att tala väl om det man uppskattar.

 

Missade tyvärr första avsnittet med en dag, men resten var intressanta. Ännu en viktig del av Sveriges historia som jag INTE lärde mig i skolan.

 

Även jag har viss besvikelse över skolan som jag gick i, tyvärr vet jag väldigt lite om dagens skolor och vad som lärs ut i dem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Avsnitt sex har laddats upp på Yle Arena:

 

Lag och demokrati. Den finländska demokratins rötter ligger djupt i den svenska tiden: finländarna hade rätt att delta i det svenska kungavalet redan vid Mora sten. Medverkar gör bl.a. historikern Teemu Keskisarja. (Kan ses till 19.3.2013)

http://arenan.yle.fi/tv/1799072

Link to comment
Share on other sites

Tack TS för länkarna!

 

Intressant tv-serie som belyser det historiska skeendet med en gemensam historia som svensken likväl som finländaren i gemen bör veta mer om. Historia är, och ska kanske heller inte vara, ett lättdiskuterat ämne. Det finns alltid nya infallsvinklar att belysa och beskriva. Det finns dessutom alltid olika sidor av samma mynt.

 

Okunskapen är lika stor i Finland som i Sverige, men jag upplever att man i Finland har en större beröringsskräck inför att diskutera de sju gemensamma sekler som har format mycket av dagens nationer. Jag upplever att man i finland inte riktigt VILL se den gemensamma historien riktigt som den var. Jag bör nämna att jag själv har släkt i Finland!

 

Det vi i Sverige lätt glömmer är att rikets delning i början av artonhundratalet inte bara bidrog til att forma det land vi idag känner som Finand, utan dessutom egentligen födde ett i stora avseenden nytt Sverige.

Edited by Airboy80
Link to comment
Share on other sites

@Airboy80

 

Vem eller vilka är "man"? Ser ut som särskilt svenskar med släkt i Finlan är färdiga att undervisa om förhållanden i Finland, som de högst har andrahandsuppgifter om.

 

Ja visst finns det okunskap och politiska (närmast toknationalister) motiv i åsikter om den gemensamma historien, men om du vill undervisa om förhållanden i dagens Finland får du nog gå på något noggrannare än "man".

 

Generellt vet man nog mera om Sverige och den gemensamma historien i Finland än i Sverige, även om kunskapsnivån ofta är låg. I Finland vet varje bondläpp att "Finland hört till Sverige", medan det att Finland och Sverige varit del av samma land ser ut att vara en nyhet för en del svenskar.

 

Intressant är att man i Finland, på svenska, kallar den gemensamma perioden "svenska tiden", men på finska "Ruotsin vallan aika", dvs. "Sveriges väldes tid", vilket i mina öron låter som en beskrivning direkt ur fennomanhistorikernas ordbok.

Link to comment
Share on other sites

Som två EU- och icke NATO-nationer med AAA kreditrating kanske vi borde slå våra påsar ihop igen? :) Eller tja.. Mer av karaktären att Finland kommer hem igen.. ;)

Sverige skulle verkligen behöva finska influenser. Vi har gått vilse i vår överdemokratiserade rosa moln verklighet som vi dröm-lever för tillfället. Finland skulle väga upp denna styggelse. Sveriges fortfarande stora och driftiga industri passar faktiskt bättre ihop med den finska synen på livet och världen än den marijuana dröm av gulle-gull som har blivit sveriges officiella syn på verkligheten.

 

 

Finland var svenskt. Och oj vad vi skulle behöva Finland idag för att inte om hundra år vara något fullständigt meningslöst som land. Bortkollrade av vår egen bekvämlighet. Vi är ett industriland och fortfarande med mer industri och export än resten av nordens länder tillsammans. Men vår kvasi-miljö-godhet-moral förvirring gör att vi istort sett frivilligt lägger ned oss själva som producerande land och satsar på tyckande och kultur istället. Vi behöver Finland, vi behöver Finlands folk för att få rätt fokus på vad en stat skall göra och vara till för. Vi behöver inte Sverige, vi behöver inte Finland. Vi borde starta Norden istället.

Edited by Pal
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De två sista programmen har visats och laddats upp på Yle Arenan:

 

9/10. Hur ser Finland ut? Sveriges inflytande på Finlands visuella kultur är stor, allt från kyrkoarkitektur och herrgårdar till kläder. Medverkar gör skådespelaren Maria Sid och modeexperten Leena Sarvi. Visas till 9.4.2013

http://arenan.yle.fi/tv/1821476

 

10/10. Sverige-traumat och framtiden. Varför kan svenskarna heja på Finland i ishockey, medan finländarna tycker att en förlust för Sverige mot vem som helst är en seger för Finland? Medv. författaren Miika Nousiainen. Visas till 16.4.2013

http://arenan.yle.fi/tv/1828725

Link to comment
Share on other sites

Programserien väcker heta känslor. Juhani Seppänen, programledaren, har fått mordhot mot sej själv och familjen.

 

Diskussionsforumet på Yle.fi är full av insändare som öser galla över programmet och programmets finansiärer dvs diverse finlandssvenska fonder o dyl.

 

Och beskyller programmet för att vara Svenska Folkpartiets propaganda för "tvångsvenskan" i skolorna.

Link to comment
Share on other sites

Tycker eftersmaken blir lite dålig om det nu är diverse finlandsvenska grupperingar och individer som står bakom produktionen.

Det hade känts renare om det varit Yle själva som finansierat serien.

Man kan inte ha åsikter på vem som producerar, det kan man väl aldrig ha om man inte först har vettiga synpunkter på det som presenteras. Givetvis är det att förvänta att ett epos om bagerier görs av personer som är bagare. Att därmed förutsätta att de inte säger sanningen är den värsta sortens främlingsfientlighet. Vilka fakta är det som du vänder dig emot?

Link to comment
Share on other sites

De två sista programmen har visats och laddats upp på Yle Arenan:

 

9/10. Hur ser Finland ut? Sveriges inflytande på Finlands visuella kultur är stor, allt från kyrkoarkitektur och herrgårdar till kläder. Medverkar gör skådespelaren Maria Sid och modeexperten Leena Sarvi. Visas till 9.4.2013

http://arenan.yle.fi/tv/1821476

 

10/10. Sverige-traumat och framtiden. Varför kan svenskarna heja på Finland i ishockey, medan finländarna tycker att en förlust för Sverige mot vem som helst är en seger för Finland? Medv. författaren Miika Nousiainen. Visas till 16.4.2013

http://arenan.yle.fi/tv/1828725

De är jätteintressanta. Men, bägge två hängde sig runt 16 och 19 minuter. Hände det bara mig?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...