Jump to content

Artikel om GMU, GMU motsvarar 5 mån vpl.


Recommended Posts

http://www.metro.se/nyheter/har-tranar-125-unga-i-ett-frivilligt-lumpen/EVHmbg!IpLHyGdN0GOqA/

 

 

 

90 dagar. Den 90 dagar långa grundutbildningen GMU motsvarar fem månaders värnplikt.

 

Är det sagt så eller har reportern gjort en felvinkling?

I det fallet så vore det ju kanon, höj GMUn till 5 månader så hinner man med ett helt utbildningsår.

 

 

Link to comment
Share on other sites

http://www.metro.se/nyheter/har-tranar-125-unga-i-ett-frivilligt-lumpen/EVHmbg!IpLHyGdN0GOqA/

 

 

 

90 dagar. Den 90 dagar långa grundutbildningen GMU motsvarar fem månaders värnplikt.

 

Är det sagt så eller har reportern gjort en felvinkling?

 

I det fallet så vore det ju kanon, höj GMUn till 5 månader så hinner man med ett helt utbildningsår.

 

Detta låter ju skumt! :eeh:

 

Det skulle ju betyda att reportern tycker att 3 månader GMU är nästan dubbelt så effektiv som 3 månader av lumpen var.... Det tvivlar jag starkt på.

 

Eller så har reportern helt enkelt skrivit fel :P

Link to comment
Share on other sites

Det kanske är så att befälen har effektiviserat och lyckat trycka in mer info och övningstid under en kortare tid. Dock så är jag suspekt till detta påstående.

Effektiviseringar i all ära, men jag håller med Yohn.

Det "gamla och dåliga" värnpliktsförsvaret var ju inte kass i den bemärkelsen att man slösade i onödan med utbildningstiden.

Jag tror nog att de flesta av oss som gjorde lumpen på den gamla, onda tiden kan intyga att man inte direkt satt på arslet och slöade bort tiden under de första tio veckornas grundutbildning (GU).

Allting kan naturligtvis effektiviseras men jag har svårt att tänka mig att man enbart genom rationalisering helt plötsligt kan klämma in fem månaders kunskap i en ram på tre månader. Givet omsättningstakten på officerare så borde rimligen en (hel) del av de officerare som i dagsläget utbildar GMU-plutonerna, även ha varit med och utbildat värnpliktsplutonerna under dessas GU.

Link to comment
Share on other sites

Struntsnack. Bara att ta och titta på utbildningsplanen för GMU, slutmålen för strid är att kunna försvara objekt inom grupps ram, förflytta sig i patrull och kunna strida i stridspar. Jämför det med hur långt ni hade kommit i stridsutbildningen efter fem månaders värnplikt, samt vad ni lärt er i övrigt så som sjukvård och samband.

 

Mängden tjänst under GMU, dvs endast två kvällstjänster (till kl 22) i veckan, 4 helgtjänster och 16 fältdygn totalt (vi hade avklarat 16 fältdygn efter 4,5 vecka), är bra mycket lägre vad vi värnpliktiga upplevde under våra tre första månader. Men säg då att det är fem månader som ska läras ut på på tre månader, med en tjänstemängd under dessa tre månader som understiger vad värnpliktiga hade. Resultatet av detta måste bli en intensivkurs utan dess like, där rekryterna alltså övar varje moment bra mycket kortare tid än vad värnpliktiga gjorde vilket borde avslöja något om kvaliteten på en GMU-rekryt efter tre månader jämfört med en värnpliktig efter fem månader.

 

Utöver det så har du hela tänket att "detta är framtida kollegor, så var inte elaka mot dom". Enligt mina vänner som har varit instruktörer på GMU-utbildningar är disciplin, stress, ovetskapen, uthållighetsövningar mm bra mycket lägre/färre än under vpl-tiden. Vet om en instruktör som blev anmäld av en rekryt (!!) och fick enskilt samtal med regementschefen efter att ha kört lite tidspassningsövningar med gänget efter att de hade missat en tid. Detta gör att jag tror att tre månaders GMU motsvarar en mycket kort tids värnplikt vad det gäller att skapa soldater och inte bara utbilda.

 

Så nej, jag har mycket, mycket svårt att tro att GMU motsvarar 5 månaders värnplikt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Struntsnack. Bara att ta och titta på utbildningsplanen för GMU, slutmålen för strid är att kunna försvara objekt inom grupps ram, förflytta sig i patrull och kunna strida i stridspar. Jämför det med hur långt ni hade kommit i stridsutbildningen efter fem månaders värnplikt, samt vad ni lärt er i övrigt så som sjukvård och samband.

 

Mängden tjänst under GMU, dvs endast två kvällstjänster (till kl 22) i veckan, 4 helgtjänster och 16 fältdygn totalt (vi hade avklarat 16 fältdygn efter 4,5 vecka), är bra mycket lägre vad vi värnpliktiga upplevde under våra tre första månader. Men säg då att det är fem månader som ska läras ut på på tre månader, med en tjänstemängd under dessa tre månader som understiger vad värnpliktiga hade. Resultatet av detta måste bli en intensivkurs utan dess like, där rekryterna alltså övar varje moment bra mycket kortare tid än vad värnpliktiga gjorde vilket borde avslöja något om kvaliteten på en GMU-rekryt efter tre månader jämfört med en värnpliktig efter fem månader.

 

Utöver det så har du hela tänket att "detta är framtida kollegor, så var inte elaka mot dom". Enligt mina vänner som har varit instruktörer på GMU-utbildningar är disciplin, stress, ovetskapen, uthållighetsövningar mm bra mycket lägre/färre än under vpl-tiden. Vet om en instruktör som blev anmäld av en rekryt (!!) och fick enskilt samtal med regementschefen efter att ha kört lite tidspassningsövningar med gänget efter att de hade missat en tid. Detta gör att jag tror att tre månaders GMU motsvarar en mycket kort tids värnplikt vad det gäller att skapa soldater och inte bara utbilda.

 

Så nej, jag har mycket, mycket svårt att tro att GMU motsvarar 5 månaders värnplikt.

 

Lol, tror jag vet vem du menar givet att personen för tillfället är tjänstgörande på KJ och det inträffat på Amf1. Vilket år skedde det? Och om det är samma person (som är en gedigen instruktör och jävligt schysst, personligt tillmötesgående mot rekryter när de passar tider eller gör något bra) så är det fan sjukt.

 

 

Angående att hinna 5 månader på 3 så lär det inte vara sant. Skulle kunna köpa att det är lika effektivt möjligtvis. Fast betydligt mycket lägre stress, helhetsbelastning etc.

Link to comment
Share on other sites

GMU har ett mycket kompakt schema, understundom mer kompakt än under både min GU och senare. Det motsvarar dock INTE fem månaders utbildning. Men de klämmer in mycket under den korta tiden.

 

Utbildningsplanen är en sak, verkligheten en annan.

Link to comment
Share on other sites

Utan att vara nedvärderande på något vis, minns jag att "gulbrickorna" på Rindö någon gång på 90-talet hade s.k."komprimerad AMU", dvs grönutbildning i 3 veckor istf våra 12 (om jag minns rätt, det är lite dimmigt..).

 

Skillnaden i busken var...märkbar.

 

Så min uppfattning om "komprimerad utbildning" är rätt färgad av det, och jag har svårt att tro att något har magiskt förändrats sedan dess.

Link to comment
Share on other sites

Blås nu inte upp en mening i en generell reporters artikel till något större än det är.

 

Min gissning är att hon frågat någon hur denna GMU-utbildning korrellerar med tidigare vpl-utbildning. Så har någon ur personalen slängt ur sig detta 5 månaders påstående för att lite skandera. Och därefter tar denna okunniga journalist detta som ett axiom och ger en faktaruta åt uttalandet.

Link to comment
Share on other sites

Det där uttalandet är bara skräp.

 

Av alla GMU'are som huserat i vår kassern, och alla som genomfört FSU, Fortsatt SoldatUtbildning, för att sedan ta anställning hos oss är det försvinnande få som faktiskt når upp till motsvarande nivå som under den gamla tiden. Självklart finns det guldkorn, men deras förmågor är inte kopplade till utbildning, utan till personen i sig.

 

Mina 5 öre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Struntsnack. Bara att ta och titta på utbildningsplanen för GMU, slutmålen för strid är att kunna försvara objekt inom grupps ram, förflytta sig i patrull och kunna strida i stridspar. Jämför det med hur långt ni hade kommit i stridsutbildningen efter fem månaders värnplikt, samt vad ni lärt er i övrigt så som sjukvård och samband.

 

Mängden tjänst under GMU, dvs endast två kvällstjänster (till kl 22) i veckan, 4 helgtjänster och 16 fältdygn totalt (vi hade avklarat 16 fältdygn efter 4,5 vecka), är bra mycket lägre vad vi värnpliktiga upplevde under våra tre första månader

 

Så nej, jag har mycket, mycket svårt att tro att GMU motsvarar 5 månaders värnplikt.

 

LOL.

 

Vi sover nästan inte överhuvudtaget på K3. Vi snittar 3-4timmars sömn per natt. Har hänt tre gånger på två veckor att vi fått under 1 och en halv timmes sömn. Utbildning hela dagarna, nästan ingen fritid överhuvudtaget, fullt tempo hela tiden. Vi har haft 7 avhopp på dessa två veckor jag legat inne bara på min pluton. En annan pluton har haft 12 som åkt hem. Det är lite besynnerligt.

 

Våra befäl har ambitionen att vi skall bli "Sveriges bästa rekryter". Detta utförs genom att vi först får sova när tid till detta blir över.

 

P.S. Vi har 5 helgtjänster, inte 4.

Vi har också redan haft vår första fältvecka om 4 dygn, så tror knappast att det endast blir 16 fältdygn totalt för vår del i vilket fall.

 

Kan passa på att tillägga att skv. chef har uttalad ambition att vi ska hinna med det som man gjorde under 6månader vpl under 3 månader. Det där med kvällstjänst löser man dessutom jätte enkelt på pappret genom att ge oss "läxor" så att vi ändå måste stanna uppe och fippla till klockan 22-24.

 

En sak kan ni vara säkra på i alla fall, GMU på K3 är ingen räkmacka.

Edited by Julemand
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Struntsnack. Bara att ta och titta på utbildningsplanen för GMU, slutmålen för strid är att kunna försvara objekt inom grupps ram, förflytta sig i patrull och kunna strida i stridspar. Jämför det med hur långt ni hade kommit i stridsutbildningen efter fem månaders värnplikt, samt vad ni lärt er i övrigt så som sjukvård och samband.

 

Mängden tjänst under GMU, dvs endast två kvällstjänster (till kl 22) i veckan, 4 helgtjänster och 16 fältdygn totalt (vi hade avklarat 16 fältdygn efter 4,5 vecka), är bra mycket lägre vad vi värnpliktiga upplevde under våra tre första månader

 

Så nej, jag har mycket, mycket svårt att tro att GMU motsvarar 5 månaders värnplikt.

LOL.

 

Vi sover nästan inte överhuvudtaget på K3. Vi snittar 3-4timmars sömn per natt. Har hänt tre gånger på två veckor att vi fått under 1 och en halv timmes sömn. Utbildning hela dagarna, nästan ingen fritid överhuvudtaget, fullt tempo hela tiden. Vi har haft 7 avhopp på dessa två veckor jag legat inne bara på min pluton. En annan pluton har haft 12 som åkt hem. Det är lite besynnerligt.

 

Våra befäl har ambitionen att vi skall bli "Sveriges bästa rekryter". Detta utförs genom att vi först får sova när tid till detta blir över.

 

P.S. Vi har 5 helgtjänster, inte 4.

Vi har också redan haft vår första fältvecka om 4 dygn, så tror knappast att det endast blir 16 fältdygn totalt för vår del i vilket fall.

 

Kan passa på att tillägga att skv. chef har uttalad ambition att vi ska hinna med det som man gjorde under 6månader vpl under 3 månader. Det där med kvällstjänst löser man dessutom jätte enkelt på pappret genom att ge oss "läxor" så att vi ändå måste stanna uppe och fippla till klockan 22-24.

 

En sak kan ni vara säkra på i alla fall, GMU på K3 är ingen räkmacka.

Så ni går alltså upp vid 3-4 på morgonen allt som oftast? Med tanke på att ni "snittar 3-4 timmars sömn per natt" och "stannar uppe och fippla till klockan 22-24".

Och jag kan ju lova att många värnpliktiga hade det minst lika "jävligt" med sömn osv under en stor del av GSU'n.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det man lär tänka på när man jämför GMU med värnplikt är att GMU:n är likriktad över hela Försvarsmakten. Det inkluderar flottan, flyget och armén. Under värnpliktstiden tror jag gröntjänsten varierade mer beroende på förband och försvarsgren. Jämför man då GMU med gröntjänsten i stort under värnpliktstiden så tror jag att man numera generellt sett klämmer in mera under de första tre månaderna. Det innebär att för vissa förband så ger GMU mer än vad 5 månader gav under vpl. Kanske går man igenom saker under GMU som inte hanns med under en hel värnplikt ibland. Däremot innebär GMU en försämring för andra, som skytte och jägare. Värnplikt är ju ett väldigt brett begrepp, och jag tror många jämför GMU med sin egen värnplikt och inte med värnplikten i stort.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det man lär tänka på när man jämför GMU med värnplikt är att GMU:n är likriktad över hela Försvarsmakten. Det inkluderar flottan, flyget och armén. Under värnpliktstiden tror jag gröntjänsten varierade mer beroende på förband och försvarsgren. Jämför man då GMU med gröntjänsten i stort under värnpliktstiden så tror jag att man numera generellt sett klämmer in mera under de första tre månaderna. Det innebär att för vissa förband så ger GMU mer än vad 5 månader gav under vpl. Kanske går man igenom saker under GMU som inte hanns med under en hel värnplikt ibland. Däremot innebär GMU en försämring för andra, som skytte och jägare. Värnplikt är ju ett väldigt brett begrepp, och jag tror många jämför GMU med sin egen värnplikt och inte med värnplikten i stort.

 

Absolut, självklart fanns det några värnpliktstjänster som under hela sin värnplikt inte lärde sig mer strid än vad man lär sig under GMUn. Däremot så var värnplikten i stort en annan sak, där man lärde sig mer strid under de första månaderna än vad man lärde sig under GMU.

När jag tittar på utbildningsplanen för GMU så ser jag tre huvudmål, ett av dem är strid, ett är någon typ av större förståelse för uppgiften (försvarsmaktens syfte och säkerhetspolitik) och den andra är om lagar, regler, värdegrund och arbetsmiljö. Dom två senaste kan jag erkänna att det inte lades så mycket vikt på under min värnplikt i alla fall, vilket säkert stämmer med andras upplevelser om deras värnplikt. Så på dom punkterna kan säkert GMUarna vara bättre efter tre månader än vad värnpliktiga var vid tre månader. Men i strid och i skogen, dvs soldatmässighet, så har jag mycket svårt att tro att GMUarna skulle vara lika bra som värnpliktiga efter tre månader. Denna tro delas även av de jag känner som har varit instruktörer under GMU, som ser på det hela från utsidan med militära ögon istället för rekrytögon.

Link to comment
Share on other sites

Vi sover nästan inte överhuvudtaget på K3. Vi snittar 3-4timmars sömn per natt. Har hänt tre gånger på två veckor att vi fått under 1 och en halv timmes sömn. Utbildning hela dagarna, nästan ingen fritid överhuvudtaget, fullt tempo hela tiden. Vi har haft 7 avhopp på dessa två veckor jag legat inne bara på min pluton. En annan pluton har haft 12 som åkt hem. Det är lite besynnerligt.

 

Våra befäl har ambitionen att vi skall bli "Sveriges bästa rekryter". Detta utförs genom att vi först får sova när tid till detta blir över.

 

P.S. Vi har 5 helgtjänster, inte 4.

Vi har också redan haft vår första fältvecka om 4 dygn, så tror knappast att det endast blir 16 fältdygn totalt för vår del i vilket fall.

 

Kan passa på att tillägga att skv. chef har uttalad ambition att vi ska hinna med det som man gjorde under 6månader vpl under 3 månader. Det där med kvällstjänst löser man dessutom jätte enkelt på pappret genom att ge oss "läxor" så att vi ändå måste stanna uppe och fippla till klockan 22-24.

 

En sak kan ni vara säkra på i alla fall, GMU på K3 är ingen räkmacka.

Nu är jag bara en vanlig enkel besserwisser, men jag känner mig lite tveksam till det här pedagogiska upplägget.

 

Antalet avhopp kanske kan vara en fingervisning om att nåt inte stämmer? Avhopp beror naturligtvis på många olika saker, men jag tycker nog att det är väldigt många avhopp?

Link to comment
Share on other sites

 

 

Struntsnack. Bara att ta och titta på utbildningsplanen för GMU, slutmålen för strid är att kunna försvara objekt inom grupps ram, förflytta sig i patrull och kunna strida i stridspar. Jämför det med hur långt ni hade kommit i stridsutbildningen efter fem månaders värnplikt, samt vad ni lärt er i övrigt så som sjukvård och samband.

 

Mängden tjänst under GMU, dvs endast två kvällstjänster (till kl 22) i veckan, 4 helgtjänster och 16 fältdygn totalt (vi hade avklarat 16 fältdygn efter 4,5 vecka), är bra mycket lägre vad vi värnpliktiga upplevde under våra tre första månader

 

Så nej, jag har mycket, mycket svårt att tro att GMU motsvarar 5 månaders värnplikt.

LOL.

 

Vi sover nästan inte överhuvudtaget på K3. Vi snittar 3-4timmars sömn per natt. Har hänt tre gånger på två veckor att vi fått under 1 och en halv timmes sömn. Utbildning hela dagarna, nästan ingen fritid överhuvudtaget, fullt tempo hela tiden. Vi har haft 7 avhopp på dessa två veckor jag legat inne bara på min pluton. En annan pluton har haft 12 som åkt hem. Det är lite besynnerligt.

 

Våra befäl har ambitionen att vi skall bli "Sveriges bästa rekryter". Detta utförs genom att vi först får sova när tid till detta blir över.

 

P.S. Vi har 5 helgtjänster, inte 4.

Vi har också redan haft vår första fältvecka om 4 dygn, så tror knappast att det endast blir 16 fältdygn totalt för vår del i vilket fall.

 

Kan passa på att tillägga att skv. chef har uttalad ambition att vi ska hinna med det som man gjorde under 6månader vpl under 3 månader. Det där med kvällstjänst löser man dessutom jätte enkelt på pappret genom att ge oss "läxor" så att vi ändå måste stanna uppe och fippla till klockan 22-24.

 

En sak kan ni vara säkra på i alla fall, GMU på K3 är ingen räkmacka.

Så ni går alltså upp vid 3-4 på morgonen allt som oftast? Med tanke på att ni "snittar 3-4 timmars sömn per natt" och "stannar uppe och fippla till klockan 22-24".

Och jag kan ju lova att många värnpliktiga hade det minst lika "jävligt" med sömn osv under en stor del av GSU'n.

Du förstår att det var en referens till de gånger vi faktiskt inte har övervakad aktivitet efter kl 22 :)? Reveljen går som regel kl. 05.30. Det är sällan någon i min pluton kommer i säng innan klockan 24. Vissa av de övriga plutonerna verkar dock - periodvis - ha det lite bättre med sömnen, så inte ens inom förbandet är det helt identiskt, detta sträcker sig även till diverse utbildningsförfaranden etc.

 

Soldatmässigheten har väl alltid varit styrd av vilken tjänst du som värnpliktig utbildade dig mot. Dvs. så är det mycket möjligt att diverse jägarförband redan efter en och en halv månad hade mer erfarenhet i fält än GMUare efter 3. Sedan verkar ju som sagt de lokala variationerna vara mycket påtagliga beroende på var och vem som utbildar.

 

Axial: Vi är en del som är lite skeptiska till upplägget med grund mot att man skrämmer bort personer som kunde gjort en god tjänst i mindre ansträngande tjänster exempelvis. Men det är trots allt inte oss förunnat att ifrågasätta i detta skede.

Edited by Julemand
Link to comment
Share on other sites

Känner att jag måste förtydliga mitt tyckande och tänkande lite grann, det är inte meningen att göra någon förbannad:

 

Det jag säger är absolut INTE kritik mot de som gör GMU. Jag är faktiskt väldigt glad för att folk visar ett intresse för försvarsmakten, och det gör mig lite stolt att ni alla söker, kämpar för mönstring, vill ha information, tar för er och tillslut kommer in och kör igenom GMUn. Det är jag mycket glad för och det bådar gott för försvarsmakten i dessa tider att det finns så motiverade personer som söker. Som en parantes tror jag dessutom att ni som söker skulle klara av, tåla och tycka om en "jävligare" utbildning.

 

Det jag vänder mig emot, som jag hoppas att mina inlägg här har visat, är systemet som FM nu har tagit i bruk. Där man till exempel kan söka till officer direkt efter GMU, det tycker jag är helt sjuk. Jag tycker att man skulle kunna göra detta mycket bättre, med en GMU som är längre och som inte är frivillig när du väl har hoppat på (skulle också minska avhoppen) och som utmanar rekryterna på ett annat sätt än dagens GMU.

 

Men sen är jag också en gammal invasionsförsvars- och värnpliktskramare. Så jag lever i en annan tid ;)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Att man kan söka till officer direkt efter GMU är mycket, mycket lustigt. Jag tillsammans med de kamrater jag pratat med delar uppfattningen om att GMU är en språngbräda till anställning som soldat/sjöman (inte hört någon som vill bli sjöman av de som gör GMU på K3, men det kanske inte är så konstigt!). Det är oroväckande att personer som har så pass lite erfarenhet kan komma att utbilda morgondagens soldater, det kan ju enkelt leda till att man fattar beslut om saker man inte det fullo förstår.

 

På ett sätt tycker jag GMU är bra i det att man kan söka till andra soldatbefattningar om man tröttnar/upptäcker att nuvarande inriktning inte är tillfredsställande, men man måste förstå att GMU är GMU. Sedan att den är intensiv och inte alls så mycket av en cakewalk som vissa gamla beväringar verkar tro är en annan sak!

Link to comment
Share on other sites

Absolut, självklart fanns det några värnpliktstjänster som under hela sin värnplikt inte lärde sig mer strid än vad man lär sig under GMUn. Däremot så var värnplikten i stort en annan sak, där man lärde sig mer strid under de första månaderna än vad man lärde sig under GMU.

När jag tittar på utbildningsplanen för GMU så ser jag tre huvudmål, ett av dem är strid, ett är någon typ av större förståelse för uppgiften (försvarsmaktens syfte och säkerhetspolitik) och den andra är om lagar, regler, värdegrund och arbetsmiljö. Dom två senaste kan jag erkänna att det inte lades så mycket vikt på under min värnplikt i alla fall, vilket säkert stämmer med andras upplevelser om deras värnplikt. Så på dom punkterna kan säkert GMUarna vara bättre efter tre månader än vad värnpliktiga var vid tre månader. Men i strid och i skogen, dvs soldatmässighet, så har jag mycket svårt att tro att GMUarna skulle vara lika bra som värnpliktiga efter tre månader. Denna tro delas även av de jag känner som har varit instruktörer under GMU, som ser på det hela från utsidan med militära ögon istället för rekrytögon.

 

Det jag menar är att det fanns en hel del värnpliktstjänster utan mycket "strid och skog". Flygare, flottister, bevakningssoldater, olika funktionsförband som utgör en stor del av FM. Det jag tror är att GMU kan innebära en viss kvalitetshöjning i snitt över de olika försvarsgrenarna i Försvarsmakten. Men inte särskilt mycket, p.g.a. det du säger.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Julemand: Angående befälens ambitioner för sin inneliggande kull så undrar jag om det funnits nån värnpliktig/rekryt på ett lite mer "ambitiöst" förband som inte hört att just deras kull kommer få den bästa utbildningen med de högsta ambitionerna någonstans. Jävlar vad utbildad jag hade varit om allt de sa skulle komma under året hade hänt...

 

Sen så undrar jag vad det är för sadister till befäl som ger er så mycket läxor att ni efter att kvällstjänsten är slut ändå sitter uppe till 22-24 och sedan har ännu mera uppgifter efter det så att ni inte kommer i säng förrän halv två-halv tre (om din matte ska gå ihop). Att snitta tre-fyra under hela GMU:n låter som ett bra recept på att allt ni lär er kommer gå in genom det ena örat och ut genom det andra.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Under hela GMUn kan jag givetvis inte uttala mig om, jag har bara två veckors referens än så länge. Men det har varit intensivt och vi har förväntats ta in ganska stora mängder ny information under riktigt dåliga omständigheter. Vi har haft både praktiska och teoretiska prov när folk har varit nära att somna i stående ställning - jag själv var en av dem.

 

Vi kan absolut ifrågasätta pedagogik och innehåll, men jag får känslan (jag har inte gjort vpl så kan ej jämföra) att utbildningen är komprimerad och att man slänger in väldigt mycket på för lite tid.

Link to comment
Share on other sites

Bara det är väldigt mycket utav det som är föreskrivet att ni ska lära er.

Jag kan misstänka att det på vissa förband kanske utbildas/övas utanför programmet så att säga.

 

Men det programmet som finns och ska vara stående inom GMU över hela landet vill jag tro att 3 månader räcker gott och väl till, dock kan man ju undra om det pedagogiska förhållningssättet gagnar målet?

 

Våra rekryter ska ju inte sluta pgra att de bryts ner, snarare pgra att de inte tyckte om det gröna livet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest Reqruit Hardhead

Jag hade uppskattat som rekryt att man fått få jobba så man hade blodsmak i käften och stupar i slafen dag ut dag in, och att dem som inte klarar tempot kliver av.

 

Men det är jag det.

Gillar väl att slita arslet av mig.

 

hörde med en amerikansk vän jag känner sedan 1990 att hans son berättat att en kille spytt blod nära nog efter att han bröt ihop efter två månader av knallhård rekrytträning där Drillinstruktören nära nog drivit livet ur honom.

killen hade sackat efter och DI hade fullkomligt piskat upp farten i honom.

han var inte värdig Globen och Ankaret.

 

Kanske lite väl mastigt men så är det väl däröver.

det är tuffare som det verkar.

 

Update: Jag bör kanske säga att det är andrahandsuppgifter i och med att det först kommer från sonen, sedan fadern och sedan jag.

Edited by Reqruit Hardhead
Link to comment
Share on other sites

Guest Reqruit Hardhead

Pratar vi inte om utbildning? Inlärningskurvan gynnas inte direkt av att vara psykiskt och fysiskt utmattad...

Ligger en hel del i det du säger.

Men det finns DI och DI med. En del bra en del mindre bra.

Men fem månader på tre? Artikeln i Metro var rena skämtet i vanlig ordning när det gäller Metro. Jag är tveksam, mina herrar och damer.

mer komprimerat kanske? men samma mängd info? Vette fan.

Over and out, har inga åsikter i övrigt i ämnet då jag saknar erfarenhet i ämnet.

Edited by Reqruit Hardhead
Link to comment
Share on other sites

Jag hade uppskattat som rekryt att man fått få jobba så man hade blodsmak i käften och stupar i slafen dag ut dag in, och att dem som inte klarar tempot kliver av.

 

Men det är jag det.

Gillar väl att slita arslet av mig.

 

hörde med en amerikansk vän jag känner sedan 1990 att hans son berättat att en kille spytt blod nära nog efter att han bröt ihop efter två månader av knallhård rekrytträning där Drillinstruktören nära nog drivit livet ur honom.

killen hade sackat efter och DI hade fullkomligt piskat upp farten i honom.

han var inte värdig Globen och Ankaret.

 

Kanske lite väl mastigt men så är det väl däröver.

det är tuffare som det verkar.

 

Update: Jag bör kanske säga att det är andrahandsuppgifter i och med att det först kommer från sonen, sedan fadern och sedan jag.

 

 

Over and out, har inga åsikter i övrigt i ämnet då jag saknar erfarenhet i ämnet.

Nämen?

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...