Maenial Posted February 4, 2013 Report Share Posted February 4, 2013 Hej! Jag har kommit över en vackert röd trälåda som verkar ha varit en del av brandutrustningen på en U-båt av något slag. Det jag undrar är följande : Vilken typ av u-båt kan den komma ifrån? Har den funnits i en svensk u-båt? (Inget M-nummer) Fotpumpen är en vacker sak i trä, läder, stål och aluminium. Slangen är armerad med en central wire för att kunna dra ut rökdykaren om hen skulle hamna i nöd. Masken verkar vara av modernare snitt och håller tätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted February 4, 2013 Report Share Posted February 4, 2013 Försök använda korrekt svenska, kläm inte in engelska uttryck för fjäderfän, där du egentligen bör använda det könsneutrala ordet "vederbörande", som fungerat bra decenier, ända till bristerna i journalistutbildningen tog överhanden. Fram för en korrekt svenska, där vedertagna begrepp begagnas så långt det är möjligt. /I, grinig igen. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maenial Posted February 4, 2013 Author Report Share Posted February 4, 2013 Tack, imint, för det hjälpsamma och inte alls nedlåtande svaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted February 4, 2013 Report Share Posted February 4, 2013 Tack, imint, för det hjälpsamma och inte alls nedlåtande svaret. Varsågod, det bjuder jag på! Modeord är inget jag ger mycket för. För övrigt såg utrustningen intressant ut och jag är lite nyfiken på var du fick tag på den, ev pris om du köpte den. //I, lite mindre grinig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maenial Posted February 4, 2013 Author Report Share Posted February 4, 2013 Skönt att jag mildrat eder vrede en smula. Jo det är ett intressant stycke materiel. Jag hittade lådan mellan diverse takräcken och begagnade handfat på Byggåtervinningen strax utanför kaserngrinden i Uppsala. Jag drabbades av ett våldsamt habegär när jag såg den och pungade ut med de 250 riksdaler som de ville ha. ;) Pumpen är så vacker så bara den är värd en hedersplats, om man har ett intresse för maritim historia. Ska ta lite bättre bilder i bättre ljus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IB5 Posted February 6, 2013 Report Share Posted February 6, 2013 Försök använda korrekt svenska, kläm inte in engelska uttryck för fjäderfän, där du egentligen bör använda det könsneutrala ordet "vederbörande", som fungerat bra decenier, ända till bristerna i journalistutbildningen tog överhanden. Fram för en korrekt svenska, där vedertagna begrepp begagnas så långt det är möjligt. /I, grinig igen. [Min fetmarkering] "Fram för"? Särskrivning? Det är väl inte engelska vi skriver.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted February 6, 2013 Report Share Posted February 6, 2013 Försök använda korrekt svenska, kläm inte in engelska uttryck för fjäderfän, där du egentligen bör använda det könsneutrala ordet "vederbörande", som fungerat bra decenier, ända till bristerna i journalistutbildningen tog överhanden. Fram för en korrekt svenska, där vedertagna begrepp begagnas så långt det är möjligt. /I, grinig igen. [Min fetmarkering] "Fram för"? Särskrivning? Det är väl inte engelska vi skriver.. Han vill inte promota korrekt svenska då, alltså fram för, inte framför 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordor Posted February 6, 2013 Report Share Posted February 6, 2013 ser intressant ut, ska forska lite i mitt ubåtsmaterial hemma och återkommer om ja hittar något. Lät intressant det där med byggåterviningen, något återkommande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted February 7, 2013 Report Share Posted February 7, 2013 Försök använda korrekt svenska, kläm inte in engelska uttryck för fjäderfän, där du egentligen bör använda det könsneutrala ordet "vederbörande", som fungerat bra decenier, ända till bristerna i journalistutbildningen tog överhanden. Fram för en korrekt svenska, där vedertagna begrepp begagnas så långt det är möjligt. /I, grinig igen. [Min fetmarkering] "Fram för"? Särskrivning? Det är väl inte engelska vi skriver.. @IB 5, observera vad Rickard N skriver, han har förstått det hela! För övrigt vore det intressant om trådskaparen ville lägga upp fler bilder på objekten i lådan. //I Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IB5 Posted February 7, 2013 Report Share Posted February 7, 2013 Försök använda korrekt svenska, kläm inte in engelska uttryck för fjäderfän, där du egentligen bör använda det könsneutrala ordet "vederbörande", som fungerat bra decenier, ända till bristerna i journalistutbildningen tog överhanden. Fram för en korrekt svenska, där vedertagna begrepp begagnas så långt det är möjligt. /I, grinig igen. [Min fetmarkering] "Fram för"? Särskrivning? Det är väl inte engelska vi skriver.. @IB 5, observera vad Rickard N skriver, han har förstått det hela! För övrigt vore det intressant om trådskaparen ville lägga upp fler bilder på objekten i lådan. //I På gränsen till syftningsfel alltså?! Skoja bara, fram för allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maenial Posted February 7, 2013 Author Report Share Posted February 7, 2013 Trådskaparen ska bära in det tunga aset till låda och ta fler bilder ikväll. Trådskaparens fästmö var måttligt road av inköpet så utrustningen bor för tillfället i trådskaparens bil. Eventuellt kan den vackra trälådan gömmas undan i lämplig hangar i väntan på husköp (med tillhörande garage). Trådskaparen har sysslat med fordonsvård under dagen och det är möjligt att de ångor som då inandats har orsakat trådskaparens märkliga sätt att uttrycka sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maenial Posted February 7, 2013 Author Report Share Posted February 7, 2013 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted February 7, 2013 Report Share Posted February 7, 2013 Goddamnit! Strandens snyggaste luftmadrasspump! Har du någon åldersuppsakttning på lådan med innehåll? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maenial Posted February 7, 2013 Author Report Share Posted February 7, 2013 mm, pumpen är bra snygg ;) Jag har ingen aning om hur gammal den är men inspektionslappen på pumpen antyder att den inspekterades och godkändes 10/10-1929. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maenial Posted February 7, 2013 Author Report Share Posted February 7, 2013 Har identifierat tillverkaren, Chubb. http://en.wikipedia.org/wiki/Chubb_Security Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted February 8, 2013 Report Share Posted February 8, 2013 fast masken ser inte ut att vara från 1929.... Ser betydligt modernare ut. Kan det vara så att pumpen är äldre än t.e.x slang som i sin tur är äldre än masken som ser som 70-tal och framåt ut. /martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted February 8, 2013 Report Share Posted February 8, 2013 mm, pumpen är bra snygg ;) Jag har ingen aning om hur gammal den är men inspektionslappen på pumpen antyder att den inspekterades och godkändes 10/10-1929. Eller 29 oktober 2010 (Enl. ISO 8601) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maenial Posted February 8, 2013 Author Report Share Posted February 8, 2013 Ja masken är modern i sin utformning så den är förmodligen utbytt. Tror inte att inspektionen utfördes 2010, snarare 1979 (slarvig sjua?). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björn Posted February 16, 2013 Report Share Posted February 16, 2013 Det finns egentligen ingen anledning att tro den skulle ha varit avsedd för användning på ubåtar. Ombord behöver man ha möjlighet att stänga brand- och vattentäta dörrar och luckor bakom sig vid rökdykning för att stoppa rökgasspridningen. Den här är nog snarare avsedd att använda för att snabbt gå in i och genomsöka ett rökfyllt rum när man inte har tillgång till komprimerad andningsluft på flaska. Etiketten på lådan anger ju "Submarine & safety engineering" vilket tyder på firman även tillverkar utrustning för ubåtar, kanske riktiga andningsluftmasker eller bara någon form av enklare masker för fri uppstigning eller liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maenial Posted February 16, 2013 Author Report Share Posted February 16, 2013 Säger som uppfinnaren från Lorry. "Tänkte inte på det" ;) Men det ligger nog en hel del i det du säger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts