Jump to content

Chins ?

SISU

Recommended Posts

Tja, vill man bli bra på chins så är just chins en bra övning... Börja med en, och gör sedan en till [större procentuell ökning lär du aldrig mer få!]. Chins är en bra imponatorövning då den är tung och kräver viss teknik. Jag har flera kompisar som är att betrakta som vältränade (Svensk Klassiker x flera) men hänger som en handduk på tork när dom skall göra chins. Att då hoppa upp i valfri stång och köra fem-tio snabba kan sticka i ögonen... Ett av polispiketens fys-krav är att göra fem chins med full utrustning (ca 22 kg) vilket jag brukar ha som målbild.

• Klarar du inte av att chins:a på egen hand får du be en träningskamrat om hjälp att lyfta i dina ben. Alternativt finns, på de lite mer fancy gymmen, maskiner där man står på en platta som hjälper en upp.
  • Börja med att köra latsdrag i en rygghiss/dragmaskin.
  • Ett annat sätt att göra chinsen lättare är att minska den egena kroppsvikten...

Det kanske viktigaste är att inte ge upp utan att kämpa, pröva, dra och slita - till slut kommer det att gå. (För min egen del tog det flera år innan jag ens närmade mig tio reps.)

Ett bra sätt att komma upp i sina första chins är att göra så kallade negativa chins. Dvs att du hoppar upp/tar annan hjälp upp till övre läget (hakan över stången) och sedan går neråt långsamt och håller emot. Om du inte kan göra en hel chins, gör ca 10-20 negativa chins varje gång du tränar (i alla fall 2-3 gånger i veckan, tränar du varje dag får du göra mer sällan), så kommer du inom några veckor kunna göra 1-3 chins. Då gör du istället så att du börjar med att göra så många hela chins du kan, och sedan fyller på med negativa till du är uppe på en total om ca 15-20 chins. Sedan kommer du vips att kunna göra så många chins så att du kan lägga in 3*max på chins några dagar i veckan. När du sedan gör fler än 15 chins får du hänga på dig vikt så att du slipper göra så många ;)

Lycka till!

Har också börjat träna crossfit och har samma problem som dig, i vår box finns det gummiband som man kan använda för att minska vikten. Börja med tjockt gummiband och jobba sig neråt i storlekarna tills man kan göra massa chins är tanken :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...