Jump to content

Låsbar väggmonterad vapenhållare?


32LvTropp

Recommended Posts

Var hittar man låsbara väggmonterade vapenhållare nuförtiden. Ni vet såna som alla hade innan det blev lag på vapenskåpsplacering?

Skulle behöva några till en del vapen som inte faller under den kategorin, men det är stört omöjligt att hitta.

Link to comment
Share on other sites

Vad heter "vapenställ" på tyska? Den marknaden är ju rätt stor.

 

 

Min egen dröm är ett vapenskåp som når upp till de svenska kraven, men med "pansarglas" istället för plåt.

 

Typ så här:

http://www.hartmann-tresore.pl/wEnglisch/produkte/panzerglastresore/panzerglastresore.php?navanchor=1010028

Massivholz_Waffenschraenke.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var hittade du de bilderna, de är ju verkligen snygga.

Ok, ok, jag såg länken nu, sorry.

 

Där står ju faktiskt "The high-grade strongboxes are certified in accordance with the stringent European standard PREN 14450/2", hur skiljer det sig från SS 3492?

De äldre svenska skåp som inte var certifierade kunde ju certifieras av en certifieringsman (eller vad han nu hade för titel), det borde gå att göra samma sak med dessa skåpen tycker man.

Jag blev själv oerhört sugen på ett.



Edited by 32LvTropp
Link to comment
Share on other sites

Har för mig att ytterskalet på svenska vapenskåp skall vara helsvetsade och inte ihopskruvade av flera olika delar (sidostycken, bakstycke, tak och golv). Utan att tittat närmare på skåpen i länken så ser de ju ut att vara ihopskruvade.

Link to comment
Share on other sites

Frågade en som vet och fick detta svar
Denna klassning heter S2 och det är ett stöldskyddsskåp. I ett sådant får du
inte förvara vapen utan det måste vara SS3492 alternativt Grade 3 enligt
EN 1143-1.

Att få ett skåp klassat i SS3492 om du skulle
bygga om det är väldigt dyrt (vi pratar runt 100 000:-) om det över
huvudtaget går. För detta är det i så fall Stöldskyddsföreningen du får
vända dig till.
Link to comment
Share on other sites

Man kan ju behålla vapenskåpet, låsa in bössorna i väggen och hoppas att tjuvarna tar skåpet.

Klart coolt är det i alla fall, det skulle man ju nästan köpa bara för att det är så coolt att ha.

Fast det är klart, det är ju inte översvårt att bygga själv. Ett hål i väggen, några hyllor, gångjärn och magnetlås från IKEA så är man på banan.

Eller så köper man ett odjupt vapenskåp och murar in i väggen.

Edited by 32LvTropp
Link to comment
Share on other sites

Tacticalwalls såg ju inte ut att ha någon dörr!? Utan täcktes bara av en spegel eller några bylsiga jackor i exemplen. Tror INTE man får det säkerhetsklassat.

Själv förvara jag pickadulvern i micron och ammon i frysen enligt samma princip. Vem kommer på att leta där.... ;-)

/m

Link to comment
Share on other sites

Biltema har ett kassaskåp av för mig okänd klassning som har fingeravtryckslås. Kostar strax under tusingen. Det skulle vara fräckt att bygga in i väggen bakom en tavla eller liknande. Riktiga James Bond vibbar på det.

http://www.biltema.se/sv/Hem/Sakerhet-och-larm/Sakerhetsbox/Sakerhetsbox-med-fingeravtryckslas-877883/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...