Jump to content

Definitionen på en "operatör"?

Recommended Posts

Jag är mer en smooth operator....

Det enda jag kan skaka fram rent definitionsmässigt är att det är en operativ befattning som inte alltid betyder rena soldatuppgifter, det kan handla om kvalificerade analyser, planering, planeringsstöd och sen hela skalan till strid på djupet utan understöd.

http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-officer/Operator-i-specialforbanden/

Det hävdas att operatör härstammar från Delta Force när man ville skilja sig från vanliga soldater. Man kunde inte välja agent med hänsyn till CIA & Juridik och sen var det ett annat ord som också gick bort. Källa Inside Delta Force.

I övrigt skriver jag under på JTS definition.. :)

Skägg, slemmigt hår, gympaskor istället för kängor, ökenmålade utrustningsdetaljer och starka drag av narcissism?

Förutom den ökenmålade utrustningen lät det där som en äldre hemvärnsman.. ;)

Aha, då är alltså skillnaden på en operatör och en hemvärnssoldat de ökenmålade utrustningsdetaljerna. Skillnaden på en hemvärnssoldat och anställdsoldat är att den anställda har något nyare utrustning.

Skägg, slemmigt hår, gympaskor istället för kängor, ökenmålade utrustningsdetaljer och starka drag av narcissism?

Aha, då är alltså skillnaden på en operatör och en hemvärnssoldat de ökenmålade utrustningsdetaljerna. Skillnaden på en hemvärnssoldat och anställdsoldat är att den anställda har något nyare utrustning.

de är inte så sant längre, en del ny köpt utrustning har åtminstånde lovats till Hemvärnet.

Utlovad utrustning är också utrustning...

Operatör används generellt för tjänster som inte har chefsroll men som är lite mer avancerade än vanliga soldattjänster, eller åtminstone vill framställas som det.

/K

Nu kom jag på det tredje ordet som övervägdes. Operative. Men även det var vigt åt CIA juridiskt. Då blev det alltså Operator.. Hur det sedan rest vidare i SF-terminologin kan säkert någon annan svara på.

GMY

är inte de flesta moderna specialförband i väst, oäkta släktingar till varandra?

Delande av terminologi är ju inte så förvånande då.

Nu kom jag på det tredje ordet som övervägdes. Operative. Men även det var vigt åt CIA juridiskt. Då blev det alltså Operator.. Hur det sedan rest vidare i SF-terminologin kan säkert någon annan svara på.

GMY

är inte de flesta moderna specialförband i väst, oäkta släktingar till varandra?

Delande av terminologi är ju inte så förvånande då.

Mm.. Det började väl någonstans med Lawrence och the great game..

Men vad vet jag... Jag är ju bara en skäggig, fet... kock.. ;)

• 2 weeks later...

Skägg, inget hår, gummistövlar i stället för kängor, Helly Hansen uniformsdetaljer och starka drag av alkoholism? :)

Edited by Lt P
  • Like 3